BMW: onze sportwagens zijn niet meer wat ze geweest zijn

Auteur: , 67 Reacties

BMW's topman Ian Robertson baarde onlangs opzien door in een interview te stellen dat de markt voor sportwagens over zijn top is, maar in feite diskwalificeerde hij hiermee alleen zijn eigen automerk.

Freude am fahren?

Robertson is wereldwijd het hoofd van de sales- en marketingafdeling, een belangrijke post in BMW’s uitdijende imperium, dus natuurlijk mogen we marketingtaal van hem verwachten. Tegenover Bloomberg ging het van: ‘de rijken op aarde zijn niet meer geïnteresseerd in sportwagens’. En BMW kan het weten, de experts op dit domein maakten eind jaren zeventig (..) immers de M1.

Volgens de geboren Brit, die een tijdlang CEO van Rolls-Royce was, kopen westerse klanten tegenwoordig SUV’s en crossovers, terwijl de rijken in nieuwe economieën hun zinnen op dikke zakenlimo’s met V12 hebben gezet. Allemaal stuk voor stuk modellen waar BMW met groot succes in is gedoken, of zijn bestaande activiteiten versterkte. De sportwagenmarkt kreeg met de crisis van 2008 echter een knauw, en komt wellicht nooit meer op zijn oude peil, dixit Robertson.

Aha! Dus dat verklaart waarom de Jaguar F-Type een flink succes is, Porsche’s bestverkopende model de afgelopen maand niet de Cayenne maar de 911 was, en waarom Lamborghini ook elk jaar méér sportwagens verkoopt. Ferrari zou dit ook hebben, als het de teugels niet zelf had aangetrokken. Eigenlijk sukkelt alleen de Z4 er maar wat achteraan in de verkoopstatistieken, misschien wel omdat er na de Z3M nooit meer een echt giftige ‘Z’ kwam (de Z4 kreeg de vinnige zes-in-lijn ook even, maar daarna was ’t klaar).

Begrijp me niet verkeerd, het is geenzins de bedoeling om BMW neer te sabelen. Het doet met zijn i-label ongekend innovatieve dingen, en het heeft hier ook vol op ingezet, met gigantische investeringen om bijvoorbeeld koolstofvezel mechanisch te kunnen verwerken. In het interieur van de i3 vind je tal van eco-materialen, zoals eucalyptushout, (katoen-achtige) KENAF-vezels in de panelen, en zelfs leer dat met behulp van extracten uit olijfbladeren gekleurd wordt. Je kunt (en mag) je bedenkingen hebben over de styling, maar BMW’s toewijding dwingt respect af.

Wat echter tegen de Beieren spreekt, zijn de smoesjes die we van ze horen. Eerst was het ‘nee, we kunnen geen sportwagen bouwen, want als ons geld zit in de i-lijn’ (BMW, pls) en nu ‘nou, de populariteit van sportwagens neemt af’. Vergeef me mijn Frans, maar van dit soort onversneden lulkoek slaat de bullshit-detector hier uit in het rood.

De BMW Group draait dit jaar een afzet van meer dan 2 miljoen auto’s, en dan laten we de florerende tweewielerdivisie nog even buiten beschouwing. Aan budgetauto’s doen de Duitsers niet, dus op elk verkocht model zit een behoorlijke marge.

Het heeft echter ook een duidelijke keuze gemaakt om een steeds bredere groep mensen aan te spreken, met voorwielaangedreven MPV-babyboomer-mobielen als de 2 Serie Active Bingo-avond als voornaamste exponent. Dit is volledig hun goed recht, de kassa moet rinkelen, en iedere fabrikant bepaalt nog altijd zelf welke koers het vaart. Maar ga dan niet piepen als je oude fanbase zich van je afkeert, omdat je auto’s steeds meer het compromis zoeken. En, belangrijker nog, geef gewoon toe dat je, in je jacht naar ‘meer, meer, meer’ van een sportief premiummerk tot een massamerk met een sportief randje bent verworden. Hoezeer je PR-apparaat dit ook probeert te spinnen, dat is waar het in de kern op neerkomt.

Voor de goede orde: BMW is nooit een sportwagenmerk geweest. Het was altijd een bouwer van luxewagens met een flink sportief DNA, met af en toe een heerlijke uitschieter als de BMW M3 CSL. In vroegere tijden kon het doen waar het zin in had, en hier kwamen pareltjes van hoogtoerige atmosferische motoren uit. Tegenwoordig wordt het zoals elke automaker met beide handen op de rug gebonden door een steeds strenger regulerende EU, dat met elk jaar scherpere CO2-eisen een donkere schaduw over de autofabrikanten laat vallen.

