• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brandweer: EV’s in parkeergarages zijn gevaarlijk

Auteur: hayte, gepost 11 mei 2020 om 21:03 – 26 Reacties

Mini Brandweer!

De brandweer vreest voor niet te beheersen branden door elektrische auto’s.

Elektrische auto’s lijken vanaf de buitenkant heel erg op benzineauto’s, onderhuids zijn er toch wat verschillen. Zo zit er geen gigantisch grote tank vol met dode dino’s die goed kunnen fikken. Daardoor zou je kunnen denken dat EV’s minder goed branden dan de benzineversies, toch is juist het omgekeerde waar. Die accu zorgt er juist voor dat brandende elektrische auto’s gevaarlijker zijn. Een accu is namelijk lastig om te doven, na het doven willen deze spontaan weer in de fik vliegen. De brandweer dompelt deze dan ook onder in een flinke bak met water, om zo het vuur te kunnen doven.

Parkeergarages

Hier entert de parkeergarages. Want in zo’n gebouw is het aardig lastig om zo’n bak met water te krijgen. Daarom waarschuwt Brandweer Nederland nu voor elektrische auto’s in parkeergarages. Er zijn ook andere problemen. “Bij elektrische voertuigen leveren de hoge voltages risico’s op bij brandbestrijding. Ook het vrijkomen van zeer giftige en bijtende stoffen zorgt ervoor dat brandbestrijding, zeker in garages, niet zomaar mogelijk is.”

De brandweer waarschuwt er voor dat bij een brandende EV in een parkeergarage ‘een niet te beheersen brand’ kan ontstaan. Een brand die te veel schade veroorzaakt voor het blussen, zou ook kunnen. Verder zijn de brandveiligheidsvoorzieningen waarschijnlijk niet afgestemd op brandende elektrische auto’s, aldus de brandweer. Het risico is dan ook dat een brand – zelfs met brandveiligheidsinstallaties – kan leiden tot het volledig uitbranden van een garage.

Onherstelbare schade

Dat klinkt al vrij heftig, maar het wordt nog erger. De brandweer heeft het namelijk over ‘onherstelbare schade’ aan de parkeergarage, het bovenliggende gebouw én de omgeving. Dit door de intensiteit en de brandduur van een fikkende EV. Geen prettig idee voor mensen die hun Tesla onder hun flat parkeren.

Organisaties en mensen die dit risico niet kunnen accepteren, krijgen van de brandweer het advies om EV’s niet in parkeergarages te stallen. Waarschijnlijk zijn er best veel mensen en organisaties die dit niet willen accepteren. Er is alleen wel een klein probleem: sinds maart 2020 zijn bij renovaties en nieuwbouw van ‘grotere parkeergarages’ laadpalen verplicht. Parkeerboeren worden dus verplicht tot het hebben van laadpalen. Ook al kunnen ze elektrische auto’s van de brandweer maar beter niet stallen.

Wat kunnen die parkeerboeren dan nog doen? Nou, de brandweer adviseert deze mensen om de laadpalen zoveel mogelijk dichtbij de in- en uitritten te plaatsen. Zo kan de brandweer er lekker snel bij of kan de auto zelfs uit de garage worden getakeld. Goed geventileerde parkeerplaatsen is voor elektrische auto’s ook geen slecht idee. Ook goede alarmsystemen en brandblussers worden door de brandweer aangeraden.

Foto: Mini Brandweer! van @CarsByCasper, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • EV's worden geweerd
    Elektrische auto geweerd bij appartementen
  • Bejaarde met EV
    Bejaarde met EV richt 3 ton schade aan in wasstraat
  • Van deze peperdure McLaren 765LT is niet veel meer over
  • Porsche Panamera brand
    Porsche Panamera brand hangt een luchtje aan

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, Elektrisch, schade, vuur

Vorig bericht: « ‘Volvo gaat een luxe coupé-SUV maken’
Volgend bericht: 13 auto’s met een karige motor op een rij »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    11 mei 2020 om 21:09

    Gewoon bij brand in parkeergarage alle deuren dicht en de garage vol laten lopen.met water.
    Problem solved.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      11 mei 2020 om 22:23

      @Hubert: en als die brandende EV nu op -1 staat, en je garage telt bv 8 verdiepingen? Alle 8 vol laten lopen dan maar, en al het andere dan ook maar total loss verklaren?

      Login om te reageren
      • babybenz zegt

        11 mei 2020 om 22:48

        @camber24: ja

        Login om te reageren
    • flashevan zegt

      12 mei 2020 om 10:31

      @Hubert: of gewoon die laadpalen plaatsen en vervolgens als eigenaar van de garage EV’s de toegang verbieden zoals vroeger met LPG. Volgens mij een stuk goedkopere oplossing

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        12 mei 2020 om 20:07

        Maar niet zo leuk als een volgelopen parkeergarage met met allemaal E-auto’s onder water.

        Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    11 mei 2020 om 21:11

    Ach jee ..
    brandweer wil ook aandacht (meer subsidie) ..
    In navolging van de cornholio gezondheidzorg ..

    Gratis tip van Lincoln ..

    Plak het woordje “crisis” achter EV ..
    Dan heb je al snel 90% van de NL samenleving doodsbang ..

