Bugatti Chiron Sport: omdat het wat sneller mag

Auteur: , 38 Reacties

Sport-pakketje, iemand?

Zojuist heeft Bugatti het doek getrokken van de Chiron Sport. Nee, GEEN SuperSport, maar gewoon Sport. Dit heeft te maken met het feit dat het vermogen gelijk is gebleven aan de reguliere versie. Het grote verschil zit hem in het gewicht. De Sport weegt 18 kilogram minder. WOW…

Het onderstel is ook aangepakt. De dempers zijn stijver en nieuw is de komst van Dynamic Torque Vectoring. De aanpassingen lijken op het eerste gezicht niet heel verbijsterend, maar volgens Bugatti hebben ze grote gevolgen voor de prestaties op het circuit. De autobouwer zegt dat de Chiron Sport een rondje Nardò maar liefst vijf tellen sneller doet in vergelijking met een ‘reguliere’ Chiron.

De sportievere Chiron is te herkennen aan zijn nieuwe wielen en vier uitlaten. Tevens is de Chiron Sport de eerste productieauto ter wereld met een carbon ruitenwisser. Ik verzin dit niet. Ook nieuw is er de mogelijkheid om een individuele kleur te kiezen. De hypercar is er vanaf 2,65 miljoen euro exclusief alle belastingen. De eerste leveringen moeten tegen het einde van dit jaar plaatsvinden.



38 reacties

Ook nieuw is de mogelijkheid om een kleur te kiezen. Ja lees het nog eens: je mag kiezen welke kleur je auto van 2.5 miljoen heeft!
@peug206: “individuele kleur…. ergo, custom kleur… Dus je zit niet “vast” aan een standaard kleurenpalet.
@motherlover: een spuiter doet het voor iets minder dan 2.5 miljoen…
@peug206: Ja, want je betaalt die 2,65 miljoen alleen voor de paintjob… en natúúrlijk niet voor de hele hypercar die daaronder zit…
@motherlover: maar voor 2,65 miljoen mocht je niet buiten een standaard kleurtje? Van hooguit 10k extra?
@peug206: Ik snap niet hoe je uit het bovenstaande stuk haalt dat je de premium t.o.v. een “normale” chiron alleen maar zou betalen voor een custom kluer… je betaalt de extra 250k van de sport niet alleen voor de mogelijkheid om een custom kleur te kiezen… maar ook voor het aangepaste onderstel, de torque vectoring en het verminderde gewicht (alhoewel ik 18kg op het gewicht van een chiron niet echt noemenswaardig vind)
@motherlover: de reguliere chiron was maar in een beperkt kleurenpallet te bestellen. Maar dat wist je vast ook wel gezien de zekerheid waarmee je dit alles zegt…
@peug206: Ja, dat mag zo zijn, maar de meerprijs tov de reguliere chiron is niet alleen te danken aan de optie van custom paint, waar jij je alleen op lijkt te focussen. Ik probeerde je te wijzen op het feit dat dat maar een gedeelte van de “upgrade” is tov de normale chiron.
@motherlover: en ik probeerdr duidelijk te maken hoe stom het eigenlijk is dat je nu pas alle kleuren kunt kiezen op een auto van 2,5 miljoen. Iets wat al kan bij de meeste auto’s van 100.000€…
@motherlover: Hahaha hou jezelf niet zo voor de gek
@peug206: hooguit 10k extra? Voor 10k heb je maar een saaie lak, als het exclusief moet zijn betaal je wel wat meer met goud er in of diamant slijpsel ofzo
De gewone Chiron is nog best stijlvol, maar dit doet een beetje overkomen alsof er een foute tuner mee aan de haal is gegaan. De naam Sport doet ook een beetje goedkoop aan.
@maarten156: Goedkoop is nogal relatief, aabgezien het Sportpakket een meerprijs heeft van 165000eur ex belasting
Ja, veel geld. Maar…. r&d vs afzet, tsja dan kost het wat. Het is toch voor hen die van de uitgave niet echt wakker liggen. Gewoon, omdat het kan. Op de een of andere manier komt dat geld dan wel weer in omloop en hebben meer mensen er wat aan. Uitgeven is goed voor de economie. Beter dan sparen in ieder geval.
Ik weet niet wat het verschil is in de prijs met de “gewone” Chiron, maar als 18kg het grootste verschil is, kan ik me voorstellen dat een jaarabonnement op de sportschool om er 18kg af te trainen een goedkopere oplossing is.
Doe mij de gewone maar.
@dutchdriftking: Zoals je kan lezen is het grootste verschil niet alleen de 18kg afvalkuur, maar vooral het onderstel i.c.m. torquevectoring…
Een reguliere Chiron kost €2.400.000 (ex. belastingen) en de Sport zoals hierboven beschreven €2.650.000. En alhoewel €250.000 euro voor het normale volk een hoop geld is, is het in de wereld van de mensen die deze wagens überhaupt kunnen betalen en vooral denken in superlatieven zakgeld. Het verschil in prijs is vergeleken bet de basisprijs niet disproportioneel trouwens, denk verhoudingsgewijs maar eens aan het verschil tussen een 911 carrera en een 911 carrera s…
@motherlover: “Zoals je kan lezen is het grootste verschil niet alleen de 18kg afvalkuur, maar vooral het onderstel i.c.m. torquevectoring…
Een reguliere Chiron kost €2.400.000 (ex. belastingen) en de Sport zoals hierboven beschreven €2.650.000. En alhoewel €250.000 euro voor het normale volk een hoop geld is, is het in de wereld van de mensen die deze wagens überhaupt kunnen betalen en vooral denken in superlatieven zakgeld. Het verschil in prijs is vergeleken bet de basisprijs niet disproportioneel trouwens, denk verhoudingsgewijs maar eens aan het verschil tussen een 911 carrera en een 911 carrera s…”

