
Deze ingetogen blepper met energielabel ‘G’ is de goedkoopste Audi RS4 (B7) van Marktplaats. Het is ook een gewilde youngtimer. Koop dan, of is ‘ie goedkoop met een reden?
We reizen vandaag opnieuw terug in de tijd naar de laatste gloriedagen van de Duitse auto industrie. Het nieuwe millennium is net begonnen en het zijn de laatste dagen dat jonge mannen (m/v/i) van dikke auto’s dromen in plaats van Greta Thunberg aanbidden. De Duitse drie vechten nog voor de affectie van deze jonge toppers (of hun vaders), met steeds dikkere kloeke bakken die steeds meer cilinders onder de kap hebben.

Bij BMW gaat men al jaren voor hoogtoerige atmosferische juweeltjes met ruim 100 pk per liter. Racetechniek van M GmbH voor de straat. Om bij te blijven in de wedloop zet Mercedes vooral in op joekels van motoren met veel inhoud en/of een compressor. Bij Audi is de strategie wat minder helder. Maar met de B7 RS4 troeft men BMW af met een hoogtoerige V8. Op het moment dat deze op de markt komt heeft de M3 nog een magere zes-in-lijn…

Toch is het niet allemaal hosanna. Want hoewel de Audi V8 op papier 420 pk levert, blijkt dat in de praktijk nogal een overschatting. Het lijkt wel alsof Audi het niet kon velen een lager specifiek vermogen dan BMW te moeten opgeven en daarom maar keihard gelogen heeft. In werkelijkheid doen de meeste RS4’s op de rollenbank 370 PK. Op zich verder niks mis mee. Ook al niet omdat het niks afdoet aan het geluid en het karakter van de motor.
In die tijd was het mooie van de Dzjermans dat er ook nog echt wat te kiezen was. De M3 was de scalpel van de plastisch chirurg. De C-Klasse AMG de hamer van de orthopeed. De RS4 was een beetje een middenweg en toch ook weer niet. Met het in basis FWD chassis van de A4 en de standaard Quattro voorwielaandrijving was het tevens een soort chique, dikke Mitsubishi EVO of Subie STi. Niet zo scherp als de BMW, niet zo lomp als de Merc. Cynici zullen zeggen vlees noch vis. Maar ook dat kan precies je ding zijn natuurlijk.

Na de hoogtijdagen van de V8 kwam er uiteindelijk weer een V6. En inmiddels een PHEV. Goede auto’s, maar het heeft niet meer die sjeu van destijds. Gelukkig kan je als ondernemert nog een youngtimer regelen. Daar is de B7 RS4 inmiddels oud genoeg voor. En kan je de kosten in ieder geval van de belasting aftrekken.
Heel goedkoop is het echter nog steeds niet. De goedkoopste unit op Marktplaats momenteel is dit zwarte exemplaar. Blubberdik met veel carbon, BOSE en bijvoorbeeld stoelverwarming voor en achter. De reden waarom ‘ie relatief voordelig is de kilometerstand van meer dan drie ton. Zou jij dat nog aandurven voor 23.950 Euro?





