• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BOVAG heeft controversiële mening over verbod op nieuwe benzineauto in 2035

Auteur: Bas Leesberg, gepost 16 oktober 2025 om 14:02 – 33 Reacties

Lijken we het eindelijk allemaal eens te zijn…

Als producten goed verkopen spreken we van warme broodjes over de toonbank. Moeten we de EV in Europa dan nu bevroren kadetjes in de koelkast noemen? Op ons continent blieven we de elektrische auto nog te weinig om binnen tien jaar voorgoed gedag te zeggen tegen de auto met verbrandingsmotor.

Tot die conclusie komen steeds meer bedrijven en instanties. Nadat fabrikanten een voor een de EV-doelen terugschaalden en verlengingen van bestaande benzinemodellen aankondigden, lijkt nu ook de Europese Unie om te zijn. Toch blijven er ook voorstanders om de nieuwe benzineauto met pensioen te sturen in 2035. Van verschillende organisaties en figuren verwacht je de EV-steun, maar van de BOVAG? Niet direct nee.

BOVAG wil dat het verbod blijft

Een diepere duik in de BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders leert me dat twee van de vier pijlers van de BOVAG ”duurzaam” en ”toekomstbestendig” zijn. En dus verdedigt BOVAG-voorzitter Christianne van der Wal, het 2035-verbod met hand en tand in haar column bij BKAN. Ze schrijft:

BOVAG heeft destijds – in juni 2022 – dat verbod gesteund. Niet omdat het makkelijk zou worden, maar omdat het richting gaf. Een duidelijk doel helpt de sector om te focussen en te investeren. Als belangrijke spelers nu zeggen dat ze grote problemen hebben met 2035, dan ligt de oplossing niet in uitstel, maar in het oplossen van die problemen.

De brancheorganisatie wil de plannen niet veranderen. Het doel moet blijven staan, er moet alleen beter worden gekeken naar hoe we dat doel het beste kunnen behalen. Denk aan ”fiscale stimulering, voldoende laadinfra en prikkels voor consumenten”. Door de plannen aan te passen, zaai je volgens BOVAG onzekerheid en twijfel.

Aanval op Duitse en Franse fabrikanten

De BOVAG heeft dan ook weinig goede woorden over voor de merken die het verbod willen aanpassen: ”Wij begrijpen weinig van het pleidooi van Duitse en Franse OEM’s om te vertragen. Wie de startlijn opschuift, speelt juist de Chinese merken in de kaart – die zijn er al klaar voor. En ook de roep om méér ruimte voor hybrides klinkt sympathiek, maar die staan eveneens al klaar in de Chinese havens.” Oftewel, het argument dat je anders de strijd verliest van de Chinezen, gaat niet op volgens Van der Wal.

En Nederland dan?

De BOVAG-directeur komt ook nog even op voor haar dealers. ”OEM’s zien ons als een gemakkelijke afzetmarkt voor elektrische auto’s, maar onze dealers hebben recht op een evenwichtige mix, een balans tussen vraag en aanbod. En die ontstaat alleen met koersvast beleid – niet met uitstelgedrag. Als Europa schuift met de startlijn, zijn (onder meer) de Nederlandse dealers het kind van de rekening.”

Een stevig EV-pleidooi van de brancheorganisatie, maar feit blijft: Henk en Ingrid kopen op dit moment nog steeds geen EV. Zij houden liever zo lang mogelijk vast aan hun oude Renault Scénic. Ook met ”prikkels” ga je ze niet zomaar uit hun benzineauto trekken, toch? En uiteindelijk: de BOVAG heeft een kleinere vinger in de pap dan de grote fabrikanten en overheden.

Foto: Ferrari FF gespot door @wassiliproductions

Ook interessant!

  • Wopke Hoekstra blokkeert benzineauto's na 2035
  • EU-klimaatchef Hoekstra wil vasthouden aan 2035
  • Europa en het verbod op de verbrandingsmotor
    Europa en het verbod op de verbrandingsmotor
  • Plofmotor blijft! Europees Parlement wil benzineauto's na 2035

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

2035, benzine, bovag, europa-eu

Vorig bericht: « Innovatieve Technologie in Moderne Auto’s: Verbetering van Je Rijervaring
Volgend bericht: De Volkswagen Touareg Final Edition is NIET de laatste Touareg »

Lees Interacties

Reacties

  1. marh zegt

    16 oktober 2025 om 14:17

    Als ik de houtje touwtje spaghetti elektriciteitsdraden in de zuid Europese steden zie vraag ik mij af hoe ze daar al die auto’s elektrisch gaan opladen.

