
De F1 film van Lewis Hamilton en Brad Pitt is een belachelijk succes.
Het leek een bizar idee. Oké, in deze wereld van social media en vijftien minuten roem voor iedereen, is er misschien geen plaats meer voor echte nieuwe film(super)sterren. Dus zijn Tom Cruise en Brad Pitt voor nu en voor altijd de laatsten der Mohikanen. Maar toch, een 60+er die op het witte doek schittert als F1 coureur…Dat gelooft toch niemand?
Een niet heel verrassende verhaallijn ten spijt (of ten dank?) blijkt echter iedereen massaal naar de bios te gaan voor het spektakelstuk. Na Disney’s Elemental is F1 the Movie nu zelfs het grootste box office succes van het decennium waar het gaat om ‘originele’ films. Waarbij origineel wil zeggen dat het niet de zoveelste sequel van een eerdere film is. Dat wil zeggen niet Spider-Man 289 of Avengers and Furious 3.478.
Nu is dat aan een kant makkelijk, want álle films dezer dagen zijn sequels. Iets origineels wordt bijna niet meer gemaakt. Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als bij auto’s en muziek. Kennelijk hebben onze en jongere generaties geen inspiratie meer. Maar het is ook zo dat F1 gewoon steenveel geld in het laadje brengt. De teller staat nu al op 400 miljoen Dollar. Niet alleen Pitt, maar ook Lil’ Lewis zal dus aan het eind van de rit nog weer wat kunnen bijschrijven op zijn toch al uitpuilende rekening.
Het is op zich ook wel goed nieuws voor warmbloedige mensen. Na het succes van Top Gun: Maverick, blijkt dat het volk toch nog wel en masse zit te wachten op traditionele actiefilms met veel testosteron, ontploffingen en voertuigen die hard gaan. Sterker nog waarschijnlijk snakt men hiernaar in de zee van de inwisselbare policor meuk die Hollywood verder produceert tegenwoordig. De markt heeft gesproken en die zal in de toekomst waarschijnlijk weer wat vaker bediend worden. Want zo gaat dat uiteindelijk toch. Heb jij F1 al gezien? Of ben je zelf een 60+ coureur als je niet op autoblog zit? Laat het weten, in de comments!





Grappig genoeg was de leeftijd van Pitt niet zo’n probleem. Het had gewoon een klasgenootje van Alonso kunnen zijn geweest. Een Hollywood approach van de regels die op zich wel leuk vermaak opleverde. Ik vond de film zeker de moeite waard.
Nog even een toevoeging: 350 miljoen, dat was het filmbudget. En alsnog meer dan kostendekkend dus…
De film is nog niet kostendekkend. Die $400 miljoen waarover gesproken wordt is de totale opbrengst bij de bioscoopkassa’s, niet het bedrag dat naar de studio’s en producenten gaat. Ongeveer de helft gaat naar de bioscopen, in China is dat soms zelfs 75%. Daarom is de vuistregel voor bioscoopfilms dat je bij een opbrengst van 2 tot 2,5 keer het budget pas kan spreken van kostendekkend zijn. Op een budget van $350 miljoen zou je dan dus tussen de $700 miljoen en $875 miljoen aan opbrengst moeten hebben om break-even te draaien.
Wat voor deze film gewoon enorm scheelt is dat de bioscoopopbrengst niet zo belangrijk is als voor de meeste andere films. Het is een prestigeproject van Apple, dat miljarden over de balk smijt om een sterk portfolio op te bouwen van Apple Original films en series voor hun Apple TV+ service. Daarom wordt er nu, ondanks dat de film verre van kostendekkend is, toch al gesproken over een vervolg.
Ze hebben ook tientallen miljoenen binnengeangeld met de sponsors op de auto van Apex Grand Prix
Ja, leuk voor Brad Pitt. Overgewaardeerde acteur, maar voor dit soort eendimensionale rollen best geschikt.
