Configureer je eigen Audi A8 (D5)

Auteur: , 53 Reacties
A8

Eindeloos spelen met de optielijst van Audi's nieuwe oppersedan.

Enkele maanden geleden presenteerde Audi officeel de nieuwe A8. Waar de vorige A8 nog het verwijt kreeg dat het een A4 XL was, heeft de nieuwe A8 zowaar wat frisse design details. Voor zo lang als het duurt tenminste, want de onlangs geïntroduceerde nieuwe A7 is alweer ‘meer van hetzelfde’ en ongetwijfeld sijpelt de nieuwe styling ook door naar de lagere nummers in de range. Enfin, voor nu oogt met name de achterkant van de auto met zijn ronde vormen en dito lichtunits best wel fraai.

We hebben de A8 inmiddels al uitvoerig behandeld, onder andere door hem naast zijn voorganger te zetten voor een hard vergelijk. Op de redactie zijn de meningen verdeeld over Audi’s nieuwe topper. Zo vind @wouter het interieur van de nieuwe top, maar heeft @willeme zo zijn twijfels of het wel echt mooier is dan dat van de vorige A8. Ondergetekende heeft vooral moeite met de frontoverhang van de A8, die wat mij betreft gewoon niet kan op zo’n topsedan.

Enfin, het blijft leuk om zo’n ding te configureren en kijken waar je uitkomt qua prijs nadat je alle gewenste opties hebt aangevinkt. Aanvankelijk zijn helaas alleen de ’50 TDI’ en ’55 TFSI’ beschikbaar. Beide beginnen in Nederland bij net iets meer dan een ton. Zelf kwam ik na een beetje pielen met de configurator echter uit op een prijs van 177.072,00 Euro. Let wel, ik heb het bescheiden gehouden door voor de korte versie te gaan daar ik die mooier vind. Normaal zou ik kiezen voor rood, maar ik vind Misanorood toch net wat té RS3-pet en classicrood iets te classic, dus heb ik geopteerd voor Nogaroblauw. Komt ‘ie:

1
2
3
4
fiscale-waarde

Bedankt Yoram voor de tip!



53 reacties

Jeetje zeg. Hoe saai kun je een auto maken? Het wordt tijd dat Audi eens ontwerpers in dienst neemt voor een frisse look.

BMW en Mercedes lachen zich rot…
@persian1: alsof die merken uitblinken in originaliteit, die maken ook telkens meer van het zelfde. Omdat dat is wat haar klanten willen.
@persian1: hoezo lachen ze zich rot. Volgens mij staat VAG qua omzet hoger. En uiteindelijk gaat het altijd om geld bij bedrijven.
@fouadski: In Nederland gezien en alleen naar de merken op zich is BMW nog steeds marktleider
@fouadski: is Audi heel VAG dan?
@rhellema: nee maar volgens mij horen ze bij een eigenaar. Winst voor het ene merk a is goed voor zustermerk b
@fouadski: het gaat nog prima bij Audi. Was vandaag in JW Marriott in Cannes en daar had de Audi dealer organisatie gewoon een gezellig feestje. Geen low budget-locatie.

Ik was daar op uitnodiging van Air France trouwens, om misverstanden te voorkomen ;)
@persian1: de grote massa wil kennelijk niet opvallen in de massa. Saaiheid troef.
@persian1:
Nee
Ik denk dat je analoog denkt net als ik overigens, het infotainment systeem zal fantastisch zijn en dat verkoopt.
Vandaar dat er een oranje lampje in je buitenspiegel gaat branden als je ingehaald wordt, heb je lane department warning – en automatische cruise control en automatische ruitenwissers nodig evenals de climate control, door je infotainment systeem, want dat scoort !
@persian1: je hebt gelijk…

Maar door BMW en Mercedes er bij te halen is je post weer compleet belachelijk.. :’)
@persian1: er is blijkbaar een enorme markt voor saaie auto’s.
De A8 doet niet veel met me. Een prachtige auto, maar van een S-klasse word ik warm (en misschien een beetje nat), de A8 is me te klinisch.