    Login om te reageren
    • R zegt

      16 oktober 2025 om 14:28

      Niet – ik woon in Spanje – mensen hebben hier geen geld voor Electrische auto’s, en komen gewoon in opstand als de Spaanse overheid 2035 aanhoudt. Hier accepteren ze die milieu idioterie niet – voor schapen die volgen moet je in Noord Europa zijn,

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        16 oktober 2025 om 14:51

        Apart dat iemand die in Spanje woont niet op de hoogte is van de gestegen ev verkoopcijfers. Vooral door particulieren! Verstandige Merino schapen…

        Login om te reageren
      • heckblende zegt

        16 oktober 2025 om 14:53

        Lol schuld van 100% BBP. Next!

        Draai je nog maar een keer lekker om in de zon.

        Login om te reageren
      • heckblende zegt

        16 oktober 2025 om 14:55

        En lol @ mensen die in een ander land wonen en menen het sentiment van ALLE inwoners te kennen, en dit presenteren als een waarheid.

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          16 oktober 2025 om 15:47

          Laatst hoorde ik iemand zeggen in een podcast te willen verhuizen naar Spanje omdat hij de instroom van immigranten in Nederland beu was…

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            16 oktober 2025 om 18:43

            @reactief: Dat moet haast wel een vorm van satire geweest zijn, toch? Of zijn er ècht mensen die zoiets met droge ogen kunnen zeggen en het nog oprecht menen ook?

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              16 oktober 2025 om 20:27

              Nee dat was zeker geen grap. Maar als je veel van die protesten tegen asielzoekers bekijkt zit er wel meer volk tussen wat een paar hersencellen mist. Ik bedoel… met een sloopkogel door een stad lopen omdat je beweert dat anderen zich niet fatsoenlijk gedragen is ook bijzonder toch.

              Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        16 oktober 2025 om 17:01

        Zouden meer mensen hier ook niet moeten accepteren die idioterie

        Login om te reageren
      • italned zegt

        16 oktober 2025 om 17:59

        Idd! Spanjaarden komen tenminste in opstand.
        Zwak volk die NL’s

        Login om te reageren
        • RUBERG zegt

          16 oktober 2025 om 20:24

          Vandaar dat ze seat’s in China laten bouwen…

          Login om te reageren
  2. Usdriver zegt

    16 oktober 2025 om 14:42

    Van der wal heeft gelijk. De krachtigste innovatie stimulans zijn heldere regels. De Californische regels zorgden voor de brandstof om de Tesla raket te lanceren.
    Sterft gij oude vormen en gedachten.

    De Europese achterblijvers (vooral stellantis) moeten gewoon het been bijtrekken. En een goede betaalbare ev op de markt brengen met 8 jaar garantie.

    Login om te reageren
  3. G-Ammo zegt

    16 oktober 2025 om 14:58

    ”fiscale stimulering, voldoende laadinfra en prikkels voor consumenten”.

    Als je een fatsoenlijk product hebt, zou dit niet nodig moeten zijn… :) Ze willen vraag creëren dat er niet is.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      16 oktober 2025 om 15:48

      Er zijn ook zuinige diesels (fatsoenlijke producten) gesubsidieerd. Dus?

      Login om te reageren
      • melcon zegt

        17 oktober 2025 om 09:11

        Die zuinige diesels waren zonder die fiscale stimulans nooit in zulke grote getale verkocht om dezelfde reden dat evs nu (particulier) ook voor geen meter verkopen, als het product niet beter is en het dan ook nog eens (aanzienlijk) minder goed in de portemenee past, waarom zou je het dan kopen? Tuurlijk, de mensen die met liefde EV rijden (zal ze geen fanaten of de ev religie noemen) zullen getuigen dat als je eenmaal een ev gereden hebt nooit weer terug wil. Echter objectief gezien brengt een auto met verbrandingsmotor je ook prima van A naar B in comfort, dat een EV dat beter zou doen (al is dat subjectief) is voor de meeste mensen geen overtuigende reden om maar z’n ev te halen als ze in hun huidige auto prima van A naar B komen (die misschien nog wel 10-15 jaar mee gaat).

        Dus ja… een fatsoenlijk product voor een fatsoenlijke prijs hoef je niet te stimuleren.

        Login om te reageren
        • RUBERG zegt

          17 oktober 2025 om 10:55

          Bijna 25% van de ev-verkopen is particulier.

          Login om te reageren
  4. mashell zegt

    16 oktober 2025 om 15:00

    Bovag wil zo veel mogelijk nieuwe auto’s verkopen. Dus alles wat vervanging stimuleert zijn ze voor.

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    16 oktober 2025 om 15:13

    Denk dat het wel een dingetje wordt voor minder rijke landen. Hier in NL, of Duitsland ofzo, 50k voor een auto op benzine of 50k voor een EV, ik zou het wel weten. Direct die EV. Laden kan overal, de actieradius is al dikke prima. Als je 20k per jaar rijdt (haal ik niet eens) en je doet 500km op een lading van je EV met 600km range, moet je in een jaar 40 keer opladen. Ik zie absoluut het probleem niet. Wel in landen waar laadpalen niet overal beschikbaar zijn. Ik zou gewoon aan huis laden of aan 1 van de laadpalen in de straat of op werk.

