Brembo remmen met F1-techniek naar productieauto’s

Auteur: , 32 Reacties
Brembo remmen met F1-techniek naar productieauto's

Eindelijk iets nuttigs.

Remmen zijn het proletariaat van de automobiele wereld. Je ziet ze amper, maar ze hebben één van de belangrijkste functies. Sterker nog, ze zijn feitelijk onmisbaar. Die onzichtbaarheid geldt echter niet voor alle fabrikanten. Door de jaren heen heeft Brembo, fabrikant van high-performance remmen, het namelijk voor elkaar gekregen zich van de concurrentie te onderscheiden door felle kleuren te gebruiken. De Italiaanse remmenbouwer ziet echter een verandering aan de horizon.

Deze heeft niets te maken met die felle kleuren, maar met een langzame verschuiving van hydraulische naar elektrische remmen. Dit vertellen uitvoerend directeur, Giovanni Canavotto, en de Noord-Amerikaanse CEO, Daniel Sandberg, in een interview met Car And Driver.

Het tweetal merkt dat carbon keramische remmen niet per se meer de beste optie zijn, en er betere alternatieven in het verschiet liggen. Met name de kosten en de grootte van de keramische schijven leveren problemen op, dus houdt Brembo de ogen open voor mogelijke oplossingen. Één van die oplossingen vinden we terug in de Formule 1.

Brembo is al jaren actief in de Formule 1 en heeft dankzij de introductie van de hybride aandrijflijnen de mogelijkheid gekregen hun brake-by-wire systemen in rap tempo te ontwikkelen. Hoewel er tegenwoordig veelvuldig wordt beargumenteerd dat de techniek van de Formule 1 niet meer in productieauto’s terechtkomt, zijn hoogwaardige remmen klaarblijkelijk nog relevant genoeg om hun weg richting de fabrieken te vinden.

De Italiaanse remmenfabrikant voorziet dan ook een sterke trend voor het komende decennium, waarin elektrische remsystemen een enorm belangrijke rol zullen spelen. Autofabrikanten mikken de afgelopen jaren enorm op het elektrificeren van hun auto’s, zelfs buiten de aandrijflijn om. Brake-by-wire kan in dit geval flinke voordelen opleveren, daar er geen 48V systeem voor nodig is om het te laten werken. Daarnaast is het systeem enorm flexibel en kan het tot in het kleinste detail worden aangepast.

Het is niet duidelijk wanneer Brembo de remsystemen precies in productieauto’s gaat verwerken, maar lang kan het niet duren. Althans, het tweetal vergelijkt het met de verschuiving van trommel- naar schijfremmen, dus met volledige zekerheid kunnen we het niet zeggen.

“You are going to see a slow conversion, like from drum to disc brakes, and since brakes are a safety product, there will be redundancy. We will need to work on the algorithms, as electric systems tend to display an on/off characteristic.”



