Column: vrouwen in de Formule 1, mag dat?

Auteur: , 76 Reacties

Kom op mensen, het is 2017.

Column: Vrouwen in de Formule 1, mag dat?

Meen je dat nou? Een discussie over geslachtsrollen? Jazeker, want hoewel ik er zelf eigenlijk ook het liefst vandaan zou rennen, is er de laatste tijd bijzonder veel opschudding in een wereld die mij ernstig dierbaar is: de racerij.

Het is niet per se een nieuw onderwerp, maar met de toetreding van Carmen Jorda (wie?) tot de Women’s Commission van de FIA leeft de discussie wederom op, heftiger dan ooit. “Wat kan ze dan in hemelsnaam gedaan hebben?“, hoor ik je vragen. Eigenlijk niets, maar dat is ook direct het probleem. De 29-jarige Jorda is namelijk al sinds haar 10e actief als coureur, maar heeft tot dusver buitengewoon weinig gepresteerd. De Spaanse kwam echter na verschillende etappes in de Formule 3, Indy Lights en GP3 in 2015 terecht bij Renault als ontwikkelingscoureur en testrijder. Een vrij beperkte rol, maar het voegde haar wel bij een elite groepje vrouwen die ooit in de koningsklasse reden. De twist? Carmen eindigde het jaar voor ze tot de F1 mocht toetreden als 29e in het kampioenschap GP3.

Nu ze een belangrijke rol binnen de FIA bekleed, benadrukt ze wederom ervan overtuigd te zijn dat het beter voor vrouwen is om een eigen raceklasse te beginnen. Op deze manier kunnen ze immers eindelijk iets winnen. Deze overtuiging is enorm misplaatst en raakt bij velen de verkeerde snaren, omdat er wel degelijk vrouwen in het wereldje zitten die een aardig potje kunnen sturen. Dit gegeven werd bijvoorbeeld luidkeels herhaalt door verschillende vrouwelijke coureurs, zoals Pippa Mann (Indy Lights winnares) en Tatiana Calderón (podium World Series Formula V8). In tegenstelling tot Jorda, beschikken zij wél over aantoonbare resultaten en heeft het dus niets te maken met een ‘aangeboren achterstand’.

Column: Vrouwen in de Formule 1, mag dat?

Inmiddels heeft ook de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, zich bij de protestanten gemengd:

“When a sport comes down to physical power, then it definitely needs to be split between men and women, but motor racing is a little bit like horse riding where we fight with the same tools. I believe that motor racing is a sport where women can take on men.”

Hoewel ik het persoonlijk niet helemaal eens ben met zijn vergelijking heeft hij absoluut een punt, al kan deze enigszins vertroebeld zijn door het feit dat zijn vrouw (Susie Wolff) eveneens racecoureur is geweest. Als we kijken naar sporten zoals zwemmen en atletiek, waar het nagenoeg alleen om fysieke kracht gaat, zijn vrouwen biologisch gezien de mindere van de twee. In de racerij is het soort geslacht minder bepalend voor het succes. Neem bijvoorbeeld een Danica Patrick die, afgezien van haar recentere resultaten, er tot dusver een meer dan respectabele carrière op heeft zitten. Patrick schopte het in 2009, nota bene in de bijzonder fysieke IndyCar series, zelfs tot een 5e positie in het klassement. Dergelijke prestaties hebben haar door de jaren heen op een vrijwel uniek voetstuk binnen de autosport geplaatst. Eveneens blijkt hier nogmaals uit dat het verre van onmogelijk is om als vrouw successen te behalen in de sport.

Column: Vrouwen in de Formule 1, mag dat?

De coureurs even negerende, zien we ook op verschillende kernposities een toename door het tedere geslacht. Zo mocht Claire Williams, dochter van, door de aftakelende gezondheid van vader Frank het stokje overnemen. Wie de documentaire gezien heeft (zo niet, kijken!) zal gemerkt hebben dat dit niet zonder reden is gebeurd. Frank, absoluut niet altijd de meest sympathieke man, verkoos uiteindelijk zijn dochter boven zijn zoon voor de rol van teambaas. Iets verderop in de paddock zorgde Ruth Buscombe, race strategist bij Sauber, ervoor dat Pascal Wehrlein het in Spanje tot een fraaie puntenfinish wist te schoppen. Zo zie je maar dat kwaliteit, zeker in een wereld waar prestaties veelal de voorkeur krijgen, door het gehele spectrum te vinden is.

