• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD vindt subsidie voor EV’s stom

Auteur: Michel, gepost 25 juli 2025 om 13:57 – 15 Reacties

byd subsidie

En de reden waarom BYD subsidie stom vindt is vanuit het merk gezien eigenlijk heel logisch.

Het Chinese merk BYD timmert wereldwijd aan de weg met zijn volledig elektrische en hybride auto’s. Hier in Nederland kennen we vooral de volledig elektrische auto’s en daar gaat het hier dan ook om. In Europa zou BYD het liefst de markt overspoelen met Chinese stekkerbakken. Al dan niet gewoon in Europa (Hongarije) of Turkije gebouwd.

Aan de andere kant van de Noordzee ligt een land dat voorheen onderdeel was van de Europese Unie. Nu doen ze alles zelf. Maar ondanks dat de Green Deal van Timmermans in Groot Brittannië niet geldt, willen ze ook daar hun steentje bijdragen aan het milieu. Dus ook hier wordt elektrisch rijden gestimuleerd, met een subsidie uiteraard.

BYD vindt subsidie voor EV’s stom

Waar je zou denken dat een merk als BYD enthousiast zou zijn is het tegendeel het geval. BYD noemt de voorgenomen subsidie stom, dom, te laat en te weinig.

De Britse overheid kondigde vorige week aan om 650 miljoen pond (745 miljoen euro) uit te trekken om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren. Ideaal voor een grote speler als BYD die dat soort auto’s bouwt.

Het probleem is dat volgens de Minister van Transport Lillian Greenwood (what’s in a name) het merk niet in aanmerking gaat komen voor subsidie. Fabrikanten moeten namelijk aan minimale milieunormen gaan voldoen. Als je die EV bouwt in een fabriek waar de elektriciteit uit een vieze kolencentrale komt, dan heeft die auto geen recht op subsidie.

BYD noemt het een grap

CEO van BYD Wang Chuanfu noemt daarom de subsidies stom. Hij vindt het een grap. Zijn vice-president Stella Li voorspelt ook dat het beleid de verkoopcijfers niet gaat beïnvloeden. BYD trekt zich er niks van aan en gaat stug door met zijn expansie in Europa en creëert, net als andere Chinese merken, desnoods zijn eigen subsidies.

Het succes van de Chinese auto is niet te stoppen met dit soort achterdeur importbeperkingen, zoals de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld deze voorwaarden voor de subsidie op EV’s bestempelt.

BYD geeft aan gewoon de Europese markt te overspoelen met hun auto’s en als ze straks in Europa worden gebouwd dan is er toch geen houden meer aan. Als binnenkort alle wagenparkbeheerders in de Europese Unie verplicht elektrische auto’s moeten aanschaffen dan is er markt genoeg. Dan verkopen ze die auto’s toch wel. De cijfers geven de Chinezen gelijk, want waar de hele Europese automarkt in mineur is, winnen de Chinese merken juist marktaandeel.

Ook interessant!

  • EV-bouwer BYD beschuldigd van 'slavernijachtige' mensenhandel
  • Amerikaans Tesla ingehaald door Chinees BYD
  • Californië wil subsidie voor alle EV's behalve Tesla's
  • BREEK: BYD nu grotere EV bouwer dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, China, Elektrisch, engeland, subsidies

Vorig bericht: « Ontslag Horner: Max Verstappen geeft geen f*ck
Volgend bericht: Deze 17 jaar oude cabrio op Marktplaats is 150k afgeprijsd »

Lees Interacties

Reacties

  1. verdebosco zegt

    25 juli 2025 om 14:13

    BYD. Geen YD wat we daarmee moeten. Gewoon iets leuks kopen uit Europa. BMW, Renault of Alfa Romeo.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    25 juli 2025 om 14:17

    Ik hoop zo dat het bij dromen blijft van BYD…

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    25 juli 2025 om 15:04

    Ik vind de namen bij BYD stom: BYD, Seal, U allemaal stom. En Ieniemienie vindt BYD ook stom maar de Ora Funky Cat vindt ze het alllerstomst. Poehee!

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 juli 2025 om 20:44

      Op zich vind ik Seal, Dolphin en Sealion wel leuk. Jammer dat de rest van de namen niet aansluit. Er zijn nog genoeg andere zeezoogdieren.

