De E39 M5 is tegenwoordig duurder dan een nieuwe

Auteur: , 55 Reacties

Zal wel iets met vraag (redelijk veel) en aanbod (ontiegelijk weinig) te maken hebben.

BMW M5 (E39) '02

Het is een van de meest bejubelde auto’s ooit. Als we ooit een ‘AutoBlog Top 100 gaafste auto’s aller tijden’-lijst opmaken, dan zou de BMW M5 (E39) sowieso de top 10 halen. Deze BMW, die van 1998 tot 2003 in productie was, had alles: een atmosferische 4.9 liter V8 met 400 pk, een een handgeschakelde zesbak van Getrag en achterwielaandrijving. Ook was de M5 (E39) gezegend met een klassiek uiterlijk en bood de auto de perfecte combinatie tussen prestaties, handling, comfort en gebruiksgemak.

BMW M5 (E39) '02

Als we kijken naar de prijzen op AutoTrack, dan kunnen we zien dat deze niet mals zijn. Er staan er twee te koop, deze blauwe M5 en deze zilveren M5. Alletwee hebben ze minder dan een ton op de klok en allebei moeten ze rond de 40.000 euro kosten. Dat is een hoop geld voor een dergelijke auto, alhoewel een exemplaar zonder onderhoudshistorie nauwelijks goedkoper is. Zelfs een M5 met meer dan drie ton op de klok doet nog altijd 15 mille! Bij zulke exemplaren is het noodzaak om aandachtig dit aankoopadvies door te nemen.

BMW M5 (E39) '02

Wat gebeurt er dan wanneer je te maken hebt met een zo goed als nieuwe M5 (E39)? Daarop kunnen we nu een antwoord geven: bizar veel! Gooding had namelijk deze zo-goed-als-splinternieuwe E39 M5 te veil en het was er niet zo maar eentje. Het betreft een titanium-grijze M5 met een zwart nappalederen interieur. Niet de meest spannende combinatie, maar lelijk is het allerminst. De auto is voorzien van opties als een neerklapbare achterbank met skizak, parkeersensoren en ‘M-Audio’ met extra bass. Voor huidige M5 rijders; dat was speciaal om de muziek van meer bass te voorzien, niet om het uitlaatgeluid acceptabeler te laten klinken.

BMW M5 (E39) '02

Het meest bijzondere is de kilometerstand, want in totaal is er met deze M5 namelijk 437 mijl gereden, omgerekend iets meer dan 700 km. Dat is belachelijk weinig. De auto verkeert, hoe kan het ook anders, in absolute nieuwstaat. Voor de autist/kenner: deze M5 heeft uiteraard de originele gereedschappen aan boord. Wel ‘jammer’, het is een exemplaar uit 2002, dus met de moderne ‘Corona’-ringen in de koplampen. Dat deerde de kersverse eigenaar totaal niet, want hij heeft er de lieve somma van 176.000 dollar voor betaald. Voor de goede orde, in de VS kost de splinternieuwe M5 nu 102.700 dollar en de M5 Competition 110.000 dollar.

BMW M5 (E39) '02



55 reacties

Doe mij maar de “goedkoopste van marktplaats” m5, dan kan ik er tenminste nog lekker een poosje mee trappen nu het nog kan, zo`n nieuw exemplaar is alleen leuk voor een museum.
@bimmert: gewoon langs JetCars! betrouwbaar bedrijf, niet duur en voor €50 per maand krijg je er ook nog 4 wielen bij, wat verdomd handig is.
@toyotaprius: ontzettende kneus die je bent, als je denkt dat die humor nog leuk is heb je een IQ van 50…..nerd
@panam1: @momo en dat jullie je er druk om kunnen maken is nog komischer
@panam1: heb je een beetje last van je zure k*tje?
@panam1: had mama je vissticks laten aanbranden? Je reageert zo zuur.
@panam1: zand in de vagina?
@toyotaprius: Naast het feit dat je een verouderde grap maakt, maak je hem ook nog eens verkeerd. Triest….
@momo: @panam1 maar jullie happen wel..
@bimmert: over de grens op mobile.de staan er genoeg vanaf 10k
Da’s het probleem met oudere iconische ‘drivers-cars’ met een lage km-stand. Afgezien van de zgn legendarische status is het voornaamste USP die lage km-stand. Straks ga je ermee rijden en dan heeft-ie geen lage km-stand meer. En dan heb je dus gewoon een oude M5. Nou ja, gewoon………
Ik? Als ik er het geld voor zou hebben stond dit ding voor de deur. Of nee, niet voor de deur: ik zou bezig zijn om er een gewone oude M5 van te maken………
@ghengiskhan: wij wilden die van ons met een redelijk lage kilometerstand laten staan ( 40.xxx ) maar we hebben zelfs besloten hem juist meer te gaan gebruiken, we hebben er ook een supercharger opgezet zodat die wat meer fut maakt ( 630pk ), wat een belachelijk lekkere auto is de E39.
@erwine60: je vader?
@fiero: Of gewoon hij/zij/anders en z’n vrouw/vriendin/man/vriend/anders?
@erwine60: ons is niet van mij ….
@erwine60: Die van ons. Ik geloof er niks van. Je vader heeft gewoon een Daewoo Leganza en jij gaat elke dag op de gazelle naar de mavo.