BMW moet dus wel creatief worden, en heeft de atmosferische motor al jaren geleden doodverklaard. Ook een duidelijke strategische visie, want het management zag de bui al tijdig hangen. Kudos voor de koersbepalers in München dus. Maar wat BMW moet, dat moet de concurrentie ook. En wat de concurrentie (nog) niet doet, is zijn klanten een oor aannaaien door het gedempte motorgeluid te pogen weg te moffelen, en hier een rijke maar neppe soundtrack over de luidsprekers overheen te blazen. Sorry, maar naar mijn mening geef je met dit soort acties het creatieve failliet van je merk aan.

Aan de andere kant: een moderne M3 of M5 mag dan minder rauw klinken en minder cilinders hebben: in een rechte lijn is hij gewoon bloedjesnel, en in de handen van een kundige bestuurder kan je er ook op het circuit wat mee. Maar het blijft meer een Gran Turismo dan een echte sportwagen, met alle praktische voordelen van dien.

Wat BMW absoluut zou kunnen, maar tot nu toe keer op keer nalaat, is een serieuze supercar bouwen. Dat is prima, als automerk kies je een bepaalde richting, en voor BMW is dit Eco. De concurrentie bouwt een dikke R8 of een SLS AMG, en BMW zet hier een mooi gestylede coupé op malle fietsbandjes met een driecilinder onder de kap tegenover. In zijn eigen recht is het een hele knappe auto, maar elke supercar laat het ding natuurlijk alle hoeken van het circuit zien. Zelfs Lexus bracht met de LFA een ultieme sportwagen die vele harten stal, en wat deed BMW, met zijn Formule1-ervaring? Het lepelde een V10-olieboot in een 2 ton zware M5.

‘Waar een wil is, is een weg’, dat bewees VAG wel met zijn prestgieuze Veyron-project: het kost bakken met geld (zowel voor koper als verkoper), maar je krijgt er een gigantische uitstraling voor terug. De Veyron is nog steeds de benchmark in de wereld der krachtige automobielen.

Hebben de bean counters het bij BMW voor het zeggen? We denken het niet, maar het zou leuk zijn als het concern eens echt uit zijn slof zou schieten. Er wordt met Toyota aan een sportwagenplatform gewerkt, het 100-jarig jubileum komt er aan, en het kaapte onlangs een belangrijke ingenieur van Ferrari weg. Tekenen dat er de supercar waar de fans al zo lang om roepen er aan zit te komen? Wie weet, maar we temperen het enthousiasme graag.



67 reacties

Nou, dat vind ik helemaal niet raar hoor, dat een 911 beter verkoopt dan een Cayenne, kijk er alleen maar eens naar.
@eddythedriver:
Dat was idd het punt dat gemaakt wordt in dit artikel…
Nah, BMW supercar komt er niet.