Het probleem is echter dat er vooralsnog te weinig vrouwen zijn geweest zoals hen. Natuurlijk, er zijn historisch gezien ook simpelweg veel minder vrouwen die überhaupt achter het stuur willen kruipen of interesse hebben in racen, maar dit komt net zo goed door het feit dat er eigenlijk geen dames aan de top te vinden waren om naar op te kijken. Wanneer er slechts enkele vrouwen weten door te dringen naar de schijnwerpers, zoals dat nu gebeurt, zullen jonge meiden minder ontmoedigd worden om het te proberen en te zien dat het wel degelijk kan.

Met Carmen Jorda in een positie waar ze momenteel met de staf mag zwaaien, zal deze positieve trend nagenoeg teniet worden gedaan. Wanneer er een vrouwelijk kampioenschap wordt geopend, spreekt dit tegenover hen van een minderwaardige positie en zijn we terug bij af. Als we daadwerkelijk het beste voor ze willen, is het noodzakelijk om extra aandacht te geven aan de dames die buitengewoon presteren, zodat jonge meisjes kunnen zien dat hun dromen werkelijkheid kunnen worden.



76 reacties

Om vrouwen in de Formule 1 te krijgen, moet er naast de Halo ook een fornuis en een oven in de cockpit worden geplaatst.
@dutchcarguy: Het frame van een strijkijzer kan bovendien prima dienen als halo.
@BmwMPower: Minachte reactie. Zoiets hoort niet thuis op AB, maar op ‘Dumpert’
@shadowbroker: Mijn excuses, ik bedoelde natuurlijk strijkplank.
@BmwMPower: rij maar lekker verder met uwen ….. Verlenger
@BmwMPower: waar moet de emmer met sop en mop dan?
@shadowbroker: nee hoor dan zou het moeten gaan over het volslagen van de uitlaten…..
@shadowbroker: sexisme is niet leuk. grappen erover kunnen wel leuk zijn.
racisme is niet leuk. grappen erover kunnen wel leuk zijn.

moet ik nog doorgaan, of snap je hem al? ik hou zelf enorm van donkere humor, rasistische, sexistische, nazi grappen, laat ze maar komen. maar ik kan ook lachen om een goede mannen grap. misschien iets minder snel als om een vrouwen grap, heeft waarschijnlijk te maken met mijn trots in mijn broek. zelfde geldt voor een goeie kaaskop grap. al verteld een belg een goeie grap over hollanders, kan ik erom lachen.

@autodrop (leuke naam trouwens) lees je mee?
@gwnbmw: “de trots in mijn broek” die moet ik onthouden!
Ik ben niet gepikeerd, maar de trots in mijn broek is ietwat gekrenkt.
@shadowbroker: dit soort linkse internet activisme, dapper hoor. Wat ben jij toch geweldig… poe poe wat kunnen we toch een voorbeeld aan jou nemen. Niet
@goodolddays: Een voorbeeld aan jou nemen…is dat verstandig?
@shadowbroker:
Wanneer is je gevoel voor humor precies afgestorven?
@shadowbroker: Misschien dat jij in een wereld leven waar geen foute grap gemaakt mag worden en waar beledigd zijn de nieuwe standaard is maar ik en heel veel anderen niet, get over it
@shadowbroker: overigens is denken dat mensen/vrouwen niet tegen een stootje kunnen en ze jouw hulp nodig hebben pas echt minachting
via Android app
@dutchcarguy: ik denk dat menig vrouw meer haar mannetje staat dan jij.
“Tetten 3 Tetten 5 Tetten heheee”
Ja zeker maar wel beperken tot pitspoes.
@dirkiii: Supergrappig man
@granlusso: inderdaad, heel grappig.
Weet niet of siliconen gevoelig zijn voor hoge snelheden,maar waarom zou het niet kunnen
Ik kan niet wachten op de column over genderneutralen in de racerij!
@viezefreddyw:

