• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De acht meest bijzondere Porsches uit de jaren ’80

Auteur: CasperH, gepost 31 oktober 2014 om 17:30 – 40 Reacties

Porsche 959 gold


De jaren ’80 brachten ons een paar onvergetelijke Porsches. We hebben de acht mooiste voor jullie verzameld.

Porsche 924 Carrera GTS Club Sport(1981)
Porsche 924 Carrera GTS Club Sport
De meest brute 924 ooit geleverd. We gaan er niet teveel woorden aan vuil maken, want we hebben er een paar maanden terug mee gereden en er een video van gemaakt.

Porsche 944 (1982)
Porsche 944
De opvolger voor de inmiddels op leeftijd geraakte 924 was (zoals we Porsche kennen) een evolutie, en geen revolutie. Het grootste verschil met de voorganger was dat er meer gebruik gemaakt werd van onderdelen uit eigen fabriek in plaats van die van Volkswagen. De eerste 2,5 liter versies hadden 163 pk, een sprintje naar 100 kilometer per uur kostte 8,4 seconden. Meer over de 944 kun je lezen in dit artikel.

Porsche 911 Turbo Flachbau (1986)
Porsche 911 Turbo Flachbau
De Flachbau (ook wel “Slantnose” of “Flatnose” genoemd) kwam in 1986 op de markt. De ronde koplampen werden vervangen door klaplampen en er werd een 330 pk motor geïnstalleerd die ervoor zorgde dat dit de snelste Porsche 930 was. 0-100 was in 5,2 seconden achter de rug, de topsnelheid was 275 kilometer per uur. Doordat hij bijna tweemaal zo duur was als een gewone 930 Turbo werden er slechts iets meer dan 800 geproduceerd. De vlakke neus was geïnspireerd op de 935 racers, deze kwam de aerodynamica ten goede. Het was voor het eerst dat Porsche deze neus op een seriemodel toepaste, maar voor 1986 was het al mogelijk om via de voorloper van het huidige Porsche Exclusive programma een vlakke neus op een 911 te bestellen. Een Flachbau is dus niet per definitie een 911 Turbo, want ook de Carrera en Carrera SC kunnen dus met zo’n neus rondrijden.

Porsche 959 (1986)
Porsche 959
Dit was het antwoord van de Duitsers op de Ferrari F40. Porsche bouwde dit monster in eerste instantie als Group B rallyauto, maar omdat de FIA van fabrikanten verwachtte dat ze minstens 200 straatauto’s verkochten nam Porsche de auto in productie. Het resultaat: een luchtgekoelde twinturbo zescilinder boxermotor met 2,8 liter inhoud, goed voor 450 pk. Dankzij de vierwielaandrijving was een sprint naar 100 mogelijk in 3,7 seconden, na 13 seconden werd de 200 kilometer per uur bereikt. De topsnelheid was 314 kilometer per uur en daardoor was de Porsche 959 bij introductie de snelste productieauto ooit. Wouter reed er al eens mee. De 959 in goudkleur bovenaan dit artikel was wellicht de bijzonderste, een one-off voor een Arabische koninklijke familie, voorzien van uitlaatsierstukken bekleed in bladgoud.

Porsche 911 Carrera 3.2 Club Sport (1987)
Porsche 911 Carrera 3.2 Club Sport
De 911 Carrera 3.2 Club Sport was bedoeld als opvolger voor de 2.7 RS uit het midden van de jaren ’70. De Club Sport werd ongeveer 40 kilogram lichter dan een gewone 911 uit die tijd dankzij het verwijderen van de achterbank, elektrische ramen, radio, centrale vergrendeling en andere onnodige zaken. Het blok was een 3.2 die wel aangepast werd met onder meer een soepelere toerenbegrenzer en andere ECU, maar die niet meer vermogen leverde volgens Porsche: 231 pk was de max. Toch testen de blokken tegenwoordig op de rollenbank 240 tot 245 pk, wat opmerkelijk genoemd mag worden. Er werden slechts 340 stuks gebouwd.

