• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Basalt: SUV-coupé voor de kleine portemonnee

Auteur: machielvdd, gepost 27 maart 2024 om 17:56 – 17 Reacties

De Citroën Basalt is kort en pittig.

De coupé-SUV begon als een echte patserbak, met auto’s als de BMW X6 en later de Mercedes GLE. De gewone man wil echter ook een coupé-SUV, want eh… ja, waarom weten we eigenlijk ook niet. Maar er is markt voor, dus daarom zijn er nu auto’s als de Volkswagen Taigo en de Renault Arkana.

Basalt

Citroën presenteert nu een coupé-SUV die nog een maatje kleiner is: de Basalt. Dit is nog een concept car, dus wellicht dat de naam nog verandert. C3X of C3 Coupé ligt voor de hand, want deze Basalt is gebaseerd op hetzelfde platform als de nieuwe ë-C3. Daarmee zal het sowieso een betaalbaar model zijn.

Citroën Basalt
Citroën Basalt
Citroën Basalt

Oud logo

Qua neus lijkt deze Citroën Basalt veel op de nieuwe C3 Aircross, die niet naar Europa komt. Gek genoeg heeft deze auto ook nog het oude Citroën-logo, terwijl er inmiddels een nieuw ovaal embleem is. Niet dat we dat erg vinden, want het oude logo is veel mooier.

Eigen look

Van achteren heeft de Basalt wel echt een eigen look vergeleken met de andere Citroëns. Het ziet er natuurlijk een beetje apart uit, zo’n compacte coupé-SUV, maar dat past ook wel weer bij het merk. En er zijn Franse auto’s geweest met een gekkere kont.

Citroën Basalt

Slecht nieuws

Voor degenen die deze megahippe B-segmenter wel zien zitten hebben we slecht nieuws: de auto komt vooralsnog niet naar Europa (net als de eerdergenoemde Aircross). De Basalt is bedoeld voor Zuid-Amerika en India. Daar komt ‘ie volgend jaar op de markt.

Maar zeg nooit nooit: het zou kunnen dat deze auto, of een variatie daarop, alsnog onze kant opkomt. Een compacte coupé-SUV is immers een model waar ook Europeanen wel warm voor lopen.

Ook interessant!

  • Hoera! Citroën komt met goedkope EV
  • Citroën ë-C3
    Citroën ë-C3: elektrisch voor minder dan 25.000 euro
  • Citroen C3 Aircross
    Citroën C3 Aircross voor zeven personen
  • Hoera, Stellantis komt met nóg meer goedkope EV's

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

c3, Citroen

Vorig bericht: « Video: dat gaat maar net goed!
Volgend bericht: Eindelijk: een écht dikke nieuwe Astra »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    27 maart 2024 om 18:29

    Het is wel echt heel triest dat autodesign slechter wordt in plaats van beter. Minder aerodynamisch, krapper, gevaarlijker. Ronduit debiel.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      27 maart 2024 om 18:40

      hoe is dit krapper en gevaarlijker? Ook het minder aerodynamische gaat niet op..het staat wat hoger op de wielen, maar het frontaal oppervlak is niet groter. Dat het minder onderscheidend wordt is ook discutabel. Vroeger had je allemaal hatchbacks die veel op elkaar leken en sedans en stationwagons en een enkele liftback. Maar een Vectra verschilde niet enorm van een passat

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        27 maart 2024 om 18:46

        Krapper dan een hatchback of mpv door de aflopende daklijn.
        Gevaarlijker dan een hatchback of mpv voor voetgangers en fietsers door de hoge motorkap.
        Minder aerodynamisch dan een hatchback of mpv door de hogere rijhoogte en hoge motorkap.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          27 maart 2024 om 19:56

          volgens mij is er geen ncap test bewijs om jouw beweringen te staven. Aero, denk dat de coupe vorm een lagere cw heeft dan een hatch. Hogere rijhoogte klopt, in hoeverre dat het invloed heeft weet ik niet. Het is ook weer geen X3 of X5 zeg maar.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            27 maart 2024 om 22:09

            Hier:
            https://www.autoblog.nl/nieuws/hoge-motorkap-verantwoordelijk-voor-dode-voetgangers-5220107

            En ja een sedan of coupe heeft een lagere luchtweerstand dan een hatchback, wat weer een lagere luchtweerstand heeft dan een crossover. Beetje non argumenten die je geeft.

            Login om te reageren
      • JelmerS zegt

        27 maart 2024 om 22:57

        gevaarlijker door de grote velgen; na verloop van tijd en eigenaren komen er steeds slechtere merk banden onder omdat die grote maten zo duur zijn.

        Login om te reageren
    • potjak zegt

      28 maart 2024 om 10:13

      Het is een reactie op wat de autokoper wil… dat wij niet de doelgroep zijn kan een automerk als Citroen geen rekening mee houden.

      Login om te reageren
  2. Mini Joe zegt

    27 maart 2024 om 19:33

    Bij Citroën had je natuurlijk al de DS5, ( die in 2015 samen met de 4 en 3 voor zichzelf zijn begonnen) als Coupé SuV.

    Ik vind het uiterlijk wel wat hebben van de GS (A)

    Login om te reageren
    • Jagris zegt

      27 maart 2024 om 19:56

      De ds5 vond ik nu geen suv, naar mijn maatstaven is dat gewoon een mpv.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      28 maart 2024 om 10:19

      Coupé SUV? de DS5. Dat klopt niet. Het was een cross-over en Citroen noemt het Crossback.

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    27 maart 2024 om 20:23

    LOL het is net een doorgesnoven chihuahua. Kijk mij dan eens eens gevaarlijk zijn jonguh! Kef!

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    27 maart 2024 om 21:29

    Die gaan we weer zien voorbijkomen met hippe zeventigers erin…

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      28 maart 2024 om 09:22

      Dan moet je wel eerst even naar Zuid-Amerika of India, want volgens het artikel komt hij hier niet op de markt ;-)

      Login om te reageren
  5. martijnev zegt

    27 maart 2024 om 22:32

    De Ami 8 is terug!

    Login om te reageren
  6. micrak11 zegt

    28 maart 2024 om 00:44

    Het wordt tijd dat autofabrikanten hier eens gauw mee ophouden, wat een absurde gedrochten worden er toch ontworpen de laatste paar jaar..

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    28 maart 2024 om 07:16

    Ik heb echt geen zin vandaag. Helemaal geen zin. Gisteravond veel te veel wijn gehad.
    Maar Jean-Claude vandaag is de deadline voor de naam voor de nieuwe kleine cross-over!
    Ik kan echt niet Jean-Philipe, mijn hoofd voelt als een blok basalt…

    Login om te reageren
  8. potjak zegt

    28 maart 2024 om 10:14

    Nieuwe auto, oud logo… begrijp dit soort zaken niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North