Racen met een blindgeleidenhond ..
Hebben ze recht op ..
@lincoln: idd en niet te vergeten de blindengeleidehond voor evt. blinde blindengeleidehonden.
Ik zou het toejuichen, een vrouw in de F1. Echter is er tot op heden geen vrouw in staat gebleken op basis van snelheid een plek af te dwingen, en ik zie dat ook niet gebeuren.
@tvklarenbosch: ik geef je groot gelijk. Als een dame bewijst dat ze snel genoeg is om te racen in f1 ook de kans moet krijgen. Maar niet omwille van haar geslacht, omwille van vaardigheid als piloot.
@tvklarenbosch: volgens mij komt dat om dat de speoling voor vrouwen redelijk dun is. Zou je eerst karten bij dames meer moeten stimuleren.
@tvklarenbosch: Tja, er zijn dus duidelijk wel vrouwen die prima mee kunnen doen in andere race klasses dan de F1. Zoals in het artikel staat.

De spoeling is inderdaad dun, maar misschien heeft het ermee te maken dat meisjes allemaal roze shit als speelgoed krijgen en jongetjes vaak auto’s of technischer spul.
Wij als Nederland doen dat ook vrij slecht, zo zijn er wat weinig vrouwen bij de technische opleidingen.
@fanboy:dit heeft nog wel wat tijd nodig denk ik, maar komt wel goed denk ik.

Al zit het m denk ik ook wel in de gemiddelde intresse van meisjes. blijft een lastige discussie of dit nou ingegeven word door de omgeving of dat dit vanuit hun intrinsieke motivatie komt., maar ik zie meisjes toch vooral bezig met princesjes, jurkjes, schoentjes, make up, ook als ze zelf mogen kiezen.
@shogun: Ik heb toch steeds meer het idee dat we daar zelf veel invloed op hebben. Natuurlijk niet op alles, maar wel veel. Als vader denk ik daar wat vaker over na.

Op eens realiseer je je dat het best erg is, als er zelfs bij Sint-Maarten een keuze gemaakt moet worden tussen de roze of blauwe lampionhouder (met zo’n lichtje). Dat is ogenschijnlijk heel onbelangrijk, maar het gaat dus heel ver.

Als ik aan het klussen ben aan m’n auto wil me dochter ook gewoon mee helpen, of zijn er andere meiden uit de buurt die dan maar door blijven vragen waaorm ik iets aan het doen ben :P
Ik zie wel wat er van gaat komen, ze mogen zelf kiezen.
@fanboy: ja, eens.. dat kleur bekenen is een ogenschijnlijk onbelangrijk maar goed voorbeeld.
Nou is de dame bij mij thuis stronteigenwijs en ging in zo`n geval altijd voor blauw. Zo is ze ook het enige meisje in de buurt dat gaat glunderen als er proefgereden moet worden en er gelogged moet worden met laptop op schoot.

Ik ben er ook wat meer mee bezig, helemaal omdat ze nu moet kiezen voor de middelbare school en daarin toch de technische kant op lijkt te gaan. het is vooral gek dat mensen daar bijna hetzelfde op reageren als haar keuze voor de blauwe lampion. Maar ze is daarin wel echt een uitzondering tussen de andere meiden in de buurt.
@shogun: Heel mooi, maar daar ga je al, daar wordt vreemd op gereageerd.
Ik heb ook een technische baan, en het is gewoon duidelijk dat er in het buitenland een heel stuk meer vrouwen in werkzaam zijn dan hier. Terwijl de tak van sport waarin ik in zit vrouwen op de werkvloer volledig geaccepteerd worden, dus daar ligt het niet aan. Het is meer die stap er naar toe.
Genoeg meiden die het technische werk ook kunnen, maar het helaas niet doen. De (vorming van) man vrouw rolverdeling gaat vrij ver in onze maatschappij, het begint helaas al met de kinderboekjes. Zonder dat je het direct door hebt.
Het eerste wat je treft als je googelt op de afbeeldingen bij de naam Carmen Jorda zijn een aantal (zeker niet onaantrekkelijke) bikini-pics van deze dame in kwestie. Dat zegt eigenlijk wel genoeg over de kwaliteiten van de dame in kwestie.
@RRRobert: of zegt dat wat over de interesses van raceliefhebbers?
@r3fl3x: óf de heren van de ‘Women’s Commission’ (sic) van de FIA hebben in hun almachtige wijsheid bedacht dat een excuus-Truus, voorzien van een gezonde portie serious eye candy, wel een goede imago boost zou kunnen geven aan deze bij mij (en velen met mij?) volstrekt onbekende bestuurslaag. Moet ze natuurlijk wel blijven vasthouden aan het principe ‘kop dicht en mooi wezen’, natuurlijk. Dat dan weer wel.
Heel lang verhaal, geen zin om ‘t te lezen. Maar zodra er een vrouw snel genoeg is (en/of genoeg centen meeneemt om een stoeltje te “kopen) lijkt me dat helemaal prima.
En waarom ben ik geen F1 coureur ??

