VW Group heeft een nieuwe CEO en gooit het roer om

Auteur: , 33 Reacties
VW Group heeft een nieuwe CEO en gooit het roer om

De machtswisseling gaat gepaard met een heuse stoelendans.

Het is misschien het minst verrassende nieuws van de week, dat het roer binnen de VW Group nu écht omgegooid wordt. Collega @jaapiyo beschreef de situatie een tweetal dagen geleden als Game of Thrones, en daarmee werd de spijker eigenlijk wel op de spreekwoordelijke kop geslagen. De aangetaste reputatie van de VW Group kon niet langer door de beugel; er moesten radicale veranderingen komen.

Zoals verwacht gebeurt dit in eerste instantie door Matthias Müller naar de deur met het groene bordje erboven te wijzen. De CEO kwam in 2015 aan de macht nadat zijn voorganger, Martin Winterkorn, het grandioos had vernacheld. Müller kwam over van Porsche en mocht de koers ongeveer drie jaar lang dicteren. Hoewel zijn contract oorspronkelijk tot en met 2020 stond, mocht hij deze week het veld ruimen voor iemand met meer passie voor elektriciteit.

Het is inmiddels bekend dat uitgerekend de huidige topman van Volkswagen, Herbert Diess, tevens de rol van CEO mag gaan vervullen. Zijn belangrijkste taken zijn het bewaken en/of verbeteren van de positie die de VW Group momenteel bezet ten opzichte van haar concurrenten, en de merken klaarstomen voor de toekomst.

De aankondiging van Diess als CEO is pas het begin van de stoelendans. Allereerst vertrekt Dr. Francisco Javier Garcia Sanz, hoofd van inkoop, uit vrije wil. In de raad van bestuur volgt Gunnar Killian de Duitser Karlheinz Blessing op. Killian neemt de tak van personeelszaken voor zijn rekening. Oliver Blume, momenteel de baas bij Porsche, is voortaan eveneens in de negenkoppige bestuursraad te vinden.

Tegelijkertijd voert de VW Group een flinke herstructurering door, die de verschillende merken onder de VW Group-paraplu verdeeld in drie groepen: Volume, Premium en Super Premium. Het is nog niet precies duidelijk welke merken waar terechtkomen. Daarnaast komt er een toegewijde groep die zich zal richten op de Chinese markt. De bedrijfswagentak, bestaande uit bussen en vrachtwagens, wordt tevens in een aparte divisie gestopt, zodat deze binnenkort op eigen houtje naar de beurs kan.



33 reacties

Ik zie nu pas dat het kunstwerk op de achtergrond op een bijzonder ongepaste wijze te interpreteren is…
@willeme: Op welke andere wijze is het anders te interpreteren?
@willeme: ik vraag mij af of het niet gewoon de bedoeling is om het zo aan te zien
@willeme: hahahaha, jij bent scherp op de vroege morgen ;)
@willeme:

@jaapiyo z’n paint-skills worden met de dag beter!
@willeme: wiens kunstwerk is dat?
@willeme: naar de vulling van de cirkels kijkend lijkt het erop dat het logo van VW het logo van BMW neemt …
@willeme: is dit niet gewoon de slogan van VW? “Koop onze auto’s en voel u genaaid”
Of is dat te vroeg?
Super premium, dat is bestemd voor een VW met een vraagprijs vanaf 150.000 euro?
@rufctr01: Bentley, Lamborghini, Bugatti, ..
Ik had liever Victor muller op die positie gezien…
@jeroen20vt:
Some say that he almost immediately goes bunkrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.

