Het mysterie rond het nieuwe ‘Ring record van Porsche

Auteur: , 37 Reacties

Wat gebeurde er gisteren nou precies op de 'Ring?

We schrijven 28 mei, 1983. De bejubelde coureur Stefan Bellof kruipt achter het stuur van zijn Porsche 956. De inzet is die dag de pole position voor de Bitburger ADAC 1000 km race op de Nürburgring, die de volgende dag van start zal gaan. Het is de laatste keer dat de race gehouden wordt op de Nordschleife, immers zal er vanaf 1984 geracet worden op het nieuwe Grand Prix circuit. De snelste tijd is op dit moment in handen van Jochen Mass, een verdienstelijk voormalig F1 coureur, die helaas voor hem vooral herinnerd zal worden omdat Gilles Villeneuve via zijn auto een jaar eerder naar de eeuwige jachtvelden gecatapulteerd werd. Op het moment dat Mass over de finish kwam, stond de stopwatch op 6:16.850.

Mass is een teamgenoot van Bellof. Dat wil zeggen, hij zit wel in een andere équipe, maar rijdt in een Porsche 956 van hetzelfde team. Bellof gaat er eens goed voor zitten. De omstandigheden zijn ideaal: koud, droog. Als een in de iconische Rothmans-kleuren gehulde raket vliegt hij over het gevreesde, onverzoenlijke circuit. De stopwatch komt gedurende zijn rondje niet verder dan 6:11.130. Niemand reed ooit een sneller rondje op de Nordschleife. Ter vergelijking: regerend F1 wereldkampioen Keke Rosberg, die dat weekend eveneens uitkomt in een Porsche 956 samen met Jan Lammers en Jonathan Palmer, noteert een 6:39.520. Rosberg laat later bij de pers optekenen:

Ik dacht dat mijn ronde best goed was. Maar toen zag ik de tijden van de rest…

Stefan zelf blijft er koeltjes onder en reageert als een stereotype coureur:

Ik had nog wel wat harder gekund, maar ik maakte twee fouten en werd gehinderd door een trage 911.

Het zijn de woorden van een perfectionist waarvoor snel nooit snel genoeg is. Bellof wordt dan ook een grote toekomst toegedicht in de hoogste regionen van de autosport. Een jaar na zijn heldendaad op de ‘Ring debuteert hij in de F1. In de verregende Grand Prix van Monaco van 1984, de Grand Prix die geldt als de doorbraak van Ayrton Senna, rijdt Bellof achter de Brazo op de derde plaats en is hij (nog) sneller onderweg dan Ayrton. Doch de race wordt voortijdig afgevlagd. Een nieuwe kans op een F1-zege krijgt Bellof helaas niet. In 1985 gaat het fout als de Duitser in zijn privé ingeschreven 956 teamgenoot Jacky Ickx die voor het fabrieksteam uitkomt buitenom probeert in te halen in Eau Rouge. Hij overleeft het ongeval niet (tribute). Schrale troost: zijn onvoorstelbare record op de ‘Ring zal voor altijd blijven staan.

Tenminste, dat dachten we met zijn allen. Ironisch genoeg werd uitgerekend op Spa en uitgerekend door Porsche onlangs het zaadje geplant dat kon leiden tot een poging om Bellofs record op de Nürburgring alsnog uit de boeken te rijden. Met Neel jani achter het stuur knalt de 919 Evo, de hyper-extreme versie van de 919 Hybrid, sneller dan een Formule 1-auto over de baan. Op de oude Nürburgring wordt weliswaar al lang niet meer geracet met de snelste racewagens van de wereld, maar het legendarische circuit aandoen tijdens de afscheidstournee van de 919 Evo kan qua PR geen kwaad, moeten ze bij Porsche gedacht hebben.

En dus was het merk gisteren, op de kop af 35 jaar na Bellofs megarondje, uitgerukt om de ‘Ring te owneren. Achter het stuur nam dit keer niet Neel Jani, maar Timo Bernhard plaats. Timo hoort inmiddels bij het meubilair van Porsche, won vorig jaar van de 24 uur van Le Mans in de 919 en kent de ‘Ring op zijn duimpje door zijn vele deelnames en overwinningen in de 24 uurs race op het circuit. De juiste man voor de job dus.