Maak anders een foto en zet die op autojunk. Als blijkt dat ‘jullie’ er echt 1 hebben trekt @viezefreddyw een krat malt adtje.
@nicolasr: De Daewoo Leganza! Dat waren nog eens auto’s!
@willeme: tijd voor een special!
@nicolasr: je herinnerd je blijkbaar niet het artikel over mijn eerste auto die ik kocht, heeft een paar jaar terug op de voorpagina hier van autoblog gestaan.
En ik heb een Giant trouwens, recent is er nog een fotoreeks van nog een M5 gepost die hier staat.
O wacht toen werd ik wakker 😪
@nicolasr: foto’s liggen bij de redactie hoor !
Binnenkort meer, wat wil je nog meer zien?
Voornamelijk alleen V8 modellen, atmosferische en twin turbo modellen.
Binnenkort weer V10s, en wellicht zelfs de F10 M5 maken zoals die van IND.

Ik voel wel wat voor zo’n top 10. Vraag me alleen niet hoe.
Dan ben je goed van de playa als je het mij vraagt. Toffe bak hoor daar niet van. Maar je kan er alleen mee rijden als je het niet erg vind om 140.000.- af te schrijven in 10k km’s.
@e34m5touring: een dergelijke koper ligt niet eens wakker van wc papier van €60 per rol laat staan van een auto van $170.000
@basecamp: waar woont die vent, dan stuur ik ‘m wekelijks een voordeelpak.
Ik kan me nog herinneren dat een vader van een vriend van mij er een had… Heerlijke bak
Het verbaast me steeds hoe goed dit model 5 serie met M pakket er nog steeds uitziet. M5 heb ik helaas nog niet gezien, maar zal er waarschijnlijk heerlijk uit zien.