All we know is, he’s called The Vic!
Audi: volume of premium?
@sjonniedeluxe: ik gok trouwens dat vw, Skoda en Seat volume zijn. Audi en Porsche premium. En lamborghini en bugatti super premium.
@sjonniedeluxe: porsche zet ik zeker niet in het zelfde rijtje als Audi!
@rufctr01: die twee merken doen wel heel veel samen.
@rufctr01: Porsche is tegenwoordig een SUV en Limosine merk dat ook 2 sportwagens verkoopt. De Macan en Cayenne zijn prima te vergelijken met wat Audi doet: zware modellen met een paar goede motoren waar voornamelijk winst wordt behaald door de configurator. Ook zeer vergelijkbare prijsklasse. Een A8 voor het ingetogene en de Panamera voor de A8 rijder die stiekem een Porsche wil.
Vervolgens heb je de 911 als goede marketing machine; maar wat deelt een 911 nog met de Porsche volume modellen?
@gregorius:

Hooguit het contactslot aan de linkerkant.
@sjonniedeluxe: een Porsche 918 premium noemen en een Lambo die 3 keer goedkoper is super premium😂
@rufctr01: waar lees je 918 in mn post? Overigens wordt dat ding al twee jaar niet meer verkocht. Misschien heb je zelf een betere indeling die je wilt delen met ons?
@sjonniedeluxe: Premium kan prima volume zijn. Op dit moment zijn het met name de premiummerken (Audi, Mercedes, BMW) en de budgetmerken (Dacia, Kia, Hyundai) die uitstekende zaken doen. Met name de klassieke middenklasse heeft het zwaar. Veel Japanners waren al overgestapt naar crossovers, maar merken als Peugeot, Opel en Fiat zitten echt in de hoek waar de klappen vallen. Gelukkig passen de merken zich aan aan de nieuwe omstandigheden. Maar het aantal gebouwde auto’s zegt niets over of iets premium is.
@willeme: volgens de nieuwe vw structuur wel…
@sjonniedeluxe: Yup. En daar gaan ze de fout in. Waarschijnlijk opzettelijk, want ze willen Skoda en Seat niet ‘budget’ noemen (wat het wel is), dan klinkt ‘volume’ iets minder denigrerend.
@willeme: PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel) draait beter dan ooit en hebben inmiddels aardig wat SUV’s/Crossovers in het gamma. Peugeot heeft de 2008, 3008 en 5008, Citroen heeft de C3 Aircross en komt binnenkort met de C5 Aircross, DS heeft kortgeleden de DS7 gepresenteerd en zal op korte termijn de DS3 SUV presenteren en Opel heeft de Crossland X, Mokka X en de Grandland X.
@citroen4life: klopt helemaal! Ze zijn wel rijkelijk laat met dergelijke auto’s. Met name Citroen en Peugeot. De Aziaten lopen twee of drie generaties vóór.
@willeme: Citroen en Peugeot hadden de C-Crosser en de 4007 en later nog de C4 Aircross en de 4008.
Dit waren weliswaar omgebouwde Mitsubishi’s maar toch. De eerste 3008 van Peugeot heeft het ook lange tijd goed gedaan.
@willeme: Opel had in de jaren ’90 al de Frontera en later de Antara
@citroen4life: Klopt. Alhoewel de Frontera geen crossover is maar een echte SUV (met ladderchassis) en de Antara was eigenlijk een Daewoo.
@willeme: beter laat dan nooit!
@willeme: twee generaties voorsprong, je ziet het alleen zeer slecht in de verkoopcijfers, quasqai uitgezonderd.
@sjonniedeluxe: Tegenwoordig “Volume” met 1.8 miljoen voortuigen, verder is er bar weinig premium aan een Audi, zijn gewoon veredelde VW’s met een ander embleem.
Verder is de Audi klantenservice ook verre van premium, je wordt behandeld alsof je in een budget merk rijd.
Fijn die heldere structuur. 3 divisie’s. En dan er achter komen dat je ook nog busjes verkoopt. En dat er iets met China moet gebeuren. Maar goed, moeten ze zelf weten.
Vrijwillig vertrek? Jaja. “Zeg als jullie mij nog ff 20 miljoen meegeven hebben we het nergens meer over!”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).