• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Corona doet mensen inzien dat auto kopen niet het slimste is’

Auteur: hayte, gepost 22 mei 2020 om 17:02 – 65 Reacties

De Lynk & Co 01

Gaan we straks allemaal een auto met een abonnement afnemen, in plaats van er eentje te kopen?

Voor sommige autoliefhebbers gaat er niets boven dan het bezitten van een auto. Het idee dat het jouw auto is, dat je er mee kan doen en laten wat je wil, zonder dat iemand er iets over te zeggen heeft. Geen private-leasemaatschappij die je op de vingers gaat tikken omdat je een kilometertje teveel hebt gereden. Niet de Belastingdienst die ineens bijtelling van je wil. Geen auto die je kwijtraakt als je ineens ontslagen wordt…

Andere autoliefhebbers hebben het liever anders. Dat het technisch gezien niet hun auto is, maar dat ze er wel gewoon mee kunnen rijden. Je hoeft je geen zorgen te maken over onvoorziene kosten, alleen benzine/diesel/stroom in de tank en je kan gaan. En zeg nou zelf, in een huurauto rijd je net wat ruiger dan in je eigen wagen, nietwaar?

Achterkant Lynk & Co 01

Volgens de CEO van autofabrikant mobiliteitsplatform Lynk & Co Alain Visser gaan steeds meer mensen onder die laatste groep vallen. Dat zegt hij tegen Meindert en Wouter bij de BNR Nationale Autoshow. Zijn uitspraken doet hij niet zomaar, maar die linkt hij aan het coronavirus.

Door dat virus denkt hij namelijk dat consumenten ‘inzien dat het bezitten van een auto niet per se de beste oplossing is’. De auto staat bij aardig wat mensen immers drie maanden stil. Al die tijd moet je gewoon wegenbelasting, verzekering en (minder) onderhoud betalen, terwijl je er niet zo heel veel aan hebt gehad. Wat is dan de oplossing? Nou, een auto-abonnement van Lynk & Co, aldus de topman van Lynk & Co.

Interieur Lynk & Co 01

Je moet dan alleen niet heel veel willen kiezen. Het bedrijf gaat namelijk maar één auto verkopen aanbieden. Die auto hebben ze de uiterst romantische naam 01 gegeven en is een crossover gebaseerd op de Volvo XC40. Lynk & Co is van hetzelfde moederbedrijf als Volvo, vandaar. En aan veel verschillende kleuren of opties doen ze ook niet. Twee of drie uitvoeringen van dat ene model, dat gaan de keuzes zijn.

Hoeveel dit nieuwe auto-abonnement gaat kosten is niet duidelijk, Visser had het over ‘meer dan je voor Spotify moet betalen, maar aantrekkelijk in vergelijking met huur, leasen en kopen’. Daarvoor krijg je een hybride Volvo Lynk & Co. Oh, en vreemde extra’s. Zoals toegang tot muziekfestivals, bars en ‘allerhande events’. Het idee is dat je lid wordt van een community en daarnaast nog toegang hebt tot een auto. Want dat is natuurlijk een veelgehoorde wens van mensen die een Volvo XC40 kopen. ‘Ja leuk zo’n auto, maar als er een Pinkpop-kaartje bijzat, dan zou dat me wel over de grens trekken.’ De Nederlandse introductie van Lynk & Co moet later dit jaar plaats gaan vinden.

Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: Wouter rijdt in de nieuwe Aston Martin Vantage. En Jan-Peter Nijmeijers vertelt over het niet doorgaan van de Concours d’Elegans Paleis Soestdijk.

Ook interessant!

  • Lynk & Co 02 is hete hatchback met Volvo-techniek
  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen

Nieuwste artikelen

  • Ga dit weekend de weg niet op, ik herhaal, ga de weg niet op!
  • Easypark-soap gaat door: ongevraagd betaald abonnement in je mik
  • BREEK: huidige youngtimerregeling blijft nog een jaartje langer
  • Autoblog Foto van de Maand – November 2025
FacebookTweetPinLinkedIn

01, bnr-autoshow, Carmageddon, Coronavirus, Lynk & Co

Vorig bericht: « Aankoopadvies: cabrio met een gaaf geluid voor 25.000 euro
Volgend bericht: SVO gaat elektrisch: Jaguar XJ SVR praktisch bevestigd »

Lees Interacties

Reacties

  1. reset zegt

    22 mei 2020 om 17:15

    Ik koop gewoon omdat ik een schouder klopje van mijn pa wil, die ooit zei: cash is king.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      22 mei 2020 om 18:02

      @reset: Cash is king.. als je dus geen auto koopt hou je meer cash over.

