We kunnen gerust stellen dat Ferrari betere jaren heeft gekend dan de seventies. We zijn inmiddels toe aan de jaren ’80. Bleef Ferrari in zijn dip of was het tijd voor een wederopstanding?
208 GTB Turbo (1982)
Je zou het misschien niet zeggen, maar zelfs Ferrari houdt soms rekening met de portemonnee van zijn afnemers. De 208 GTB en GTS waren dankzij hun 2-liter V8 namelijk gunstiger voor de Italiaanse belastingbetaler. Ferrari gebruikte in het begin van de jaren tachtig de Formule 1 als proeftuin en experimenteerde daar naar hartelust met turbomotoren. Zo werd in 1982 de GTB Turbo geboren, een jaar later gevolgd door de GTS Turbo.
Foto: Autojunk
328 GTS (1985)
Wie zich een beetje verdiept in de typenummers van Ferrari, kan waarschijnlijk afleiden dat de 328 GTS beschikte over een 3.2-liter V8 motor. De opvolger van de 308 werd op aerodynamisch gebied onder handen genomen door Pininfarina, al bleef de gelijkenis met zijn voorganger zeker aanwezig. Daar kunnen we in dit geval echter moeilijk een probleem van maken.
348 TB (1989)
De 348 TB was op zijn beurt het jongere broertje van de 328, al ging het in dit geval wel om een compleet nieuwe bolide. Ferrari gaf ‘m hier en daar een likje Testarossa (wees gerust, die komt er nog aan) en combineerde dat met een toefje 328 en 375 MM. De grootste verandering was onder de motorkap terug te vinden. De 3.4-liter V8 (met dwars geplaatste versnellingsbak) leverde om en nabij de 300 pk, goed voor een topsnelheid van 275 kilometer per uur.
Testarossa (1984)
Zeg je iconische Ferrari’s uit de jaren ’80, dan zeg je Testarossa. Pininfarina kreeg de vrijheid te breken met de traditie van Ferrari en kwam met een design dat ook anno 2014 nog niets aan schoonheid heeft ingeboet. De Testarossa kreeg daarnaast een 390 pk sterke 12-cilinder boxermotor onder de motorkap. Dat maakte ‘m krachtiger dan alle andere auto’s die op dat moment beschikbaar waren.
(288) GTO (1984)
De Ferrari (288) GTO werd nog voor de Testarossa gepresenteerd en werd voorzien van hetzelfde racebloed. Ferrari wilde ook de rallywereld veroveren en bouwde de GTO als homologatiemodel voor Groep B-rally’s. De Italianen produceerden er 272, genoeg om toegelaten te worden tot de rally’s. De bolide stond helaas nooit aan de start van een rally, maar legde als 288 GTO Evoluzione wel de basis voor de latere Ferrari F40.
126C (1981)
De 126C was Ferrari’s eerste Formule 1-wagen met turbomotor en werd in aangepaste varianten gebruikt van 1981 tot 1984. De opvolger van de inmiddels ouderwetse 312T kreeg een kleinere V6 met turbo, zodat het ground effect beter benut kon worden. Het duurde even voor Ferrari de betrouwbaarheidsproblemen verholpen had, maar in 1982 en 1983 was de door Harvey Postlethwaite getekende auto snel genoeg om het constructeurskampioenschap binnen te halen.
De 126C staat helaas niet alleen bekend om die twee titels, maar ook om het dodelijke ongeluk van Gilles Villeneuve in België.
Foto: Glumada
F40 (1987)
Hoe vier je een feestje als supercarmaker? Juist, met een supercar die ook jaren later spontaan zorgt voor vlinders in je buik. We hebben het natuurlijk over de Ferrari F40, gebouwd ter ere van het 40-jarig bestaan van de fabrikant. De supercar was met zijn topsnelheid van 324 kilometer per uur de snelste productiewagen in zijn tijd.
Het gewicht van deze ultieme sportwagen werd zo laag mogelijk gehouden, bijvoorbeeld door er kevlar, koolstofvezel en aluminium in te verwerken. Je hoefde dan ook geen luxe en comfort te verwachten tijdens een ritje in dit beest.
Pulizano zegt
Op de 348 en 208 Turbo na fantastische tijdloze toppers!
exotic zegt
Wooot? Geen 512BB?
smh..