-edit: Thanks! Is inmiddels gefixt!-
Tja, en dan mag je er nog niet mee rijden…
Beul van een wagen!
Vraag mij niet waarom maar ik vond als kind zijnde het ‘losstaande’ blokje van de achteruitrijlamp altijd een gaaf detail, vind ik eigenlijk nog steeds.
Kan BMW de volgende 5 serie ontwikkelen met deze als uitgangspunt? De volgende drie generaties doen me steeds minder.
@fastforward: over een paar jaar zegt jouw vriend dit ook over jou
Cool man. Wel erg duur, zit niet eens een trekhaak op, en die heeft de doelgroep wel nodig…
Terecht. Ik vind dit de mooiste BMW 5-serie ooit. Een zeer elegante auto, ook als M5 niet zo “in-your-face” zoals sportieve auto’s tegenwoordig – naar mijn mening – te vaak zijn. Dit is een BMW die ik graag zou willen hebben.
Heb gelukkig een prachtig blauw exemplaar voor de deur staan!
@kle500: Van de overbuurman, dat helaas dan weer wel wel..
Zo’n top 100 is niet eens een slecht idee ;)
Uhm… willeme hoeveel verstand van de Bmw M5 e39 heb je er zelf van, want een e39 M5 uit 2002 is het facelift model en heeft juist die Corona ringen (die Angel Eyes heten in de wondere Bmw wereld) en dus snap ik je ‘jammer’ en ‘dat deerde de kersverse eigenaar totaal niet’ beschrijving niet zo. Verder is die blauwe in NL aangeboden M5 een pre-facelift (veel minder populair i.v.m. slechtere kwaliteit cilinderwanden) en dus is die M5 een overpriced geval (ook geen foto van onderhoudsboekjes te zien). Over de NL grenzen zijn ze wel voor interessantere prijzen te vinden!
@venividivici: het artikel moet wel spannend blijven.. verders heb je gelijk :)
@lekkaah: Sinds wanneer is het feitelijke en realistische Autoblog tot een Panorama en Story blaadje verworden? 🤔
@venividivici: Ten tijde van de facelift van de E39 werkte ik voor BMW, dus ik ben redelijk bekend met de E39, denk ik. ;-). Vandaar ook mijn gekozen bewoording. Persoonlijk vind ik de de ’98-’00 fraaier vanwege de koplampen. Wellicht omdat je imitaties ziet op E36, E46 en E34 BMW’s.
@willeme: Tja, toen ik op de middelbare school zat haalde ik voor wiskunde een 6 terwijl ik dacht voldoende opgelet te hebben om een 8 of meer te halen, maar helaas. En inderdaad al die imitatie (geen Hella) aftermarket tunings angel-eyes zijn gewoon sneu en cheap (letterlijk), maar een echte kenner/liefhebber prikt daar zo doorheen en maakt even een facepalmpje :-)
@venividivici: Dan moet je beter opletten op school. Ik heb het gedaan bij de introductie van de facelift. BMW refereerde destijds zelf aan ‘Corona’, niet ‘Angel Eyes’. Vandaar mijn gekozen benaming. In technisch opzicht zijn de facelift modellen iets beter, alhoewel de verschillen klein zijn. Ik refereerde aan een persoonlijke mening die ik godzijdank af en toe mag doorschemeren op AB.
@willeme: Gek, ik vind persoonlijk de facelift look eigenlijk echt wel een stuk frisser. Heldere achterlichten, de genoemde koplampen, mooie M pakketten voor de dikke diesels, het nieuwere stuur, mooie inleg in het interieur en voor destijds een groot scherm navigatie, tja, een Alpina e39 Biturbo staat nog altijd hoog op m’n lijstje!
Veel geld, maar je krijgt er wel ontzettend veel Freude am Fahren voor terug. Uit een hele goede periode uit de automobiele geschiedenis. Deze M5 is net als veel andere auto’s uit deze periode nog analoog genoeg om puur autorijden te beleven. Maar doet tegelijkertijd na al die jaren qua luxe nog steeds weinig onder voor een hele hoop nieuwe auto’s.
@moveyourmind: well said
Wat zijn corona ringen
@wildbeest: angel eyes, die ronde lichtgevende ‘corona’s’ (cirkels) in de koplampen
Ben zelf juist wel een fan van de angel-eyes op een E39 (origineel). Maakt hem erg kwaad. Bij bijv. een E34 M5 staat het dan weer voor geen meter.
@skinnybmw: Geen angel-eyes op een pre-facelift = origineel en angel-eyes op een facelift = ook origineel. Dus je doelt op de e39 M5 facelift model zoals alle zoekende liefhebbers ;-)
@venividivici: Yes, dat had ik even moeten vermelden inderdaad😉
M’n buurman heeft er enige tijd een gehad, een lichtblauw metallic exemplaar. Mooi ding om te zien, maar niet bepaald probleemloos, de motorkap stond met een zekere regelmaat open. En niet om de inletmanifold te polijsten, er was nogal eens wat loos. De X5, die erop volgde, gaf aanzienlijk minder hoofdbrekens. Nou betekent één matige M5 niet, dat het allemaal flutauto’s zijn, maar toch maar even dit relaas om te voorkomen, dat de adoratie wat al te ver doorslaat.
Alpina B10V8 E39 is bijna zo snel en technisch van een veel betere kwaliteit. Zou daar voor opteren. Wel een icoon zo’n M5 E39 helemaal als touring
@alpinafanb10: een e39 m5 touring bestaat helemaal niet.
Een alpina is natuurlijk een heel andere auto dan een m model van bmw. Die zijn meer gericht op comfort.
Is jullie @autoblog schuld
De rede dat deze E39 (en waarschijnlijk andere BMW’s uit de collectie van verkoper) zo weinig kilometers heeft is, omdat hij hij van elk model twee exemplaren heeft gekocht: één om in te rijden en de ander om te preserveren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).