Zouden ze eigenlijk al iets van winst gemaakt hebben op de i-lijn?
Onzin Smoke, hoeveel GT86’s zie je uiteindelijk nou, en zet dat is tegenover alle priussen/aygo’s etcetera op.
Precies, zelfde met BMW, ze hebben wel degelijk gelijk.
Mensen kopen een sportief – ogende – auto, hoe het rijdt boeit ze verders niet zoveel want zeg nou is eerlijk, MB, Audi, BMW, rijdt allemaal in principe hetzelfde van A naar B, prima.
Enige ‘sportieve’ betaalbare auto is bv een Lotus, de rest zijn allemaal GT’s, de 911 wordt dat ook steeds meer.
Het is niet rendabel meer joh..
@lekkaah: maar BMW zou toch echt een sportauto kunnen maken die mee doet in het segment van de F-type en 911. Een GT86 doet dat niet. Bovendien heb je dan nog iets met bijtelling (Prius) en geen wegenbelasting (Aygo) wat het zo’n succes maakt, hier althans.
@lekkaah: die gt86 zijn gewoon te duur in Nederland. Dat Is de reden dat je ze niet.
@rolov: je ziet hem in België ook niet hoor.
Vind de R8 niet zo’n goed voorbeeld. Ik betwijfel of de R8 er was geweest als VAG Lambo niet had overgenomen. Die kwamen ineens aan zoveel know how over het maken van een middenmotor sportwagen en niet te vergeten een enorme onderdelenbak dat het relatief weinig moeite en geld kostte om een sportwagen te bouwen.
BMW zal echt van scratch moeten beginnen en dat kost aanzienlijk meer R&D. Daarbij kun je je afvragen wat de meerwaarde er van is. BMW is van vroeger uit een merk wat bekend stond/staat om haar sportieve modellen. Iets wat Merc en Audi veel meer moesten ‘bewijzen’. Die hadden zo’n ding nodig om te laten zien, zie je wel, kunnen wij ook. Liever investeren ze rete veel in die hele i line. Dan gaat de uitstoot van het merk flink naar beneden en kan er gewoon weer een line up atmosferische motoren voor de M modelen komen. Oh en als ze dan toch bezig zijn. Krab als de sodemieter de M logo’s van de X5 en X6 af..
@E34M5Touring: bmw heeft tegenwoordig ook weer zon ding nodig om het te bewijzen.. Een e63 stuurt tegenwoordig beter dan een m5. En we moeten van de nieuwe c63 nog maar is afwachten hoe die het gaat doen. Verder lijkt mercedes weinig last te hebben van prachtwagens als de slr, sls en amg Gt. En niet vergeten alle black serie modellen die 100x meer track focussed zijn dan ieder willekeurig m model. Herinner je nog de vorige m3 gts? Een actiemodelletje met een paar leuke spoilers, stoelen en 80 ruggen bovenop de prijs. Vanaf dat moment ben ik bmw niet meer serieus gaan nemen.
@lambo4all: Die muscle car beter dan een geraffineerde M5? Grappug..
@lekkaah: de automedia is het hier anders niet mee eens.. Jeweetwel, de mensen die ermee gereden hebben.
@lekkaah: “Geraffineerd: zo slim bedacht of gedaan dat je het niet direct ziet of begrijpt”
Wat is er zo slim aan een obesitas sedan met een biturbo V8? het is gewoon een log ding. de De meer dan 100 kilo lichtere E klasse lijkt mij daarom een veel leukere wagen om een bergweggetje mee te verslinden.
@lambo4all: 1850 om 1950kg. Beide zware, logge obesitas bakken dus.
@lambo4all: Noem eens een sedan met dergelijke luxe en ruimte die nét zo bochten vreet als dat ding dan..?
Mja laat maar want ongefundeerde fanboy geblaat..
@lambo4all: tot dat je de kont in de vangrail hebt hangen met je AMG, zo veel power en gewicht in de neus. een gewone 5-serie met sportonderstel stuurt heerlijk. Niks tegen Mercedes hoor maar dat je het op gewichtsverschil gooit met zulke grote auto’s is wel een beetje apart…
@lambo4all: Nahh een E Klasse is meer Muscle car dan sports sedan, de vorige C klasse kwam op sommige circuits nog niet binnen 5 tellen van een M3, ondanks aanzienlijk meer vermogen dus ben het niet helemaal eens met je stelling. Van de nieuwe moet ik het nog maar zien. BTW zijn de Black series modellen van de C klasse zeker geen circuit monsters, ze driften beter dan stock maar dan heb je het ook wel gehad. SLS kun je met geen model van BMW vergelijken dus die laat ik er maar ff buiten.
@lambo4all: De gewone E92 M3 zonder GTS toevoeging liet de C63 AMG BS alle hoeken van het circuit zien in een direct vergelijk én was daarbij comfortabeler voor dagelijks gebruik.
@jaapiyo: hahahaha! Oke nu loop je gewoon domweg te liegen. Op Top gear test track is de m3 sedan 4 (vier!) seconde langzamer dan de c63 BS. Dat betekent dat de rookpluimen van de BS alweer op zijn getrokken als de m3 over de finish komt. Nordschleife? M3 gts is 3 seconde langzamer dan de black series.
@lambo4all: Ik had deze test in gedachten,

http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/bmw-m3-und-mercedes-c-63-amg-im-test-die-letzte-schlacht-der-v8-3965748.html?show=2

het is niet de BS zoals ik wel dacht, maar dan nog is de C63 BS een vermakelijke brulboei die eigenlijk te hard geveerd is en het vermogen niet lekker kwijt kan waardoor je na die ene ronde je bandjes mag vervangen.

