• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De eerste 4×4 Amarok ambulance voor Terschelling is klaar

Auteur: RubenPriest, gepost 27 januari 2016 om 16:33 – 50 Reacties

Volkswagen Amarok


Het voertuig zal ook inzetbaar zijn op de minder begaanbare wegen van het eiland.

Het eiland Terschelling krijgt de Nederlandse primeur, met een vierwielaangedreven Volkswagen Amarok in Ambulance-uitvoering. De hulpdienstauto is omgebouwd door fabrikant Visser uit Leeuwarden, een bedrijf dat hulpverleningsvoertuigen in elkaar schroeft.

De Amarok wordt vaker ingezet als ambulancevoertuig. Dit gebeurt onder andere in Scandinavische landen of het Midden-Oosten. Ook bij Defensie is de Duitser geen onbekende. Het nieuwe voertuig zal een bijna 20 jaar oude Mercedes vervangen waar Terschelling het tot nu toe altijd mee gedaan heeft.

De ambulance zal morgen met de boot richting het eiland vertrekken. Vrijdagmorgen zal het eerste testritje plaatsvinden. De kans is aanwezig dat meerdere Amarok-ambu’s eraan gaan komen die ingezet kunnen worden op de Nederlandse stranden.

Fotocredit: UMCG Ambulancezorg

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland
  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, ambulance, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo koop je een hagelnieuwe Shelby GT40 50th Anniversary
Volgend bericht: DeLorean gaat terug in productie! »

Lees Interacties

Reacties

  1. purepet9229 zegt

    27 januari 2016 om 16:36

    Waarom nou niet gewoon een mooie Land Cruiser? Goedkoper, betere off-road capaciteiten, betrouwbaarder en minder olieverbruik.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 januari 2016 om 16:45

      @purepet9229: Goedkoper? Landcruisers kosten een vermogen!

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        27 januari 2016 om 17:09

        @dutchdriftking: Ja, met bpm. Dat maakt hier niet uit

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          27 januari 2016 om 17:35

          @granlusso: De staat heeft een contract afgesloten met PON. Alle overheidsvoertuigen komen uit de VAG Groep, dit zal a de reden zijn dat er voor een Amarok gekomen is, en B kunnen ze op die manier een leuke korting bedingen.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            27 januari 2016 om 17:38

            @dutchdriftking: dat is niet waar! Alle contracten zijn stopgezet! En…er rijden ook andere merken bij de overheid rondt. Mazda, Lexus, Volvo, Renault, Peugeot, Citroën, BMW, Mercedes…

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              27 januari 2016 om 20:27

              @rufctr01: De pon affaire speelt binnen de politie en Defensie. Ambulances is semi overheid en aparte aanbesteding.

              Login om te reageren
          • deora zegt

            27 januari 2016 om 17:45

            @dutchdriftking: dit geld niet altijd voor ambulances. Ambulance diensten worden vaak uitgevoerd door commerciële partijen. In het Noorden is dat Taxi Kijlstra.

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              27 januari 2016 om 20:25

              @deora: ziekenvervoer word vaak door zulke bedrijven uitgevoerd, dan zit er ook een blauwe plaat op een ambulance.

              Login om te reageren
          • Jipp zegt

            27 januari 2016 om 20:24

            @dutchdriftking: ieder overheidsorgaan moet zelf een aanbesteding houden voor voertuigen, de politie afzonderlijk van defensie bijvoorbeeld.

            Ambulances zijn semi overheid en vallen onder de veiligheidsregio of de ambulance dienstverlener in de regio. Zo heeft de ene regio Sprinters en de andere regio transporters.

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 januari 2016 om 17:39

      @purepet9229: een land cruiser is niet goedkoper, niet geschikt voor een vergelijkbare opbouw en de terreinvaardigheid van de vw is voldoende.

      Een hilux is een beter idee, of een Isuzu. Beide betrouwbare en degelijke voertuigen.

      Login om te reageren
    • TimD zegt

      27 januari 2016 om 18:38

      @purepet9229: goedkoper: nee, olie verbruik: nee? Hoe kom je erbij… 2.0 TDI verbruikt nauwelijks iets

      Login om te reageren
  2. bofkont zegt

    27 januari 2016 om 16:37

    Oef een VW, bedrijfszekerheid is toch erg belangrijk voor een ambu lijkt me.
    De flessen zuurstof zijn verwijderd voor een olievat ;)

    Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    27 januari 2016 om 16:40

    Dat ziet er toch erg tof uit. Als hij eenmaal met pensioen gaat is het ook een leuke basis voor een camper.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 januari 2016 om 16:46

      @sketcher: Lijkt me inderdaad een mooie basis om mee door Afrika te scheuren.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        27 januari 2016 om 20:13

        @dutchdriftking: haha…neem de schep maar mee, je staat continue vast met zo’n ding!