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      11 mei 2020 om 21:25

      Nee gewoon zeggen dat je van elektrische auto’s 5G krijgt, dan worden ze wel in de fik gezet.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        12 mei 2020 om 09:49

        @fanboy: Briljante oplossing! Dat we daar niet eerder op gekomen zijn.

        Login om te reageren
    • dedude zegt

      11 mei 2020 om 21:56

      @lincoln: Ik heb je gemist kerel.

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      11 mei 2020 om 21:59

      @lincoln: heej hebben ze je ontslagen? Of is je tbs afgelopen?

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      11 mei 2020 om 22:02

      @lincoln: the man the myth the ledgend. Welkom terug

      Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      11 mei 2020 om 22:20

      @lincoln: ik heb je gemist Lincoln!

      Login om te reageren
  3. 9000cse zegt

    11 mei 2020 om 21:25

    Zeg, @hayte! Vermeldt er ook even bij dat de brandweer in hetzelfde bericht óók waarschuwt voor auto’s op waterstof. Hebben we die discussie ook alvast gehad.

    Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    11 mei 2020 om 21:50

    In IJsland hebben ze inmiddels wagens ontwikkeld die op water rijden.
    Tot de benzine op is.
    Dan zinken ze.

    Login om te reageren
  5. RutgerK zegt

    11 mei 2020 om 22:22

    Ik heb er vorige week nog contact over gehad met de brandweer. Statistisch gezien zijn er nog geen cijfers dat een EV gevaarlijker is dan een ICE. Als de maatregelen genomen zijn (erkend bedrijf laten installeren) dan is er nog weinig risico. In een parkeergarage is zo sowieso lastig om met meer dan 11 kW/u te laden. Met een aardlekautomaat in de meterkast en in het laadpunt kan er weinig misgaan. Mijn lader is gemaximaliseerd op 13A. Laden gaat dan max op 9,6 kW/u (80%) maar dat is snel genoeg om in een nacht de accu vol te laden.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      12 mei 2020 om 18:14

      @RutgerK: gaat ook om de accu die een enorme hitte veroorzaakt. Gevaar is al jaren bekend maar een echte oplossing is er nog niet.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        12 mei 2020 om 19:49

        @fernie: het is ook niet een veel voorkomend probleem. Zover ik weet heeft elke Nederlander ook geen jodium tabletten in huis in geval van een kernramp. Toch is dat ook een probleem als het gebeurt. Het risico is niets zonder een reëel kans.

        Login om te reageren
        • fernie zegt

          12 mei 2020 om 19:55

          @flutterby: totdat jouw huis op een garage staat, er weer een in vlammen opgaat en 100 mensen geen huis meer hebben – helemaal top als je verzekering het niet dekt! Kans op brand is er wel degelijk blijkt uit de cijfers maar als je het beter weet – top.

          Login om te reageren
  6. japiejo zegt

    11 mei 2020 om 22:22

    Verhaal ligt een heel stuk genuanceerder. Nota bene Lincoln zit hierboven niet ver van de waarheid. Iets met eigen straatje proberen schoon te vegen, maar goed, dat zal later wel duidelijk worden.
    .
    Overigens grappig dat diezelfde EVs in Duitsland, Noorwegen, etc. opeens een stuk veiliger zijn dan in Nederland.

    Login om te reageren
    • arta zegt

      11 mei 2020 om 22:31

      @japiejo: in Duitsland en Noorwegen hebben ze beter bluswater.

      Daarbij hebben wij in Nederland alleen maar brandstofauto’s toegelaten met schone verbranding. Als er een benzineauto in vlammen op gaat ontstaat er enkel dennengeur en eenhoornwindjes.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 mei 2020 om 22:35

      Deze brief komt trouwens pertinent NIET van de brandweer ..

      Die lui mogen louter het hoertje van de verzekeringsmaatschappijen spelen en hun brievenhoofd afstaan ..

      Login om te reageren
  7. sonnybonds zegt

    11 mei 2020 om 22:30

    ik voel me opeens een stuk veiliger in mijn benzine auto

    Login om te reageren
  8. rutte2 zegt

    11 mei 2020 om 22:35

    Deze doet het klusje wel, de blusrobot van brandweer Haaglanden https://i.ytimg.com/vi/AO72lMGnKZM/sddefault.jpg#404_is_fine

    Login om te reageren
  9. realhustler zegt

    12 mei 2020 om 07:11

    LPG auto’s mochten vroeger ook niet in de parkeer garage, in Duitsland vaak nog steeds niet. En bv je mag wel met je caravan met de trein naar Engeland, maar niet met je lpg auto. Het gas in de caravan lijkt me gevaarlijker dan in de auto….
    Als er brand is in een parkeergarage onder een appartementen complex, dan moet iedereen naar buiten. Alleen een conventionele auto is vlot geblust. Nu moeten ze langer buiten blijven, en toekijken hoe hun spulletjes afbranden. Niet gevaarlijker lijkt mij, maar wel vervelender, ook voor de verzekering maatschappij.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      12 mei 2020 om 18:16

      @realhustler: jammer dat het gebouw erboven permanent beschadigd kan zijn inderdaad en zo ernstig dat je niet meer hoeft terug te komen:)..

      Login om te reageren
  10. reset zegt

    12 mei 2020 om 09:59

    Een brandje ventileren, door deze op een goed geventileerde plek te zetten, lijkt mij ook geen goed idee. Iets met Scheveningen en een windje, of een verbrandingsmotor ofzo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North