Overigens, OT, Rear Seat Entertainment zou ik niet snel bestellen, mijn gevoel zegt dat die systemen na twee jaar alweer extreem verouderd zijn, dan liever een iPad-houder voor de hoofdsteunen.

Oké, oké, ik realiseer me dat dat voor de meeste kopers geen zak uitmaakt, maar zelf zou ik dat niet meer willen.
@granlusso: goed punt. Ik twijfelde ook of ik ‘m moest meebestellen in mijn fictieve A8.
@jaapiyo: Haha precies, mijn imaginary orderbevestiging had ik al binnen.
@granlusso: Gewoon zonder bestellen inderdaad. Aangezien ze 632 euro voor de ruitenwissers durven te vragen vragen, ga ik ervan uit dat die toch op z’n minst kunstjes kunnen doen die je uren zoet houden. Geen entertainmentsystemen meer nodig.
@loremipsum: van die 632 euro kan je bijvoorbeeld ook een smartphone kopen die je tijdens het rij… oh laat maar, doe maar niet!
@loremipsum: Haha, zoals Tesla dat dansje doet met de spiegels, deuren en lampen van de Model X ;)
Lol D5…
Ik ga me nog eens niet de moeite nemen om dit lelijke ding te configureren. Als eigenaar van een Audi en een BMW, zou ik in dit segment voor de S klasse gaan. Dat is gewoon de meest sierlijke en hoogwaardige auto in deze klasse. De 7 serie staat me ook absoluut niet aan.
Da’s wel heel erg saai je zondag middag doorbrengen. Slaap verwekkende auto voor erg veel geld.
Als het design doorsijpelt naar de lagere nummers, wordt de A4 dan een A8 mini?
@banaan7: Leuke opmerking man, A4 is net een jaar oud ..
@87sandyd: mijn welgemeende excuses! Ik zal u nooit meer lastigvallen met mijn ongepaste reacties!
Jammer van de nieuwe designtaal Audi!
7k voor velgen onder een vag passat+ ……
@arashrsf: lol, een Audi A8 een “Passat+” noemen. De kennis druipt er duidelijk van af..
@misterdrogba: sorry dat ik je beledigd heb audifanboy
@arashrsf: hahah! Nog zo’n inhoudelijk top reactie. Goed zo..
@misterdrogba: misschien moet je een gedeelte van mijn originele reactie iets minder serieus nemen en het andere gedeelte iets serieuzer…..7K voor een set velgen….manmanman
“jouw kennis druipt er van af” is inderdaad een behoorlijk inhoudelijke reactie op het stukje waar je de focus op zou moeten leggen… 7K voor een set velgen… 7K….

fijne avond !
@arashrsf: een setje “high class” velgen van een aftermarket merk kost al bijna evenveel en dan moet je er nog banden voor kopen.

Welkom in de wereld van luxewagens.

Fijne avond.
@arashrsf: meer een Arteon+++++
70k aan opties op een auto van net meer dan een ton. Het blijft apart. Wat doet een lexus ls?
@rolov: 150k heb je alle opties . Maar geen 20 inch velgen. Die hebben ze niet.
@rolov: Nieuwe LS komt eraan en dan zal 20″ er wel op leverbaar zijn gok ik ;)
Aach ja 175k… dus 99,9% op Autoblog kan het toch niet betalen. Niet zo boeiend.
@thomasthomas: Wel geinig om te zien hoe iemand zijn fictieve auto aankleed. Als AB alleen zou schrijven over auto’s die momenteel in mijn budget passen hoeven ze 99.9% van de artikelen niet maar te plaatsen.
Een beetje weten en dromen kan geen kwaad toch?
Mooie configurator!