      Login om te reageren
  4. brammeloo zegt

    25 juli 2025 om 15:13

    Dus een van de sterkst gesubsidieerde bedrijven uit China, BYD, vindt subsidies stom? Dat ze dat geld dan teruggeven aan de Chinese overheid, he. En als ze in Europa auto’s bouwen, moeten ze toch aan lokale normen en regels voldoen. Ik wens ze daar veel geluk mee. Toyota, Japanse bedrijf, heeft 8 fabrieken in de EU, en voor zover ik weet hebben we daar als EU-bevolking geen problemen mee. BYD mag gerust auto’s bouwen in de EU, er staat toevallig nog een fabriekspand leeg in Vorst (Brussel), tot voor kort werden daar Audi’s gebouwd, ze zijn er welkom.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      25 juli 2025 om 15:24

      Japan is een democratie, China is een communistische staat. Vind ik nogal een verschil. Laat ze lekker auto’s in Rusland verkopen ofzo, blijf hier weg.

      Login om te reageren
      • brammeloo zegt

        26 juli 2025 om 03:30

        Dus het is okee om producten van Shein etc. te kopen en grote stukken van onze aanvoerketen uit China te halen. Maar een Chinees bedrijf dat hier produceert is een brug te ver? Puur omdat de Chinese staatsstructuur anders is dan de onze? Je mag het gerust oneens zijn met de Chinese overheid, ik ben er evenmin fan van (ze communistisch noemen vind ik te veel eer, het is een een-partij-autocratie waarbij het productie-apparaat niet in handen is van het volk, maar van de staat).
        Maar wél zonnepanelen en stroomomvormers, wél iphones en mondmaskers, wél schroeven en bouten – maar geen auto’s? Beetje vreemde redenering, neen? Ik ga ook niet meteen een Chinese auto kopen, maar de EU is tot nader order een open markt. Niet dat ik het daarmee eens ben, ik denk dat autoproductie, openbaar vervoer, internet, IT-technologie, defensie-industrie, voedselvoorziening … van strategisch belang zijn voor de EU. En dat daar andere regels voor zouden moeten gelden dan de ‘open markt’. Maar dat is vandaag (nog) niet het geval. Met dat in gedachten: “Welkom, BYD, en pas je maar aan aan de lokale regels. Eens kijken of je dat volhoudt.”

        Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    25 juli 2025 om 15:44

    Byd is helemaal geen succes in Europa, verkopen blijven ver achter bij de doelstellingen. De Chinese merken zijn ook niet goedkoop. Daarnaast inmiddels zeer geslaagde Europese alternatieven van Renault, Peugeot, Vw, Skoda, Audi, Mercedes, Bmw, en uiteraard Kia en later dit jaar de nieuwe EV van Nissan en enkele nieuwe Toyota’s.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2025 om 16:00

      Welke nieuwe EV van Nissan? De matige nieuwe Leaf of komen met iets op basis van dat platform dat Alpine gebruikt?

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 juli 2025 om 20:46

      Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt, maar BYD verkopen in de Europa stijgen enorm, terwijl VAG dit jaar stabiel blijft.

      Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    25 juli 2025 om 16:04

    De nieuwe Leaf is door Autoexpress deze week getest en zeer goed ontvangen….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2025 om 19:28

      Autovisie vond de wagen maar matig. Niks mis mee maar zeker geen topper, alleen als Nissan er een prijsstunter van maakt wordt het een succes.

      Login om te reageren
  7. GJZ zegt

    25 juli 2025 om 18:43

    Je kunt ervan vinden wat je wilt.
    BYD timmert zeker wel aan de weg, anders was Louwman echt niet met ze in zee gegaan.
    Was laastst bij een BYD dealer in Amsterdam het stond er vol met de Seal U DMI wachtend om aflevering klaar gemaakt te worden.
    Voor 40K een niet te onderschatten aanbieding

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2025 om 07:00

      Van de vele Chinese merken heeft BYD eigenlijk de wat minder interessante producten. Maar wat ze in Nederland wel hebben is een serieuze ondersteuning, met dank aan Louwman, en dat maakt het merk BYD toch nog interessant.

      Login om te reageren
  8. Pekkie zegt

    25 juli 2025 om 21:37

    Het befaamde Toyota koopt bijna alles in bij BYD voor hun ev. Maar dat weten jullie als auto liefhebbers natuurlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North