Dan begint het rijden. Ondanks, of misschien wel dankzij de gravitas van het hele Bellof-verhaal hierboven, is op de redactie niet iedereen direct héél enthousiast. Ring-tijden, we kennen het nou wel. En wat als Porsche zeg, vijftien seconden van Bellofs tijd afrijdt, moeten we daar dan eigenlijk wel blij mee zijn? Als de eerste sectortijden doorkomen slaat de stemming om. Breidscheid, 2:12. Bergwerk baanpost 125a, 2:23. Pflanzgarten baanpost 170, 4:00. De Porsche GT2 RS deed op die punten respectievelijk 2:42, 3:01 en 5:13. Een snelle rekensom leert dat Porsche het record niet gewoon gaat vernietigen, maar gaat vernietigen. Misschien duikt de 919 zelfs onder de víjf minuten, als het een beetje meezit. Dat is circa 250 kilometer per uur gemiddeld, door de Groene Hel.

We wachten de avond rustig af op het verdict in de vorm van een ronkend persbericht. En de ochtend. En de middag. Maar het uitsluitsel komt niet. Dan sijpelen de berichten binnen van mensen die op het circuit waren. Porsche heeft uiteindelijk geen enkele goede run afgemaakt. Telkens als de 919 Evo snel onderweg was, is ‘ie afgebogen naar de pits.

What gives? Willen ze terugkomen op een dag dat de omstandigheden nog gunstiger zijn om zeker te zijn van die tijd onder de vijf minuten? Kregen ze op het laatste moment toch wroeging vanwege het kapotmaken van de legacy van Stefan Bellof en zijn 956? Het definitieve antwoord hierop hebben we (nog) niet. Gelukkig is er wel een video van de onvolprezen ‘Ring-rakker Misha Charoudin, waaruit duidelijk wordt dat het op het oog in ieder geval niet aan de 919 Evo lag…

UPDATE 29-06-2018: Porsche was weer op de Nurbrugring en ditmaal geven ze de tijden vrij. Na één run is het record gesneuveld, met een enorme marge! Meer info lees je in dit artikel!

Image-Credit: Tom Stamp via Instagram



37 reacties

Toen der tijd was het risico voller en intensiever op op zo’n snelheden tot rijden. Voor mij hoef dit niet , zowiezo zit het me niet dat dadelijk een hybride de snelste auto ooit word.
@autospotterkerkrade: ‘Toentertijd’😉
@skinnybmw:

Om het compleet te maken: toendertijd of toentertijd.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/799/toendertijd_toentertijd/
@autospotterkerkrade: Waarschijnlijk zal ooit een volledig elektrische auto de snelste tijd gaan neerzetten. Is dat beter?
@dees: Soepele stuurbekrachtiging, vooraf geprogrammeerde demping, geautomatiseerde acceleratie. Nee! Volgas, zwetend en hard werkend, dat is écht racen.
@dees: nee bedankt
@dees: nee niet echt nee
@autospotterkerkrade: Ik kan je verzekeren dat deze auto echt geen schatje is om zo hard mee te gaan. Bovendien loop je ook in zo’n auto enorm risico op de ring. De 919 EVO maakt bijvoorbeeld graag gebruik van ground effect. werkt perfect, tot het niet werkt (te ver over een curbstone bijv) en dan ben je in een klap al je downforce kwijt. En dan kun je ook in een hypermoderne LMP1 prototype wagen met 300 van de baan af gaan. De G-krachten op de coureur worden er niet minder om
Onder de 5 minuten? Misschien wel net onder de 4 minuten als het nog veel meer mee zit.
@maferick74: Dat gaat niet lukken denk ik. 20.832 m. In 4 min. zeg 20 km in 4 min (60/4=15, 15*20=300) 300!!! km gemiddeld. Not gonna happen. De 919 Evo niet iig. Maby met een nieuwe Fan car??
@b00m3rang: misschien in gt sport ja
Practice days! Met deze data passen ze nog wat instellingen aan, doen nog een paar test-runs voor ze het eigenlijke record willen breken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
EDIT: fixed.

