Dat wil toch iedereen?
Nederland is dol op nieuwe auto’s vanuit het buitenland halen. Logisch, want wij zijn omringd door grote markten met goede banden (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zweden, etc) en hebben het helemaal niet nodig om zelf aan de slag te gaan. Zo zijn Nederlandse autobedrijven nogal exclusief. Donkervoort bijvoorbeeld, die het concept van de Lotus Seven nog steeds uitmelkt. Spyker, die zeer bizarre supercars probeert te bouwen, geleid door een CEO die een kat met negen levens is. Projecten als de vreemde MAX Roadster of de binnenstad-warrior Canta kunnen ook op aandacht rekenen. Er is één schaduwplek. Op een merk dat het nog wel blijft proberen, maar niet massaal auto’s aan de man kan krijgen.
Want zelfs trouwe AB-lezers zullen merken dat het archief over dit merk verdacht leeg is. Burton Cars is dan ook een one-trick-pony. Het is een soort Morgan, maar dan op basis van een oude 2CV, waardoor het geen snelheidsmonsters zijn. Je kunt je afvragen of de term ‘sportwagen’ daarom van toepassing is. Ook qua luxe moet je gevoel voor humor hebben. De styling is grappig, het lijkt zo uit de jaren ’30 te komen. Maar goed, met grappig en karakteristiek zet je nog geen goede auto voor de deur. Dat Burton geen potten breekt is daarom duidelijk. Daarentegen is het ook niet de meest dure vorm van autorijden. Een afgebouwde Roadster kost 11.000 tot 25.000 euro. Als je zelf handig bent met een hamer dopsleutel mag je al voor 5.000 euro een bouwpakket meenemen.
Maar de gebroeders Göbel, van wie het bedrijf is, zetten Burton te koop. Het ging de broers om het idee, de creatieve mindset. Nu Burton zo (relatief) groot is, is het meer een investeringsobject dan iets waar Iwan en Dimitri Göbel nog pijn en moeite in willen stoppen. Dat meldt De Gelderlander. Naast auto’s op basis van de 2CV, kun je ook bij Burton terecht voor nieuw ontwikkelde onderdelen van de Eend, die Burton ook zelf bouwt. De impact van het bedrijf is daardoor groter dan je zou denken.
Daarom willen de Göbels er nog ongeveer 5.000.000 voor hebben, zoals Bedrijventekoop.nl het bedrijf adverteert. Je krijgt dan het in Zutphen gevestigde bedrijf met 25 tot 50 werknemers. De winst is ongeveer een miljoen per jaar, terwijl de indicatie van de omzet ergens tussen de 2,5 tot 5 miljoen ligt. Zo lucratief is de handel in 2CV-achtige dingen dus. Via internet worden zo’n 78 landen geserveerd door Burton. Je krijgt dus wel degelijk een goed lopend bedrijf voor deze smak geld.
Meer lezen? Check dan ook deze negen Nederlandse auto’s die je nog niet kende.
Met dank aan Thomas voor de tip!
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik hoop van harte dat Burton een goede eigenaar vindt, het heeft wel wat, dat bedrijf!
lekkerlinksrijden zegt
Carver, vond het echt geweldige “auto’s” om te zien, dat was op top gear e.d., want in het eggie nooit gezien. Jammer dat het ten onder is gegaan
macmiller zegt
@lekkerlinksrijden: er staan er 2 bij mij in de buurt, allebei van dezelfde eigenaar. Heb ze alleen nooit zien rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@macmiller: misschien moet je hem een beetje “helpen”
stuurloos zegt
@lekkerlinksrijden: Is de nieuwe “auto” ook al dood? https://www.autoblog.nl/nieuws/carver-one-keert-terug-bouwt-fabriek-in-friesland-111899 https://www.carver.earth/
Loek zegt
@stuurloos: ik vraag me echt af wie hier op zit te wachten.
RiKe zegt
@lekkerlinksrijden: heb er zelf in gereden, via vakantieveilingen geregeld. Erg grappig om te besturen maar HEEL smal. Schakelen zit op het rechter “deur”paneel. Het sturen en dus schuin gaan is wel super gaaf
Gulli zegt
@lekkerlinksrijden: staat er bij ons in de buurt (Zevenhuizen, Z-H) een als reclamezuil voor de autohandelaar uit dat dorp. Verder nooit zien rijden maar hij staat vaak op een andere plek dus hij zal vast bewegen ?
topcom zegt
Off-topic: wanneer komt de Model 3 rijtest?
drdre1 zegt
@topcom: blasfemie! In een 2CV topic een elektrisch vehikel aanhalen!!
kapitein zegt
@drdre1: Het kan altijd nog erger..: https://www.google.nl/amp/s/www.groen7.nl/primeur-eerste-elektrische-eend-op-kenteken/amp/
tenaci zegt
@drdre1: https://www.autoblog.nl/archive/2011/04/12/burton-boekt-vooruitgang-met-de-electric?via404
Gaat anders best samen hoor. Acht jaar geleden: Burton Electric
drdre1 zegt
@tenaci: jaaa… Maar je begrijpt wat ik bedoel. ?
shibby zegt
Jammer! Heb er een keer een rondleiding gehad en de heren waren bijzonder gepassioneerd in hun werk en hun verhaal. Hopelijk kunnen ze er wat moois van maken!
moveyourmind zegt
Burton is niet alleen de grootste Nederlandse fabrikant van sportwagens, ze zijn wereldwijd zelfs één van de koplopers onder de autofabrikanten en op het gebied van electrische aandrijving.
