
Een automerk zegt meer dan je denkt. Wij Nederlanders denken in meerderheid dat in dit merk de meest beroerde en asociale chauffeurs rijden.
Het is zomer en dat is onderzoektijd. Het is wat komkommertijd en dan wordt onze mailbox gevuld met onderzoek na onderzoek. Vakantiegangers die hun verzekering niet checken, de wasstraat is toch een krasstraat en Mercedes-rijders kunnen niet rijden. Die laatste is een onderzoek van een verzekeraar die de claims heeft doorgespit en daaruit blijkt dat mensen die Mercedes rijden het meest geld claimen bij de verzekering.
Nu hebben we een onderzoek naar wat mensen denken dat de slechtste chauffeurs zijn. En daar komt net een ander Duits merk naar boven drijven. Dat is slecht nieuws voor de Autoblog redactie want dit merk is nogal oververtegenwoordigd in de Autoblog garage.

BMW-rijders kunnen er niks van
De mensuh vinden namelijk en masse, 28 procent om precies te zijn, dat BMW-rijders de meest asociale weggebruikers zijn. Met op afstand met 10 procent Audi rijders. Ook bij de slechtste bestuurders scoort BMW het hoogst. Van de Nederlanders die een mening heeft over in welk automerk de beroerdste chauffeurs rijden noemt 20 procent BMW. Nou lekker dan!
Op nummer twee staan met 12 procent de Fiat rijders en op nummer drie staan met 13 procent de Toyota rijders. Volvo rijders worden met 11 procent ook nog genoemd.

Fransen asociaal, Italianen gevaarlijk
Het onderzoek dat is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Marktplaats.nl kijkt ook naar wat wij Nederlanders denken over het rijgedrag van andere Europeanen. Zo vindt 18 procent dat de Fransen het meest asociaal rijden en 19 procent is van mening dat Italianen het gevaarlijkst zijn van alle buitenlandse chauffeurs.
Omdat Italianen volgens “ons” het meest toeteren van allemaal (denkt 29 procent) en het minst vaak richting aangeeft (denkt 11 procent) heeft Italië volgens de respondenten van dit onderzoek het meest chaotische verkeer. Op de voet gevolgd door Frankrijk, dan heel lang niets… en dan Spanje.
We rijden overigens wel heel graag door Duitsland, ondanks dat de Nederlander vindt dat Duitsers altijd te hard rijden. Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers zijn naar het gevoel van de Nederlander hele vriendelijke bestuurders.
Hoe zit het nu echt?
Mooi al die onderbuikgevoelens, maar er klopt niets van. De echte wegpiraten van Europa volgens de harde cijfers vind je namelijk in Oostenrijk. Daar is het gemiddeld aantal verkeersongelukken per miljoen inwoners namelijk 4.114. Duitsland doet het net iets beter met 3.559 ongelukken en ook België scoort bedroevend met 3.324 verkeersongelukken per miljoen inwoners.
Daarom kan ik dit artikel op dezelfde manier afsluiten als ik eerder deed bij de wegpiraten van Europa. Kom met een gerust hart naar Italië met vakantie. Het is hier lekker weer, de koffie is goed en de mensen zijn juist heel tranquilla. Weg dus met de vooroordelen over Italianen en hun weggedrag.
Pas liever op onderweg naar dit prachtige land in de landen waar je doorheen komt, daar rijden ze pas echt gevaarlijk. En voor als je dan in Italië bent, let dan liever op de benzineprijzen en laat je niet oplichten door de spiegeltruc.