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          27 januari 2016 om 21:18

          @rufctr01: ik kan je verzekeren van niet….

          Login om te reageren
    • purepet9229 zegt

      27 januari 2016 om 18:17

      @sketcher: Dat lijkt mij een beetje een vies idee om als camper te gebruiken, zo’n ex-ambulance.

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        27 januari 2016 om 18:47

        @purepet9229: als basis, niet om de brancard als bed te gebruiken.

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    27 januari 2016 om 16:42

    Met een Sprinter 4×4 of VW Transporter 4motion kom je toch ook al een heel eind?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 januari 2016 om 16:46

      @trustmeiamanengineer: Jawel, maar er moet ook een Duitser achterin passen…

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 januari 2016 om 17:09

      @trustmeiamanengineer: Op een nat strand kom je niet zo ver met een Sprinter of Transporter. Zelfs als je voor een 4×4 variant zou gaan. De Transporter heeft geen locking diffs of lage gearing. Bij de Sprinter is dat geloof ik wel te krijgen maar dat zal ook wel flink wat kosten. Beide zullen dan ook aangepast moeten worden voor meer bodemvrijheid etc. Denk dat dit dan een prima oplossing is. Waarschijnlijk zal een groot aantal van de gevallen op of rond het strand, duinen etc plaatsvinden. Dan is een degelijke terreinauto wellicht beter.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        27 januari 2016 om 17:39

        @e34m5touring: klopt, een Toyota, Land Rover of iets anders. Dit is niet echt terreinwaardig.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        27 januari 2016 om 17:50

        @e34m5touring: de sprinter is gewoon in een hele capabele 4×4 uitvoering te krijgen. Verhoogd en wel. De amarok heeft geloof ik standaard ook geen difflocks. Dit zal gewoon zoals altijd wel een aanbesteding zijn geweest, en het is gewoon voldoende. Maar de sprinter kan het ook absoluut doen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          27 januari 2016 om 17:56

          @lekbak: Volgens VW heeft de Amarok standaard diff lock. En zoals ik al zei is een Sprinter inderdaad te krijgen als capabele 4×4. Maar ik kan me zo voorstellen dat die een stuk duurder is dan deze Amarok.

          Login om te reageren
      • swid zegt

        27 januari 2016 om 17:52

        @e34m5touring: Een sprinter is verhoogd te bestellen en daar hoeft geen nieuwe opbouw op gezet te worden. Daarom is dit onder de streep waarschijnlijk niet duurder en je hebt veel meer ruimte.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          27 januari 2016 om 18:00

          @swid: De goedkoopste Sprinter 4×4 is 50k ex. De duurste Amarok met 4×4 is 29k ex. Dus daar zit nogal een verschil in hoor.

          Login om te reageren
    • tbr zegt

      27 januari 2016 om 23:00

      @trustmeiamanengineer:
      Hier in Noorwegen hebben ze ook net een aanbestedingsronde gehad voor 3 verschillende klasses:
      1. Onder de 3.5T, on-road
      2. Onder de 3.5T, off-road
      3. Boven de 3.5T

      Na 4 dagen testen met een team (ambulance chauffeurs, technici, etc.) was de Amarok met opbouw de winnaar voor Categorie 2. Iets waar het testteam ook verbaasd over was.
      Categorie 3 was de sprinter (sprinter 4×4 kort en lang) de winnaar en categorie 1 gaan/gingen ze opnieuw doen omdat de aanbiedingen niet comform de eis was.

      De amarok heeft dus een plaats als ‘kleinere off-road ambulance’, de sprinter is gewoon te zwaar… (bedenk: de opbouw incl. apparatuur is ook zwaar)

      http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/

      Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    27 januari 2016 om 16:43

    Tering, ziet er voor geen meter uit zo.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      27 januari 2016 om 17:27

      @toyotafortuner: dat is natuurlijk ook het doel -.-‘

      Login om te reageren
  6. Edge zegt

    27 januari 2016 om 16:44

    Doe het dan goed en ga voor een G63 AMG 6×6!