Porsche 964 (1989)
Porsche 964
In vergelijking met zijn voorganger was de 964 “85% nieuw”, aldus Porsche bij de introductie van de 964. De 964 wordt nu gezien als één van de fraaiste generaties 911 en sommige uitvoeringen behoren tot de duurst mogelijke 911’s als je nu gaat shoppen. Daarover echter meer in de volgende serie, want die versies kwamen pas in de jaren ’90 uit. De motor in een 964 leverde 250 pk in standaardtrim. De topsnelheid was 261 kilometer per uur. Ook kwam met de 964 de beroemde Tiptronic op de markt.

Porsche 928 GT (1989)
Porsche 928 GT Guards Red
Handgeschakeld, een V8 voorin stuurde 330 pk en 430 Nm naar de achterwielen. De GT woog 1580 kilogram, maar bereikte desondanks een topsnelheid van 275 kilometer per uur en schoot in 5,8 seconden naar de honderd kilometer per uur. Het onderstel was bovendien een stuk stijver en er werden andere wielen gemonteerd. Om de één of andere reden is de 928 tweedehands niet bijzonder populair, terwijl het heerlijke auto’s zijn. Doe er je voordeel mee, dit is één van de weinige écht leuke Porsches die nog voor relatief weinig geld te vinden is, vanaf ongeveer €15.000 euro zijn er fraaie exemplaren te vinden.

Porsche 911 Speedster (1989)
Porsche 911 Speedster 3.2 1989
Een gelimiteerde oplage van 2,104 stuks, dat was optie M503 oftewel: de Speedster. Deze had een lagere daklijn en kleinere voorruit die moest doen terugdenken aan de 356 Speedster. Ze werden gebouwd in Turbo-look, maar ook met een smalle body. Uiteraard koos bijna elke klant voor de Turbo-look met brede heupen (boven), waardoor de narrow body (hieronder) Speedster slechts 171 keer gebouwd is en dus als zeldzaam beschouwd mag worden.
Porsche 911 Speedster narrow body

Eerder in deze serie:
– Vijf Porsches uit de jaren ’50 die je moet kennen
– Zes ultieme Porsches uit de jaren ’60
– Zeven iconische Porsches uit de jaren ’70

Ook interessant!

  • 911 SC door Porsche in ere hersteld
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen
  • Porsche 911 Sport Classic
    Porsche 911 Sport Classic maakt comeback
  • The Collectables Porsche 911
    Porsche 911 (964) Carrera 4

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 924, 928, 930, 944, 959, 964, carrera, carrera-gts, clubsport, lijstjes, Porsche, speedster, turbo

Vorig bericht: « Bijtellingscompromis definitief: dit zijn de 5 schijven
Volgend bericht: Halloweengallery: Rolls Royce Phantom lijkwagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gieltj zegt

    31 oktober 2014 om 17:32

    De 959 is toch wel 1 van mijn lievelings porsches aller tijden :)

    Login om te reageren
    • papa zegt

      31 oktober 2014 om 21:08

      @gieltj: grappig hoe smaken verschillen, ik heb hem van kindsbeen aan poep lelijk gevonden…

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        1 november 2014 om 07:28

        @papa: same here. Hij mag technisch nog zo goed zijn, ik vind hem hondslelijk.

        Login om te reageren
      • gezondverstand zegt

        1 november 2014 om 11:37

        @papa: Dat vind ik dus van alle oude Porsches. En de nieuwe is ook geen ruk aan in vergelijking met wat andere fabrikanten tekenen.

        Login om te reageren
  2. gijsso zegt

    31 oktober 2014 om 17:43

    930 Flachbau
    http://cdn.meme.am/instances/400x/52983003.jpg

    Zeker een leuk lijstje. En voor de 928 is er misschien wel een reden waarom die niet zo gewild was toen, en nu nog steeds niet. Die V8 zuipt meer dan een Duitser bier op Feierabend.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      31 oktober 2014 om 20:27

      @gijsso: bij normaal gebruik 1 op 8. Zeer beschaafd voor 5 liter v8. Bij zeer lange afstanden zelfs 1 op 9

      Login om te reageren
      • killbugsfast zegt

        31 oktober 2014 om 21:31

        @xiran: Gijsso heeft het over benzineverbruik, niet olieverbruik.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          5 november 2014 om 09:30

          @killbugsfast: succes in je kia.

          Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    31 oktober 2014 om 18:05

    956?

    962?

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      31 oktober 2014 om 20:06

      @desjonnies:
      Helemaal mee eens! De auto’s die ground effect ten volle benutten. De bochtsnelheden die met deze bolides gehaald werden zijn zelfs nu nog ongeëvenaard.

      Login om te reageren
  4. 123bat zegt

    31 oktober 2014 om 18:10

    De 928 vind ik echt prachtig, al is hij niet helemaal volgens de “Porsche filosofie” (boxermotor, RR configuratie). Het design vind ik geweldig, typisch laat jaren ’70..
    Doe mij er maar een! Of twee…

    Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    31 oktober 2014 om 18:16

    Volgende week jaren 90 zeker?

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    31 oktober 2014 om 18:44

    928 graag.

    Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    31 oktober 2014 om 18:47

    Ben niet zo van de Porsches, maar een 959 staat hoog op de lijst qua hebben, hebben, hebben……

    Login om te reageren
  8. mcshine zegt

    31 oktober 2014 om 18:48

    De 944 was niet de opvolger van de 924, maar kwam erbij.

    En de 959 was geen reactie op de F40 maar was zelfs eerder..

    Login om te reageren
  9. madvillain zegt

    31 oktober 2014 om 19:22

    Een standaard 964 is toch helemaal niet bijzonder? Vermeld dan de 964 RS 3.8, die is pas bijzonder met 55 exemplaren, of de 964 Turbo S met 81 exemplaren. Of de 930 LE (Limited Edition) met 50 exemplaren. Of de Porsche 964 Carrera Lightweight met 22 exemplaren.
    Of de 911 SC RS met 20 exemplaren.

    Hihi, sorry, ben nu eenmaal een Porsche-addict.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      31 oktober 2014 om 20:46

      @madvillain: kijk hier hebben we wat aan! TOP echte speciale Porsches :-) er is toch ook een 928 GTS? En die is toch specialer dan de GT of niet?

      Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      31 oktober 2014 om 20:52

      @madvillain: Die ken ik bijna allemaal niet. Leuk artikeltje van maken en opsturen. Die plaatsen ze vast wel.

      Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      31 oktober 2014 om 21:14

      @madvillain: wat te denken van een 964 Carrera RS? Was vorig week nog op CPZ te bewonderen.

      Login om te reageren
    • ammalinum zegt

      1 november 2014 om 18:41

      @madvillain: De titel is ‘bijzondere porsches uit de jaren ’80’, daar horen die 964 versies niet bij.

      Login om te reageren
  10. workhardplayhard zegt

    31 oktober 2014 om 19:46

    Leuk artikel! 964 Carrera coupe blijft erg mooi.

    Login om te reageren
  11. gash zegt

    31 oktober 2014 om 19:53

    De 964 (speedster) evenals de 928 vind ik mooi. De andere modellen zijn kenmerkend of regelrechte iconen maar om ze nu mooi te noemen…..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      31 oktober 2014 om 20:22

      @gash:
      Die Speedster was inderdaad een gaaf ding.
      Wolfgang Schrey reed er destijds de Ferrari Porsche Challenge mee.
      Dat ding ging moeiteloos met de F40’s mee. Altijd mooie wedstrijden destijds.

      Login om te reageren
  12. gerjan zegt

    31 oktober 2014 om 19:54

    959 mijn favoriet!! Zou niet weten welke nieuwere porsche mooier is. Ik vind dit echt een geweldige auto. Liever deze dan een f40

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      31 oktober 2014 om 20:47

      @gerjan: dat vind ik wel een hele moeilijke keuze! Zou ik ze toch eerst beide moeten proefrijden wil ik een keuze kunnen maken ;-)

      Login om te reageren
  13. Joost zegt

    31 oktober 2014 om 20:19

    De 964 vind ik iets te glad. Liever de voorganger, met taartschep achterop :)

    En een 959 is super! Geen absurd zware motor en wel belachelijke prestaties!