      Bezit is het einde van vermaak is ook een gezegde. Je kunt tegenwoordig beter een jacht huren dan er een bezitten namelijk. Voor veel mensen kan dat ook voor een auto opgaan. Paar keer in de maand auto beschikbaar tegen schappelijk bedrag. De rest van de maand cash om mee te investeren in andere zaken… een huis (of een interessante oldtimer bijvoorbeeld). Bij komend voordeel voor de maatschappij: de auto wordt waarschijnlijk duurzamer ingezet.

      (Dit is geen lease constructie dat die auto 24/7 alsnog op de oprit staat namelijk)

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        23 mei 2020 om 08:45

        @eklasse: nee het gezegde is: een eigen zaak is einde van het vermaak. Boeddhisten en jedi’s stellen bezit is last.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          23 mei 2020 om 10:04

          @tttijn: ik combineer die gezegdes graag. Maar je hebt gelijk inderdaad.

          Login om te reageren
    • b088y zegt

      22 mei 2020 om 18:26

      @reset: Ik denk niet dat je een schouderklopje krijgt als dit is wat je ervan begrepen hebt ;-)

      Login om te reageren
      • reset zegt

        22 mei 2020 om 18:35

        Ik denk dat je het begrip cash is king niet begrijpt. Je bent een stuk flexibeler als je het koopt. Geen schuldeisers als het even niet meezit. En ik kan mij niet voorstellen dat dit soort abonnement constructies goedkoper is, vooral niet als je opeens contractbreuk moet plegen omdat je baan weg is. Ik zou dit niet in ieder geval nooit op privé doen. Zakelijk is prima omdat het gekoppeld is aan je werkgever.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          22 mei 2020 om 18:49

          @reset: Snap dat je liever koopt en je liever zo min mogelijke financiële verplichtingen hebt, maar het hele cash is king principe is dat je juist NIET koopt. Cash = contant/liquide

          Login om te reageren
          • Yzord zegt

            22 mei 2020 om 20:18

            @b088y: en als je niks koopt heb je niks aan cash, doh

            Login om te reageren
            • b088y zegt

              22 mei 2020 om 20:20

              @yzord: soms koop je niets, maar moet je toch betalen ;-)

              Login om te reageren
              • Yzord zegt

                23 mei 2020 om 00:03

                Soms?

          • Homer55 zegt

            22 mei 2020 om 20:37

            Zeg gewoon gierig.

            Login om te reageren
        • arhanso zegt

          22 mei 2020 om 19:24

          Helemaal met je eens. Even je lease auto weg doen is er echt niet bij. De leasemaatschappij wil een flinke som geld voor het afkopen van je lease contract om vervolgens de lease-auto dood leuk voor hetzelfde geld in de 2e hands lease duwt met als voordeel dat je een korte lease tijd hebt. Mooi verdienmodel…

          Als je het geld niet hebt of je wilt het er niet voor over, kun je beter een geinige 2e hands kopen. Hoe goedkoper hoe sneller je er vanaf kunt.

          Login om te reageren
        • eklasse zegt

          24 mei 2020 om 07:10

          @reset: goedkoper hoeft niet altijd het argument te zijn om iets te kopen. Ik kan honderd verschillende keuzes noemen waarbij ik zonder meer voor de duurdere optie zou gaan.