Discriminatie ..
Apartheid ..
Adolf Hitler ..
Jetcars ..
Schuld van Trump ..

Ligt niet aan mij .. dat lijkt me wel duidelijk ..
@lincoln: Jij pakt altijd maar 2 punten. ;-)
@lincoln: misschien omdat je nog erger dan een vrouw bent.
@lincoln: vergeet de Rabobank niet
@karhengst: waarschijnlijk is ie ook maar vier en een halve maand naar school geweest…
@lincoln: niks mis met Jetcars , prima en betrouwbaar bedrijf met mooie en betrouwbare auto’s in de aanbieding
@toyotaprius: en niet duur!
@lincoln: Rutte..
F1 word pas echt spannend met ladyboys
Je zou op basis van je snelheid gekozen moeten worden. Of je nou intersexueel bent, travestiet, homo, vrouw, man, omgebouwd, who cares.

Maar goed, Lance Stroll is alleen al het voorbeeld dat je niet altijd gekozen wordt op basis van snelheid…
@87sandyd: An sich wordt dat ook benadrukt, dat prestatie doorslaggevend moet zijn. Het haat meer om het vraagstuk om meer vrouwen te triggeren, met de kanttekening erbij dat ze beter samen met de mannen kunnen racen dan een aparte klasse op te richten voor vrouwen. Dat is namelijk erg vreemd als je het mij vraagt.
Er zijn 6 coureurs die strijden om de overwinning de rest is veldvulling of daar een vrouw zit of een Kevin suck my balls honey Magnussen zal me aan mijn reet roesten.
Ik zie graag dat vrouwen zich mengen met de mannen, niet alleen binnen de autosport maar overal. Ik ben er van overtuigd dat vrouwen best het zelfde kunnen doen als wij mannen.

Daar staat wel tegenover dat ik totaal geen respect kan opbrengen voor vrouwen die dit (zich mengen met de mannen) doen, en dan als het niet lukt terugvallen op hun geslacht. Dat heeft er naar mijn mening dan niets meer mee te maken en als het je niet lukt ben je gewoon ongeschikt voor je taak.