Heb zelf voor Schwartzwaldgrün metallic gekozen in combinatie met het fraaie Silberblechpremiumpakket en de Tiefglanz polierten Quattrosportgmbh Alufelgen…

http://ipocars.com/imgs/a/g/s/l/b/skoda__superb_2_5_tdi_price_proposals_also_like_2005_1_lgw.jpg
82liter tank brandstof? Je kan denk rondje aarde rijden, naja bijna dan..
@mastemaker: ik vond het juist een kleine brandstof tank.
@mastemaker: mijn A8 d3 heeft een 90 liter tank…
Naar het schijnt zijn de opties vervaardigd uit goud ofzo.

1. Velgen, standaard heb je de meest trieste 18”-ers. Volgende stap is meteen 20” voor 7 (!) mille.
2. Metallic lak. Serieus?? Zeg dan dat de A8 1.500 duurder is. Geen hond bestelt niet-metallic zwart.
3. OLED achterlichten voor 7 mille? Die krengen zie je niet als je in de auto zit.
4. Comfortzetels voor 3.000. Standaard zit er een Hartman-meubilairtje in?

Het ergste is nog: als je al die opties aanvinkt en Audi Exclusive er een plasje over laat doen, dan is het nog steeds ‘meh’. Zelden zo teleurgesteld geweest.

Daarna even in een Jaguar XJ gezeten. Een veel oudere auto, maar die heeft wel het grandeur en de klasse die je verwacht in deze prijsklasse. De BMW 7 Serie heeft hier ook last van. Het is gewoon groot en duur. That’s it.

De nieuwe Lexus LS/LC en Mercedes S-Klasse laten zien hoe het heurt in deze klasse.
@willeme: wat de meerprijs van die wielen betreft: dat gaat grotendeels naar de overheid, bij de 3.0 Tfsi zelfs bijna 3.500 euro.
Een ‘solid’ zwarte A8 is prima, beter dan al die fancy zwart-met-koffie of zwart-met-whatever die ook in de prijslijst staan. Maar ik kruis liever het sportdiff aan voor ongeveer hetzelfde geld.
@willeme: De S-Klasse prachtig en stijlvol en de LS is ook een erg nette kar, en de XJ is na 6 jaar nog steeds pure klasse. Waar het bij mij echter om gaat in deze klasse is welke de beste en meest geavanceerde is, en dat is duidelijk de A8. Dat hij saai is kan mij vrij weinig boeien. De A8 is eigenlijk altijd de underdog geweest, maar daarom niet minder leuk.
@kapiteinaudi: waar heb je gelezen dat deze A8 de beste en meest geavanceerde is in deze klasse?
@barry355gtb: Hij heeft dat nergens gelezen, en hij hoeft dat ook niet te lezen. Hij weet dat. Hij is Kapiteinaudi.
@rikus: aha dat houdt dus wel in, dat deze kapitein een echte fanboy is en derhalve niet meer serieus te nemen is
@barry355gtb: juuiiisst!!!
@barry355gtb: Niet echt, is gewoon pure logica. Of deze auto nu de beste is in zijn klasse is of niet is betwistbaar, maar dat ‘ie de meest geavanceerde is, is wel erg duidelijk. Ik weet nog wanneer de nieuwe S-Klasse uitkwam in 2013. Ben er toen mee gaan rijden en dat was toen de beste en meest geavanceerde auto ooit, maar dat is wel 4 jaar geleden. Deze auto kan veel meer dan de S-Klasse, 7-Serie, en LS. Is logisch want technologie verandert snel. En zo werkt dat meestal in autoland. De nieuwste auto heeft gewoon de beste technologie. Zeker bij merken als BMW, Audi, Mercedes.
@kapiteinaudi: De A8 kan nooit de beste zijn. Verkeerde lay-out. Zie de frontoverhang.
@kapiteinaudi: de ls is altijd de underdog geweest
Zwarte hemelbekleding is in een A3 net zo duur volgens mij.
Ik mis de optie Lexus LS in de configurator. Halp
Pssst @Jaapiyo, die screenshots van de opties zijn zo op de iOS app erg goed te lezen. Misschien een idee om de gehekelde tabellen die jullie wel eens gebruiken ook als screenshot in te plakken? Nee maar serieus, dit kijkt prima zo!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).