• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

China nu grootste exporteur van nieuwe auto’s

Auteur: jaapiyo, gepost 20 mei 2023 om 16:58 – 31 Reacties

Volvo S90

De Chinezen zijn officieel aanbeland op de plek waar we ze altijd al verwacht hadden; als de grootste exporteur van nieuwe auto’s.

Groot staatsman Donald Trump had het al lang door: China wordt de nieuwe wereldmacht. In die zin zou je kunnen zeggen dat China ook het ‘gevaar’ is. Tenminste als je bedenkt dat ze daar wat anders denken over rechten en plichten van burgers dan wij hier gewend zijn. Hoewel het hier ook niet altijd allemaal koek en ei is natuurlijk.

Om een wereldmacht te zijn heb je een aantal dingen nodig. Uiteindelijk is een dik vet leger altijd handig. Maar om dat voor elkaar te boksen is economische macht wel handig. Soldaten moeten immers ook eten. Vanuit die economische en militaire macht volgt dan vrijwel automatisch politieke macht en invloed. Zo mocht Assad dit weekend ook weer aanlsuiten bij een topoverleg met zijn machthebbende vrindjes uit de regio. Gescheidenis wordt opgetekend door de overwinnaars.

En winnen doet China momenteel keihard op de automarkt. Een belangrijke pijler natuurlijk onder de economische macht van een groot land. Niet alleen omdat auto’s een aanzienlijke waarde vertegenwoordigen, maar ook omdat ze een statussymbool zijn. Niet alleen voor individuele kopers, maar ook voor landen die ze maken. BMW, Mercedes en Porsche zijn natuurlijk geweldige uithangborden voor de Duitse industrie en Duitsland in het algemeen. Niet voor niks willen mannen als Putin en Erdogan graag dat hun landen ook (top)auto’s maken.

Zoals collega @rubenpriest eerder dit jaar al schreef, was 2022 het jaar waarin de Chinezen kwamen. En dat blijkt niet alleen een Nederlandse, maar ook een wereldwijde ontwikkeling. China is in Q1 2023 namelijk officieel de grootste exporteur van auto’s ter wereld geworden. Men neemt het stokje daarmee over van Japan, dat al decennia wereldwijd vertegenwoordigd is met Toyota, Honda, Nissan enzovoorts.

In Q1 wist China 1,07 miljoen auto’s te exporteren, 58 procent meer dan vorig jaar. Japan boekte zelf een plusje van zes procent, maar dit is slechts voldoende voor een totaal van 950.000 auto’s. De groei van China is onder andere te verklaren door twee globale ontwikkelingen: de oorlog in Oekraïne en de EV-wende.

De oorlog helpt China omdat het gigantisch veel auto’s kan verkopen in Rusland. Door sancties verkopen de Europeanen en Amerikanen daar niks/weinig meer. De Japanners zijn ietsje minder hard tegen Rusland als het gaat om okkazies, maar doen mee aan de sancties waar het gaat om nieuwe auto’s. China profiteert en zag de afzet in Rusland verdriedubbelen. Principes zijn duur. Andere grote groeimarkten voor China zijn Australië en -jawel- België. Onze zuiderburen lusten kennelijk wel een Volvo voor minder.

Naast de oorlog is ook de EV-wende goed voor China. Veel Chinese autobedrijven zijn vroeg overgestapt op het maken van EV’s of zelfs -net als Tesla- begonnen als pure EV bouwers. Dat is dan weer de wet van de remmende voorsprong voor de legacies. Vooral markten waar goedkope EV’s in trek zijn als Thailand zijn easy game voor de Chinezen.

Tesla speelt ook nog een rol in dit alles. Via de nog altijd relatief nieuwe Gigafactory in Shanghai, exporteert het Amerikaanse merk naar steeds meer internationale markten, waaronder Canada. Ook al die auto’s tellen mee als China’s nieuwe exportbakken. Het moment waarvan je wist dat het komen ging is dus eindelijk daar. Koop jij vanavond maar vast een portie Babi Ketjap om het te vieren? Of heb je geen zin in een systeem van sociale politie? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Nieuwe biobrandstoffen superslecht voor jouw auto
  • Een op de tien nieuwe auto's wereldwijd in 2022 elektrisch
  • Verdubbelen BPM: zo duur worden nieuwe auto's
    Verdubbelen BPM: zo duur worden nieuwe auto's
  • Je raadt écht nooit welke nieuwe Ford dit is

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, China

Vorig bericht: « Aanwijzing dat de BMW Z4 Touring Coupé in productie gaat?
Volgend bericht: Nederlandse Emely de Heus wint F1 Academy race »

Lees Interacties

Reacties

  1. CYBRTRK zegt

    20 mei 2023 om 17:03

    fixed

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    20 mei 2023 om 17:25

    Mij niet gezien. Niks tegen de chinese burger, maar die regering, echt knettergek. Zieke nazi’s met hun ‘opvoed’ kampen.

    Als je leider zo knettergek is dat ie winneh the pooh verbiedt om een paar memes, dan wil ik er niks mee te maken hebben.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 mei 2023 om 18:01

      Dat is moeilijk om te bewerkstelligen. Indirect heb je altijd iets van ze.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        20 mei 2023 om 18:34

        Ja kut is dat eh. Zo komen mijn zonnepanelen uit een fabriek in ZK. Maar de grondstoffen? Mijn telefoon is gemaakt in Vietnam. Maar de grondstoffen?

        Etc etc etc. Ik doe mijn best, maar je kan niet om China heen natuurlijk, zo realistisch ben ik wel.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          20 mei 2023 om 22:28

          Steeds meer mensen vinden dat kut. Dus ook de westerse CEO’s die de besluiten maken. Eindelijk, na 20 jaar naiviteit wordt men een beetje wakker.