NB De fantasie is weg, kopie paste en kassa. Paar zinnetjes in AI, muziek klaar en je bent artiest op Spotify of idem voor boeken, schilderijen en… autodesign. Deel van het probleem is het verlies van talent. Dat begon al bij de elektrische gitaar, de synthesizer, de sampler en nu dus AI. Weg talent, weg smaakontwikkeling. Zoals ooit de Rembrandts verdwenen met de uitvinding van de fotografie. Of de Guigiaro’s en Gandini’s verdrongen werden door grote teams en nodeloos ingewikkelde ontwerp- en ontwikkelkosten. Mensen zullen er ook zijn dat ontwerpen door Giugiaro of Gandini werden hergebruikt, portretten vroeger afhankelijk van de prijs wel of niet leken (veel schilderijen bevatten alleen het originele hoofd, de rest was vooraf al geschilderd) en muziek wordt minder bij gebrek aan concurrentie. Ieder zijn eigen gehypete kleine bubbel. In plaats van 1 Top 40 met maar 1 plaats op 1. Met op nummer 1 The Stones, Led Zeppelin, Prince, Queen of Bowie. Dat komt niet meer terug helaas.
Ok boomer 🙄
Goed pleidooi. Eens. Maar mensen blijven authenticiteit nog steeds belangrijk vinden. Ook al zitten we nu in ’t era waarbij dat minder belangrijk lijkt, ik voorspel dat talent, ambacht en menselijke input weer belangrijk wordt, omdat dit era doorschiet. We hebben nog niet leren omgaan met alle gevolgen van technologie.
Die handwerk-trend komt vaak terug, maar wordt vaak weer na verloop van tijd geabsorbeerd door gemakzucht.
De mens zoekt altijd weer naar makkelijke oplossingen.
Elektrische gitaar? Die gaf de artiest juist meer manieren om zichzelf uit te drukken tov de akoestische variant, zowel muzikaal als qua stage presence, terwijl er nieuwe vaardigheden nodig waren om het instrument te beheersen: een versterkte elektrische gitaar is (zonder distortion) behoorlijk onvergeeflijk en foutjes poets je niet weg: je hoort alles. Mooiste instrument ooit.
Verder wel eens met je betoog. Jaren 80/90 films zijn voor mij de sweet spot.
Maar, is het het waard om te gaan zien? Of is het een beetje als drive to survive, te ver van de realiteit met opgeklopte rivaliteit.
Verreweg van de realiteit. Het slaat eigenlijk allemaal nergens op. Persoonlijk 1 van de slechtste films die ik in jaren heb gekeken, we stonden op het punt om halverwege de bios uit te lopen.
Typische toetsenbordridder. Ik zat in een bomvolle grote UCG zaal in Brussel, ik heb daar niemand zien weglopen. De AD2021 finale had meer Hollywood verhaallijn dan de film zelf..
Het is een erg leuke en zeker vermakelijke film. Mits je maar niet naar de bios gaat en een formule 1 documentaire denkt te zien. Het is Hollywood vermaak. Mooi gefilmd. Zeker van hoog niveau.
Waardeloos verhaaltje maar mooie actieopnames van F1. Zo kan het wel samengevat worden.
Waarom is z’n auto aan ’t laden op de film poster?
De Dino-film (#9 gok ik) met Scarlett J. werd voor US$ 182 miljoen gemaakt en de teller bij de kassa’s staat al bijna op US$ 580 miljoen aan opbrengsten. Die franchise films brengen dus nog steeds veel (meer) geld in het laatje. Overigens is de F1 film nog lang niet kostendekkend aangezien de bioscoop exploitanten ook hun deel van de opbrengsten ontvangen. Wel knap van Brad P. om op die leeftijd dit soort intense films te maken en ook nog eens US$ 30 miljoen aan salaris gestort te krijgen voor 1 filmrol. Als producer zal hij er ook nog eens aan verdienen.
Ik vond de film prima te kijken. Had veel slechter kunnen zijn ondanks de Hollywood fratsen.