32 reacties

Ik snap er waarschijnlijk geen zak van, maar ik vind het in ieder geval helemaal mooi. Daar is de F1 in mijn ogen ook deels voor bedoeld.
Kan iemand uitleggen hoe de techniek van dit type rem werkt?
@grabtourismo: Ik vermoed het hierbij gaat om een soort van magnetische rem die werkt zo als een dynamo. Bij een F1 auto zal die tevens het kers-systeem voeden.
@alfapeter: het staat er duidelijk in… ze gaan van hydrauliek naar elektrische remmen…
@sameshitdifferentday: Elektrisch is niet noodzakelijk magnetisch. Toch nog een keer gelezen en nergens staat het woord magnetisch of dynamo.
@grabtourismo: toevallig weet ik via een insider dat brembo al actief aan het testen is bij productie auto’s. Zie het als een electrische handrem waar de remklauw voorzien is van een stappenmotor die via weerstand het aangrijppunt berekend. Dit is om te zetten naar een bedrijfsrem systeem alleen moet hier een mega veiligheid worden ingebouwd
Is toch een soort trommelrem maar dan vele malen krachtiger en volledig elektrisch?
@dutchdriftking: Op het plaatje lijkt het een trommelrem, maar het is gewoon een schijfrem en klauw. Die trommel is puur om de temperatuur goed te regelen. Bedrijfstemperatuur van een F1 remschijf ligt ver boven de 300 graden, dus je wilt een balans tussen snel opwarmen en niet te warm worden. Via die trommel kunnen ze gecontroleerd de koeling sturen.
@transaxleman: Eerder richting 1000 graden bij een F1.
Iets meer duiding zou welkom zijn.
Hebben we het hier over KERS-achtige systemen? Over dynamo’s die extra hard werken tijdens remmen?
De opmerking dat je daarvoor geen 48 Volt systeem nodig hebt vind ik enerzijds een vreemde. De elektrische remwerking wordt beperkt door het amperage van de laadstroom van die remwerking. 48 Volt betekent 4 maal zoveel (rem-) vermogen.
Mazda heeft een dergelijk systeem ‘i-eloop’ met een ogenschijnlijk gewone dynamo die tijdens afremmen niet op 12 maar op 25 Volt werkt en dus in korte tijd veel energie in een speciale batterij pompt. Vanuit die 25 Volt batterij wordt de 12 Volt accu bijgeladen, kan het stop/start systeem langer op stop blijven staan e.d.

Hoe zwaarder / hoe vermogender het elektrische rem- / generatie-systeem, hoe meer de normale hydraulische remwerking er door beïnvloed wordt (remgevoel, doseerbaarheid). Het op elkaar afstellen van die hydraulische en elektrische remkrachten is het expertisegebied waar productieauto’s van de racerij kunnen profiteren.
Maar goed, dit is mijn interpretatie van bovenstaand artikel. Misschien zien anderen dit heel anders…
@ramshoek: zoals alle automotive by-wire systemen zal er een dubbel systeem/noodsysteem moeten zijn, dus lijkt het me inderdaad wel zo dat er nog een hydraulisch systeem zal zijn.
Brake by wire in een F1 wagen is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld. Voor is helemaal conventioneel, dus het pedaal bedient hydraulisch direct de remklauw (via een remcilinder).

Voor de achterremmen heb je een onderscheid tussen remmen op de elektromotor (regeneratie) en een ‘conventioneel’ hydraulisch systeem met klauw en schijf. Beide moeten in orde zijn om hard te kunnen remmen.
Om deze combinatie goed samen te laten werken is besloten om het hydraulische systeem van de achterklauwen met een pomp aan te sturen ipv direct met het pedaal. Het rempedaal bedient een remcilinder, waar een sensor opzit die de gevraagde druk meet. Die data wordt gebruikt om de pomp aan te sturen.

