
Het voertuig zal ook inzetbaar zijn op de minder begaanbare wegen van het eiland.
Het eiland Terschelling krijgt de Nederlandse primeur, met een vierwielaangedreven Volkswagen Amarok in Ambulance-uitvoering. De hulpdienstauto is omgebouwd door fabrikant Visser uit Leeuwarden, een bedrijf dat hulpverleningsvoertuigen in elkaar schroeft.
De Amarok wordt vaker ingezet als ambulancevoertuig. Dit gebeurt onder andere in Scandinavische landen of het Midden-Oosten. Ook bij Defensie is de Duitser geen onbekende. Het nieuwe voertuig zal een bijna 20 jaar oude Mercedes vervangen waar Terschelling het tot nu toe altijd mee gedaan heeft.
De ambulance zal morgen met de boot richting het eiland vertrekken. Vrijdagmorgen zal het eerste testritje plaatsvinden. De kans is aanwezig dat meerdere Amarok-ambu’s eraan gaan komen die ingezet kunnen worden op de Nederlandse stranden.
Fotocredit: UMCG Ambulancezorg





Waarom nou niet gewoon een mooie Land Cruiser? Goedkoper, betere off-road capaciteiten, betrouwbaarder en minder olieverbruik.
@purepet9229: Goedkoper? Landcruisers kosten een vermogen!
@dutchdriftking: Ja, met bpm. Dat maakt hier niet uit
@granlusso: De staat heeft een contract afgesloten met PON. Alle overheidsvoertuigen komen uit de VAG Groep, dit zal a de reden zijn dat er voor een Amarok gekomen is, en B kunnen ze op die manier een leuke korting bedingen.
@dutchdriftking: dat is niet waar! Alle contracten zijn stopgezet! En…er rijden ook andere merken bij de overheid rondt. Mazda, Lexus, Volvo, Renault, Peugeot, Citroën, BMW, Mercedes…
@rufctr01: De pon affaire speelt binnen de politie en Defensie. Ambulances is semi overheid en aparte aanbesteding.
@dutchdriftking: dit geld niet altijd voor ambulances. Ambulance diensten worden vaak uitgevoerd door commerciële partijen. In het Noorden is dat Taxi Kijlstra.
@deora: ziekenvervoer word vaak door zulke bedrijven uitgevoerd, dan zit er ook een blauwe plaat op een ambulance.
@dutchdriftking: ieder overheidsorgaan moet zelf een aanbesteding houden voor voertuigen, de politie afzonderlijk van defensie bijvoorbeeld.
Ambulances zijn semi overheid en vallen onder de veiligheidsregio of de ambulance dienstverlener in de regio. Zo heeft de ene regio Sprinters en de andere regio transporters.
@purepet9229: een land cruiser is niet goedkoper, niet geschikt voor een vergelijkbare opbouw en de terreinvaardigheid van de vw is voldoende.
Een hilux is een beter idee, of een Isuzu. Beide betrouwbare en degelijke voertuigen.
@purepet9229: goedkoper: nee, olie verbruik: nee? Hoe kom je erbij… 2.0 TDI verbruikt nauwelijks iets
Oef een VW, bedrijfszekerheid is toch erg belangrijk voor een ambu lijkt me.
De flessen zuurstof zijn verwijderd voor een olievat ;)
Dat ziet er toch erg tof uit. Als hij eenmaal met pensioen gaat is het ook een leuke basis voor een camper.
@sketcher: Lijkt me inderdaad een mooie basis om mee door Afrika te scheuren.
@dutchdriftking: haha…neem de schep maar mee, je staat continue vast met zo’n ding!
@rufctr01: ik kan je verzekeren van niet….
@sketcher: Dat lijkt mij een beetje een vies idee om als camper te gebruiken, zo’n ex-ambulance.
@purepet9229: als basis, niet om de brancard als bed te gebruiken.
Met een Sprinter 4×4 of VW Transporter 4motion kom je toch ook al een heel eind?
@trustmeiamanengineer: Jawel, maar er moet ook een Duitser achterin passen…
@trustmeiamanengineer: Op een nat strand kom je niet zo ver met een Sprinter of Transporter. Zelfs als je voor een 4×4 variant zou gaan. De Transporter heeft geen locking diffs of lage gearing. Bij de Sprinter is dat geloof ik wel te krijgen maar dat zal ook wel flink wat kosten. Beide zullen dan ook aangepast moeten worden voor meer bodemvrijheid etc. Denk dat dit dan een prima oplossing is. Waarschijnlijk zal een groot aantal van de gevallen op of rond het strand, duinen etc plaatsvinden. Dan is een degelijke terreinauto wellicht beter.
@e34m5touring: klopt, een Toyota, Land Rover of iets anders. Dit is niet echt terreinwaardig.
@e34m5touring: de sprinter is gewoon in een hele capabele 4×4 uitvoering te krijgen. Verhoogd en wel. De amarok heeft geloof ik standaard ook geen difflocks. Dit zal gewoon zoals altijd wel een aanbesteding zijn geweest, en het is gewoon voldoende. Maar de sprinter kan het ook absoluut doen.
