Door de nieuwe ES wordt Lexus in Europa minder premium?

Auteur: , 25 Reacties

Dit is de boosdoener.

ES

Terwijl steeds meer merken vandaag de dag extra premium worden, zijn er ook fabrikanten die de bal laten vallen. In het D-segment bieden naast Mercedes, BMW en Lexus tegenwoordig ook Alfa Romeo, Jaguar en Cadillac weer achterwielaandrijvers aan. Zoals we weten is (een) RWD(-basis) hét kenmerk van de echte premiumbak. Lexus is daar ook van op de hoogte. In Europa waren Lexi aanvankelijk uitsluitend verkrijgbaar met aandrijving op de juiste wielen. Helaas vallen de afgelopen jaren tegelijkertijd enkele premium fabrikanten voor de verleiding om goedkopere FWD-producten aan te bieden. Zo kregen we van de luxe-divisie van Toyota onder andere de CT200h. Een zorgwekkende ontwikkeling, die zich nu door lijkt te zetten.

Lexus heeft namelijk besloten de nieuwe generatie van de ES ook in ons oude continent aan te bieden. De ES is al jaren de favoriete keus van je Amerikaanse opa. Voorheen was de auto op de Camry gebaseerd, maar sinds de zesde(!) generatie deelt ‘ie het meest met de Toyota Avalon. Die laatste valt dan weer het best te beschrijven als de gelijknamige hit van Roxy Music: smooth, rustgevend, goed geproduced, maar niet per se het meest inspirerende werk van de maker. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de Avalon op het voorwielaangedreven TNGA-platform van Toyota staat.

De nieuwe ES staat vanzelfsprekend ook op dit platform, dat eveneens de basis vormt voor de Prius, C-HR en Auris. Het is dus een luxe grote sedan met FWD, een concept dat in Europa eigenlijk alleen nog gevoerd wordt door de boksbeugel. Desondanks denkt Toyota/Lexus nu dus dat er een markt bestaat voor het apparaat. Waarschijnlijk hebben ze gelijk, er zijn natuurlijk wel veel van die babyboomers hier…

UPDATE: de nieuwe Lexus ES is officieel, alle info HIER!



25 reacties

Komt deze dan in plaats van de GS, of krijgt die hier in Europa ook gewoon een opvolger?
@Edge: de GS was eind januari al niet meer te bestellen; dit is de opvolger vlg mij.
@406_v6: Nee de gs krijgt wel een opvolger…de es zit hier net onder ;)
Jammer dat de rwd is vervangen door fwd; hopelijk komt er dan een 4wd…
@406_v6:

En .. wat wou je gaan doen met die 4wd ?.
@lincoln: Volle bak offroad en gruwelijk hard rijden in de sneeuw. Dat hoort zo met 4WD.
@406_v6: Er komt een 4WD, en een Wagon variant. Dit laatste is ook DE reden dat de ES in Europa de GS vervangt. Het platform van de GS is niet geschikt voor een Wagon…
@svenska_aeroplan_ab: klinkt niet logisch voor een relatief klein merk als Lexus; de ES zal dan kannibaliseren op de IS en de GS…
@406_v6: Nee hoor. IS is kleiner, en GS gaat eruit. En Lexus is natuurlijk helemaal niet klein! Ja, in West Europa misschien…
Zoals we weten is (een) RWD(-basis) hét kenmerk van de echte premiumbak. Amen!
@3246cm252kw: dat gezegd hebbende: premium is natuurlijk een onbekend marketing woord. Net zo belangrijk in het forenzenverkeer als rwd.
RWD is voor vrachtwagens een prima optie ..
Bladvering ook ..
@lincoln: Een starre as staat vast op de optie lijst.
@fanboy:

Zwengelraampjes voor de echte puristen ..
@lincoln: Heb voor 150 euro de zwengels weggelaten op mijn nieuwe Audi
Ik denk dat voor 95% premium is gebaseerd op de luxe en kwaliteit van het interieur. Niet of het RWD of FWD is.
RWDFTW!
De Lexus was al eerder leverbaar in Europa (Rusland) sinds 2010.
Wel echt heel erg zonde dat er straks geen achterwielaandrijving meer zit op je hybride container met CVT.
Het gemis daarvan zal het rijplezier echt geen goed doen.
Roxy Music, I see what you did there, @Jaapiyo!! De Toyota ‘Love Is The Drug’ of de Toyota ‘Tokyo Joe’ was leuker geweest ;-)
Dubai’s premium Taxi komt naar Europa. Jeeejjj…
@E34M5Touring: ritje koste maar enkele Dirhams meer dan een standaard taxi! Altijd doen!
Wederom een Toyota met een ander koetswerk Lexus….De GS gaat eruit in BE, onomkeerbaar.Ben nieuwsgierig aan welke prijs ze deze opgetutte avalon hier in BE in markt plaatsen. Zou een pak minder moeten dan de GS
Audi laat toch wel zien dat je niet de achterwielen hoeft aan te drijven om jezelf premium te noemen.
@flutterby: Audi mag zichzelf wel premium noemen, maar het blijft en Volkswagen met een beter interieur en wat extra chroom

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).