Voor personenauto’s is dit nuttig omdat met de trend van 48v, hybrides, EVs en autonoom rijden verregaande controle van het remsysteem nodig is.
@transaxleman: misschien stof voor een achtergrondartikeltje @autoblog ?
@peug206: Heb al ooit eens een mail gestuurd maar nooit reactie gehad
Los van het hybride gebeuren zijn er toch al auto’s met brake-by-wire, de Alfa Giulia bvb.
@alfapeter: maar brake-by-wire lijkt mij toch niet zo spannend? De remmen blijven hydraulisch alleen de rembeweging met het rempedaal is niet een remcilinder indrukken om druk op te bouwen maar een potmeter aansturen die dit omzet in hydraulische remkracht via een elektrische pomp.
Als het met elektromagneten werkt, wat ik vermoed, dan zou dat erg fijn zijn voor het onderhoud. Elektromagneten hebben geen fysiek contact nodig om een andere draaiende spoel(dus band) af te remmen, dus er zijn geen slijtagedelen als remschijven. Nu al halen Tesla remschijven astronomische kilometerstanden en dat wordt alleen met regeneratie al bereikt. Als dit betrouwbaar te krijgen is dan worden van auto’s die over 15 jaar gemaakt worden alleen elke 50.000 km de banden vervangen en bij elke 3 ton de batterij.
@dare2think: yep, zeker gezien dat filmpje waarbij ze hem op het circuit uitlieten. Binnen een rondje last van fading en 4 rondjes tot ze op waren. Zwaar onderbemeten. Feit is dat als iedereen elektrisch en autonoom rijdt het niet nodig is om te remmen. Maar als deze implementatie duizenden euros kost om te produceren, dan zie ik het voorlopig nog niet gebeuren.
@peug206: Ga eens met elke andere personenwagen het circuit op, na 4 rondjes hebben de meeste ook last van fading. Een Tesla is geen sportauto, hij is toevallig snel.
@transaxleman: de gemiddelde personenauto heeft dezelfde remmerij maar weegt zo’n accupakket mindrr
@peug206: De remmerij is juist precies goed bemeten. Een Tesla is zo gebouwd dat ie in dagelijks gebruik netjes op zn elektromotors remt en als het nodig is (hard remmen, noodstop) dat dan de gewone remmen mee doen. Die worden dus nooit lang en hard gebruikt. Het heeft dus geen enkele zin om er enorme remmen en klauwen onder te schroeven.
Die auto is simpelweg niet gebouwd voor circuit gebruik, dus de remmen zijn er ook niet geschikt voor. Dat is niet gek toch?
@transaxleman: dat de remmerij niet voor circuit bedoeld is snap ik ook wel. Maar na 4 rondjes op een relatief kort circuit zonder een veel langzame bochten mag het niet zo zijn dat je nieuwe blokken moet. Anders zou dat betekenen dat ik met mijn auto over de ‘ring rijd en gelijk nieuwe blokken moet laten monteren.
@peug206: Was het niet zo dat die kerel zn regenratief remmen functie uit had gezet? Dus dat de volle remkracht van de remschijven moest komen, terwijl je normaal (ook op circuit) met je tesla deels regenratief remt?
@sjonniedeluxe: dan nog. Er zijn X suv’s van meerdere merken die er zeker ook niet voor bedoeld zijn, die langer meegaan dan een rondje nurnberg..
@peug206: en dat is weer hetzelfde zeggen als: die Suv’s moeten een voorremmen uitzetten en dan kijken hoelang de achterremmen het uithouden op het circuit.
Punt is: regeneratief remmen is onderdeel van het systeem. Als je een onderdeel bewust uitzet, kun je het systeem niet als geheel beoordelen.
@rijnounsdoor: feit is dan dat de techniek er wel is, maar het goedkoper is om het dus niet te gebruiken met overmatige slijtage tot gevolg. Want even eerlijk: wat is het verschil in prijs voor een setje remblokken… voor onze Vel Satis van 1700kg was het per blok geen 25€ meer dan de 206. En dat is bezuinigen op de verkeerde dingen. Daarnaast: ik weet dat mijn blokken 1x per jaar gecontroleerd worden, maar ook dat ik zeker weten een jaar ermee kan. En als ik een paar keer hard in de ankers moet met een tesla dan mag ik maar hopen dat er nog draad op zit? Oh enne ik weet niet zeker of dat uit stond in dat filmpje, maar dan nog vind ik 4 rondes heel weinig. Maarja, remmen is na banden het laatste waar ik op bezuinig. Want dat is het enige wat tussen jouw en de plots overstekende voetganger staat…. en ik betwijfel of regeneratief remmen dan in werking treed of niet.
@dare2think: En geen remstof. Zou fijn zijn, want ik poets me gek :)
Electric brake by wire is dus een zware accu aan een touwtje als soort van anker uitgooien als je wilt remmen. Klinkt innovatief idd.

Had graag setje brembo’s op Mn volvo maar een dikke €4000 vind ik dan weer iets te overdreven….
@sameshitdifferentday: gewoon wat eerder remmen.
Of eens kijken bij andere merken.
Interessante techniek dit. Ben benieuwd of ze, op termijn, de techniek zo kunnen verfijnen als dat ‘ride by wire’ nu ook is.
Samengevat: Brembo hoopt in de toekomst, het soort remmen dat Honda al op de NSX levert, productierijp te krijgen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).