@lekbak: Volgens VW heeft de Amarok standaard diff lock. En zoals ik al zei is een Sprinter inderdaad te krijgen als capabele 4×4. Maar ik kan me zo voorstellen dat die een stuk duurder is dan deze Amarok.
@e34m5touring: Een sprinter is verhoogd te bestellen en daar hoeft geen nieuwe opbouw op gezet te worden. Daarom is dit onder de streep waarschijnlijk niet duurder en je hebt veel meer ruimte.
@swid: De goedkoopste Sprinter 4×4 is 50k ex. De duurste Amarok met 4×4 is 29k ex. Dus daar zit nogal een verschil in hoor.
@trustmeiamanengineer:
Hier in Noorwegen hebben ze ook net een aanbestedingsronde gehad voor 3 verschillende klasses:
1. Onder de 3.5T, on-road
2. Onder de 3.5T, off-road
3. Boven de 3.5T
Na 4 dagen testen met een team (ambulance chauffeurs, technici, etc.) was de Amarok met opbouw de winnaar voor Categorie 2. Iets waar het testteam ook verbaasd over was.
Categorie 3 was de sprinter (sprinter 4×4 kort en lang) de winnaar en categorie 1 gaan/gingen ze opnieuw doen omdat de aanbiedingen niet comform de eis was.
De amarok heeft dus een plaats als ‘kleinere off-road ambulance’, de sprinter is gewoon te zwaar… (bedenk: de opbouw incl. apparatuur is ook zwaar)
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/
Tering, ziet er voor geen meter uit zo.
@toyotafortuner: dat is natuurlijk ook het doel -.-‘
Doe het dan goed en ga voor een G63 AMG 6×6!
@Edge: die zijn al allemaal richting dubai gegaan
Ik vind het echt een heel knap ding. Hebben ze mooi gemaakt daar in Leeuwarden.
@dutchdriftking: dan moet je toch echt ff langs de ogendokter. Er klopt werkelijk niets van de verhoudingen.
@roppp: het is een mooi stuk gereedschap. Geen mooie wagen…
Dit ziet er gewoon niet uit. Ik ging voor de 6×6 Mercedes sprinter. Maar als ik lig te wachten dan maakt mij merk model en wel of geen 4×4 niks uit. Als hij maar op tijd komt !
Ze hadden beter gewoon een Mercedes G klasse kunnen kiezen, een stuk betrouwbaarder en off road technisch beter
@larsdbs9: Die kost meer als 3x zoveel dan de Amorak zonder belastingen…
Ziet er best oké uit.
Lijkt mij voldoende voor Nederland. Het ziet er van binnen zo slecht nog niet uit, het zal ook wel comfortabeler zijn dan een 20 jaar oude Merc.
@robert110: och, je kunt bijna van de ene kant naar de andere kant spugen, zo lang zullen ze er niet in zitten. Ik denk dat comfort onderaan het wensenlijstje staat.
Het kan me echt geen zak schelen welke Ambulance ze op dat saaie eiland hebben. Zolang hij daar blijft vind ik het prima.
Zo terreinvaardig is een Amarok niet. Regelmatig gezien dat zo’n ding tot aan de assen vast staat. En dan heeft deze de zware ambu bak er ook nog op!
Voor asfalt en bospaadjes voldoet zo’n ding wel, wordt het terrein ruiger dan is de Amarok een waardeloos gebakje. Maar ja, VW is het bedrijf van de hoge verwachtingen maar niks waar kunnen maken!
Kan iemand mij wat meer vertellen over het AWD systeem van de Amarok? Op de ene site lees ik over een torsen diff en op de andere weer hele andere verhalen…
Ziet er opzichte beter uit dan zo een e klasse maar ja vag he
De klep achter naar beneden laten openen zodat er mooi een crosser naar binnen gereden kan worden, zie er wel potentie in.
Geen Haldex neem ik aan? Want dan zie ik ze nog niet de duinen doorkomen ?
Ben je net onderzocht door het ambulance personeel, en gezond verklaard;
Starten ze de motor voor je neus.
De diepe VAG haat komt weer bij iedereen naar boven. Een Amarok is terreinvaardig genoeg voor dit werk, ik rij er regelmatig in en ding komt verder dan je denkt in het terrein….is niets mis mee. En ja, hij staat weleens vast, maar dat had ik met een G-Klasse ook.
Dit kunnen ze in Belgie ook goed gebruiken gezien de staat van de wegen daar.
Een Amarok doet het goed op het strand, wat volgens mij het meest uitdagende terrein is op Terschelling. Bij ons op strand rijdt de KNRM er mee rond en een tweetal strandtenteigenaren. Die gebruiken die wagens toch echt waar ze voor bedoeld zijn (beladen met diverse uitrusting en materialen) en ik heb zie niet vaak vast zien staan. Dit in tegenstelling tot: de Hilux van de politie, de Navaro van de Douane, de Landcruiser van RedNed, de Discovery van RedNed en diverse popijopie’s die hun X3/5 op strand gaan uitproberen…
Zandstranden zijn lastig, maar met het goede type banden en de juiste spanning (laaaaaag, groot oppervlak) kom je er wel. En het grootste verschil maakt de chauffeur.
Overigens: beste oplossing ever voor op strand: Unimog.
Beats everything.