• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De enige Tesla Model X in dit land kost 300.000 euro

Auteur: Loek, gepost 31 januari 2019 om 22:06 – 29 Reacties

Model X Singapore


Zijn ze gek geworden?

Kijk eens op je globe. Als je inzoomt op het schiereiland waar Maleisië ligt, zul je in de punt één van de kleinste landen ter wereld vinden. Singapore is slechts een 716 km² groot eiland, maar telt wel bijna vier miljoen inwoners. Door het feit dat het rijke land nogal last heeft van files en dergelijken, heft het land als geen ander belastingen en accijnzen over auto’s. De Perodua Axia, het equivalent van een Suzuki Celerio en de goedkoopste auto van Singapore, kost aldaar omgerekend meer dan 60.000 euro. De cast van Fast en Furious deed ook al eens een gokje wat betreft de autoprijzen in het land, met verbaasde gezichten als resultaat (filmpje).

Je zou zeggen dat het daar als geen ander voordelig is om een ‘belastingvrije’ elektrische auto te kopen. Maar nee, het gaat de overheid puur en alleen om het feit dat je gewoon bijna de helft van je Singaporese autoleven doorbrengt in de file. Er past geen auto meer op de weg, of die nou elektrisch is of niet. Zeker als het een grote elektrische auto betreft, een Tesla Model X (rijtest) bijvoorbeeld.

De elektrische SUV is door het belastingsysteem hier een waardig alternatief voor auto’s die vele klasses lager zitten. In Singapore is de auto belachelijk duur. 300.000 euro mag je afrekenen om er eentje te bezitten. Logisch dus dat niemand dat doet. Volgens SG Car Market rijden er momenteel precies drie(!) elektrische auto’s rond in Singapore (van de 618.000 auto’s in totaal). Een oude Tesla Roadster, een knotsgekke Corbin Sparrow en dus sinds afgelopen maand een Model X.

De geïmporteerde elektro-SUV staat nu te koop bij een dealer in het Aziatische land. Voor de omgerekend 296.338 euro die je moet neerleggen voor de auto te bemachtigen, krijg je overigens ook geen top-of-the-range Model X. Je moet dan genoegen nemen met de 260 pk sterke 75D. Dat de auto zo groen is als het gras doet de overheid dus echt totaal niks.

De Singaporese heffing is een bijzondere manier om de auto uit te roeien. Het bevordert mensen om met het openbaar vervoer te gaan, omdat het wegennetwerk van het land al uit zijn voegen barst. Nogmaals, er past geen auto meer bij.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, model-x, occasion, rood, singapore, SUV, Tesla

Vorig bericht: « Wil jij een Nederlands ‘sportwagenmerk’ bezitten?
Volgend bericht: Dit is de nieuwe BMW 745Le (xDrive) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    31 januari 2019 om 22:09

    Als we denken dat NL overbevolkt is… Dit is de overtreffende trap. Bizar dat een land zo wanhopig wordt dat ze vervoer onbetaalbaar maken en dat de bevolking kennelijk maar blijft groeien terwijl wij hier zonder immimigratie een bevolkingskrimp zouden hebben.

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      31 januari 2019 om 22:47

      @Joris24: hun ‘overbevolking’ heeft ook met immigratie te maken. De inheemse bevolking zal wel niet zo veel groeien.

      Login om te reageren
      • roberto zegt

        1 februari 2019 om 11:03

        @alassad: Lijkt Nederland wel..

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      31 januari 2019 om 23:00

      @Joris24: maar ze hebben daar wel een alternatief: een goed werkend openbaar vervoer. Metro /MRT rijdt elke 3 minuten voor weinig, er rijden daar (bij wijze van spreken) meer bussen dan in heel West-Europa voor omgerekend paar euro.
      Voor de rest is het een maar een raar land, bijvoorbeeld voor het niet dragen van de gordel heb je een gigantische bekeuring, maar alle loonslaven die daar in een van de honderden fabrieken werken zitten met z’n allen op houten banken in een open laadbak van een vrachtwagen in de stromende regen.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        1 februari 2019 om 18:06

        @marinepower: de MRT is inderdaad echt prima! Nooit lang hoeven wachten, erg schoon en prima prijs. En er zijn best veel stations.