JordyS zegt
@exotic: Blijven hangen in de seventies? Die stond namelijk op het lijstje van vorige week :)
http://www.autoblog.nl/nieuws/zes-iconische-ferraris-uit-de-jaren-70-69476
exotic zegt
@JordyS: Oeps! My bad!
jensgib zegt
F40 en Testarossa :D
jordy14 zegt
@jensgib: yep, b-e-a-utiful!
jensgib zegt
@jordy14: Idd :D
jensgib zegt
@jordy14: Zelf ooit meegereden ( 10 terug ofzo) :)
jensgib zegt
@jensgib: 10 jaar terug moest het zijn sorry.
jensgib zegt
@jordy14: Al hoewel doe 348 ook niet verkeerd is
mrB zegt
@jensgib: testarossa vind ik dan weer lelijk, te breed van achter, lijkt wel de reet van Nicky minage of kim kardasian of hoe je het ook schrijft. De 288 GTO vind ik dan wel weer prachtig. Volgende keer de 355, ook een favotje
draadloos zegt
@mrb: niks mis met de reet van kim en nicky hoor ….
berlinetta zegt
Toch een beter tijdperk dan de jaren 70.
gash zegt
Heb een 348 altijd een beetje een Ferrari voor lulletjes gevonden. Die 288 GTO daarentegen…pffff…..
E550 zegt
@gash: Ik vind de 348 samen met 328 en 288 de mooiste van dit stel. Heb nooit iets gehad met de F40.
moveyourmind zegt
Wat is die donkerblauwe 328 een plaatje! Zoveel mooie details, zoals de velgen, de welving van het voorscherm, de dubbele ronde achterlichten met het Ferrari logo eigenwijs asymmetrisch geplaatst. En dan ook nog in zo’n chique kleur. Echt heel gaaf.
tupperware zegt
Mijn favoriet blijft de 288GTO.
Van de 126C is het 1982 model veruit de mooiste, ook al hangt daar een enorme grauwsluier omheen.
De auto op de foto is een later exemplaar en zeker niet van 1981, dat is deze.
JordyS zegt
@tupperware: Klopt, de auto op de foto is de 126C4, de auto uit ’84
ferrarithijs zegt
Mag ik vragen waar het toefje 375MM in de 348 zit???
ferrarithijs zegt
@ferrarithijs: @JordyS
Dizono zegt
@ferrarithijs: In de ‘vleugels’ die vanaf het staande achterruitje de daklijn vloeiend laten doorlopen. De Dino 206/246, Berlinetta Boxer, 308/328, 348, Testarossa en meer hebben ze ook.
ferrarithijs zegt
@dizono: Dat hebben ze ja, maar dat heeft nog steeds niets met de 375 te maken…
Dizono zegt
@ferrarithijs: Jawel, want de special die Roberto Rosselini voor Ingrid Bergmann liet maken (en waar AG vermoed ik op doelt), heeft ze als een van de eerste Ferrari’s wel:
Dizono zegt
@ferrarithijs: Overigens is de zijkant van die auto dan weer een duidelijke inspiratie geweest voor de 612 Scaglietti
ferrarithijs zegt
@dizono: Klopt zeker, het verwarrende is alleen dat de link die AB bij de 375 geeft naar s/n 0490 leid, een berlinetta met de ‘klassieke’ Ferrari achterruit. Verder vind ik de link ook nogal ver gezocht, zeker als je bekijkt dat de meeste Ferrari’s al eind jaren 60 deze dakstijl hebben. Het is dus niet bepaald iets nieuws op de 348.
rickmelis zegt
@dizono: Zou je de website kunnen noemen waar ik zulke foto’s kan vinden? Ik vind het een schitterende wagen!
Dizono zegt
@rickmelis: Was iets met een G geloof ik… o, wacht, ik weet het weer: Google.nl! ;)
thomcarspotter zegt
Op de 126C en 288GTO heb ik alle Ferrari’s uit het lijstje een paar weken geleden gezien! Uploads zullen volgen!
kapiteinaudi zegt
Opnieuw prachtige Ferrari’s. Vooral de Testarossa, GTO, F40 en 328. Maar ook de 208 en zelfs de 348 vind ik mooie auto’s!
tupperware zegt
@JordyS
Het grootste verschil (buiten de 200cc extra) onder de kap van de 348TB was dat de bak overdwars (transversaal) achter de motor ligt, bij de 308/328 was dat in de lengte richting.
TB staat voor Transversale Berlinetta.
JordyS zegt
@tupperware: Dank, heb het toegevoegd aan het artikel!