          Login om te reageren
    • noodlesoup zegt

      22 mei 2020 om 20:14

      @reset: Ik denk dat je vader iets anders zei of iets anders bedoelde. Cash is King leerde ik bij een job waar een klant al z’n auto’s financierde, ook z’n Ferrari’s en dergelijke. Hij kon die auto’s aftikken, maar waarom kapitaal in een auto stoppen als het in je onderneming meer geld oplevert dan de rente die je betaalt. Dus financieren die auto, tenzij jij het kapitaal niet beter kunt laten renderen dan dat je aan rente betaalt. Simple as that.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        22 mei 2020 om 20:39

        Nadeel van een leaseauto is dat er iemand aan moet verdienen. En jij, als leaser, bent dat niet. Een auto kopen met het verstand, dus een gangbaar model met goede restwaarde, goed onderhoud en er goed mee omgaan is nog steeds de goedkoopste keus. Plus dat als je er onverwacht van af moet het geld oplevert in plaats van kost.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          22 mei 2020 om 21:05

          @Original_Arnoud: Bij cash is king gaat het er niet om wat goedkoper is…

          Login om te reageren
      • reset zegt

        22 mei 2020 om 21:48

        Omdat die klant al financieel onafhankelijk is met z’n Ferrari’s. Dus hij is al king. Hij gaat dan voor behoud van zijn cash, dus financieren. De gemiddelde mede mens is dat niet.

        Login om te reageren
  2. deeberton zegt

    22 mei 2020 om 17:15

    Life as a service gaat echt in de papieren lopen.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      22 mei 2020 om 19:08

      lol, plus is het abbo dan wel te stoppen in dit geval? of ik nu belasting, verzekering zelf betaal of via een abbo, gaat toch van de rekening af…

      Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    22 mei 2020 om 17:18

    En toch denk ik dat we steeds meer naar zo’n maatschappij gaan. Een jaar geleden of zo zag ik in het wild een groene elektrische scooter met de naam Felyx er op. Ik dacht dat het van een koeriersdienst was of zo totdat ik zag dat het een “share” scooter was. Dacht toen nog dat het wel niet zo’n succes zou worden. Afgelopen februari was ik in Rotterdam en werd om mijn oren gereden van de Felyxen. Paar maanden later, meer specifiek gisteren, was ik op Scheveningen en zag hele stoepen daar volstaan met die dingen.

    Ben me er wat meer in gaan verdiepen en moet zeggen dat ik het concept wel kan waarderen. €8 registratiekosten daarvoor krijg je 30 minuten gratis gebruik en voor de rest is het €0,30 per minuut. Je hoeft alleen maar de app te hebben, zoekt een scooter in de buurt, reserveert ‘m en je bent onderweg. Ik heb mij gewoon aangemeld. Ik zal het wellicht niet vaak gebruiken maar het is altijd handig om het te hebben.

    Maar goed, Lynk….

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      22 mei 2020 om 17:52

      @Rick-dos: een scooter is wat anders dan een auto waar je vaak stoffen bekleding hebt dus ranzig en met een auto heb je vette ramen, een vet stuur, een ongevallen milkshake etc. Dat maakt een collectieve auto gewoon goor.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        22 mei 2020 om 18:28

        @mwti: net zoals het OV? Ben ik trouwens ook geen fan van ;-)

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          23 mei 2020 om 10:33

          @b088y: Dat dus. Voor iedere autobezitter die overstapt op zo een constructie zijn er tien die er het OV voor laten staan. Tot zover het duurzaamheidsargument.

          Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 mei 2020 om 17:57

      Daar ga je dus.
      Die Felyx scooters zijn NIU scooters. Die dingen worden incl BTW vanaf 2600 eur verkocht.
      Dat betekent dat Felyx, zonder BTW en met bulk korting die dingen voor 1500 -1800 eur mee krijgt.
      Zo’n ding wordt dus voor 18 euro per uur uitgeleend.
      Dus na 100 uur rijden heb je de aankoop van zo’n ding terug als bedrijf. Natuurlijk zitten de kosten in het laden, de logistiek etc etc.
      Anyway, gouden business.

      Als je echt zo’n Lynk ding wil als alternatief van je dagelijkse vervoer; moet je er op kunnen vertrouwen dat je er 1 kan hebben wanneer je wil. Dan moet je ineens een hoop van die auto’s gaan neerzetten.
      Ik zie zo snel nog niet veel mensen die nu een auto hebben voor woon-werk naar zo’n dienst gaan.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        22 mei 2020 om 19:16

        @gregorius: je hebt al verschillende diensten die zoiets leveren. Greenwheels, Juuve (van een bekende van me) en nog wel meer. Ook die Biro’s hier (Lev) in Rotterdam als overdekte scooter.