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      27 januari 2016 om 17:00

      @Edge: die zijn al allemaal richting dubai gegaan

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    27 januari 2016 om 16:45

    Ik vind het echt een heel knap ding. Hebben ze mooi gemaakt daar in Leeuwarden.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      27 januari 2016 om 18:01

      @dutchdriftking: dan moet je toch echt ff langs de ogendokter. Er klopt werkelijk niets van de verhoudingen.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        27 januari 2016 om 21:05

        @roppp: het is een mooi stuk gereedschap. Geen mooie wagen…

        Login om te reageren
  8. gerjan zegt

    27 januari 2016 om 16:53

    Dit ziet er gewoon niet uit. Ik ging voor de 6×6 Mercedes sprinter. Maar als ik lig te wachten dan maakt mij merk model en wel of geen 4×4 niks uit. Als hij maar op tijd komt !

    Login om te reageren
  9. larsdbs9 zegt

    27 januari 2016 om 16:53

    Ze hadden beter gewoon een Mercedes G klasse kunnen kiezen, een stuk betrouwbaarder en off road technisch beter

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      27 januari 2016 om 17:34

      @larsdbs9: Die kost meer als 3x zoveel dan de Amorak zonder belastingen…

      Login om te reageren
  10. christiaan zegt

    27 januari 2016 om 16:54

    Ziet er best oké uit.

    Login om te reageren
  11. robert110 zegt

    27 januari 2016 om 16:57

    Lijkt mij voldoende voor Nederland. Het ziet er van binnen zo slecht nog niet uit, het zal ook wel comfortabeler zijn dan een 20 jaar oude Merc.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 januari 2016 om 17:46

      @robert110: och, je kunt bijna van de ene kant naar de andere kant spugen, zo lang zullen ze er niet in zitten. Ik denk dat comfort onderaan het wensenlijstje staat.

      Login om te reageren
  12. Donstil zegt

    27 januari 2016 om 17:18

    Het kan me echt geen zak schelen welke Ambulance ze op dat saaie eiland hebben. Zolang hij daar blijft vind ik het prima.

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    27 januari 2016 om 17:36

    Zo terreinvaardig is een Amarok niet. Regelmatig gezien dat zo’n ding tot aan de assen vast staat. En dan heeft deze de zware ambu bak er ook nog op!
    Voor asfalt en bospaadjes voldoet zo’n ding wel, wordt het terrein ruiger dan is de Amarok een waardeloos gebakje. Maar ja, VW is het bedrijf van de hoge verwachtingen maar niks waar kunnen maken!

    Login om te reageren
  14. reistje zegt

    27 januari 2016 om 17:59

    Kan iemand mij wat meer vertellen over het AWD systeem van de Amarok? Op de ene site lees ik over een torsen diff en op de andere weer hele andere verhalen…

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    27 januari 2016 om 18:26

    Ziet er opzichte beter uit dan zo een e klasse maar ja vag he

    Login om te reageren
  16. Foramen zegt

    27 januari 2016 om 18:50

    De klep achter naar beneden laten openen zodat er mooi een crosser naar binnen gereden kan worden, zie er wel potentie in.

    Login om te reageren
  17. falcon zegt

    27 januari 2016 om 18:55

    Geen Haldex neem ik aan? Want dan zie ik ze nog niet de duinen doorkomen ?

    Login om te reageren
  18. gamma81 zegt

    27 januari 2016 om 19:26

    Ben je net onderzocht door het ambulance personeel, en gezond verklaard;
    Starten ze de motor voor je neus.

    Login om te reageren
  19. 87sandyd zegt

    27 januari 2016 om 21:22

    De diepe VAG haat komt weer bij iedereen naar boven. Een Amarok is terreinvaardig genoeg voor dit werk, ik rij er regelmatig in en ding komt verder dan je denkt in het terrein….is niets mis mee. En ja, hij staat weleens vast, maar dat had ik met een G-Klasse ook.

    Login om te reageren
  20. MrSkyline zegt

    27 januari 2016 om 22:07

    Dit kunnen ze in Belgie ook goed gebruiken gezien de staat van de wegen daar.

    Login om te reageren
  21. skid zegt

    28 januari 2016 om 09:54

    Een Amarok doet het goed op het strand, wat volgens mij het meest uitdagende terrein is op Terschelling. Bij ons op strand rijdt de KNRM er mee rond en een tweetal strandtenteigenaren. Die gebruiken die wagens toch echt waar ze voor bedoeld zijn (beladen met diverse uitrusting en materialen) en ik heb zie niet vaak vast zien staan. Dit in tegenstelling tot: de Hilux van de politie, de Navaro van de Douane, de Landcruiser van RedNed, de Discovery van RedNed en diverse popijopie’s die hun X3/5 op strand gaan uitproberen…

    Zandstranden zijn lastig, maar met het goede type banden en de juiste spanning (laaaaaag, groot oppervlak) kom je er wel. En het grootste verschil maakt de chauffeur.

    Overigens: beste oplossing ever voor op strand: Unimog.
    Beats everything.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North