
De Dacia Logan krijgt concurrentie op de Nordschleife!
Wat begon als een alledaags gesprek is uitgegroeid tot het project van hun leven. De Duitse broers Filip en Felix Rauh spotten tijdens een roadtrip een oude Renault Twingo. Later bespraken de twee hoe het zou zijn om met zo’n truttenschudder aan een race mee te doen. Superleuk, denken de broeders. In plaats van het idee als fantasie te laten, werken ze eraan om met een eerste generatie Renault Twingo aan de start te staan van de 24 Uur van de Nürburgring.
Al snel bleek dat het volgens het reglement is toegestaan om met een Renault Twingo deel te nemen aan de 24-uursrace op de Nordschleife. De auto moet wel uit 1996 of later komen. Wanneer je een motorwissel uitvoert, moet de nieuwe krachtbron van hetzelfde merk zijn als het origineel. Appeltje-eitje denken de gebroeders en gingen dus aan de slag.



De standaard Renault Twingo
Ze tikten een groene Twingo voor ongeveer € 1.000 op de kop met zo’n 67.000 kilometer op de teller. Ondanks zijn leeftijd zou de Twingo roestvrij zijn. Ik moet zeggen: van wat ik zo kan zien, ziet hij er inderdaad piekfijn uit. Met het 1.2-liter blokje wordt het misschien wat te gevaarlijk om tussen de GT3’s te rijden. Daarom komt er een motorwissel.

Omdat de motor dus van Renault moet komen, zochten de broers naar een geschikt blok dat ook nog eens in de Twingo zou passen. Ze kwamen uit bij de F4R-motor uit de Renaultsport Clio 172. Helaas komt er dus geen V6 uit de Clio V6 achterin de Twingo te liggen. De toffe donorauto zie je hierboven. De viercilinder uit deze auto produceert 172 pk, maar wordt getuned richting de 200 pk. De Rauh-broers moeten natuurlijk wel voorzichtig zijn met de tjoening, want het blokje moet het 24 uur op volle kracht kunnen volhouden.

Ook de vijftraps handbak en de chique velgen van de 172 komen over. Andere aanpassingen zijn een op maat gemaakte Bilstein-ophanging, een rolkooi, een blussysteem en een grotere benzinetank. In eerste instantie wilden de broers niets doen aan het herkenbare uiterlijk van de Twingo. Daar komt alsnog verandering in dankzij een bodykit voor betere aerodynamica.
Hoe de Twingo er precies uit komt te zien, weet nog niemand. Rauh Racing is nog op zoek naar sponsoren. Afhankelijk van de sponsoren krijgt het A-segmentertje een bijpassende kleur. Het leeggewicht moet trouwens zo’n 850 kilo worden. Inclusief ballast is dat in raceklare trim 1.020 kilo.
De modificaties zijn in volle gang, maar het project is nog lang niet af. Dat is ook niet erg. Het doel is om in 2026 met de Renault Twingo aan de start te staan van de 24 Uur van de Nürburgring. Je kunt het avontuur van Filip en Felix Rauh volgen via het Instagram-kanaal van Rauh Racing. Genoeg tijd dus om virtueel oefenen met de Twingo op en rondom de Nordschleife.
Foto: Rauh Racing
Via The Drive





Mss leuk om te vermoeden hoeveel paardjes de Twingo erbij krijgt met de ombouw. Wss ergens rond de 70 in originele staat en dan nu naar een vrolijke 172+ door het nieuwe blok.
staat in het artikel 200pk
Dit is het oermodel Twingo. Die hadden 55 trappelende paarden onder de kap. Dus pak ‘m beet 145pk extra t.o.v origineel.
Dit kan toch helemaal niet serieus meekomen in de GT3-klasse? Is dat niet gewoon vragen om ongelukken? Ik heb regelmatig toeristenfahrten gedaan op de ring, maar als je daar na een bocht een touringcar tegenkomt is het al schrikken, net als wanneer er ineens een GT3 RS uit het niks voorbij komt katapulteren.
Mwoah. De Dacia Logan (voorzien van zelfde F4R motor 😉) en Manta hebben ook jarenlang met soortgelijk vermogen meegedaan… Licht van gewicht, leuk vermogen, hufterproof. Gaat goed komen 💪🏻
Manta met vossestaart was wel een hoogtepuntje voor mij toen ik er was. Dat en het geluid van zowel de V8 van de Mercedessen en de auto van GLickenhaus.
Los van de GT3 klasse rijden LMP wagens toch op hetzelfde moment op de baan? Ik ben geen expert, maar ik heb wel eens half gekeken in het verleden en de snelheidsverschillen tussen de LMP en GT klasses waren al significant. Om tussen de 600-800pk (gokje) professionele wagens te rijden met een Twingo met 200pk is inderdaad gewoon vragen om ongelukken.
Leuk project en hopelijk houdt het de 24uur volhoudt
Dan heb je gevoel voor humor en klasse.
Ik heb ooit een Twingo’s gehad en was toen geïnteresseerd in dezelfde swap als hierboven benoemd. Dit is behoorlijk vaak gedaan, net als de blokken uit een Renault 5 GT Turbo.
Mijn Twingoe begaf het helaas eerder dan de uitvoering
Dat F4R blok is echt top. Heb er jaren mee gereden in een Megane Coupé 16V. Mooi geluid, felle respons. Qua betrouwbaarheid had de auto een aantal zwakke plekken, maar de motor zelf zat goed in elkaar. Twingo was er in 1.2 60pk of 1.2 75pk (16V) uitvoering. Dat verdriedubbelen gaat voor veel fun zorgen.
Hoop wel dat ze de remmen ook upgraden.
Denk dat het anders na 1 ronde afgelopen is 🤣
Cool. Net zo cool als die jongen met z’n AX diesel.
Maar op de iets andere manier.
Eender hoe, het gaat om de spirit… niet om de diepste zakken en de duurste auto. Vind ik.
Was het niet slimmer om gewoon die Clio in zijn geheel te gebruiken? Als ze toch voor 170kg aan ballast moeten meenemen… Dat chassis is al veel beter op zich..
Ze kwamen dan ntl niet in het nieuws zoals nu… Dat zal de reden wel zijn