        Ik denk dat scooters en die Biro’s iets populairder zijn.

        Login om te reageren
  4. 9000cse zegt

    22 mei 2020 om 17:26

    Het mag dan allemaal nietszeggend en/of erg futuristisch overkomen, maar laten we eerst eens afwachten hoe dat er in de praktijk zal gaan uitzien. Volgens mij zal deze mondiale crisis veel meer gevolgen gaan krijgen dan nu nog te overzien is. Ook denk ik, dat mensen er door zullen veranderen in hun keuzes. Ik heb namelijk nog niemand duidelijk horen vertellen hoe de wereld er over een jaar economisch zal uitzien. Wat me wel al duidelijk is geworden is dat het niet meer zal worden zoals we het gewend waren. Maar “de mens” is vindingrijk en weet zich aan te passen als de wereld verandert. Ben benieuwd naar de uitkomst en de veranderingen die er zullen gaan plaatsvinden.

    Login om te reageren
  5. karaya zegt

    22 mei 2020 om 17:37

    Ben je afhankelijk van China en daar moeten we juist van af.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      22 mei 2020 om 18:42

      @karaya: ik denk dat het meerendeel van de mensen willen dat we minder afhankelijk zijn van China, echter verwacht ik dat ze daar niet voor willen betalen met hogere prijzen indien het dicht bij huis geproduceerd wordt ….helaas

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        22 mei 2020 om 19:41

        Er zijn meer landen waar je goedkoop kan produceren behalve China.

        Login om te reageren
  6. marcus zegt

    22 mei 2020 om 17:39

    Mischien is het een beetje ouderwets, maar eh, zoals hierboven: “Cash is king”. Wie spaart die heeft wat, enz. enz. Ik ben blij dat beide auto’s (die inmiddels al 2 maand bijna niet gebruikt worden) volledig eigendom zijn, Dan hoef ik me geen zorgen te maken om de maandelijkse lease / pcp / huurkoop / lening of wat dan ook.

    Ik koop mijn auto liever contant, daar was ik na de economische crisis in 2008 al vrij zeker van en nu met Corona nog meer. Al die huur / leen / cloud / saas / je bezit het zelf niet constructies zijn er niet omdat het beter voor jou is. Die zijn er omdat de verstrekker geld aan jou verdient!

    Als je de auto niet betalen kunt, kun je haar maar beter laten staan!

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      22 mei 2020 om 19:11

      Ligt maar net aan in welk segment je speelt, er zijn auto’s die in lease niet goedkoop zijn maar als je die 4 ton in je volgende project kan stoppen en er 8 ton van maakt…het toch meer opbrengt dan die auto kopen…

      Voor de gewone man op de straat, tjah als je wat ouder bent en gewoon zekerheid wil kopen is een private lease best een slimme keuze te noemen….ben je <60 en verdien je max 2x modaal, tjah dan is het denk ik het beste om te doen wat jij doet…

      Login om te reageren
      • marcus zegt

        23 mei 2020 om 12:42

        Tja, mijn ouders spelen in ander segment als ik. En die hebben ook altijd alles cash gekocht…

        Einde van dit jaar kijk ik wel wat de prijzen doen. En als de dealer extra korting moet geven om auto’s weg te zetten dan open ik de knip! Doen ze dat niet, dan wordt mijn auto volgend jaar 6 jaar oud en ga ik de 200.000km halen.

        Er staan momenteel een hele hoop 6 cylinder Diesels te koop in het VK die al op kenteken zijn gezet door de dealer. En er zal op de opslagplaatsen nog genoeg staan zonder kenteken. Dus komt vast wel goed :)

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        24 mei 2020 om 07:46

        Als je vier ton in je onderneming wilt/moet investeren moet je dus eigenlijk de conclusie trekken dat je geen geld hebt voor een auto van vier ton. Om dan zo’n auto via lease tóch te kunnen rijden is dus niets meer dan dikdoenerij. Sowieso is een auto van vier ton op naam van de zaak voor een directeur-eigenaar dikdoenerij. Wanneer het jouw eigen onderneming is, wacht je gewoon tot je voldoende salaris hebt gespaard en koop je dan pas die auto van vier ton. Een directeur in dienst van een aandeelhoudersvereniging vind ik een andere zaak. Daar is het vaak gewoon secundaire arbeidsvoorwaarde.

