• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinees EV-merk bouwt na Taycan-killer ook een 911-rivaal

Auteur: Bas Leesberg, gepost 23 april 2025 om 17:02 – 12 Reacties

Het merk met Mercedes-roots wil nog meer Porsche-klanten afsnoepen.

Een handige internettruc voor wie vaak op zoek is naar extra beeldmateriaal. Als je op de rechtermuisknop drukt wanneer je op een afbeelding staat, vind je de optie ‘Zoeken met Google Lens’. Hiermee gaat Google op zoek naar meer afbeeldingen van het hoofdonderwerp van de foto.

Precies dat heb ik gedaan bij de Denza Z. Binnen een mum van tijd schotelt Google me verschillende links en afbeeldingen voor. Het opvallende bij de Denza Z: Google geeft ook foto’s van de Lotus Emira, MC20 GT2 en Donkervoort F22 als suggesties. En we snappen die verwarring wel. Wat ik ermee wil zeggen, is dat de Denza weinig eigen smoel heeft. Dat zie je ook terugkomen bij de achterlichten. Dit zijn toch sprekend de rode lichtbundels van Bentley, of niet?

Denza?

Voor wie de naam Denza nieuw is, hier een korte samenvatting van de bedrijfsgeschiedenis. Denza werd opgericht als een joint-venture tussen BYD en Daimler. In 2021 heeft Mercedes een stap terug gedaan en sindsdien hebben ze nog maar 10% van de aandelen. Na een radiostilte maakte Denza kortgeleden bekend dat het merk het gaat proberen in Europa. Daarvoor presenteerde het BYD-merk de Z9GT. Deze EV zou gericht zijn op het jatten van Taycan-klanten.

Nu heeft Denza het weer op Porsche gemunt, maar dan op het kroonjuweel van het Duitse gamma: de 911. De Denza Z is nog maar een conceptauto, maar is wel een voorproefje van wat er gaat komen. Daarvoor haalt het sportmerk van BYD van alles uit de Chinese kast.

Specs, crab-walk en speciale dempers

Denza maakt geen specificaties voor het conceptvoertuig bekend, maar een vermogen richting de 1.000 pk zou ons niets verbazen. De Z9 GT heeft bijvoorbeeld drie elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 965 pk. En dat is dan nog de ‘niet zo sportieve’ Denza.

Verder zijn er wat geinige trucjes die de Denza anders moeten maken dan andere sportauto’s. Denk aan crab walk: het vermogen naar individuele wielen kunnen sturen zodat de auto zijwaarts kan bewegen. Daarnaast heeft de Z speciale dempers die in minder dan 10 milliseconden kunnen reageren op de ondergrond. Zo worden kuilen en andere oneffenheden in het wegdek weggepoetst.

Aerodynamica is uiteraard ook bij de Denza Z het toverwoord. De brede wielkasten zijn er niet alleen voor de sier, maar ook om lucht naar de gigantische diffuser en eveneens reusachtige achtervleugel te begeleiden. Die giga-spoiler (hallo GT3 RS) kan omhoog en omlaag bewegen om zo te zorgen voor meer downforce of minder drag. Zie het als een soort DRS.

Opvouwbaar stuur

Denza lijkt toch nog wat van Mercedes op te steken. Net na de bekendmaking van het Merc-yoke-stuur en bijbehorende steer-by-wire heeft ook Denza zo’n systeem. Omdat het China is, krijgt het steer-by-wire-systeem hulp van AI. Het trucje waar Denza het meest trots op is bij het racestuur is dat ie kan verdwijnen in het dashboard.

Wie de autonome rijfunctie inschakelt, ziet het stuur invouwen en onder het bestuurdersdisplay verdwijnen. Zo heb je nog wat extra bewegingsruimte, maar kunnen de hulpdiensten je ook makkelijker uit de auto tillen na een zware crash.

Wanneer er een productieversie van de Z komt en of die ook naar Europa komt, maakt Denza helaas niet bekend. Wanneer die er is, zou die volgens de geruchtenmolen rond de € 40.000 moeten kosten in China. Dat gaat ie hier natuurlijk nooit halen. Wie geen geduld heeft en toch een Chinese, elektrische 911-tegenhanger wil, kan bij MG aankloppen voor een Cyberster.

Ook interessant!

  • De Chinese Taycan-killer arriveert in Europa
  • 911 verkoopt beter dan ooit, Taycan verkopen door de helft
  • Ook Porsche past EV plannen aan
  • Video: eigenaar redt 911 S/T van vlammen in Los Angeles

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

911, China, denza, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « Golf 8.5 GTE video – kun je echt 100+ km elektrisch rijden?
Volgend bericht: Gespot – James Bond speelt met zijn gadgets »

Lees Interacties

Reacties

  1. erwingrunn zegt

    23 april 2025 om 17:09

    Voorlopig nog niet echt een 911 rivaal.De 911 is gelukkig (nog) geen EV !

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      23 april 2025 om 18:01

      Ja en de toycan turbo heeft wel een…

      Login om te reageren
      • erwingrunn zegt

        23 april 2025 om 20:07

        en wat wil je daar mee zeggen ?

        Login om te reageren
        • THSD zegt

          23 april 2025 om 20:58

          Hoe stom ben je als je als porsche een model turbo noemt die geen turbo heeft?

          Login om te reageren
          • erwingrunn zegt

            23 april 2025 om 21:27

            Dat heeft toch niks te maken met de referentie naar de 911.

            Login om te reageren
            • THSD zegt

              24 april 2025 om 11:47

              Daar refereer ik dan ook niet naar maar wel naar een ander model van porsche.

              Login om te reageren
  2. vopo zegt

    23 april 2025 om 19:00

    Laten we s.v.p. gewoon stoppen met die Chinese rommel te promoten.

    Login om te reageren
  3. ericc zegt

    23 april 2025 om 19:44

    Sportgeschiedenis maak je niet na dat moet je verdienen. Misschien trappen de Chinezen in het verkooppraatje maar buiten China stelt het niet veel voor.

    Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    23 april 2025 om 21:08

    “Denza maakt geen specificaties voor het conceptvoertuig bekend, maar een vermogen richting de 1.000 pk zou ons niets verbazen.”

    Misschien moeten ze die belachelijke pk wedloop eens wettelijk aan banden gaan leggen. Voor straatauto’s is het gewoon achterlijk en het komt de verkeersveiligheid niet bepaald ten goede.

    Login om te reageren
  5. racerx zegt

    24 april 2025 om 08:03

    Een EV is vooralsnog geen concurrent voor de 911…

    Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    24 april 2025 om 08:30

    De vergelijking met een 911 is zinloos.
    Zelfs Porsche zelf kan niets bouwen wat de 911 benaderd. Misschien wel wat prestaties betreft, maar niet in heritage, status, heb-factor en uiterlijk.

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    24 april 2025 om 15:22

    Gewoon niet 100% bij je hoofd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North