• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De eerste V8-hypercar van Zagato is heerlijk ouderwets

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 oktober 2025 om 12:57 – 10 Reacties

Een primeur voor het bekende ontwerphuis.

Iedereen met een beetje voorliefde voor auto’s en een leuk centje op zak is dit weekend in Knokke-Heist. De jaarlijkse Zoute Rally aldaar is in volle gang. Terwijl de rallyrijders in het kustgebied rijden, is er voor anderen nog veel meer te beleven in Knokke. Je kunt er deelnemen aan de veiling van Broad Arrow met veel mooi spul of nieuwe auto’s ontdekken, zoals de Capricorn 01 Zagato.

Autoblog-verslaggever en -fotograaf ter plaatse is @machielvdd. Hij schreef eerder over de aankondiging van de hypercar. Het is een mooi moment voor Capricorn. Je kent de naam waarschijnlijk van hun onderdelen voor de motorsport of als tijdelijk Nürbrugring-eigenaar. Nu bouwt het Hamburgse bedrijf eens niet spullen voor een groot concern, maar gewoon voor zichzelf.

En wat een resultaat levert het op. De 01 Zagato is een hypercar met een supercharged V8 achterin. Capricorn krijgt ook nog eens een leuke primeur. Dit is de eerste hypercar die Zagato ontwerpt. Eerder tekende het Italiaanse ontwerphuis een hypercar voor IsoRivolta, maar die kwam niet verder dan een Vision Gran Turismo-conceptauto.

Laten we met de Zagato-koets beginnen. De ontwerpers hebben getracht om de auto zoveel mogelijk vrij te houden van gekke vleugeltjes en spoilers. Dat is gelukt. Om toch de gewenste aerodynamica te krijgen, is de carrosserie bezaaid met luchtinlaten en -geleiders. In de frunk zit bijvoorbeeld een 458 Pista-achtig gat en bij de deuren wordt ook een boel lucht naar binnen gezogen.

Specificaties

Die lucht gaat naar de 5,2-liter achtcilinder vlak achter de cabine. De krachtbron stuurt meer dan 900 pk en 1.000 Nm naar de achterwielen. Wie het vermogen en koppel goed weet te vertalen naar acceleratie kan in minder dan drie seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid ligt op 360 km/u.

Een hoge topsnelheid, een supercharged-V8-middenmotor zonder elektromeuk, achterwielaandrijving; de Capricorn 01 Zagato is een hypercar van de oude stempel. Daar helpt de versnellingsbak ook bij. Ja, het is een handbak, maar ligt ook nog in dogleg-opstelling. De eerste versnelling is dus naar je toe.

Dit pakket weegt alles bij elkaar minder dan 1.200 kilo. Het verhaal lijkt alleen maar beter te worden bij het onderstel. Dat is verre van ouderwets. De monocoque en subframes zijn helemaal van koolstofvezel. De ophanging bestaat uit dubbele wishbones, pushrods en Bilstein-dempers. Om splitterschade te voorkomen is er een liftsysteem voor alle wielen.

Voor +1.000 aura (vraag anders je zoon wat dat betekent) heeft de Capricorn Gullwing-deuren. Stap in de hypercar en je wordt onthaald door een mix van leer en alcantara, maar ook titanium, aluminium en koolstofvezel. Je stuurt met een rustig vormgegeven driespaaksstuur waar dan weer wel de bediening van de richtingaanwijzers op is verwerkt. Hmm. De beeldige analoge tellers achter het stuur maken weer een boel goed.

Schok: de Capricorn 01 Zagato is niet goedkoop

Het kan je niet verbazen dat de V8-hypercar een grote investering vereist. Om het geldbedrag nog beter te verantwoorden bouwen Capricorn en Zagato er maar 19 stuks van. De prijs begint, zonder opties en belastingen, bij € 2,95 miljoen. Goedemorgen!

Capricorn heeft direct de smaak te maken. Oprichter en baas Robertino Wild zegt: “Dit is geen eenmalig project; het is het begin van een nieuwe lijn van Capricorn-gemerkte high-end auto’s. Daarnaast staan ​​we open voor het aannemen van beperkte series voor andere OEM’s en het bouwen van volledig op maat gemaakte hypercars voor particuliere klanten.” Capricorn, onthoud die naam.