Merc doet het wat dat betreft leuk met dikke vermogens, blèrpijpen en heftige spoilerts maar het echte topproduct van BMW M daar kunnen ze als het op rijden en precisie aankomt nog steeds niet aan tippen daar is vrijwel het volledige journaille inclusief een aantal BMW haters het wel over eens.
@jaapiyo: nee niet mee eens.
@lambo4all: Juist!
@lambo4all: wat hebben we dan aan al dit geblaat. 99% van ons kunnen toch niet in zulke auto’s rijden, en degene die het kunnen, kunnen vaak niet rijden of rijden er niet hard mee. Hoeveel van die mensen weten echt zo’n ding hard te rijden, hard dwars te gooien en elk weekend ermee het circuit op te gaan. Ik zou het doen, omdat het kan. Zo rijd ik met mijn eigen auto ook. Zeg dan niet dat mijn auto veel minder kost, want dat is inderdaad ook zo. Voor mij echter, is dat ding ontzettend veel waard. Zowel als in financieel als in emotioneel aspect. Ik gebruik hem goed, maar stop er ook al mijn moeite en liefde in. Zit qua onderhoud gewoon veel geld in door alles preventief te vervangen en dergelijke, en meestal voor betere onderdelen qua performance. De mensen die zoals ik ermee omgaan, dat zijn er maar een handjevol. Dat zijn ook de mensen die echt een extreme auto willen, maar 99% die zo’n ding koopt, koopt hem omdat er M, AMG of RS op staat en omdat het budget toereikend is. Niet om hem zo te gebruiken. Die willen zo’n auto voor comfort, met een beer van een felle maar doch subtiel soepele motor. Ik snap de keuze van fabrikanten wel. Het is niet mijn smaak, want ik vind nieuwe BMW’s echt te klinisch, voor een bedrijf dat zich presenteert als sportief. Dat hoor je dan van een absolute BMW fan. Des te meer ik van mijn E46 hou, het oude vertrouwde BMW, dat nog heerlijk feedback geeft. Ik heb meerdere merken gehad, maar toch blijft BMW mij meer charmeren door het rijgedrag. De andere 2 Duitsers maken ook prima auto’s, maar ondanks dat, is het niet mijn smaak, Maar hey, ook een nieuwe M zou ik best kopen, maar dan zou ik direct het onderstel aanpakken, andere uitlaat eronder, vermogen opkrikken, remmen upgraden en subtiel modden, zodat het allemaal weer net wat rauwer wordt. Dat is namelijk mijn manier om ook nog steeds te kunnen genieten van nieuwere auto’s. Je auto eigen maken, zonder dat het sjonnietuning wordt. OEM , ofzo ;)
@jzaero: het is natuurlijk een grotere kunst om zo hard mogelijk door de bocht te gaan ZONDER dwars te gaan. Iets met rondetijden enzo. ;)
En dwars door de bocht kan iedere paardelul, de boel dan ook nog onder controle houden, daar is waar de kunst (kunde) om de hoek komt kijken. ;)
@e1000bmw523i: zonder dwars te gaan is in principe prima te doen, maar ik vind dat een BMW juist daar zo’n mooie balans in heeft. Strak door de bocht en wanneer hij wel dwars gaat, dan kan je hem heerlijk op het gas sturen en balanceren. Het geeft precies voldoende van beide ;) maar net waar je zin in hebt!
@E34M5Touring: Mercedes en sportief? Daar hadden ze amg voor en toen was het hele probleem 1 klap opgelost
Het gaat toch prima zo? Ze moeten maar accepteren dat de écht sportieve tak wat minder wordt voor BMW zelf, maar daar staat tegenover dat ze 2 miljoen auto’s op jaarbasis verkopen… geen oncomfortabele positie lijkt me.

Daarnaast vind ik dat ze goed bezig zijn met zaken als bijvoorbeeld het M-Preformance accessiorepakket, wat die sportieve spirit toch een beetje hoog houdt.
@granlusso: nu zie je hoe laag bmw gezonken is. Als een paar overpriced stickers en carbonnen stripjes de “sportieve” spirit van bmw moeten weergeven…
Bmw moet gewoon weer is wat ballen tonen en met een knalharde verlaagde en gestripte m4 op de proppen komen. Kwa ontwikkelingskosten kan het nooit veel zijn (gezien de ervaringen met m3 gt3) en dan heeft bmw eindelijk een echt sportieve auto.
@lambo4all: Maar dan nog: 2 miljoen auto’s. Ik snap dat ze dan een wat softer modellenbeleid hebben. Maar inderdaad: als het zo goed gaat, kunnen ze best wat centjes aan de kant schuiven voor een hardcore auto
@lambo4all: ahum, de ouders van alle mainstream M-modellen waren de M535i en M635CSi.
Deze hadden dan ook minder vermogen dan de M1, maar wel hetzelfde blok.
@lambo4all: precies zoals de huidige M-performance pakketten qua naamgeving.
Ik vraag me werkelijk af of BMW meer winst zou maken als ze echte 911 of R8 concurrent op de markt brengen. En als die er zou komen, zou ie ook vol hangen met luxe.
Ik denk niet dat dat het imago van BMW verbetert; want de BMW klant is, volgens mij, aardig trouw. Met 1M, M3, M4, M5 en M6’s hebben ze genoeg mooie sportieve auto’s staan die imago verhogend zijn. 240pk uit een 2.0 in de 328i is overigens ook gewoon prima. En voor de dieselaars hebben ze nog altijd de sterkste 3.0 tdi van alles in t gamma.
Daarnaast zullen ze ook heel bewust de hele hogere M-garen op basis van de 4.4 V8 doen. Audi is ook van de 5.2 terug naar een 4.0 en Mercedes volgt nu dus ook.
Maar als marketing lijn, kan je t snappen dat ze dat ze op 1 niche focussen en dit met de i-lijn doen.
Overigens. De 1M: was dat niet de ideale fun auto in een klasse die een normaal iemand (2e hands) nog kan betalen?
De enige 2 dingen die ik BMW zou verwijten: 1: maak een 2e stijl zoals Mercedes met de CL-stijl doet (die 6gc telt echt niet). In dat geval zou ik nu als daily driver naar een CL-535d aan het kijken zijn. Maar goed, ik ben niet belangrijk voor BMW. En op 2: schiet nou eens op met die lelijke normale-1 en pas de voorkant aan aan de rest van de familie en geef VW de achterlichten terug).
@gregorius: De 1M is in de USA 2ehands al bijna net zo duur als nieuw destijds… Die schrijven nauwelijks af, wordt nu al een beetje collectors item. Lage productie cijfers en top reviews maken hem populair!
@gregorius: smaken verschillen. Ik vind juist de huidige 1 van voren met de standaard bumper (maar wel met AC Schnitzer frontlip) mooier dan de 1 met M-bumper of 2-serie-front. :P
Hèhè hebben ze het zelf ook door..
Doe er eens wat aan zou ik dan zeggen. Zorg voor een Z4 opvolger die niet alleen kappers aanspreekt maar ook hen die van autorijden houden.