        Login om te reageren
  7. mikje90 zegt

    22 mei 2020 om 17:40

    Als je goedkoop een nieuwe auto van de zaak kan rijden, dan ben je gek als je het niet doet. Maar alleen in die situatie zou ik een auto leasen, anders niet want er gaat niks boven een koop auto en financiële vrijheid.

    Login om te reageren
  8. sjees434 zegt

    22 mei 2020 om 17:46

    Of dit aanslaat staat en valt natuurlijk met de kosten, de auto ziet er in zn segment goed uit en zal met de volvo genen prima vervoer zijn. Als dit betaalbaar is en toegankelijk zonder tevele lastige voorwaarden zie ik wel groepen particulieren de stap maken.

    Login om te reageren
  9. dawwg zegt

    22 mei 2020 om 17:49

    Nou, ik reed niet ruiger in m’n lease-waggies dan in m’n eigen auto’s hoor; misschien juist omgekeerd; want voor je eigen speeltjes hoef ik alleen verantwoording aan jezelf af te leggen. Ik ben ZZPer en heb jaren geleden de keuze gemaakt om geen hypotheek of lease-auto meer te nemen. Huis, auto’s, alles is 100% van onszelf en ik lach me dood met amper vaste lasten. Toen mijn contract tijdens de lockdown niet verlengd werd, hoefde ik me dus ook nergens druk over te maken. Geen slaaf van je eigen financiële verplichtingen / schulden te hoeven zijn is echt heerlijk ! En gelukkig heb ik inmiddels alweer een nieuwe klus, maar dat terzijde :)

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      22 mei 2020 om 18:59

      Inderdaad!
      Verantwoordelijkheid, regeltjes en plichten voor dingen die niet van je eigen zijn vind ik een onprettig last en probeer dat zo veel mogelijk te vermijden. Ik geef ook liever eenmalig meer geld uit dan iets wat maandelijks blijft terug komen.

      Login om te reageren
    • bbfix zegt

      22 mei 2020 om 19:18

      @dawwg: dat klinkt verstandig. Heb je je huis toen verkocht of zo? En waar woon je nu in?

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        23 mei 2020 om 00:01

        @bbfix: nee, in plaats van een hypotheek af te sluiten heeft hij het gepind denk ik.

        Login om te reageren
    • marcus zegt

      23 mei 2020 om 12:36

      Dat dus! Ik zit in vergelijkbare situatie en heb alleen hypotheek. Verder alles van mij, niets op de pof…

      Login om te reageren
  10. mauwerd zegt

    22 mei 2020 om 17:51

    Niet slim, maar wel leuk! En daarom ‘nodig’. ;)

    Login om te reageren
  11. knapzuur zegt

    22 mei 2020 om 17:54

    Als corona mensen ook daadwerkelijk iets doet inzien dan is het niet het bovenstaande.

    Reclames en marketing campagnes van leasemaatschappijen, dealers en importeurs zullen je wel heel graag dit beeld willen aanpraten, dat is geen inzien dat is ver(mis)leiding van iets wat je in den beginselen helemaal niet nodig hebt.

    Ik hoop dat mensen gaan inzien dat auto rijden helemaal geen noodzaak is en hoe minder je (woon/werk) auto rijd hoe meer tijd je voor leuke dingen over hebt!

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      23 mei 2020 om 08:48

      @knapzuur: ja want al het leuke moet verdwijn, weg, raus!!!!!

      Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      23 mei 2020 om 08:56

      @knapzuur: Doordat ik met de auto woon/ werk rijd heb ik juist meer tijd om leuke dingen te doen. Ov duurt er zo lang over…

      Login om te reageren
  12. jippie zegt

    22 mei 2020 om 17:56

    Als je nou echt goedkoop wilt autorijden dan neem je een incourant maar betrouwbaar tweedehandsje. Maar ja, deze lummel moet z’n Chinese meuk aan de man brengen dus dat gaat ie niet zeggen.