          Login om te reageren
    • Autokenner zegt

      21 mei 2023 om 11:40

      Dat je nog geen reactie: maar de VS dan

      Hebt ontvangen is wel een wonder, zulke sukkels zijn er ook.

      Login om te reageren
  3. marh zegt

    20 mei 2023 om 17:41

    Ik hou het bij BMW en hoop daar dit jaar nog een Ram TRX aan toe te voegen, gun de communistische dictatuur geen rooie cent.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 mei 2023 om 18:01

      En jij denkt dat in jouw bmw en ram niks Chinees in zit? Of in de telefoon of laptop die je gebruikt?

      Login om te reageren
      • marh zegt

        20 mei 2023 om 18:35

        Natuurlijk weet ik dat maar het merendeel komt uit het westen en het intellectuele eigendom is ook Westers.

        Login om te reageren
        • erwingrunn zegt

          20 mei 2023 om 19:06

          Dus je gunt de Chinezen wel een rooie cent 😀

          Login om te reageren
          • vondick zegt

            20 mei 2023 om 22:25

            Nee dat gunt ie niet. Alleen ontkomt hij er nog niet helemaal aan, maar is hij al onwijs goed op weg!

            Login om te reageren
        • Richmond zegt

          20 mei 2023 om 22:09

          Dus zolang de fabrikant, degene met het intellectuele eigendom, maar westers is dan is het goed. Ook al vindt de productie ervan plaats in China bijv? Linksom of rechtsom het geld gaat naar China. Maar door het een slaap je beter dan door het ander?

          Login om te reageren
          • vondick zegt

            20 mei 2023 om 22:26

            Exacf, volg het geld. Waar het management zit is het belangrijkst, zij handelen in ons of tegen ons belang. Die productie komt vanzelf wel weer terug want die Chinese arbeiders worden steeds duurder. Plus, je moet ergens beginnen.

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              21 mei 2023 om 12:39

              Maar bijv Vredestein wordt in Nederland gemaakt, maar is in Chinese handen. Vindt je dat dan wel ok of niet ok?

              Login om te reageren
              • vondick zegt

                22 mei 2023 om 09:35

                Niet ok

      • vondick zegt

        20 mei 2023 om 22:25

        Des te meer reden om je er tegen te verzetten

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      20 mei 2023 om 21:50

      BMW heeft sinds 2003 een fabriek in China en produceert daar verschillende types en onderdelen en niet alleen voor de locale markt

      Login om te reageren
  4. burb zegt

    20 mei 2023 om 18:05

    We vallen allemaal voor de “Chinese charme producten”, het kan een hoop of eigenlijk steeds precies of net iets meer dan een product vanuit Europa en de prijs is helemaal fantastisch natuurlijk. Alleen vergeten we maar voor het gemak dat deze technologische product oorlog zwaar wordt gefinancierd door de Chinese overheid en daarmee inzet op het kapot maken van lokale en regionale economie oa in Europa, want ja tegen zulke goedkope productie kunnen we hier niet tegenop werken. De Chinese bijvangst is een pak data om U tegen te zeggen…

    Login om te reageren
  5. alloallo zegt

    20 mei 2023 om 18:18

    Niet alleen België! Ook in nederland is de lynx helaas een succes.

    Ik blijf zelf liever weg van made in china

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      20 mei 2023 om 19:20

      Verdiep je dan maar eens wat je allemaal in huis hebt wat made in china is. Begin eens met je kleding en schoenenkast en je medicijnenkast. Neem ook de onderdelen van je al je elektrische apparatuur eens onder de loep.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        20 mei 2023 om 22:24

        Des te meer reden om je er tegen te verzetten

        Login om te reageren
  6. tortuga zegt

    20 mei 2023 om 19:20

    België? Natuurlijk dat! Antwerpen haven ligt in België, maar van daar uit worden ze weer verscheept rond heel Europa. Zie ze i derdaad wel meer en meer rijden die Chinese rommel

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      20 mei 2023 om 20:28

      Rommel? Ervaring ermee?

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        20 mei 2023 om 22:29

        Hopelijk niet, en hopelijk houdt hij dat ook zo. Zou in het belang zijn van jou en mij.

        Login om te reageren
  7. mijosu zegt

    20 mei 2023 om 19:51

    Geen Chinese auto hier. En ja ik weet het …. Als ik een goede keuze heb, dan dus geen Chinees.

    Login om te reageren
  8. goteza zegt

    20 mei 2023 om 21:47

    Babi Ketjap is een Indonesisch gerecht. Lekker. Auto’s, politiek en opinievorming blijven moeizaam te combineren.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 mei 2023 om 22:42

      Heb ik geen moeite mee heur.

      Login om te reageren
  9. hehe zegt

    20 mei 2023 om 23:10

    Ik heb NIO aandelen, nou dat is echt nog geen feest.
    Geely ook niet..Xpeng al helemaal niet

    BYD aandelen had ik achteraf gezien beter kunnen kopen, maar investeren in de Chinese auto-industrie is nog geen groot succes voor mij

    Login om te reageren
  10. cees2 zegt

    20 mei 2023 om 23:50

    Jaapiyo Polarisariyo

    Login om te reageren
  11. bobje zegt

    21 mei 2023 om 04:42

    Wat heeft babi ketjap met Chinezen van doen? Weer een domme opmerking uit onwetendheid?

    Login om te reageren
  12. Willy500E zegt

    21 mei 2023 om 07:31

    Nooit een Chinees hok in mijn garage!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North