Ik zie het binnen mijn sector (agri) waar toch weinig vrouwen werken nog wel eens gebeuren. Dat er dan zo’n een binnenkomt met de instelling: ik ben net als jullie! Vervolgens klaagt ze dat ze dat zware werk niet kan doen, want ik ben toch een vrouw. Dan kan je wat mij betreft gewoon opdonderen, dan ben je niet geschikt voor het werk. En dan moet je naar mijn mening ook gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je het onderschat hebt en inderdaad toch niet geschikt bent.
@robert110: gelijk heb je. tijdje geleden was er toch ook zo’n gezeik omdat het toelatingsexamen van de nederlandse brandweer hetzelfde is voor mannen, vrouwen en andere dingen. bij een groep die graag bij de brandweer wouden, werden mannen en vrouwen gewoon in dezelfde groep gegooid met dezelfde opdracht. een en al gezeik kregen ze over zich heen.
Geslachtsrollen, eet je die met mayo of toch beter met pinda?
Van mij mogen vrouwen weer mee doen. Ten miste paar pluspunten aan de sport verder is het geen donder meer aan !
Ik las ergens dat Ross Brawn van de grid-girls afwil
Sommigen vinden dat niet meer van deze tijd volgens Brawn, van die lekkere strakke schaarsgeklede juffies .
Ik begin me af te vragen of Formule 1 nog wel van deze tijd is.
Want van die postzegel van Hamilton word ik niet echt wild.
Oude wet: vrouwen achter het stuur, bloed aan de muur! Haha, next! Of zijn er mannen die willen toegeven dat hun vrouw beter kan rijden dan henzelf ..
@retsok: Ja hoor, mijn vriendin rijdt beter dan ik, maar ze is daarmee een absolute uitzondering op de regel. en dat laatste vind ze zelf ook.
Zou niet weten waarom een vrouw niet mee zou kunnen doen, alhoewel ik niet exact weet hoe het zit met gewicht. Je kan wellicht nóg beter een afgetrainde, kleine vrouw van 50 kg vinden dan een soortgelijke man. Hmm… Waarom zitten er geen lilliputters als coureurs in de F1!? Die rijden iedereen het snot voor de ogen!
@drdre1: Lilliputters hebben van nature strammere spieren, wat topsport moeilie maakt.

Vrouwen eerst een eigen competitie geven, tenzij zij over al genoeg kwaliteiten en, of geld beschikken.
In hun eigen competitie komen van zelf de beste boven drijven, die dan door kunnen stromen naar de F1, WEC, of FE.
Van het één komt het ander.
Zolang ze maar niet uitgekozen worden of voorrang krijgen op basis van hun geslacht, maar op basis van talent (kuch). Precies zoals dat bij de mannen gebeurt. Willen ze gelijk behandeld worden, dan kunnen ze het krijgen ook. Ik geef Toto Wolff daarom groot gelijk met zijn quote.

[Offtopic] 1 van mijn grootste ergernissen: feministische vrouwen met compensatie-afwijking. Yikes!
@joost1990_2: Mannen kunnen ook gewoon een schoonvader treffen die in Pandaberen en broncodes doet.
@noosaheads: vandaar ook de “(kuch)” ;-)
Als er één sport waar mannen en vrouwen gelijk zouden moeten zijn, is het wel de autosport. Alles draait om talent en vaardigheden. Natuurlijk moet je in goede conditie zijn maar er is geen sprake van een brute kracht voordeel voor mannen. Er is geen enkele reden waarom een vrouw geen formule 1 coureur zou kunnen zijn, anders dan dat het vermoedelijk niet gewaardeerd zal worden door de vriendinnen van ons petrolheads, uit onversneden jaloezie. Ik zou zeggen, kom maar op. De enige noodzakelijke verandering is het inhuren van pithunks naast pitspoezen, om ook de dames (en homoseksuele) coureurs iets plezierigs te bieden.
Vrouwen hebben evolutie nodig, geen revolutie, blijkt uit alle voorgaande veranderingen en emancipatie vernieuwingen, trouwens mannen ook, om langzaam aan de verandering te kunnen wennen.
Daarom zet eerst een vrouwenklasse op, op F3 en F2 niveau, daardoor trekt dat steeds meer vrouwen aan en jonge meisjes die geinspireerd raken en dan groeit het vanzelf door tot topniveau.
Kan uiteraard prima vrouwen in de formule 1 moeten ze alleen wel een plaspauze inlassen
Als de vrouwen net zo snel zijn als de mannen, dan is het toch prima?
Ja want teams als mclaren en ferrari gaan honderden miljoenen investeren in een vrouwen f1 klasse waar geen hond naar gaat kijken.
@goodolddays: daarom begint vrouwenvoetbal zo populair te worden?
Ik zie nergens bewijs dat biologische verschillen geen oorzaak zouden kunnen zijn voor de mindere prestaties van vrouwen in de racerij.
De hoeveelheid g-krachten die er op rijders in bv de F1 inwerken zouden best wel eens beter verteerd worden door mannen dan door vrouwen.
In deze wereld zullen er zeker vrouwen en ook andere mannen zijn die genoeg talent zouden hebben om het Lewis, Max of Seb lastig te maken; echter, toen deze v/m jong waren, heeft hun pappie geen duizenden/miljoenen uitgegeven om hun in een kart en daarna F-auto te stoppen.
Ik weet niet wat de ratio’s zijn, maar voor elk meisje waar mensen veel geld in stoppen om in een auto te krijgen, zullen er 100 jongens zijn. Dus ja, dan moet je veel meer mazzel hebben om er een goede uit te plukken, die ook nog de juiste motivatie heeft.
Die Jorda, maar ook die Susie Wolff (zo irritant als zij haar bek opentrekt bij C4), die waren duidelijk niet goed genoeg.
Ik denk zelfs dat ALS er een meisje naar voren komt die goed genoeg is, dat zij eerder kans heeft dan een jongen met hetzelfde budget & talent. Op het moment zij komt, springen alle sponsoren erop.
Zelf kan ook ik niet wachten totdat er een vrouw in een F1 auto zal presteren.
Als je op de radiocommunicatie van Vettel afgaat zou je je afvragen of er niet reeds een meerijdt.
@ikschrijfookoverautos: “werd (…) herhaald”
http://www.speakerscorner.me/wp-content/uploads/2015/11/carmen7.jpg

