
Wat de Europese Unie betreft mogen verhuurbedrijven en wagenparkbeheerders vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s kopen.
De Europese Unie dendert lekker door en is in voorbereiding om de aankoop van elektrische auto’s te verplichten. Natuurlijk goed nieuws voor merken als BYD en Tesla, maar is het ook goed nieuws voor de Europese burger?
Op de achtergrond is de Europese Commissie onder leiding van tante Ursula in voorbereiding om drastisch te interveniëren op de automarkt. Zo zouden vanaf 2030 autoverhuurbedrijven als Sixt en Hertz alleen nog maar elektrische huurauto’s mogen kopen voor hun vloot. Dat heeft het Duitse Bild uit EU-bronnen vernomen.
De verplichting gaat overigens breder zijn. Alle wagenparkbeheerders moeten aan de elektrische auto en dat betekent zomaar dat 60 procent van de nieuw verkochte auto’s in Europa dan opeens verplicht een elektrische auto is. Alleen de 40 procent die aan particulieren wordt verkocht mag dan nog een andere aandrijflijn hebben.
Als je bedenkt dat er in de EU vorig jaar 10,6 miljoen voertuigen verkocht zijn, hebben we het dus over zo’n zes miljoen EV’s per jaar. Op deze manier verbiedt de Europese Unie verbrandingsmotoren via de achterdeur en zal de overige 40 procent particulieren er vanaf 2035 aan moeten geloven.

Onrealistisch plan
Leuk bedacht in de ivoren torens van Brussel. De autoverhuurbedrijven schalen de elektrische huurauto’s in hun vloot juist af. Hertz gooide eerder al zijn EV’s in de uitverkoop en ook Sixt verslikte zich in zijn elektrische vloot. Klanten kunnen die elektrisiche huurauto’s namelijk niet makkelijk laden, willen geen gedoe op vakantie en willen vooral een goedkope huurauto.
Nico Gabriel, CEO van Sixt noemde eerder het geplande verbod op verbrandingsmotoren al onpraktisch.
Vakantiegangers zullen nauwelijks nog een huurauto gebruiken en consumenten zullen vrijwel geen auto’s meer kunnen leasen
Sixt-baas legt uit dat Brussel in een andere wereld leeft.
Europa is er niet klaar voor
De infrastructuur is er Europa-breed gewoon niet klaar voor. Het stroomnet kan het niet aan en de consument wil er niet aan. En weer wordt het leven een stukje duurder voor de hardwerkende Europese burger. Allemaal dan maar naar Amerika?





Realiteit willen ze niet zien in Brussel, je zou bijna gaan denken dat ze een agenda hebben
Brussel die utopisch denkt terwijl het helemaal niet haalbaar is in de echte wereld? Je verwacht het niet…
De Spaanse en Griekse vakantie eilanden waar ik tot nu toe ben geweest, hebben stuk voor stuk oliegestookte energiecentrales.
Lijkt me geen verbetering als die harder moeten gaan draaien.
tevens is de stroom infra daar al nauwelijks opgewassen tegen alle airco behoefte. Laat staan als er ook nog enkele duizenden electro mobielen geladen moeten worden.
Dit wordt in duidelijk een gevalletje ooh toch niet reëel. Schrap maar weer
Zo’n olie gestookte elektriciteitscentrale haalt natuurlijk wel een beter rendement dan een verbrandingsmotor.
Lastig te begrijpen. Grotere bedrijven in de industrie kunnen al jaren niet meer uitbreiden (netcongestie) terwijl de kleinere ondertussen omvallen vanwege de flink gestegen arbeidslasten en energieprijzen.
Dat kost de economie miljarden (and counting…). Hoe hoog is dan het sommetje om het net uit te breiden?
Auto verhuur bedrijven zullen hun deuren dus grotendeels sluiten. Die hebben al een keer de deksel flink op hun neus gehad en gaan dat geen 2e keer doen.
Zegt ook alles over de bureaucratische EU. Compleet incompetent op economische en financieel terrein.
Fataal immigratie, energie, economisch, en financieel beleid zeker voor Nederland en nu weer fataal beleid voor autoverhuur en transport.