Zou een exemplaar met minder kilometers zoeken, deze schijnt volledig gereviseerd te zijn (wat dan?) maar heeft sinds hij eind ‘21 naar NL is gehaald al wel 4 eigenaren gehad. Elk dus nog geen jaar, dat roept al wat vragen op. Ik ken auto Veenendaal niet, maar het wekt niet meteen een gevoel op van specialist in speciaal spul.
Doe mij maar een scalpel. Al is een hamer ook wel leuk op z’n tijd.
Audi stond (staat?) erom bekend eigenlijk altijd te liegen over de het geleverde vermogen. De roemruchte vijfcilinder, in al z’n hoedanigheden (2.1-,2.2- en 2.3 liter) zou op papier 101 kW of 136 pk moeten leveren; in de praktijk had je al een echt hele goede als je er 130 pk in terugvond…
‘De scene’ heeft het op een gegeven moment zelf ‘opgelost’ door zo’n Otto-motor opnieuw op te bouwen op het onderblok van de vijfcilinder diesel(!) compleet met krukas. Die Frankenstein variant wist wèl die output te genereren, en vaak nog iets extra’s ook. En als er dan ook nog een dikke turbo wordt opgeschroefd, is het al helemaal feest (speakers aanzetten):
https://www.instagram.com/reel/DLT7xy3SSvh/
Veruit de beste van de 3. hiermee kun je ook in de regen of sneeuw doorblazen. Mooiste afwerking van binnen. Degelijkst van buiten.
Die andere 2 zijn alleen leuk als je uitsluitend trackdays of driftdagen pakt. Of je mede petjes wilt beindrukken.
Dat FWD chassis verhaal klopt niet helemaal, ten eerste staat de motor in lengte richting, en betreft het een permanente 4WD Torsen systeem met rear-biased verdeling, en het betreft hier een MLB platvorm.
Dat veel mindere MLB voorwielaangedreven auto’s zijn bepaald nog niet dat het een FWD chassis is.
De plaatsing van het voorwiel en (resulterende) gewichtsverdeling alsmede neiging tot onderstuur, zijn allemaal noodzakelijke kwaden die het gevolg zijn van het feit dat de mindere versies FWD hebben. Dus wat mij betreft is het een FWD basis. Zoals een 3-Serie met xDrive een RWD basis heeft.
En, niet onbelangrijk, de 3 serie heeft de motor (voor het grootste deel) achter de vooras 😀
Dat Audi (al jaren) een suboptimale plek voor hun in lengte richting geplaatste motoren gebruikt is wel bekend, maar dat maakt het in het algemeen nog geen FWD chassis, een kenmerk van een FWD-chassis waar de motor voorin ligt is dat de motor in dwarsrichting is geplaatst. Dat is bij velen doorgaans het kenmerk van een FWD-chassis. Niet de suboptimale positie van de in lengterichting geplaatste motor in vele Audi’s met permanente vierwielaandrijving. Torsen= permanente vierwielaandrijving, Haldex= primair voorwielaandrijving met bijschakelen van achterwielaandrijving als de voorwielen geen grip meer hebben. Doorgaans wordt Torsen bij permanente of RWD (als sperdifferentieel) toegepast en Haldex bij primair FWD. Deze RS4 of elke quattro van deze generatie A4 heeft bij vierwielaandrijving dan ook altijd een Torsen differentieel.
Het blijft toch drieëntwintigduizendnegenhonderdvijftig wat ik niet direct goedkoop zou noemen. Appels en peren, maar voor hetzelfde bedrag zou ik duizend keer liever een Tesla Model 3 Performance met sticker op de achterklep rijden.
Praat eens niet zo stom joh. Je koopt zo’n Tesla om hele andere redenen dan een RS4.
Dat het snel is zal wel. Beleving is qua geluid is heel wat anders. Dat een RS4 niet zo snel is dan een gemiddelde Tesla boeit dan niet.
Paar jaartjes terug was er bij Premium Classics een B7 in S4-tenue en tevens stationwagen. Heel weinig kilometers en 30.000 euro. Daar heb ik toen behoorlijk over getwijfeld. Deze RS4 met 3 ton plus op de teller is te duur. Alleen een RS2 is zoiets waard.
Ik zou nog even doorsparen en uit Duitsland een ISF halen. Die beginnen bij 30k met een ton minder op de teller. Het is tekenend dat die zijn waarde zoveel beter heeft behouden, maar dat verdien je snel terug, tenzij je hem binnen een jaar weer verkoopt.
De andere drie zijn moneypits in dit prijssegment. Het plezier dat je ermee kunt hebben, wordt voor mij in ieder geval vergald door dat zwaard van Damocles dat boven je hoofd hangt bij ieder garagebezoek.
Nogal veel geld voor een oude bak met 300k op de teller. Maar zodra men iets een youngtimer kan noemen dan gaat de kassa rinkelen.