    Login om te reageren
  6. waterisnat zegt

    16 oktober 2025 om 15:54

    Bovag, 1 van de vele “NGOs” die door de bureaucraten en hun toneelverenigingen (deze keer VVD) zijn gepenetreerd in de lange mars door de instituten. Derhalve niet meer serieus te nemen of te correleren met het oorspronkelijke doel van de vereniging (zoals bij alle NGOs).

    Login om te reageren
  7. coupedriver zegt

    16 oktober 2025 om 16:02

    Nog één die er werkelijk niets van begrijpt!

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    16 oktober 2025 om 16:10

    allemaal leuk en aardig, maar ik sta nu al geregeld in de rij bij “FastNet” om aan de stekker te kunnen, hoop toch dat het tegen die tijd veel beter is gesteld met oplaat punten lang de snel weg, 4 stekkers bij een pomp station is niet genoeg.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 oktober 2025 om 16:38

      Het valt me op dat het in het weekend overdag vaak druk is bij Fastned. Maken die mensen dan lange ritten of doen ze serieus hun wekelijkse opladen bij Fastned?

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      16 oktober 2025 om 20:30

      Bijzonder. Ik rijdt al drie jaar elektrisch en heb in al die tijd twee keer moeten wachten (één keertje 5min en één keertje iets van een kwartiertje).

      Rijdt ongeveer 30k per jaar en heb geen eigen laadpaal thuis, dus gebruik ze regelmatig, die laadstations langs de weg.

      Login om te reageren
  9. Jurgen zegt

    16 oktober 2025 om 16:37

    Voorlopig is het probleem denk ik vooral dat er heel veel mensen gewoon geen geld (over) hebben voor een dure auto. Er rijden erg veel mensen in auto’s van maximaal € 10.000,=, meestal occasions. Die laten ze repareren bij de garage op de hoek, waar je met een EV voorlopig niet terecht kan. Wat rijdt er elektrisch? De leasers, die kunnen de auto niet maar de leaseprijs wel betalen…

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      16 oktober 2025 om 16:56

      Plus er is kunnen en willen. Heel veel mensen willen niet jaren aan spaargeld opslaan in een afschrijvende auto. Heb een collega die makkelijk kan stoppen met werken. Man heeft tonnen. Maar die zitten in beleggingen, hij rijdt een oude auris hybride.

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      16 oktober 2025 om 16:59

      Een kleine 20% van de nieuwverkopen is particulier.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 oktober 2025 om 17:30

      De meeste lease EV’s worden door werkgevers betaald (indirect natuurlijk door de werknemer omdat lease auto lager salaris betekent).

      Login om te reageren
  10. petroldrinker zegt

    16 oktober 2025 om 17:02

    Tja, het feit dat weinig mensen ze willen zou genoeg moeten zeggen toch?? wij zijn ook terug gegaan naar een Hybrid van de EV zodra we die kans kregen, geen splitseconde over na hoeven denken om die stap te maken

    Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    16 oktober 2025 om 19:11

    In mijn omgeving willen heel veel mensen wel, maar is de aanschafprijs te hoog of vinden ze tweedehands te spannend..

    Login om te reageren
  12. launchcontrol zegt

    16 oktober 2025 om 22:33

    Christianne van der Wal is toch die vrouw die altijd voorleest wat iemand anders verzonnen heeft?

    Login om te reageren
  13. audirs3 zegt

    17 oktober 2025 om 11:36

    Ik snap toch niet de ophef in de EU. Het gaat alleen om nieuwe auto’s, niet om het huidige wagenpark. Mijn pa rijdt ook nog gewoon in zijn 3 serie uit 2001. Dus als jij na 2035 nog lekker in een verbrandingsmotor wilt rijden, prima, doe dat lekker, en daar veranderd voorlopig helemaal niks aan.

    Login om te reageren
  14. audirs3 zegt

    17 oktober 2025 om 11:43

    @basleesberg trouwens wat is er controversieel aan het voorstel om het huidige plan zo te laten? Is toch niks controversiëels aan? Ik zou juist het omgekeerde vrij controversiëel vinden.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      17 oktober 2025 om 12:04

      ”Op ons continent blieven we de elektrische auto nog te weinig om binnen tien jaar voorgoed gedag te zeggen tegen de auto met verbrandingsmotor. Tot die conclusie komen steeds meer bedrijven en instanties. Nadat fabrikanten een voor een de EV-doelen terugschaalden en verlengingen van bestaande benzinemodellen aankondigden, lijkt nu ook de Europese Unie om te zijn.”

      Oftewel: het is tegenwoordig dagelijks kost om Europese fabrikanten te horen zeggen dat het verbod moet worden aangepast. Als je daar nu tegenin gaat als brancheorganisatie, is je mening wat mij betreft controversieel

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North