Excuus, bovenstaande reactie was bedoeld aan @corrado16v
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem best tof vind. Mooie details.
Ik vind het best apart dat hij met deze aanpassingen 5 seconden sneller is op Nardo. Je zou toch zeggen dat daarvoor juist meer vermogen van belang is en geen aanpassingen aan het gewicht of het onderstel. Iemand hier een goeie verklaring voor?

Verder vind ik de details ook wel mooi. De motor is mooi te zien en die achterlichten zien er wel gaaf uit. De 4 uitlaten vind ik wat overdreven, maar het staat wel beter dan de vorige uitlaat. Dat vond ik maar een raar stuk metaal.
@berlinetta: Op een circuit zijn juist vaak aanpassingen aan onderstel/remmerij/gewicht veel effectiever dan steeds maar meer power toevoegen, vooral als je alzoveel power hebt. Door een beter onderstel en een lager gewicht kan je met een hogere snelheid een bocht nemen en is je exitsnelheid ook hoger. Aangezien de meeste circuits bestaan uit veel bochten en relatief weinig lange rechte stukken kan je dus veel meer winnen in de bochten dan met een hogere topsnelheid. De meeste race versies van performance auto’s hebben vaak door allerlei opgelegde restricties zelfs mínder pk dan de productie versies (bijv. gt3 auto’s) maar zouden onder andere door een betere ophanging, betere remmerij, banden en aero een straatauto op een circuit helemaal het snot voor de ogen rijden terwijl ze op topsnelheid zouden verliezen. :)
@motherlover: Daar heb je zeker gelijk in, maar op Nardo hoef je amper te sturen. Op Wikipedia staat zelfs vermeld dat je tot 240 km/u je stuur recht kan houden. Daarna moet je een beetje bijsturen. Vandaar mijn opmerking.
@berlinetta: Zeker, dat is zo. Ik had moeten vermelden dat door de stuggere ophanging en de towrque vectoring je minder verlies hebt van de hellingshoek door minder beweging van de body en een betere overbrenging van power op het asfalt. :)
@motherlover:

Je weet toch zeker wel hoe Nardo eruit ziet?
@jack_abarth: Zeker, een cirkel. Ik zie inderdaad dat mijn antwoord over race dynamics niet geheel gepitst is op nardo. :)
(Zie mijn antwoord op Jack abarth hierboven)
@jack_abarth: Ik dacht het te weten, toen zag ik dat er ook een circuit binnen in de ring lag. Zou het daar zijn dat ze 5 seconde winnen?
@berlinetta: ach 4 uitlaten voor 16 cilinders kan ik me nog wel in vinden. 4 uitlaten op een golf R stoor ik me veel meer aan.
@dutchdriftking: Ja dat zeker, maar ik vind 4 uitlaten op een rij een beetje kinderachtig uit zien. Ben sowieso nooit echt fan geweest van zoveel uitlaten. 1 pijpje aan elke zijde vind ik nog het mooist.
@berlinetta: aan beide kanten eentje, een dubbele aan de linkerkant, 2 centrale pijpjes a la R32. Dat zijn inderdaad de mooiste. Alleen de 4 uitlaten van de ZR1 kan ik wel waarderen.
Dit is toch wel een tegenvaller wat mij betreft. Wat cosmetische aanpassingen, redelijk geringe onderhuidse aanpassingen en een naam die simpelweg niet nog meer voor de hand liggend had kunnen zijn. Beetje jammer Bugatti, men verwacht nou eenmaal meer als er een variant op de Chiron wordt aangekondigd.
Interieur is toch altijd heel mooi bij de mannen van Molsheim
Geen foto vd ruitenwisser?
Ik wist niet Mansory inmiddels de huistuner van Bugatti is geworden…
Wow, – 18kg…..misschien dat de banden het nu wel houden?
@trolle: In tegenstelling tot alle andere supersporters met meer dan 1000pk dient de Chiron al zijn prestaties zo comfortabel mogelijk te leveren. Dat betekend dat simpelweg isolatie weglaten of lichtgewicht stoelen e.d. eigenlijk niet kunnen. Een auto lichter maken zonder in te leveren op comfort is bijzonder knap.
Komt die carbon ruitenwisser dan wel DTM-style rechtop in het midden te staan?
Wow zo is ie wel erg gaaf. Zeker in deze kleurstelling.
Aaah daar gaan we weer… De speciaaltjes van de huidige Bugatti worden uitgerold. Binnen kort limited editions van hippe kunstenaars, kinderlijke kleurschema’s en blootstelling carbon. Dat verdeeld over het normale model, de sport, de supersport (met 100pk extra) en dan weer verdeeld over een targa- en gesloten versie…
Je merkt, ik kan niet wachten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).