        Login om te reageren
    • smijsie zegt

      1 februari 2019 om 02:44

      @Joris24: dat is maar de vraag. Ik ken aardig wat mensen die het zonder immigratie meer naar hun zin zouden hebben. Hierdoor zouden ze blijven in plaats van emigreren. Of wel kinderen ‘nemen’ in plaats van niet.

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      1 februari 2019 om 08:09

      @Joris24: Het omzetten van de wereldwijde bevolkingsgroei naar een krimp zou het enige onderwerp op de agenda van alle klimaatdiscussies moeten zijn. Maar zolang dat niet matcht met makkelijk geld verdienen en het verspreiden van ideologieën zullen we het moeten doen met symptoombestrijding zoals warmtepompen of zelfs milieuvervuilende waterstofauto’s. Dat dit alles geïnitieerd wordt door ongeïnformeerde “groene” politici die ondertussen een enorme carbon footprint bij elkaar fokken maakt de hypocrisie compleet.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        1 februari 2019 om 08:43

        @erwh: intuïtief is dat inderdaad logisch. Maar tenzij je mensen vandaag gaat uitroeien, lost geboortebeperking het probleem dat we vandaag hebben niet op. De mensen die vandaag geboren zijn, blijven hier gewoon rondlopen en zullen tot het einde van hun dagen consumeren. En dus vervuilen en uitstoot produceren. Dat moet je aanpakken, nu en hier. Als je het liever van cijfers laat afhangen dan van buikgevoel wat betreft overbevolking, dan kan bvb dit helpen: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E.

        Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      1 februari 2019 om 10:14

      @joris24: Singapore is een ministaat.. Luxemburg is 3.5 x zo groot en NL bijna 60 x ! Het is net iets groter dan Andorra, en wie daar wel is geweest is, weet dat je dus niet eens zou moeten praten over een ministaat maar eigenlijk over een “stad” (t is namelijk nog niet eens half zo groot als Londen en net iets groter dan Parijs).
      En in die steden willen ze ook de burger t openbaar vervoer in hebben… Dus tja. Overigens een paar keer geweest en in Amsterdam sta je meer in de file

      Login om te reageren
  2. mats106rallye zegt

    31 januari 2019 om 22:14

    Ik bied 10 euro!

    Login om te reageren
  3. unknown32 zegt

    31 januari 2019 om 22:16

    Familie van mij woont in Singapore, ze zijn aan het kijken om te verhuizen want het is daar overbevolkt. Altijd overal aanschuiven, overal constant druk druk. Precies Antwerpen in de solden periode op een zonnige zaterdag. Leuk moet anders zijn:-)

    Login om te reageren
  4. v70t6r zegt

    31 januari 2019 om 22:26

    (42.508km² : 712km²) : (8.400.000 oto’s : 618.000 oto’s) x 100 = 439% meer files dan Nederland.

    Login om te reageren
    • v70t6r zegt

      31 januari 2019 om 22:30

      @v70t6r:
      [GR modus]
      Koopje!
      439% x €113.895 (random tesla X Nederland) = €0,5 miljoen. Dat zou die moeten kosten.
      [/GroenLinks modus]

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        31 januari 2019 om 22:57

        @v70t6r: Dit is allemaal bullshit.

        Login om te reageren
        • v70t6r zegt

          31 januari 2019 om 23:20

          @theblazerunner:
          Ik vermoed het ontstaan van BPM op soortgelijke manier gegaan is, zoals je zegt, bullshit berekeningen.

          Login om te reageren
  5. nopetrolnofun zegt

    31 januari 2019 om 22:36

    Ze zouden hem alleen al extra duur moeten maken vanwege zijn uiterlijk

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    31 januari 2019 om 22:46

    Bijzonder. Dat is zelfs duurder dan in Indonesië!