Zie een prima carriere als grid girl.

Man donder op met die moraalridders!
Ik heb altijd een hekel gehad aan de vrouwenquota’s zoals ze die bijvoorbeeld in Duitsland en Denemarken hanteren. Daar moet bijvoorbeeld minimaal 30% van de topbestuurders vrouw zijn.

Ik was het daar niet mee eens omdat je dan vrouwen positief discrimineert en ze dus een ‘excuustruus’ worden om de quota te halen. Dan moeten vrouwen zich dus afvragen of ze daar zitten vanwege hun kunnen of omdat ze nodig waren voor de cijfertjes. Wat mij betreft moet je de juiste persoon op de juiste plek zetten, of die nou man, vrouw of cavia is mag niet uitmaken.

MAAR… toen leerde ik over het systeem van inclusie. Als je een bestuur hebt dat bestaat uit 100% mannen, hoe groot denk je dan dat de kans is dat wanneer er eentje vertrekt, een vrouw ook de kans krijgt om in het bestuur te komen? Bijzonder klein. Zodra je gaat afdwingen dat daar ook vrouwen in worden toegelaten wordt de mogelijkheid dat er ooit serieus een andere vrouw als vervanger wordt overwogen een stuk groter. Dan worden de kansen een stuk gelijker.

Hoe dit nu toe te passen in de autosport? Blijkbaar is de huidige autosportwereld (iig de F1) niet interessant genoeg, of vrouwen krijgen geen serieuze kans in de wered, dat weten we niet. Dus we hebben meer vrouwen nodig, desnoods dan maar met een opstapklasse voor vrouwen. Jonge meisjes moeten enthousiast gemaakt worden en het idee krijgen dat ze ook een kans maken. Zodra ze snel genoeg zijn om in de topklassen mee te rijden moeten ze die kans ook krijgen.

Ik ben dus pertinent TEGEN het oude idee van een ‘wildcard’ om de F1 in te komen vanuit de vrouwencompetitie.
Die foto van Susie Wolff is nog nepper dan drs.
En een vrouwelijke Messi; die laat je toch ook gewoon met de mannen meedoen…
No problem vrouwen in de racerij, met een helm op zie je er ook weinig van.
Mooi vraagstuk @ikschrijfookoverautos: maar ik denk dat wanneer de loopbaan van Danica Patrick beter wordt uitgelicht je meteen een antwoord hebt op de vraag.

Patrick ging in haar tienerjaren racen in lichte Britse race klassen en kon goed meekomen en deed bijvoorbeeld niet veel onder voor Jenson Button waar ze tegen racete. Lage race klasse waar het verschil tussen de auto’s veel dichter bij elkaar ligt en de rijder fysiek niet echt een verschil kan maken komt het puur op rijkwaliteiten aan. Hierin was Patrick bijzonder goed en haalde de hoogste prijzen binnen die geen andere vrouw heeft gehaald. In een welbekende talentscout race voor F1 coureurs werd ze 2e wat veel hoge ogen opwierp.