Jochempie zegt
De 348 is mijn (bereikbare) droomferrari! Heeft ongeveer het lekkerste kontje aller Ferrari’s!
series2 zegt
@Jochempie: eindelijk iemand die hem niet lelijk vind! Ik heb de kritiek noooit begrepen. Hij lijkt precies op de 355 en die wordt wel de hemel in geprezen..…
mashell zegt
@series2: de 355 is gewoon een facelift van de 348. Ik kan die 348 wel waarderen een echte jaren 80 Ferrari. Weinig duurder dan de Mondial en heel heel heel erg veel mooier.
Kvgorp zegt
@Jochempie: ik heb er wel eens in gereden. Dat was echt gaaf.
jaapiyo zegt
@Jochempie: Het exemplaar op dit plaatje is wel een beetje ‘hellaflush’…paar spacertjes en wat extra negatief camber zo te zien…en een aftermarket uitlaatje.
Ben zelf niet zo’n fan van de 348 noch van getsjoeneerde Ferrari’s, maar dat gezegd hebbende bestaat op elke regel wel een uitzondering:
http://www.thesmokingtire.com/2014/video-the-610-whp-twin-turbo-flamespitting-ferrari-348-challenge/
room850 zegt
328 GTB.. ik zou dan in de garage slapen.. Just looking..WAUW
ptr zegt
@ptr: Hmm toch niet.. Iemand die zn TR n nieuw setje velgen en spiegel heeft gegeven.
marussia zegt
Lekker lijstje! Wel jammer dat nieuwe Ferrari’s voor mij na dit tijdperk niet meer interessant zijn.
Volgende keer weer zo’n serie van de mooiste auto’s uit voorgaande generatie’s van een ander prachtmerk?
tupperware zegt
@ptr:
De Testarossa was er ook met 2 spiegels, de velgen geven hem inderdaad weg, de 512TR en de latere F512M horen in het volgende item. De 90-ies Ferrari’s..
norge zegt
De 288GTO of de F40…………F40!
sydney zegt
De 348TB is buiten de exoten,wel mijn favoriet.Echt een auto die in het begin te gek,door de 355,360 en 430 imo verouderd,maar de laatste jaren toch weer een begeerlijke auto.
nord zegt
Mythos
288 gto evoluzione
hoort in het rijtje te staan
Dizono zegt
Jullie zijn de Mondial vergeten… geintje =). Maar de 288 GTO Evoluzione, de schakel tussen de 288GTO en F40 had er w.m.b. wel ingemogen:
De F40 blijft mijn all time droomauto. De 308 vind ik ook geweldig, van de 328 ben ik dan weer niet zo weg. Een vroege Testarossa met hoge enkele spiegel is ook niet te versmaden.
ruudschut zegt
@dizono: helaas geen straatauto.
Dizono zegt
@ruudschut: De 126C4 wel dan…? ;)
Dizono zegt
Oja, kleine toevoeging, de snelste was de F40 officieel niet, die eer komt de RUF CTR ‘Yellowbird’ toe met 340 km/u.
Davidov zegt
Heerlijk die Testarossa <3
Waarom hadden de vroege Testarossa's trouwens maar één spiegel?
camber24 zegt
Test2
camber24 zegt
Fijne app zeg. Werkt prima bij een langere reactie. Echt top. Ja, ik weet dat ik kan mailen. Handig dat in de app het mailadres vermeld staat, of een hyperlink. Not
gregoryverstraelen zegt
Die 348 is echt niet mooi. Zelfs niet met je ogen toe.
Design_Driven zegt
Als het nog een beetje realistisch moet dan is de328 GTS toch echt een van de leukste opties. Die rijbeleving krijg je niet meer in een moderne auto.
Als ik elke hoop op het te laten uitkomen mag los laten dan de F40lm. Beide ooit mogen rijden, wat een heerlijke ervaring was dat.
Grappig genoeg gaf ik in de jaren tachtig niet veel om de F40, (wilde de bburago testsrossa liever) nu vind ik het een van de mooiste Ferrari’s ooit. Alles klopt gewoon. De testsrossa wringt bij mij altijd een beetje. De proporties kloppen gewoon net niet.
davelepeef zegt
@sketcher: lucky B, rijden in een LM!!
