• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De carrière van Harm Lagaaij: Porsche ambassadeur

Auteur: autoblogger, gepost 5 oktober 2017 om 22:00 – 21 Reacties

Stuurman


We spraken met Harm Lagaaij over zijn carrière als designer.

– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Harm Lagaaij, geboren in Den Haag op 28 december 1946. Ik treed op als Porsche Ambassadeur bij verschillende evenementen, zoals Concours d’ Elegance, media events, races, etc. Tevens ben ik Design Consultant en een actieve coureur bij historische races met o.a de Shadow Mk 1.

– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Ik ben in 1968 begonnen bij Olyslager in Soest, ik maakte daar technische illustraties en documentatie. In 1969 ging ik werken bij Simca (wederom technische documentatie). In 1971 verscheen er in het tijdschrift Christophorus een advertentie “Automobiel Designer gezocht”, waarop ik heb gereageerd. In september 1971 ben ik bij Porsche AG begonnen, als Designer in de “Style Porsche” Design Studio. Ik heb daar zes jaar gewerkt en ben in 1977 vertrokken naar Ford AG in Keulen. Daar was ik Design Manager van de Advanced Design Studio, verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Escort, de Sierra en de Scorpio. In 1985 ben ik overgestapt naar BMW en was daar Chief Designer (red: verantwoordelijk voor de Z1). Toch vertrok ik na vier jaar weer bij BMW, ik ging terug naar Porsche. Ik was er natuurlijk eerder geweest en ze vroegen me terug. Ik ben er tot 2004 gebleven en heb daar als Chief Designer gewerkt. Ja, onder andere verantwoordelijk voor die koplampen van de 996.

– Welke studies/scholen heb je gedaan?
Na een Internatoniale boarding school in Driebergen, heb ik een middelbare school in Arnhem gevolgd. Daarna ben ik in 1966 weer teruggegaan naar Driebergen om de IVA te volgen. Daarna heb ik diverse Automotive Design Schools afgelopen, zoals de Fachhochschule Pforzheim (Duitsland), Art Center Pasadena (California), CCS (Detroit), Royal College of Art (London) en Design school (Coventry).

– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Toen ik 10 jaar was!

– Wat rij je zelf?
Een Porsche Cayenne, met een bijzondere constructie achterop. Zo kan ik mijn motorfiets meenemen (een KTM). Die kan dan direct achterop de auto, dat rijdt zoveel fijner en makkelijker dan met een aanhanger.

– Aan welke Porsche-projecten heb je gewerkt?
De 924, 968, 928 GT(S), Panamericana, 989, 993 (Coupe, Cabrio, Targa, Turbo, GT2, Supercup), Boxster Show Car (Detroit), 986 Boxster (S), 996 (Coupe, Cabrio, Targa, Turbo, GT2, GT3RS), 996 GT1 Straatversie (1996, 1997), Prototype GT1 (1998), Cayman, Cayenne, 997 (Coupe, Cabrio, Targa, Turbo, GT2, GT3) en Carrera GT (Showcar & Straatversie).

– Waar ben je het meest trots op?
Met een team van Designers, Design-Ingenieuren en Modelleuren aan auto’s te hebben mogen werken, die de Design Strategie van een merk versterkt en succesvol hebben gemaakt. Daarnaast ben ik uiteraard erg trots op mijn onderscheiding “Officier in de order van Oranje Nassau”.

– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Op het internet zijn tegenwoordig alle Auto Design Scholen te vinden: USA, Duitsland, England, Frankrijk, Italie, etc. Ze hebben alle hun kwaliteit. Voorwaarde is echter altijd een dikke portfolio en veel talent!

Dit artikel is onderdeel van een serie specials, waarbij we spreken met Nederlanders die werken bij grote/bekende internationale automerken. We kijken daarbij vooral naar de huidige functie en het pad dat is afgelegd om daar te komen. Meer artikelen lees je HIER!

Foto: Luuk van Kaathoven

Ook interessant!

  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

design, harm-lagaaij, interview, nederlanders-bij-automerken, Porsche

Vorig bericht: « Ford bouwde ooit deze supercar pickup
Volgend bericht: Koop deze handgeschakelde Siebener met zes-in-lijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. mauking zegt

    5 oktober 2017 om 22:31

    De 996 ga ik steeds mooier vinden

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      5 oktober 2017 om 23:57

      @mauking: ik ben ook groot fan. En toevallig staat er een 996 in wat mij betreft de ultieme configuratie te koop in ons land: Porsche 911 3.4 Coupé Carrera (bj 1998)
      http://link.marktplaats.nl/m1203053403

      Precies zoals Lagaay én Porsche hem bedoeld hebben. Oranje pinkers, gewone Carrera met handbak, lekker kleurtje en fraaie wielen. Lijkt me een future Classic.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        6 oktober 2017 om 00:38

        @dizono: KOOOOOP DANNN!!1!

        Login om te reageren
        • doublechevron65 zegt

          6 oktober 2017 om 00:47

          @jaapiyo: oh jou lievelings ei… ?

          Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        6 oktober 2017 om 01:12

        @dizono:
        Ziet er idd goed uit zo. Al blijven die koplampunits – zelfs zoveel jaar na dato – nog steeds gewohnungsbedürftig.

        Login om te reageren
      • joostgrn zegt

        6 oktober 2017 om 14:59

        @dizono: Ik denk dat het niet veel beter gaat worden dan dit; https://link.marktplaats.nl/m1211281557

        Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      6 oktober 2017 om 07:48

      @mauking: 996 is een klassieker in wording ?. Helemaal de GT2, GT3 en Turbo

      De geschiedenis laat zien dat ooit verafschuwde en controversiële auto’s plotseling tot de meest begeerde gaan horen.