Ik adviseer iedereen om bij de komende verkiezingen niet te stemmen op partijen die pro EU zijn want we denderen met volle snelheid naar stilstand en stagnatie op allerhande gebieden. Europa wordt een sterfhuis op deze manier.
Goed plan van de EU. De verhuurders gaan ongetwijfeld massaal inkopen in 2029. En daarna langzamerhand over naar elektrisch. Prima. Wel even eisen stellen aan de laadinfrastructuur per land. Want het gros van de EU-landen komt niet in de buurt van Nederland. Dus véél meer superchargers voor 2030. Anders geen EV’s op Malta, Canarische Eilanden, Sicilië of aan de Algarve. Succes Ursula.
Bruiloften met een stoet Ioniq 5N’s en Taycans.
Wordt toch even wennen.
De toeter is net zo luid 🙈
Ik snap de negatieve reacties niet zo. Mensen rijden meestal geen lange afstanden met een huur auto. En je kan de laadinfrasctuctuur van de afgelopen jaren niet vergelijken met wat er in 2030 allemaal zal staan aan laadpalen en snelladers. Goeie eerste zet voor mensen om kennis te maken met een EV.
Vaak is niet duidelijk of je op je vakantieadres (-sen) kan laden…je bent daar niet bekend, en je moet laden met laadpas (hopelijk werkt het….).
Even benzine oid erin gooien is dan wel handig.
Praktijkvoorbeeld aan de andere kant van de plas leert het tegenovergestelde. Een huurder wil niet op zoek naar laadpalen.
Ben helemaal voor elektrisch rijden, maar het moet niet opgelegd worden. Voor vele is de huurauto juist ook een alternatief voor de elektrische auto thuis.
Het enige wat ik erin lees is “wij als EU hebben iedereen iets opgedrongen wat niemand wilt en niet de uitkomst is zoals gehoopt, maja we gaan dat natuurlijk niet toegeven dus gaan we nog meer regels verzinnen om die zeepkisten te slijten kostte wat het kost”
Je moet zo hard gaan als de langzaamste. Dan kan iedereen bijbenen.
De langzaamste staat stil of wil achteruit. Dat moet je helemaal niet willen.
Huurauto’s kunnen prima EV zijn, voor die week en de paar km’s dat je zo’n ding huurt kan dat prima.
Europa, het minst vrije continent op de wereld.
Waar de leiders, puur uit verveling, regels bedenken voor het slaafse volkl.
Een eigen mening hebben is verboden, want dat is haat zaaien en misinformatie verspreiden.
Det mij denken aan een verjaardag vroeger, waarbij alle kindjes snoep aten maar 1 niet want dat mocht niet van ‘mama europa’
Lol, en Azië is natuurlijk echt vrijheid. Vooral de Oegeroen hebben het prima zonder verplichte elektrische auto.
Ik zou vooral eens wat van de wereld gaan zien. Ik heb de meeste continenten gezien en er zijn er maar bar weinig waar ik mee wil ruilen. Misschien Australië of Canada, maar een hoop is hier ook echt beter geregeld dan daar. De VS was al niet beter en nu dat hard op weg is naar een autocratie valt het helemaal af.
Dat is een democratie. Daar doet de regering wat de meerderheid wil en soms gewoon ook dat wat nodig is. En je bent helemaal vrij om het er niet mee eens te zijn.
Dat is het bijzondere. De structuur van de Europese Commissie heeft verdacht veel weg van de partijstructuur van China. Geen rechtstreekse verkiesbaarheid en een beperkt aantal kandidaten bijvoorbeeld. Democratie zou ik het niet direct noemen.
De wijze waarop de Europese commissie tot stand komt is precies dezelfde als waarop de Nederlandse regering tot stand komt…
Niet 100% democratisch maar dat is niet erg want de macht ligt bij het democratisch gekozen parlement. En in Europa is er met de Europese raad nog een tweede controle orgaan.
In China is het veel simpeler, daar is het Xi totdat Xi Jinping niet meer wil of kan.
Ursula en de betuttelbende: the comeback tour?
60% van de auto’s wordt aangeschaft door wagenparkbeheerders en dan gaat het over huurauto’s op vakantie? Het gaat dus vooral om zakelijke leaseauto’s.