    Een 944 of 928 zou ik ook niet afslaan overigens :))))

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      31 oktober 2014 om 20:44

      @ijoost: welke Porsche dan wel? ;-) gratis Porsche is altijd goed toch!

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        31 oktober 2014 om 21:21

        @3246cm252kw: Deze:
        [img]http://static.autoblog.nl/images/wp2014/Porsche-Diesel-002.jpg[/img]

        Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          1 november 2014 om 15:39

          @406_v6: volgens mij zijn die dingen nog geld waard ook! Ik zou best een Porsche traktor willen hebben hoor! Volgens mij heeft een vriend van me pa een jaar of 15 geleden zo’n traktor gehad ook rood maar weet niet zeker of het een Porsche was, weet wel dat het een automerk was.

          Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    31 oktober 2014 om 20:25

    Een vroege 928 lijkt me wel erg leuk om te hebben. Heb er 1x een dag mee mogen sturen (een van de eerste). Vond het erg leuk rijden, goed geluid en best comfortabel.

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      31 oktober 2014 om 21:24

      @E34M5Touring: de vroege is inderdaad degene die je moet hebben! En dan zou het me nog niet eens uitmaken als er een automaat in zit, het is tenslotte een soort GT lijkt me zo.

      Login om te reageren
  15. 3246cm252kw zegt

    31 oktober 2014 om 20:43

    van de 928 was ook een GTS, is die niet specialer?

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      31 oktober 2014 om 21:21

      @3246cm252kw: voor zover ik het uit ‘de alwetende bron’ kan opmaken is de 928 GTS niet een speciaal model. Zo heette de 928 tussen 92 en 95. Correct me if i’m wrong though iemand. Toen ik er eentje een tijdje terug op Schiphol spotte (kijk maar in mijn AJ-archief), zag ik niet bepaald verschillen tussen een stock 928 en een GTS.

      OT: doe mij ook maar een 928. Wat een heerlijke bak is het!

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        1 november 2014 om 00:36

        @toyotafortuner:

        Het was wek een snellere variant, maar de hoofdzaak is het bouwjaar.
        Dat is namelijk niet erg 80s.

        Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        1 november 2014 om 15:43

        @toyotafortuner: volgens mij had die wel zo’n doorgetrokken reflector. Ken iemand met zo’n auto(heeft die ooit nieuw gekocht en gaat nu zeker op de 350.000km, top auto want die vent plankt echt als een gek) zal eens kijken als die hem weer bij zich heeft. Maar inderdaad van de GT had ik nooit gehoord. Zal ook eens de brochures na slaan van de 928(heb ik nog liggen van vroeger, me moeder heeft er een heel lang gereden…)

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          5 november 2014 om 14:36

          @3246cm252kw: de GT was lichter dan de s4. Een soort club sport van de Porsche s4. Die toen ook werd verkocht naast de GT. Het zijne kleine aanpassing voor een iets sportievere auto.

          Login om te reageren
      • xiran zegt

        5 november 2014 om 14:39

        @toyotafortuner: de gts was het laatste type 928 met een vergrote motor inhoud van 5,4 liter. Het is de meest snelle en luxe 928 die je kan kopen

        Login om te reageren
  16. 850t5r zegt

    31 oktober 2014 om 21:26

    959 absoluut mijn favoriet, staat in mijn top 10 zelfs boven de F40 en m’n nummer 2 de 911/964…

    Login om te reageren
  17. RazorHead zegt

    31 oktober 2014 om 22:06

    De 964, een van de minst mooie en minst gegeerde 911’s ?

    Login om te reageren
  18. quantez zegt

    1 november 2014 om 12:33

    Was de F40 niet de reactie op de 959, in plaats van andersom zoals in het artikel staat?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North