Handig, al die 175.000 treinreizigers willen een auto. Drie keer raden hoe de occasion verkopen gaan op het moment…
Jaja, het is er weer eens zo ver. Er is een onderzoek gedaan naar iets dat met auto’s en het openbaar vervoer te maken heeft. De uitslag kunnen we verklappen: enorm veel treinreizigers willen liever een auto. Dat meldt brancheorganisatie BOVAG.
1.185 respondenten
In opdracht van BOVAG heeft onderzoeksbureau Markteffect het onderzoek uitgevoerd. Daarbij werden 1.185 respondenten ondervraagd. Van die 1.185 consumenten gaf de helft van de OV-reizigers te kijken naar ‘alternatieven’. Lees: die gaan voortaan met de auto. De meesten van de ondervraagden heeft al een auto, terwijl een 1/12e deel van de ondervraagden zegt een auto te zullen gaan kopen.
Goed nieuws voor garages
Goed nieuws voor de garages, want dat zou omgerekend neerkomen op 175.000 treinreizigers die nu ook een auto willen. De verklaring is natuurlijk eenvoudig: coronavirus. Het is sowieso goed nieuws voor garages, want de verkoop in tweedehands auto’s gaat best lekker op het moment, in tegenstelling tot de verkoop van nieuwe auto’s. Er werden 111.146 occasions verkocht, een klein dipje (van 5%) ten opzichte van vorig jaar, maar wel hoger dan de voorgaande jaren.
Occasionverkoop
De totale occasionverkoop voor dit jaar bedraagt 506.517 occasions. Dat is een daling van 6,4% ten opzichte van vorig jaar, maar gezien de omstandigheden valt het heel erg mee. Wat wel opvallend is: de onderlinge verkoop tussen particulieren is met 17,6% gestegen. In totaal zijn er dit jaar 308.807 occasions tussen particulieren verkocht, waarvan de nieuwe Autoblog-duurtester er eentje van is! De oude Alfa 159 is behoort ook bij dat aantal.
Boodschappenwagentje
Volgens de BOVAG is men vooral op zoek naar eenvoudig vervoer. de frequente OV-reiziger wil zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk over kunnen gaan op een alternatief. Denk aan “het oude boodschappenwagentje van de buurvrouw”, aldus de BOVAG. Het zijn overigens niet alleen kleine autootjes, ook motoren, scooters en fietsen zijn erg in trek op het moment.
Fotocredit: trein met kleurrijke Audi’s van @carsofnl, via Autojunk.
lincoln zegt
OK ..
Diezelfde mensen willen ook een landhuis met zwembad ..
De verklaring is heel eenvoudig .. cornholio ..
peugpower1000cc zegt
Dat wordt weer file rijden
vacano zegt
Je bedoelt nog meer filerijden
900t zegt
Ik ben ook afgestapt van het openbaar vervoer. Ik kan nu 2 dagen in de week naar kantoor, 2x heen en weer R’dam – A’dam met de trein, kost mij circa EUR 75,-. Daar kan ik prima van tanken. Heerlijk zelf bepalen welke tijd je weg rijdt, welke muziek je draait, altijd zitplek, parkeren kan gratis ik op kantoor…Waarom zou ik ooit nog de trein nemen?
crepito zegt
@900t: Kwestie van tijd voordat je weer in de file staat..
als de reistijd tussen OV en auto identiek zijn, kun je in de trein nog ff wat doen, mits je kunt zitten uiteraard.
e1000bmw zegt
En geen verplicht mondkapje. ?
harrie zegt
175.000 treinreizigers willen een rijbewijs.
mondial zegt
@harrie: hahaha
knapzuur zegt
Ik wil ook graag een auto, het liefst een Alfa Romeo of Maserati, maar er is geen noodzaak en als hobby is het nog al duur in Nederland..
pinganz zegt
Het hoeft ook geen noodzaak te zijn om een Alfa of een Maserati te rijden, dat doe je omdat je dat wilt. En ja een hobby mag geld kosten nietwaar.
knapzuur zegt
Zeker waar maar ik vind het zó veel geld inmiddels niet meer waard, toen ik nog 30k per jaar reed was het wel interessant om nét wat meer uit te geven aan een leuke auto. Ik heb inmiddels andere hobby’s en die sponsoren de overheid een stuk minder.
mashell zegt
Als dat zo is dan kunnen de autobedrijven alvast beginnen met de staatssteun terug te betalen.
ghost zegt
Pas de bpm regels aan, maak het wat toegankelijker voor iedereen en help tegelijkertijd de automotive industrie. Of schaf de bpm helemaal af en voor betalen naar gebruik in.
En nu iedereen nagenoeg toch al thuis werkt, kan je nadenken over spreiding van werk, werklocaties, reismomenten, etc. Genoeg verbeterpunten en mogelijkheden in mijn optiek.
vacano zegt
BPM blijft , dat bovenop krijgen jullie Nederlanders ook nog Rekeningrijden
RiKe zegt
@vacano: en hogere belastingen, hogere ziektekostenverzekering, en dat is nog maar het begin met de huidige mafketels aan het roer
vacano zegt
Wie heeft die Mafkegels verkozen?
Ik alvast niet !
mashell zegt
We hebben al veel te veel auto’s, de parkeerdruk in de wijken in de steden is al een probleem. Alleen belasten naar gebruik zorgt er voor dat als je weg gaat met je auto je geen parkeerplaats meer vindt als je terug komt omdat de hobby auto’s van de buren alle parkeerplaatsen vullen.
vacano zegt
Dat is op te lossen met ondergrondse parkeergarages en alle parkeerplaatsen in de Stad, Dorp te gebruiken voor rijvakken of fietspaden
petroldrinker zegt
Tja, helaas dat er nou niet op mijn M3 gereageerd word nog….
towi1989 zegt
Mensen willen een auto, geen moneypit
schuimbekje3 zegt
Als je het vervelend vindt dat buren 2 of 3 autos hebben koop jij toch een huis met een oprit voor 4 auto’s? Ohnee. Dat kan niet in nederland. 50.000 huizen te weinig en 10x zo duur als in landen om ons heen.
vacano zegt
Gek dat miljoenen Nederlanders denken wat jij schrijft maar er geen enkele er iets aan doet
Dutchdriftking zegt
En weer dikke files dus….. Ben ik blij dat ik op de motor er lekker langs kan!
raoufff zegt
Ik ga ook niet meer met het OV reizen dus heb ik maar een lijnbus en treinwagon gekocht, heeft iemand nog een buschauffeur en machinist te koop?
phaeton zegt
@raoufff: Wel een vignet voor de busbaan.
jometdebanjo zegt
Meer uitstoot….heerlijk!!! Lekker snuiven
Praeses zegt
Dit is top. Dan wordt het ook rustiger in de trein. Win win.