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    22 mei 2020 om 17:58

    Crisis of niet; mijn baan lijkt gewoon veilig en ik ben naar een nieuwe auto aan het kijken. Ik houd de economie wel draaiende!

    Login om te reageren
  14. sudbina zegt

    22 mei 2020 om 18:04

    Volgens mij leert men van het corona gebeuren dat we minder OV moeten gebruiken en dat er geen vervanging is voor een eigen auto..

    Login om te reageren
  15. cupsport zegt

    22 mei 2020 om 18:09

    “Wij van WC eend denken dat WC eend weleens helemaal hip kan worden”

    Login om te reageren
  16. gt4porsche981 zegt

    22 mei 2020 om 19:21

    Ik heb in de Corona tijd twee auto’s gekocht ?
    Eigen bezit van een auto is zoveel fijner en leuker.

    Login om te reageren
  17. SvenskaAeroplanAB zegt

    22 mei 2020 om 19:41

    Er is een wereldwijde verschuiving gaande van ‘bezit’ naar ‘gebruik’… Interessante materie wel. Het komt uit de smartphone wereld, daar huur je in principe ook je telefoon. Er komt een hele generatie aan die niks wil kopen, maar alles wil huren. Van huizen, auto’s, meubilair, tot wasmachines en kleding aan toe… Daar springen veel bedrijven op in. We moeten er maar aan wennen…

    Login om te reageren
  18. willeme zegt

    22 mei 2020 om 19:53

    Wat gaat de tijd toch snel ..

    Nog niet zo lang geleden lieten we standaard een broer of zus achter bij dealer ..

    En niets ‘tenaamstellingscode’ ..

    Tegen de achterbanden plassen ..

    Dan is ‘ie helemaal van jou ..

    Login om te reageren
  19. 69ss zegt

    22 mei 2020 om 20:03

    The 3 F’s, if it Fucks, Flies or Floats, rent it!

    Login om te reageren
    • 69ss zegt

      22 mei 2020 om 20:03

      @69ss: Dus ik koop m’n auto’s ?

      Login om te reageren
  20. frank2b zegt

    22 mei 2020 om 20:35

    De auto staat drie maanden stil?

    Waarom???

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      22 mei 2020 om 21:15

      Corona en thuiswerken…. Auto is dan een vervoermiddel voor de noodzakelijke.
      Voor 2km pak ik de auto en rijd nog 5km om anders heb ik er niet van genoten.

      Login om te reageren
  21. tttijn zegt

    23 mei 2020 om 08:46

    Auto’s vind ik gewoon supertof dus koop ik er een. Lenen is altijd teveel betalen dus laat ik aan anderen over.

    Login om te reageren
  22. markos78 zegt

    23 mei 2020 om 09:01

    Als de auto stilstaat is er dus mooi tijd om mods uit te voeren! Zo is bezit nog steeds vermaak en er komt nooit een eind aan de mod-zaak ;-)

    Login om te reageren
  23. ericd zegt

    23 mei 2020 om 09:04

    Hoe we tot nog toe auto’s hebben beschouwd is een bewijs van hoe succesvol het succesvolste en grootste consumentenproduct tot nog toe is geweest. Ga maar na:
    1. In de meeste huishoudens is de auto de grootste uitgave, qua aanschaf, onderhoud, energiekosten (laatste vaak groter dan voor verlichting, verwarming en elekr. apparaten in een huis) en afschrijving.
    2. In tegenstelling tot wat we denken, kost de auto de gemeenschap geld; dat wordt nogal eens verward met dat het een fiscale cashcow is voor Den Haag. Dan praten we over milieu, gezondheidszorg en het curieuze aspect dat de 10 vierkante meter die de auto buiten aan plek in beslag neemt bijna niks kost in vergelijking met 10 m2 woonruimte (die nota bene gestapeld kan worden – flats).