      Helemaal als men ervaart dat andere auto’s toch niet zo goed zijn als ze leken. Voorbeeld hiervan is de 997 waarbij het gescheurde cilinderwanden issue groter is dan het IMS probleem bij de 996. Aldus mijn Porsche dealer. Ander voorbeeld zijn de 964 en 993 die toch net wat minder lekker rijden dan de 996 (mijn mening obv rijden in de drie verschillende auto’s).

      Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      6 oktober 2017 om 09:48

      @mauking: verdeurie! Je hebt groot gelijk. Ik ga zelfs die spiegelei-koplampen karakteristiek vinden. Dat is een – voor mij grote – stap in het meer waarderen van het ontwerp.

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    5 oktober 2017 om 22:40

    Indrukwekkend lijstje Porsches waar hij aan heeft mogen werken. Vooral de 997 en Carrera GT als je het mij vraagt

    Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    5 oktober 2017 om 22:46

    Zonde dat dit artikel zo kort is. Interessante man die vast veel meer interessants te melden had

    Login om te reageren
  4. jochempie zegt

    5 oktober 2017 om 23:26

    Prachtig verhaal, van wat volgens mij een heel interessante man is. Ik ken z’n naam sinds mijn tienerjaren, en vond het fascinerend dat een Nederlander een volledig nieuwe Porsche 911 had ontworpen… Mijnheer Lagaay’s zachte vormgeving is wellicht polariserend, maar ik vermoed dat elke Porsche van zijn hand binnenkort een dikke klassiekerstatus heeft, zelfs de Cayenne.

    Producten vormgeven is een leuk beroep. Ikzelf ontwerp racefietsen en mountainbikes, maar er zitten veel overeenkomsten in het proces van auto’s ontwerpen, hoewel het met een véél kleiner team en budget gebeurt. Het uitdagende is dat je lang van tevoren moet bedenken wat men mooi zal vinden, en dat je je op de schokgolf van innovatie moet bevinden.

    Daarnaast is het een voorrecht dat je betaald wordt om te creëren, om de leuke, mooie en soms (oké meestal) bizarre ideën uit te werken. Het is alsof je een klein kind bent, dat ongestraft de hele avond (oké, nog een half uurtje na Sesamstraat) met Lego mag spelen.

    Veel mensen hoor ik zeggen dat je veel talent nodig hebt om een succesvol ontwerper te worden. Ik geloof daar niet in. Talent bestaat mijns inziens niet. Het is een combinatie van drie dingen: rekenkracht in je koppie, passie voor het onderwerp of de ambacht en ervaring. Daarnaast is ontwerpen een vaardigheid die iedereen kan ontwikkelen. Misschien dat je fysiek onderlegd moet zijn om de absolute wereldtop te bereiken, maar dat hoeft het doel niet te zijn. Iedereen die zich vast weet te bijten in een vorm van creatie (dat kan net zo goed programmeren zijn, of kleding ontwerpen) kan een uitstekende professional worden.

    Nou, weer genoeg geouwehoerd. Morgen weer fris achter de tekentafel. Nogmaals, mooi interview!

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    5 oktober 2017 om 23:28

    Mooi dat je als designer dan gaat rijden in wat velen de anti Christ van Porsche vinden. Een Cayenne. Vooral puristi hebben er een gloeihekel aan. Geweldig! Leuk interview mannen, meer van dit svp!

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      6 oktober 2017 om 07:50

      @e34m5touring: hoge instap! Man is ook niet meer de jongste ?

      Login om te reageren
  6. pindakoning zegt

    5 oktober 2017 om 23:53

    Zou graag een foto van zijn Cayenne zien, zo’n constructie lijkt mij erg gaaf en handig!

    Login om te reageren
    • joostgrn zegt

      6 oktober 2017 om 15:04

      @pindakoning: Moet bijna wel de constructie zijn op de rode cayenne in onderstaand artikel. https://www.autoblog.nl/nieuws/harm-lagaaij-ik-ben-trots-op-de-koplampen-van-de-996-88428

      Login om te reageren
  7. jerudo zegt

    6 oktober 2017 om 08:03

    Alle respect voor deze man zijn talent en carrière maar ik vind er geen hol aan. “Verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Escort, de Sierra en de Scorpio”, dit is zowat het lelijkste dat Ford geproduceerd heeft. Idem voor Porsche met de 924, 968, 996, 1ste generatie Boxter en die verschrikkelijke 1ste generatie Cayenne. Wansmaak ten top, uiteraard mijn persoonlijke mening.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      6 oktober 2017 om 15:52

      @jerudo:
      Scheelt dat hij zichzelf onsterfelijk heeft gemaakt met de Z1. Toonbeeld van goede smaak, vind ik dan ;-)
      En knap dat hij (?) het ding in productie heeft gekregen. BMW is daarna nooit meer zo verfrissend geweest.

      Login om te reageren
  8. Zukunft1 zegt

    6 oktober 2017 om 09:07

    @autoblogger: het vermelden waard: hij heeft bij Bmw de Z1 ontworpen!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      6 oktober 2017 om 09:25

      @zukunft1: check, heb em even voor je toegevoegd;)

      Login om te reageren
  9. rikkon zegt

    6 oktober 2017 om 10:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. jeroenwz zegt

    6 oktober 2017 om 13:12

    Op zich een leuk artikel. Maar het niveau van de vragen is – sorry, maar ik vind dat echt – niveau schoolkrant. De vragen “wat eet je het liefst” en “ben je voor Ajax of Feyenoord” ontbreken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North