Ook interessant!

  • Gespot - V8 Vantage wil graag een V12 Vantage zijn
  • Bovensiepen Zagato lijkt nu nog meer op een BMW
  • 'Stellantis brengt legendarische V8 terug tot leven'
  • Nee! Volgende Audi RS7 verliest zijn V8

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

capricorn, V8, zagato, Zoute Grand Prix

Vorig bericht: « Herkent u dit als uw band? Stop dan DIRECT met rijden!
Volgend bericht: BREEK: Tesla Model Y Standard heeft een Nederlandse prijs! »

Lees Interacties

Reacties

  1. flow82 zegt

    10 oktober 2025 om 13:25

    De wildgroei van dit soort high-end automerken zonder heritage zorgt m.i. wel voor enige devaluatie van het segment. Ik betwijfel of ze de totale productie verkopen, ongeacht dat Zagato het design heeft gemaakt.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      10 oktober 2025 om 14:30

      Hoe meer van dit soort projecten, hoe leuker. Laat maar komen.
      Wat een tof ding, snel bouwen!!

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      10 oktober 2025 om 15:05

      Sommige van die high-ends zien er vrij beroerd uit. Dit ding niet. Dat zou moeten helpen om die paar oto’s, die ze gaan bouwen, aan de man (m/v/x) te brengen. Zo dat al niet op voorhand gelukt is.

      p.s.: Welk fabrikaat dient er als basis voor de V8 ? Of is dit een ‘manufacture’-motor ?

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        10 oktober 2025 om 15:52

        Eens even de interwebz doorgesnuffeld. Kennelijk is het blok gebaseerd op een 5,2 liter V8 van Ford. Die vervolgens fors gemodificeerd is. De basis zal dan vermoedelijk zo’n vermaarde ‘Coyote’ zijn.

        Login om te reageren
        • T16 zegt

          11 oktober 2025 om 16:29

          5,2 liter V8 van Ford heet Voodoo, en heeft een zeldzame vlakke krukas. NA 526 pk maar wordt volgens mij sinds 2020 niet meer geproduceerd.
          Dan heb je de Aluminator 5.2 XS, een Ford Performance Parts crate engine, zelfde slagvolume met een klassiek crossplane krukas, 580 pk.
          Laatste variant, de Predator 5,2 liter V8 met supercharger, maximaal 760 pk uit de Mustang Shelby GT500 en F-150 Raptor R. Deze wordt ook niet meer geproduceerd.

          Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        13 oktober 2025 om 08:26

        Dit staat uitgebreid op Car and Driver:

        “..In de carrosserie bevindt zich een V8-motor met supercharger, die aanvankelijk een 5,0-liter Ford-motor was, maar die door de Capricorn werd opgeboord tot 5,2 liter, de blower werd toegevoegd, een eigen ECU werd geschreven en een nieuwe krukas, drijfstangen en zuigers werd gemonteerd. Ook de inlaat-, uitlaat- en droogcarter-smeersystemen zijn volledig nieuw. De Capricorn claimt een vermogen van 887 pk en 737 Nm koppel. De motor draait tot 9000 tpm en dankzij een handgeschakelde vijfversnellingsbak met dogleg-functie kunt u met veel plezier schakelen bij de rode lijn..”

        Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    10 oktober 2025 om 15:47

    Middenstuk lijkt wat op de laatste Ford GT. Mooie auto, interieur, kleuren en specs. En bovendien échte tellers. 😊👍🏻

    Login om te reageren
  3. GielMK1 zegt

    11 oktober 2025 om 18:25

    Ze hadden nog wat verf over van de keukenkastjes

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      13 oktober 2025 om 08:27

      Ik vind de kleur ook maar meeehhhh…

      Login om te reageren
  4. Freewarefreak zegt

    13 oktober 2025 om 08:28

    Wat mij betreft enorm gelukt, wat een mooi ding is dit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North