    Tijd dat we het hebben en gebruiken van een auto eens los zien van personenmobiliteit. Auto’s worden steeds groter, en we hebben er in de loop der jaren steeds meer bij gekregen. Waarom ruimte inblikken in een grote auto en steeds met je meenemen, als dat plek of straat kost, meer energie, etc.? Gemiddelde bezettingsgraad van een auto is 1,2 persoon.

    Login om te reageren
  24. karhengst zegt

    23 mei 2020 om 10:48

    Ach de auto kost tijdelijk relatief tot het gebruik meer geld. Van m’n woning en alle luxe die ik daar heb kan ik nu dubbel genieten zonder enige extra kosten.

    Daarnaast daar waar voor de ene persoon vrijheid en flexibiliteit is om een auto niet in bezit te hebben, is het voor de ander precies andersom. Moet er niet aan denken me iedere keer af te moeten vragen of er wel een auto beschikbaar is als er weer een trip aan zit te komen. Gewoon, instappen en wegkarren.

    Login om te reageren
  25. arta zegt

    23 mei 2020 om 11:11

    Van bezit naar gebruik….

    Dan wel van eigen auto naar Greenwheels achtige constructies. Als je een private lease hebt afgesloten betaal je nog steeds een “vast” maandelijks bedrag voor de auto. Niet meer rijden kost nog steeds geld.

    Als je alles net een Greenwheels auto of een WeDriveSolar deed, maar nu ff niet zijn de kosten ook nul…

    Voor de maatschappij ook goed om minder auto’s te hebben.

    Dan kunnen die paar hobbyisten van dit forum gewoon de maandelijkse afschrijving en HSB en verzekering, onderhoud, etc. accepteren en lekker in een eigen auto blijven rijden.

    Maar wel een beetje knappe bakken dan. Minimaal 5 cilinders en 200pk of het moet ouder dan 25 jaar zijn.

    Login om te reageren
  26. Jochempie zegt

    23 mei 2020 om 12:15

    Ik ben niet oud, maar met 33 ben ik ook geen 18 meer. Voor alle jonkies onder ons: als je het financieel goed wilt doen in je leven, koop dan geen auto, tenzij je 5 keer de waarde van de auto in investeringen hebt zitten die meer waard worden, zoals aandelen, indexfondsen of onroerend goed. Zelfs als verknocht autoliefhebber kan ik het niet over m’n hart verkrijgen om een auto aan te schaffen die mijn jaarlijkse rente niet kan compenseren. Weet dit: financieel gezonde mensen ontvangen rente, financieel ongezonde mensen betalen rente.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      23 mei 2020 om 18:37

      Je hele leven laten bepalen door rendement.
      Gezellig.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 mei 2020 om 07:45

        Het is maar tijdelijk. Ik richt op vervroegd pensioen zodat ik nog met een gezond en bewegelijk lichaam van een levensstijl kan genieten zonder bijsmaak dat ik het niet kan betalen.

        We moeten allemaal kiezen uit twee kwaden: leven we nu streng, zodat we later de teugels kunnen laten vieren, of leven we nu onverantwo eh sorry, breed, en laten de zorgen voor morgen?

        Laat me raden, je hebt een nieuwe auto gekocht. 30.000 euro betaald, dat over 30 jaar het tienvoudige waard zou zijn, en nu over vijf jaar *poef* weg is.

        Login om te reageren
  27. rob5nismo zegt

    23 mei 2020 om 14:40

    Ik vind private leasen met alles erop en eraan best duur auto huren een collega van me heeft pas een auto geleased dat kost hem iets meer dan 500 euro per maand. Op het einde van zijn contract heeft hij 24.000euro betaalt en de auto is nog steeds geen eigendom

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 mei 2020 om 07:53

      “en de auto is nog steeds geen eigendom”

      Wat is hier het rationele probleem van? Klinkt alsof je een gevoel beschrijft dat je niet zint. Iemand die de auto wel bezit heeft enkel de inruilwaarde als voordeel. Je beschrijft niet om wat voor auto het gaat, dus we hebben geen idee of 24000 euro een hoog bedrag is of niet. Wie weet schrijft die auto dat wel af in 48 maanden?

      Laat ons eerst even de balans zien voordat je zegt dat het best duur is.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North