Afgelopen maandag ben ik weer op de Autobahn geweest. Nederlanders, Belgen en Zwitsers zijn daar echt de meest luie bestuurders. Links blijven plakken, niet goed spiegelen en totaal geen gevoel voor snelheidsverschillen. Je houdt er gewoon rekening mee: geel kenteken, dat betekent gas los.
Andersom is precies hetzelfde. Duitsers zodra zij de grens over zijn vergeten ze hoe ze moeten rijden.
Onnodig links rijden is iets wat ze goed kunnen. Maar goed elk land waar ik kom heeft daar moeite mee.
Meest gevaarlijke chauffeurs zijn overigens Volkswagen chauffeurs.
Ik kan op basis van nu iets meer dan 1 jaar inwonerschap bevestigen dat A: de koffie lekker is, B: dat de mensen inderdaad heel chill zijn, C: richtingaanwijzers hier inderdaad minder gebruikt worden dan toeters en ook dat D: de lessen ‘afstand houden tot voorganger’ bij de rijscholen een weinig populair keuzevak is.
Hoe meer pk’s hoe gekker de bestuurders
H8ers gonna h8
Iemand is de dacia vergeten in deze enquête…onnodig links rijden, laatste nippertje er nog links tussen gooien op de autostrade, tergend langzaam door de bebouwde kom rijden…vergeet er best nog een paar
Hier moet ik wel wat mee. Ik heb zowel een Audi als BMW op de stoep staan, dan moet ik toch even bewust ‘hufteriger’ gaan rijden in de BMW en mijn rijstijl aanpassen als gevolg van welke sleutel ik oppak.
Ik ben toch benieuwd waarom BMW als hufters worden gezien, misschien omdat ze (en ik) iets vaker op de linkerbaan iets boven de toegestane snelheid rijden of doen BMW rijders echt iets wat ik nog moet leren te doen als (relatief beginnend, slechts 3 jaar) BMW-rijder?
Overigens is het steeds lastiger welke groep waar in rijdt; in Tesla’s rijden nu mensen van 21-80 jaar, in Volvo’s rijden Boomers maar ook beginnende bestuurders, het generaliseren van merk met populatie wordt steeds iets lastiger in mijn optiek.
De meeste mensen haten BMW rijders omdat ze zich geen BMW kunnen aanschaffen. Allemaal afgunst en daarom wijzen ze met de vinger naar ons. Rij al BMW en Mercedes sinds 2003 en het is begonnen met de DTM auto’s in de jaren ‘90. Prestaties en autosportgeschiedenis is voor mij de drijfveer om BMW te rijden!
Het zou me niet verbazen wanneer het type BMW ook nog behoorlijk van invloed is op hoe mensen reageren. Ik rij BMW sinds 2009, maar dat betreft (meerdere keren) de Z4. Het geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar bij veel mensen lijkt dat juist wél sympathie op te roepen. Ik maak bijvoorbeeld heel zelden mee dat mensen me ergens niet tussen willen laten, maar ik maak wel geregeld mee dat mensen juist extra moeite doen om me er wel tussen te laten – dat ze expres een gaatje laten vallen en gebaren van ‘kom maar’.
Gemiddeld gezien zijn chauffeurs met een dikkere bak minder tolerant tegenover chauffeurs met een koekblikje. Dan heb ik het specifiek over bumperkleven. Een dikke BMW die een Fiat 500 voor zich heeft op het derde baanvak, en die netjes 120 rijdt? Even wat opduwen, dat klein grut, want ‘ik wil voorbij’. Maar als dat geen Fiat 500 is maar, pakweg, een Audi RS of een BMW M … dan is die achterligger plots een stuk toleranter en geduldiger.
Het is me zelf al vaak overkomen, dat soort gedrag. Rij ik met de auto van m’n vrouw, dan duwen de ‘dikke auto’s’ me quasi uit de weg. Rij ik met de mijne, dan is er plots veel meer respect en afstand.
Kan best dat jij, beste autobloglezer met een dikke bak, niet tot die groep hoort. Vandaar dat ik het ook over een gemiddelde heb.
Oh, wat ook opvalt: achterliggers in een Porsche 911 / Cayman / kies-je-echte-Porsche zijn dan weer bijzonder hoffelijk. In tegenstelling tot de meeste eigenaren van een Porsche Salontractor of Porsche Zitmaaier. Alweer: gemiddeldes.
Het zit vooral bij de 28% tussen de oren. Een Bmw werkt bij deze groep als een rode lap bij een stier. Ik durf van mijzelf te zeggen dat ik netjes rij, mensen de ruimte geef en anticipeer. Op dit moment een Audi maar ook jaren BMW gereden. Maar ook VW, Peugeot, Citroen, Nissan, Ford en Mitsubishi. Toen ik BMW reed werd er dagelijks voor mij langs ingevoegd of ingehaald op het allerlaatste moment onder het mom van “Jij met je BMW wacht maar even op mij, aso!” Of je er niet tussen willen laten want “jij met je BMW komt er niet tussen, aso!”. Met de Audi is dat echt een heel stuk minder nog steeds wel maar niet zo als bij BMW. Toen ik nog een Nissan reed herkende had ik hier geen last van. Oftewel het heeft veelal niet met de berijder van het merk te maken (uitzonderingen daargelaten maar die rijden net zo goed in een Toyata of Kia).
Precies dit! Ik zat eerder weleens noodgedwongen in een BMW (z3,e91)en herken het rode lap-effect.
Ach ja als amateurs Max Verstappen zien rijden dan denken ze ook dat hij een slechte bestuurder is, maar we weten allemaal beter.
Zo zit het ook bij BMW rijders. Wij zijn één met onze auto en weten precies wat wel en niet kan. En omdat BMW’s zulke goede rijdersauto’s zijn hebben wij veel meer marges om mee te spelen dan de amateurs om ons heen. Waar een ander met 60 door een bocht kan kunnen wij met 120 door dezelfde bocht. Omdat men dat ziet denken ze dat we slechte chauffeurs zijn., maar wat ze feitelijk zien is hun eigen tekortkoming.
Dat is mijn verhaal en ik blijf erbij.
Heerlijk generaliserend dit onderzoek! Herken het verschil wel hoe mensen reageren op auto’s als je op de linkerbaan rijdt. Met mijn X5 bleven ze voor me hangen. Als ik met de 911 aankom, gaan mensen eerder naar rechts.