De reden voor zijn crash op Spa is puur wrok tegenover Ickx, die niet altijd even aardig was voor Bellof… Stefan wou daarom Ickx in Radillon buitem inhalen om hem te kijk te zetten. De rest is helaas geschiedenis…
Holy f*ck, 250 gemiddeld is echt idioot
En dan wat als ze het record “verbreken”? Knap, dat zeker. Maar is het wel zo knap als je niet gebonden bent aan welke vorm van restrictie of wat dan ook? Bellof deed het in racetrim. Ik vind het gaaf wat ze doen, maar “echt” echt verbreken doen ze het record niet naar mijn mening.
Het bewijs dat viercilinder Porsches ook goed kunnen klinken.
Mind blowing.
Zou een domme actie zijn nu. Zet de prestaties van de nu leverbare Porsches in de schaduw en de electro Porsche is r nog lang niet. Komt, later wel weer.
Tijd van Heidfeld is ook niet verkeerd. Die deed namelijk het 24h circuit in iets meer dan 7 minuten in een F1 auto tijdens een demo en hoogste rijhoogte. Sub 6 in prototype moet makkelijk haalbaar zijn in deze tijd
Dat doet die Misha toch elke keer weer netjes! Met de Gt2 Rs zat hij er ook erg dichtbij. Wordt het niet eens dat jullie daar eens langs gaan?
En dan te bedenken dat het circuit waar Bellof overheen ging korter was dan vandaag de dag toch?
@gulli: nee, het circuit werd dat jaar iets ingekort vanwege de bouw van het GP circuit, maar tot 20,8 kilometer, dezelfde lengte die het circuit dezer dagen nog heeft. Onlangs zijn er wat wijzigingen doorgevoerd aan het circuit die ervoor zorgen dat de baan juist sneller is geworden (en ervoor zorgen dat auto’s niet gaan vliegen).
@jaapiyo: dus zijn de tijden van de twee Porsches niet echt te vergelijken. Even gechargeerd, als de ene op een hobbelig bochtencircuit van 20km rijdt en de andere op een snaarstrakke oval van 20km is de kans groot dat die andere een snellere tijd rijdt. Niet om iets af te doen aan de prestatie, want we weten allemaal hoe snel bijvoorbeeld een Zonda R of een GT2 was en hebben dan alsnog vergelijkingsmateriaal, maar de tijd van Bellof staat voor mij op zichzelf.
Bizar. Gaaf stuk om te lezen
Ik denk dat ze hebben laten zien dat het kan, maar doen het niet. Ter ere van Stefan. En ook omdat het een special is, telt het niet echt.
Toevallig net de video gekeken. De tekst is haast een transscript van die video. Misha’s verhaal dus en niet van Autoblog.

@jaapiyo: welke bron hebben jullie gebruikt?
@stephane8200: Ik weet niet wat je wil impliceren, maar Misha is een mattie en heeft gisteren al contact gehouden met Casper. Zijn naam staat ook vermeld in de tekst, dus…

Illuminati confirmed?
@jaapiyo: ik vond het lijntje in de tekst vrij indirect gelegd dan. Meer op een manier van een ‘die hebben we ook nog’ dan bronvermelding om zijn bijdrage te waarderen.
Het is de schuld van de Rabobank.
Met simulatoren word ongeveer 5:10 gereden met de Ferrari F2004 en de 2017 F1 auto’s. Onder de 5 minuten gaat al een hele klus worden maar t is mogelijk met de iets veranderde layout..
@theveenmeister: Nou deze 919 EVO zou sneller moeten zijn dan de F1-auto’s. Ben benieuwd dan.
Ik reed met mijn oude GTI al onder de 7 minuten. Met mijn petje op zelfs onder de 6!
Ik vind dit zo vet van Porsche dat ze dit doen.
Vergeet niet dat het uiteindelijk een 2.0 turbo + een batterij van 2.3 KWh is wat dat ding aandrijft. Natuurlijk beginnen ze de ronde met een volle accu; maar op zich is 2.3 KWh aan extra energie helemaal zo veel niet als je bedenkt dat dat rondje toch 20km lang is.
Het is dus echt heel vet dat ze met een closed-body racer, waar ze eigenlijk alleen een aero-pakket op hebben gezet en de restricties vanaf hebben gehaald, een monster hebben gemaakt die in de basis gewoon 24h achter elkaar vol door kan knallen.
Ik gok dat ze die 5 minuten makkelijk gaan halen.
Heel knap maar je kan een manueel geschakelde auto met geen of weinig tractiecontrole niet vergelijken met de huidige hyper racers
Inderdaad niet vergelijkbaar met de auto’s van vroeger. Mijns inziens is dit ook een van de oplossingen voor dat artikel over saaie Tilke circuits. De auto’s zijn saai geworden om te rijden. Ze moeten weer veel trickyer worden, zodat veel meer fouten worden gemaakt. Dan komt de spanning vanzelf. Als Hamilton 25 punten voorligt met nog ca. 5 races te gaan kun je vandaag de dag wel stellen dat hij dan de titel pakt. Als die auto’s weer eens zo tricky te besturen zouden zijn als vroeger, dan was er nog helemaal niks beslist.
@mercedesbenze350cdi: en als er meer fouten worden gemaakt zien wij als toeschouwers ook meer inhaalacties. Hoeft geen DRS aan te pas te komen. Kortom het hoeft niet altijd alleen maar sneller en nog sneller te gaan, om meer actie te zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).