Je weet wel, die slogan waar BMW ooit groot mee geworden is..
@tupperware: Toch vind ik m’n E92 .25i lekkerder (lees: sportiever) rijden t.o.v. de concurrenten op zijn gebied en zal ik dat merk voorlopig dan ook nog wel blijven rijden zolang dat blijft.
De onteikkelingskosten van een sportwagen zijn hoog, en je verkoopt er relatief weinig van. Dus altijd een lastige businesscase. De R8 is er mede door dat er al een Lamborghini Gallardo was waarop ie gebasseerd is.

BMW voert gewoonweg een andere strategie dan MB, Audi en Porsche.
Ik stoor me als BMW-liefhebber ook mateloos aan de houding van BMW. BMW is bereid om alles te bouwen zolang het maar geen sportwagen is. Hokken zoals de 3-serie GT, 2-serie AT en toekomstige voorwielaangedreven 1-series krijgen een go maar een simpele straatversie maken van de Z4 GT3 kan niet want er zou geen markt voor zijn. Ondertussen bouwt Mercedes knotsgekke SL63 AMG Black Series, SLS AMG’s en SLC AMG’s. Jaguar doet het erg goed met de F-Type. Wat maakt BMW wel: een hybride i8 grand turismo op fietsbandjes die het snot voor de ogen gereden wordt door de simpelste 911 Carrera. BMW komt nog eerder met een concurrent voor de Vito dan dat we een serieuze sportwagen gaan zien.
@Femme: Can I get an amen brother?!
@Femme:

Prima verwoord. Hulde.
@Femme: Eens met dit verhaal. Ben een BMW fanboy, maar wel van BMW’s van de vorige generatie en ouder. Ik liep afgelopen zaterdag een BMW dealer binnen en het aanwezige materiaal deed me gewoon weinig meer. Typerend is dat tegenwoordig zelfs de M modellen worden afgeleverd met een aangepast standaard blok, dat was eerder wel anders. Het huidige aanbod word ik niet echt warm van, doe mij tegenwoordig maar een AMG…
Misschien toch eerst een nieuwe M1 bouwen, dan kunnen we die ‘The Ultimate Driving Machine’ slogan eens serieus nemen…
Overigens vind ik de ietwat verouderde Z4 nog steeds een mooie auto, een van de mooiere uit de line-up. Maar je ziet ze inderdaad best weinig, maar dat geldt eigenlijk ook voor de TT en de SLK. Dat type auto’s lijkt me sowieso al moeilijk om te slijten.
via Android app
bmw heeft gezegd dat ze de komende jaren niet eens per se winst willen maken op i. Ze nemen verantwoordelijkheid en een voorsprong op de concurrentie. Dat is een goede visie, maar het zou leuk zijn als ze weer eens iets op de markt brengen waar de liefhebber het warm van krijgt. Ik geloof erin dat ze dat binnen nu en vijf jaar nog wel gaan doen. Hopelijk nog tijdens het jubileumjaar.
En misschien leidt de samenwerking met toyota wel tot een waterstof supercar(?) die er niet uit ziet als een opengesneden vis (zoals de mirai)
via Android app
Leuk artikel!
Volledig de weg kwijt. enkel ordinair een ver-spuug wedstrijdje houden met je Buurman wie de meeste PK’s en KG’s op de weg kan zetten ergens in Dubai, zodat de Co2 stumpers in eigen land toch maar voor dat armoedige 4 cilindertje gaan.
Een echte hardcore sport wagen verwacht ik niet van BMW. Maar een opvolger van de 8-serie zou geweldig zijn. Die was zijn tijd ver vooruit en had een beest van een motor!