F40 vs TR is een easy match. Beste om ze beide te hebben, de F40 is niet zo’n geweldige reisgenoot lijkt me. Gelukkig hebben ze allebei een dusdanig lekkere kont dat ik misschien niets beters kan bedenken. Qua automotive dan ;) (hoewel, 288 Evo… )
toyotafortuner zegt
Mmm Testarossa, 288 en F40 <3
En toch, eigenlijk mis ik toch wel de 412. Ook al zullen sommigen het niet eens met mij zijn! Typische hoekige 80s looks en toch zo tof en mooi!
Weet nog goed hoe ik hem spotte:
Het was 3 december 2013 en ik ging naar 700 uploads. Traditiegetrouw wilde ik dat zulke spots zeer bijzondere waren: een speciale klassieker (#1000: Fulvia), een dikke Alpina (#900 E60 Alpina) of nog beter: vintage Amerikanenpeurno (#600 Chrysler VJ Valiant)
Van centraal 020 (Le Sabre) naar Schiphol P2 gegaan. En wat vond ik daar? Een geweldige witte Ferrari 412, klaar om gespot te worden! Ik kon mijn ogen niet geloven: een zeldzame 80s Ferrari, gewoon op Schiphol en ik mocht hem gewoon spotten! http://www.autojunk.nl/2013/12/700ste-upload-ferrari-412-2
davelepeef zegt
@toyotafortuner: n 412 is wat lastig. Rijpt met de jaren denk ik :) Maare, ik zie weinig wits!?
camber24 zegt
Okee, ik knip m’n reactie wel op. Te groot trekt de app blijkbaar niet. 208; prachtig. Mooier droomauto, want realistisch. 288GTO; was de bakermat van alle hypercars (toen nog supercars) van Ferrari. Echter, nooit jubelende verhalen over gehoord.
camber24 zegt
Testarossa… Toenmalige droomauto. Had er als jochie een bestuurbare auto van. Uuuuren naar zitten staren. Nu gedateerd/teveel porno. Achtergrond over de naamgeving; rode kleppendeksels –> testarossa. Held van een auto.
camber24 zegt
F40; iedere uitleg is overbodig.. Bij mijn weten ook de laatste auto waarvan Enzo de ontwikkeling heeft meegemaakt. 348 en 328 hebben me nooit zo kunnen charmeren.
camber24 zegt
Stuk voor stuk hadden al deze Ferrari’s een bak karakter waar je koud van werd. Bij de nieuwere zie je dat alleen terug bij de F430 en de 458. F355 blijft m’n favoriet (in geel, en dan een Spyder, hopelijk volgende week..)
jaapiyo zegt
Doe mij maar een 308 GTB, een testa, een 288 GTO en vooruit…een F40, maar de laatste dan niet per sé vanwege het uiterlijk maar wel vanwege de sensatie die het moet zijn om met zo’n onbehouwen oude turbo met zo weinig gewicht en zonder allerlei electronica te kunnen raggen.
Maar een 288 GTO uit het beste bouwjaar ooit (1985) is een van de ‘als ik de loterij win’ dromen. Van het (nog) iets bereikbaardere werk kies ik voor de 308 GTB of de testa. De 308 heb ik altijd wel mooi gevonden en dan vooral in coupé vorm. De 328 is bijna hetzelfde uiteraard maar die heeft IMO ietwat lelijkere bumpers, plus die heeft sowieso geen carburateur meer en dat heeft toch wel iets als je mag kiezen (ekte plofjes).
De Testa vond ik nooit zo’n topper totdat ik een paar seizoenen van Miami Vice heb gekeken…toen ‘klopte’ het opeens en nu wil ik er een, maar qua kosten en vooral onderhoud is dat alweer een stapje verder weg dan een 308/328.
ruudschut zegt
Heb ooit het geluk gehad om in een 288 GTO mee te rijden…! Fantastisch.
NF-13-RF !
danmar zegt
Van die 288 had ik als 8jarige een 1:18 schaalmodel. Nog steeds mijn droom Ferrari. Overigens lijkt de F40 en profil heel erg op de 288, als je het spoilerwerk wegdenkt.
Arnoud zegt
Komen er ook zulke lijstjes voor andere fabrikanten?
Sracerr zegt
Ik heb de zakdoek erbij, oh wat mooi allemaal zeg en ook de F1 turbo racer tx AB!
karsvdtuin zegt
Voor mij de 288 gto en de f40 (lekker classy) wat een heerlijke wagens
jessetje zegt
Wat blijft de F40 toch schitterend! Voor mij toch wel één van de mooiste Ferrari’s ooit, misschien wel de mooiste
jensdm zegt
Hier zou Jean-Pierre Van Rossem mooie herinneringen aan hebben ;)