Challenger Demon met 1.400 pk én 1 jaar garantie

Auteur: , 28 Reacties

Compleet geschift, natuurlijk. Maar wel leuk!

Vorige week was het onderwerp van de wekelijkse Autoblog Special de Bugatti Veyron. De Veyron was de allesvernietigende hypercar. De auto had honderden pk’s meer dan de ‘concurrentie’. Een vermogen van 1.001 pk was destijds (in 2005) echt krankzinnig.

Natuurlijk, in Japan reden er Skyline’s rond met 1.000 pk, maar dat waren aan-uit machines. Tot 5.000 toeren gebeurde er niets, daarboven brak de hel los. De Veyron was juist dociel en zelfs prima op zijn gemak als je er rustig in reed. Dat maakte die 1.001 pk nog specialer. Maar de Veyron heeft de grenzen verlegd. In sneltreinvaart gingen andere fabrikanten, tuners en hobbyisten hun doelen bijstellen. Simpelweg gezegd, 1.000 pk was het nieuwe 500 pk.

Hennessey Dodge Challenger SRT Demon HPE1400 '20

Voor Hennessey was 1.000 pk overigens niet zo’n vreemd aantal paarden, de Texaanse tuner/fabrikant had al diverse extreme versies gebouwd van de Viper Venom Twin Turbo. Maar de Viper was bij een supercar en de conversie was zeer prijzig. We hebben nu gewoon muscle cars die Veyrons in hun hemd zetten.

Hennessey Dodge Challenger SRT Demon HPE1400 '20

Hennessey heeft namelijk een kitje ontwikkeld voor de Dodge Challenger Demon. De kit heet ‘HPE 1400’ en dan weet je waarschijnlijk genoeg. Deze auto levert namelijk 1.400 schofterige pk’s. Daarvoor heeft Hennessey wel het een en ander moeten doen. Het slagvolume is dankzij een stroker-kit vergroot van 6.2 liter naar 7 liter. Oh ja, de mechanische compressor is verwijderd en ervoor in de plaats zijn er twee gigantische turbo’s. Het resultaat is 1.400 pk bij 6.500 toeren en 1.616 Nm bij 5.200 toeren. Mocht je denken: dat loopt in no time in de soep: Hennessey geeft 12 maanden garantie!

Hennessey Dodge Challenger SRT Demon HPE1400 '20

Om het vermogen aan te kunnen, is er van alles aangepast. De krukas, zuigers, stangen, cilinderkoppen en spruitstukken zijn allemaal vervangen voor betere items. Ook de cardanas, aandrijfas en achterwielophanging zijn aangepakt. De complete achterwielophanging is ook herzien om het grote vermogen aan te kunnen. Mocht je 1.400 te veel vinden, er zijn ook HPE1200 en HPE1000 kits beschikbaar.

Hennessey Dodge Challenger SRT Demon HPE1400 '20

Meer lezen? Zo duur zijn alle varianten van de Dodge Challenger.



28 reacties

Leuke auto voor in Nederland. 😂
@fendercd60: je zit wel lekker snel op 100 km/h
@escortje: precies 😂
@escortje: dat wel maar je stoot dan nog steeds mega veel giftige stoffen uit door de constant rokende banden :’)
@fendercd60: Kippevel op m’n ballen, wat een schofterige dikzak is dit zeg..
@114i210pk: een Jan Wolkers-je gedaan?
Op de eerste drie foto’s hebben zijn achterwielen geen grip, typisch
@kuifje: dat komt door een “line-lock” functie, die de voorremmen bekrachtigd, waardoor alleen de achterwielen nog kunnen draaien. Dan kan er makkelijk een burn-out worden gemaakt om de banden op te warmen voor een drag race, waar deze auto voornamelijk voor bedoeld is
Mag toch hopen dat de remmen ook zijn geüpgraded
@chriscross: vast wel.
Onzinnig apparaat.
@brammetjedeb: wat doe je hier op Autoblog als je dit onzinnig vindt? Hahaha.
@fendercd60: ja…
@fendercd60: hoeveel sneller is zoiets dan met 800 pk? 1400 is toch onzinnig?
@brammetjedeb: Veel sneller.
@langejohn: je rookt alles op. Ik vind het moeilijk om te geloven.
@langejohn: ben wel benieuwd wie er dan 1200pk neemt. ‘Doet u maar de versie met 1200pk, de 1400 is ons te krachtig.’.
@brammetjedeb: jij spoort niet als je dit onzinnig vindt. Haha.
@fendercd60: ^^ reactie werd weer eens niet geplaatst, daarom dus 2 ipv 1.
@fendercd60: Zo kom je wel aan je nummer 1 plek aan het eind van het jaar.
@thomcarspotter: haha, nee alleen op Autojunk. 😛 Hier ga ik het niet winnen lol. Ik snap niet waarom er zoveel reactie’s zijn tho.
Waarom ? Omdat het kan !
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Sta je dan met je gechipte dieseltje.
Vind het altijd wel geinig van Hennessey dat ze niks aan het uiterlijk doen.
Als je dit ziet rijden denk je; wauw, 800 pk Challenger! Hoe bizar is het dan als het bijna het dubbele blijkt te zijn.

Wel jammer dat ze geen foto’s met de gewone voorbanden hebben genomen.
Ziet er toch een beetje apart uit met die dragwheels.
Leuke quiz vraag: stel je krijgt dit model door de RDW keuring, wat zou het BPM bedrag dan zijn? Ik gok op €100.000 😂
@duderuud: Een supercharger vraagt vrij veel vermogen om aan te drijven, waardoor ze onder deellast niet zo heel efficiënt zijn. Met deze turboconversie zou t daarom best kunnen dat dit ding in de testcyclus (bij deellast) zuiniger is dat voorheen.
@dondeboer: minder onzuinig is misschien een betere omschrijving. 7 liter zal sowieso wel een stevig verbruik hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).