Dus kom op BMW 8-serie it is!!!
Als iemand die BMW een warm hart toedraagt hink ik op twee gedachtes. Aan de ene kant ben ik het grotendeels eens met het sentiment van @E34M5Touring hierboven dat BMW het minder nodig heeft dan dat andere Duitse premium merk Mercedes alsmede de ‘exotische’ premium merken en die wat duurdere divisie van Volkswagen om een sportieve imagobooster op de markt te brengen, daar ‘sportiviteit’ van oudsher al zo verweven is in het DNA van BMW. Iedereen weet (nog) dat je bij een BMW eerst en vooral een lekker sturende auto met een fijne motor mag verwachten. Bij Mercedes is dat minder het geval want die staan van oudsher meer voor comfort en relaxed cruisen en Audi…tsja dat zijn in de basis natuurlijk allemaal FWD gebakjes dus die kunnen wel wat sportieve marketing gebruiken om het nog wat te laten lijken.

Dat gezegd hebbende ben ik zeker niet blij met de richting die BMW opgaat de laatste jaren. M badges plakken op AWD SUVs, de teloorgang van de atmosferiche motor en met name de I6, de M divisie die geen motoren van scratch meer ontwikkelt maar productieblokken aanpast, modellen als de 3GT, X4, 5 GT en dan als stralende dieptepunt de FWD 2 serie Active Tourer.

Ik vind BMW nog steeds over het algemeen het mooiste grote premiummerk en zeker het mooiste Duitse premiummerk -prrreeeeemijum!!!- maar waar ik vroeger vrijwel zonder uitzondering blind in de meeste segmenten voor de BMW inzending zou gaan, merk ik nu steeds vaker bij nieuwe modellen die uitkomen van andere merken dat ik die liever zou hebben (bijvoorbeeld de XE ipv 3, RR(S) ipv X5 en de Merc CLS ipv 6 GC). De goodwill die ze bij mij hebben vanuit het verleden is er nog steeds maar brokkelt langzaam een beetje af. Het bedrijf lijkt gewoon niet meer geleid te worden door echte autoliefhebbers en ik hoop dat dat verandert voordat ze definitief Mercedes in midden jaren ’90 achterna gaan en de merkwaarden die ze groot gemaakt hebben compleet uit het oog verliezen.
@jaapiyo: *Mercedes anno 1995 bedoel ik, toen ze bedachten dat ze auto’s die niet de beste kwaliteit hadden ook wel konden verkopen zo lang er maar een ster op de neus zat en flink in de kosten gesneden hebben om de winstmarge te verhogen. Dat resulteerde vervolgens in een aantal dramatisch slechte producten (ik kijk naar jou W163, W210, W211) die na verloop van tijd het imago zo geschaad hebben dat ze pas de laatste jaren weer een beetje die ‘magie’ terug hebben kunnen vinden.
@jaapiyo: Er is zelden zoveel waarheid gesproken in een reactie. We staan erbij en kijken er naar… Koester die momenten dat je een E21, E30 of E34 ziet, ze worden een zeldzaamheidje op de Nederlandse wegen!
@styns: Hier trouwens nog een artikel over de perikelen van meneer Robertson; http://www.autoblog.nl/nieuws/heel-premium-we-rijden-over-een-paar-jaar-chinese-bmws-58204
@styns: Iedere dag geniet ik nog van mijn e 30-je, gewoon voor woon werkverkeer en inderdaad krijg je steeds meer “duimpjes”.
@toniominestrone: goed bezig ;) ik heb toevallig mijn E34 vanmorgen weggebracht voor een wellness-kuurtje (deukjes wegwerken en polijsten)
@jaapiyo:
Tsja,
Wat valt daar nog aan toe te voegen.
Als ik zeg dat ik al jaren niet meer in een ECHTE BMW heb gereden wordt ik voor scheisse uitgemaakt.
@jaapiyo: Allereerst; ik ben het met je eens. Tegelijkertijd, om dit gezegde maar eens af te stoffen: een reputatie komt te voet en gaat te paard. Nu zal het zo’n vaart niet lopen met BMW, maar op dit moment ken ik weinig merken die zo onderhevig zijn aan Merk-erosie als BMW. Porsche moet ook oppassen, maar weet de uitbreiding naar andere segmenten denk ik redelijk te compenseren met goed sturende sportwagens, maar ook die zijn niet meer wat ze geweest zijn (volgens horen en zeggen, heb daar zelf geen ervaring mee). Weet wel dat ik een 2e hands 911 minder aantrekkelijk vind geworden met al die lelijke gezinshokken die nu het straatbeeld overspoelen.

Anyway, terug naar BMW; als je zo je merk fundamenten verwaarloosd dan weten op een gegeven moment alleen de liefhebbers nog dat je ooit primair sportief was. Het duurt een paar jaar, maar als alle pensionado’s in de afzichtelijke BMW hokken gaan rijden die recentelijk de markt opgeduwd worden, is het een kwestie van tijd voordat de nieuwe generatie op zoek gaat naar iets anders. Ik ben zelf als F30 rijder onwijs benieuwd naar de nieuwe Jaguar als vervanger. De markt verandert natuurlijk met de vergrijzing en de kassa moet rinkelen, maar you can’t have it both ways.