    Een grijze importeur van luxe wagens biedt een 75D aan voor 2.64 miljard Rupiah. Grofweg is dit €165k. https://www.semisena.com/tesla-model-x.html. Dit is alleen wel een zogeheten off-the-road prijs, wat geloof ik betekent dat het een prijs is ex-belastingen. Correct me if I’m wrong, ik ben al bijna 4 jaar niet meer naar t land geweest.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      1 februari 2019 om 14:55

      @toyotafortuner: euh zelfs duurder dan in Indonesië?

      Login om te reageren
  7. hotze zegt

    31 januari 2019 om 22:56

    Ik zou zeggen, nu de weg op, er is om 23 uur nl-tijd alleen wat drukte bij de grens.

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    31 januari 2019 om 23:01

    Een fiat 500 kost daar al
    €70.000,-…verbaast mij niks!

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      1 februari 2019 om 18:11

      @ghost: en ondanks de hoge prijzen rijden daar best wat dikke bakken rond. Niks vergeleken met grote steden in Europa als London, Moskou of Berlijn (misschien wel als Amsterdam), maar voor een Aziatische stad wel.

      Login om te reageren
  9. 560pk zegt

    31 januari 2019 om 23:07

    Ooit wel eens in Singapore geweest? Denk het niet als ik dit verhaal lees.
    Ik verblijf er een week of 10 per jaar, omdat onze kinderen daar wonen, dus ik zie iets heel anders.
    Aanzienlijk minder files dan in de NL randstad, mede door een goed werkende spitsheffing (door een nederlands bedrijf ontwikkeld en geleverd, is mij verteld- plaatst de paniekverhalen deze week in de nl pers over de te verwachten technische hobbels bij het invoeren van rekeningrijden in een ander daglicht) en inderdaad bizar hoge autoprijzen (deze Tesla is “peanuts” : een MB S, BMW 7 en de M’s en AMG’s lopen hard naar het half miljoen). Dat er voor iedere nieuw toe te laten auto ook eentje van de weg moet verdwijnen (bijna dan), helpt ook heel aardig.
    Voornaamste verkeersprobleem daar is dat de gemiddelde Singaporees, net zoals bijna alle Aziaten, niet kan rijden.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      1 februari 2019 om 18:13

      @560pk: dit is dus ook mijn ervaring. Ik zie daar een stuk minder files dan in NL.

      Login om te reageren
  10. fastforward zegt

    1 februari 2019 om 06:34

    De autoprijzen zijn hoog in Singapore, maar ook de huizenprijzen. Het metrosysteem is daar zo goed dat een auto niet nodig is. In Jakarta even verderop is dat omgekeerd. Een auto biedt airco en een minder gevaarlijke manier dan een motor om je te verplaatsen. In Singapore kan ik met mijn beperkte zicht prima zelfstandig rondreizen. In Jakarta is dat niet mogelijk.

    Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    1 februari 2019 om 07:59

    Druk in Singapore? Elke keer als ik auto’s zie in Singapore zie ik maximaal 20 cabrio’s rijden!

    Login om te reageren
  12. utregcity zegt

    1 februari 2019 om 08:20

    Vreemd. Ben d’r geweest en geen file meegemaakt of gezien. En overbevolkt? Ook niet opgevallen. Vond ‘t wel veel en veel te benauwd! ?

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    1 februari 2019 om 14:43

    Vergeet niet te melden dat je voor kentekenbewijs in 10 jaar tijd nog eens de prijs van je auto af moet tikken. En als je dat niet doet gaat hij (de auto, niet je papiertje) de schredder in

    Login om te reageren
  14. hansjeb zegt

    1 februari 2019 om 16:38

    Prijs van de Tesla valt erg mee in verhouding tot de Suzuki. Ongeveer 2 keer zo duur als in Nederland. De Suzuki is ongeveer 6 keer zo duur.

    Login om te reageren
  15. balboni zegt

    1 februari 2019 om 17:49

    320 pk heeft ie ipv 260

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North