Vreemd genoeg heeft Autoblog nog nooit een artikel gewijd aan de electrisch aangedreven Burton Celebrator, terwijl er daar meer van verkocht zijn dan van alle Tesla’s ooit bij elkaar.
kobus1967 zegt
@moveyourmind: ik dacht wel toen ik net in de badkamer was, wat een rare opzetborstel?
Loek zegt
@moveyourmind: zeker weten?
https://www.autoblog.nl/archive/2007/03/31/burton-vibrators-op-autorai-ladies-day
Graaf net zoals je de rest doet: dieper.
rob5nismo zegt
Burton maakte de lelijke eend mooi
SpiderIV zegt
Met het Autoblog netwerk moeten we toch in slagen om wat voor elkaar te krijgen. @Willeme voor jou als ervaren automan niet leuk om het initiatief te nemen? Ik doe mee!
willeme zegt
@spideriv: Ik houd heel erg veel van auto’s. Met Burtons heb ik een beetje moeite. het idee is grappig, maar ik heb er niet zoveel mee. Laat staan om 5 miljoen op stuk te slaan ;-).
Volgens mij is Spyker kopen een héél stuk goedkoper!
Dutchdriftking zegt
Ideaal bedrijfje om retro elektro gebakjes mee te bouwen.
jpoers zegt
@dutchdriftking: https://www.autoblog.nl/archive/2010/09/12/burton-gaat-ook-elektrisch
vetnek zegt
Misschien wat voor Ikea, de Børton
herbert zegt
Haha sportwagen merk, man wat een armoede en kitsch een Burton.
Robert zegt
Mag ik zeggen dat ik die Burton kits eigenlijk spuuglelijk vind? Eerlijkheidshalve komt dat ook door de basis, die 2CV is eigenlijk een onmogelijke auto, met dat motorblokje zo ver naar voren geplaatst wordt elke kitkar een soort van Cleopatra op wielen.
De enige kitkar op 2CV basis die dit nog redelijk wist te verbloemen is (was) de Voglietta Rondo, die een soort aangezicht had wat wel wat elementen bezat van de good old Volvo P544. De oprichter van dit merk is een ex-collega van me, maar de laatste keer dat ik hem sprak had -ie de hele handel van de hand gedaan. Volgens mij wordt er weinig meer met dit kitkar-merk (het is/was gevestigd in Zevenaar) gedaan, maar mocht iemand er meer over weten, hoor ik dat graag.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voglietta?wprov=sfla1
johnwaters zegt
In de titel de term sportwagenmerk gebruiken en jezelf achteraf afvragen of de term sportwagen van toepassing is, dat noemt men schizofrenie.
mashell zegt
Rare cijfers. De verhoudingen tussen winst, omzet en verkoopprijs zijn erg bijzonder.
harrie zegt
@mashell:
Meeste omzet en winst komt volgens mij voornamelijk uit de webshop met 2CV/Diane/etc onderdelen, daar zijn ze behoorlijk groot in.
Ze ontwerpen en produceren zelf ook veel onderdelen.
Denk dat de Kitcars ondertussen bijna bijzaak zijn geworden.
pomoek zegt
@mashell: ik ben geen kenner maar een omzet van 5 miljoen en een winst van 1 miljoen is…. waanzinnig. De investering, die blijkbaar ook 5 miljoen is, heb je er in 5 jaar uit.
ghost zegt
“You gotta pump those Numbers up”
“Those are rookie Numbers!”
cocoloco zegt
Een Burton is een soort Morgan?
Echt compleet wat anders. Het een is een autofabrikant de ander een kitcar fabrikant.
Grappig ding hoor zo’n Burton maar een 2cv is in mijn ogen toch net even toffer. Vooral de hele vroege of een gele (James bond) dan wel een groene (Sjaakie in Flodder) cult bak.
joostie zegt
Met mijn pa er eentje gebouwd, mooi ding, rijdt fantastisch! Lekker ruisen op de binnenweggetjes, 3 dagen plannen om naar Zuid Frankrijk te rijden, heerlijk. Joie de vivre ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Goeie prijs. Ik wil het wel, maar heb het niet liggen…