Ik heb nog altijd veel bewondering en respect voor Ford dat als gezinsmerk altijd dat sportieve imago overeind heeft weten te houden en nog altijd de best sturende voorwiel aandrijvers levert met die heerlijke Focus ST en Fiesta ST die trouw lijken te blijven aan hun roots met scherpe en no nonsense performance en fun.
Ze moeten elk jaar een extra hal bijbouwen om al die euro’s die binnenstromen te kunnen opbergen, dan kan er toch best wel eens een prestigeprojectje vanaf? Of gaan de aandeelhouders dan klagen over gebrek aan dividend?
Het verschil tussen straat en race autos wordt gekgenoeg steeds groter bij BMW waar het bij andere merken juist kleiner wordt. De nieuwe M3/M4 hebben niet eens meer een motorsport variant… Waar staat die M dan nog voor?

Even opgezocht: op dit moment heeft BMW officieel de volgende autos
Z4 GT3,
Z4 GTE
M4 DTM
M235i

Dus het enige “motorsport” model waar je een gelijkbare versie van kunt kopen is de M235i, een auto die eigenlijk nog onder de 3 serie zit. (de DTM M4 heeft NIKS met de straatversie te maken en de Z4 GT3 is ook 10 keer dikker dan de straatversie) Dat terwijl Mercedes, Audi, Porsche, Nissan, Chevrolet juist de exotischere modellen die je kunt kopen laten racen.
Mijn advies: lepel die 4.4 liter V8 van de M3 GTS erin (zoals de GT3 auto), schroef dat dak vast zet een vleugel achterop en zet dat ding op de markt. Ik geloof dat je er wel meer dan 1000 kunt verkopen.
Mooi geschreven. In mijn ogen is een BMW tegenwoordig ook lang niet meer zo’n begeerlijke auto als dat het tot voor kort was. Waarschijnlijk komt daar wel weer verandering in. Maar dan wel nadat de verkopen behoorlijk terug zijn gelopen. Dan zal BMW op het image weer in ere te herstellen weer echt stoere mannenauto’s bouwen. Tot die tijd maar Bij Mercedes en Jaguar shoppen. Die snappen het wel.
Tijden veranderen ook voor bmw misschien? Benieuwd met wat ze komende jaren aan komen zetten
Ik ben ook wel een BMW-liefhebber, maar de richting die ze uitgaan bevalt mij ook steeds minder. Aan de andere kant denk ik wel dat BMW een stevige basis aan het leggen is voor de toekomst, zeker met die i-lijn. Maar als autoliefhebber wil je toch ook dat ze eens knettergek doen, zoals Mercedes dat zo goed kan.
Audi brengt inderdaad ook sportwagens op de markt, maar zonder Lambo en papa VAG weet ik niet of de situatie hetzelfde zou zijn geweest.
Volgens al die bimmer adepten is een 3 serie toch een sportwagen?
@norge: Kweenie, maar het sportieve is er standaard wel vanaf. Zonder M-onderstel is het net een fransoos…
Wat een slecht artikel is dit zeg Jammer dat de meesten ook niet even verder kijken dan hun neus lang is en het voor zoete koek aanneemt.

Het “sportscar” segment waar Robertson hier over praat is het segment van Z4, SLK en TT. Hij heeft het dus niet over de 911, Lambo’s en Ferrari’s van deze wereld. Wat is op zich al geen argument is om je punt te bewijzen, want dat zijn auto’s voor de nichemarkt en niet voor de massamarkt. Daarnaast verwijs je naar een maand waarin de 911 (blijkbaar) beter verkocht dan de Cayenne. Ook dat zegt niks want dat kan meerdere redenen hebben. Ook je argument dat de F-type zo populair is is onzin. De F-type is net op de markt dat is, naast dat het een mooie auto is, één van de factoren dat de auto nu populair is. Als de nieuwigheid er van af is dan zal dat ook weer dalen. Daarnaast haalt de F-type de stelling van Robertson niet onderuit.

Als je het artikel namelijk GOED leest dan blijkt uit onderzoek van het IHS dat het sportscar segment zijn piek heeft gehad in 2007 met verkopen van 114.000 auto’s (Z4,SLK en TT gezamelijk). De prognoses nu zijn dat aan het eind van dit decennium er hooguit 72.000 auto’s worden verkocht. Als je hier naar kijkt dan heeft hij gewoon gelijk dat dit segment niet meer zo populair is en de vraag is of het ooit nog zo populair zal worden. Er zijn nu meer verscheidene modellen op de markt waar de interesse meer naar uitgaat. Daarom is BMW de partnerschap met Toyota aangegaan om de volgende Z4 te bouwen zodat ze de kosten kunnen drukken.
Het gaat hier dus niet om supersportscar. Daar heeft BMW al eerder uitspraken over gedaan dat er op dit moment geen business case voor te maken is. Wellicht dat als de R8 en GT populair worden/blijven en de imago van BMW er onder begint te lijden dat dit anders zal zijn, maar voor nu nog niet.