Terug naar eigen land koos ze voor INDYCAR een relatief lichte formule klasse die goede stuurmanskunst vereist maar fysiek niet het meeste van je vraagt. Een logische keuze die ze maakte om daaruit e.v.t. hoger op de klimmen. Op papier heeft ze uitstekende resultaten gehaald en veel mannen om haar heen weten te verslaan. Uiteraard gaat het uiteindelijk in de racerij om de winnaars, althans de context wordt vaak vergeten en alleen het resultaat blijft men herinneren. Als we dat bij Patrick wel gaan doen zien we ineens een ander verhaal. Haar auto liep sneller op ovals, althans haar auto was het efficiënts op ovals vergeleken met de rest van het veld. Het verschil tussen de andere Andretti rijders op road courses is best pijnlijk te noemen. Fysieke eisen worden hier belangrijker en de precisie is veel minder. Terwijl de mannen uit het team vochten om het podium reed Patrick ver achter tot soms achterin het veld.

Toen verkocht ze zichzelf aan sponsor Go-Daddy en deed de overstap naar NASCAR. Een sponsor met diepe zakken die het niet uitmaakte wie er reed als er maar een coureur in kwam die veel in beeld kwam, Patrick was daarvoor de perfecte kandidaat. Het was een vreemde keuze want velen voorspelden al dat de veel zwaardere stockcars te zwaar zouden zijn. Coureurs die zowel in INDYCAR en NASCAR hebben gereden zeggen unaniem dat NASCAR veel en veel zwaarder is. De reden is eigenlijk simpel, het Dallara chassis is gemaakt om zo eenvoudig mogelijk en zo snel mogelijk over een circuit te gaan. NASCAR is ontworpen om het racen eigenlijk zo moeilijk mogelijk te maken. Met de overstap naar NASCAR ging ze van een wel gerespecteerde coureur naar de Maldonado van NASCAR.

Patrick is voor mij het bewijs dat vrouwen, als het alleen op sturen aan komt, minstens zo goed kunnen zijn dan mannen. Maar wanneer de fysieke eisen van het racen toeneemt blijven de mannen uiteindelijk over.
Wat mij betreft zijn vrouwen welkom in de F1. Er zijn echter legio redenen waarom dat lastig is.

Bijna alle jongens dromen van racen, en maar weinig meisjes. De vijver om uit de vissen, dus pure statistiek is de kans erg klein dat de vrouw met het supertalent in beeld komt.
Soms is racen wel fysiek, en daar kan een vrouw nadeel van ondervinden.
Formule 1, en ook andere klasses, is 20/21 weekenden per jaar pieken. Vrouwen hebben een ander bioritme met meer verschil tussen up en down. Dus is het erg lastig om steeds te pieken.
In de F1, waar ieder grammetje telt, kan de relatie spierkracht / lichaamsgewicht en lengte ook een nadeel zijn, wat in mindere klasses minder opvalt. En in praktijk zijn er hele snelle vrouwen, maar worden de meeste races door mannen gewonnen, en af en toe eens een vrouw.
Qua sponsoring lijkt het ook een risico, wat als de vrouw in kwestie plots zwanger is?
Ik hoop dat er een talentvolle vrouw opkomt en een weg baant voor meisjes die dromen van racen, waardoor de vijver groter wordt, en de race wereld meer open staat voor vrouwen. En dan komen er meer talenten bovendrijven.
Simpel gezegd houden vrouwen ervan hoe ze uitzien, en dan ook met kleding.
Ik vind het belangrijk hoe mijn auto eruit ziet. Wat ik aantrek zijn kleren om niet naakt te hoeven rondlopen.
Dus een driedeligpak kan het vuur in, en een setje Brembo remmen maken mijn leven verrukkelijk. Of carbonvoorschremen om mijn auto lichter te maken. Billstein rondom om hogere bochtsnelheden te halen.

Maar vrouwen in de F1 prima, want de f1wagens zijn toch bepalend voor succes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).