Je stelt wel dat het je niet om te doen is om BMW onderuit te halen, en dat wil ik heus wel geloven, maar schrijf dan wel een stuk gebaseerd op feiten en niet op wat je graag zou willen dat er staat.
@Rick-dos: om er nog ff op in te haken: de roadsters zijn ook nooit de core sellers van BMW geweest. Dat waren de de middenklassertjes met vierpitter die toevallig ook nog beter stuurden dan de concurrent. En dat wilde de klant destijds. Dus ik zou – in tegenstelling tot het artikel – willen stellen dat BMW weer terug gaat naar z’n leest..en luistert naar de wensen van de potentiële klant die milieubewuster is geworden.

Ik vind zelf de zes-in-lijn ook geweldig, maar ben ook realistisch en denk aan de toekomst van mijn toekomstige (klein)kinderen en de planeet. En dan vind ik de i-lijn en downsizing niet problematisch. Sterker nog: mijn volgende daily gaat een vierpitter worden (E87 120i LCI, F20 118i, of F20 125i) maar wel met eventuele vermogensupgrade. ;) en zelfs de achttraps automaat neem ik in mijn overwegingen mee.
@e1000bmw523i: niet de core-sellers inderdaad, maar wel de imago boosters
@Rick-dos: Precies, hij heeft gelijk dat het leuk zou zijn als BMW een supercar maakt, maar dit artikel is van hele slechte kwaliteit. Alleen al het feit dat er weer terug gepakt wordt op de geluidsinstallatie zegt genoeg over de schrijver. Dit is namelijk in de nieuwe modellen 2 tot 3% geluid direct weggehaald bij de motor, niks kunstmatigs netzoals andere merken doen. Maar onderzoek of verdieping is hier soms wat te veel gevraagd.
Leuk en aardig allemaal maar helaas voor de mensen hier is een automerk gewoon een commerciële organisatie met als doel winst te maken. Al ze een model als de M1 op de markt brengen worden wij die het niet kunnen betalen er vrolijk van maar zeg eens eerlijk als je de keuze hebt tussen een Ferrari en een BMW, wat kies je dan… Precies. Ik vind BMW een prachtig merk met vaak de best rijdende auto’s in zijn klasse
Ik heb in de afgelopen 22 jaar uitsluitend BMW’s gereden, vanaf een E34 5 serie, via 2x e39, een E61, naar nu een E88, een E61 en een F13. Hoewel ik de zes-in-lijn net zo erg mis als iedere BMW liefhebber, zijn de huidige auto’s echt veel beter dan die van 20 jaar geleden. Rij maar eens in een huidige 120 4 turbo en stap dan in een atmosferische 118 van 5 jaar geleden. Heb ik het nog niet over de afwerking van het interieur. (Tapijten in bv kofferbak zijn wel generatie op generatie slechter van kwaliteit geworden!, hier en daar is de rode stift best wel zichtbaar). On topic: de meeste klanten die zich een nieuwe, dikke, BMW kunnen veroorloven, zijn voorbij de 45; die willen graag een sportief imago, maar ook comfort. BMW heeft dat begrepen en daar z’n businessmodel van gemaakt. Audi probeert alles te krampachtig, Mercedes heeft toch het taxi-probleem (en een wereldtitel F1 weegt amper op tegen een busje uit de peugeotfabriek met een ster voorop). En:als de koers van BMW je niet bevalt: koop een ander merk!
Ben het hier niet helemaal mee eens. Ja BMW mag van mij ook een supercar bouwen maar staan sinds oudsher al bekend vanwege sportief rijden. Dat was niet zo bij bijvoorbeeld Audi die dus wel een R8(naar mijn mening geen echte supercar, het mist wat) kon bouwen. Dit kwam natuurlijk doordat VAG Lambo had gekocht anders was die er ook nooit gekomen. Daarnaast lijken inderdaad de meeste auto’s gewoon op elkaar en brengen ze je van punt a naar punt b. Toch vind ik nog altijd rwd een stuk lekkerder rijden dan fwd, maar dat is persoonlijk. Oja en hier in dit artikel wordt weer over de geluid over de speakers gezanikt, doe je huiswerk een keer want bij de nieuwe modellen wordt het geluid met 2 a 3% versterkt direct vanuit het motor geluid, niks kunstmatigs. Dit doen andere merken (bijv. Porsche) ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).