Investeringstip: koop een handgeschakelde Porsche 928

Auteur: , 32 Reacties

De klassiekerbubbel eist zijn zoveelste slachtoffer.

Investeringstip: koop een handgeschakelde Porsche 928

De Porsche 928 is tegelijkertijd een van Porsche’s meest geliefde en meest gehate auto’s. De wagen die ooit de vervanger van de 911 had moeten worden sloeg op commercieel gebied de plank een beetje mis, maar wist in het proces toch wat harten te veroveren. In het verleden kon je ze oppikken voor een habbekrats, maar ook deze auto’s zijn inmiddels gevonden door de investeringsgieren.

Oorspronkelijk kozen de meeste mensen voor de standaard geleverde automaat, terwijl de handgeschakelde versie je geen cent meer kostte. Dit is een kritiek verschil, omdat de automaat zorgde voor een ervaring die nou niet per se levendig te noemen was. Dit in tegenstelling tot de handbak, waarmee je het karakter van de 240 pk sterke 4,5-liter V8 in combinatie met achterwielaandrijving bijna op je tong kon proeven. Juist omdat het blok wat pikants mist, is het noodzakelijk om jezelf die ervaring te gunnen.

Dit blijkt ondertussen ook uit de prijzen waarvoor de wagens gaan. Een vlugge scan langs een aantal sites als AutoTrack laat zien dat de handgeschakelde uitvoeringen, die tevens een stuk schaarser zijn, tegenwoordig voor vrijwel dezelfde prijzen worden verkocht als automaten in topconditie. Daarnaast gaan de eerdere handgeschakelde modellen, als je ze al kunt vinden, voor nog veel meer van de hand.

Als voorbeeld is er een eigenaar van een 928 uit ’79, die hem na een rondje onderhandelen mocht overnemen voor minder dan 3.000 Britse ponden. Afgezien van het feit dat hij er wel wat aan heeft geknutseld en dus een gelukje had met de aanschaf, kun je niet ontkennen dat de prijzen van de Porsche 928 behoorlijk in de lift zitten. Tegenwoordig zou hij een veelvoud van datzelfde bedrag af moeten rekenen om hem mee te mogen nemen. Ze zullen misschien niet zo gewild zijn als sommige andere Porsches, maar er is zeker nog wat onbenut potentieel om van te profiteren.

Meer lezen? Check waar je op moet letten bij het investeren in auto’s, de reden dat bepaalde auto’s in waarde stijgen en deze investeringstips!



32 reacties

Dan wel een handgeschakelde 928 MET trekhaak, voor de Tabbert.
Automaat mag ook, past bij het ware gran turisme karakter van de 928
Wat voor mij een must is, is de zwart witte ruitjesbekleding uit een vroeg model.
Een later model zou ik laten, te veel elektonische rommel, ooit kostte reparatie van de bandenspanning sensors vier mille alleen al.
Miskent talent, heeft alles in zich om Autoblog troeteldier re zijn.
@desjonnies: Ik had wel verwacht dat je voor de Renault Alpine zou gaan…

Persoonlijk vind ik deze Franse tegenhanger van de 928 een stuk begeerlijker, al was het alleen maar om de originele Radio Renault met vijfbands equalizer met van die mooie Schuifjens…
@moveyourmind: schuifjes…

Autocorrect staat kennelijk in de Swiebertje modus…
@moveyourmind: Alpine is toch geen zware GT, zoals een 928?
Juist daarom zou ik liever de Alpine hebben dan de GT, trouwens.
@mout: zware gt, slechts 1400 kg. Dat is inclusief de v8
@moveyourmind: Welke Alpine bedoel je? De A610 of de GTA, de voorganger van de 610?
Heb zelf nooit in een 928 gereden, maar zelf een GTA V6 Turbo gehad (ja met de Radio Renault met 5 schuifjes, drama dat geluid omdat er bijna nergens massa in de auto is. Je hoort de dynamo er doorheen loeien). Absoluut geen GT om mee te rijden.
Nooit mijn GTS voor 10K moeten verkopen.
Dat was de nummer 1 qua spijt.
@rulefollower: Pfoe, kan ik me voorstellen! Wil je de reden hier ook delen?
@rulefollower: die had nu goud waard geweest!
was een jaar of 7 terug. De prijzen waren toen zo laag. Had hem voor dat geld ook opgepikt in Duitsland.
He, is de samenwerking met Marktplaats voorbij?
@willeme heeft volgens mij eens uitgelegd waarom je juist de automaat moet hebben bij de 928.
Harry’s garage!!
Ben benieuwd wanneer onze 307 (xsi!!!) met kapotte airco ten prooi valt aan de investeerders…
Bij ons om de hoek had vroeger iemand zo’n 928. Een beige, typisch een jaren ‘80 kleur. Het was dan ook de jaren ‘80 dus dat klopt wel.

Vond dat zo’n gaaf ding. Beter dan die saaie zakenauto die mijn vader had.
Kijk maar uit, straks komt er een run op de 924.

2; De 928 heb ik altijd iets moois gevonden, nooid 1 gekocht al kan ik me wel 1 permiteren. Reden, dromen grijpen me niet. En… ja daar is 1 echte die ik en alleen die wil. met 6 zuigers acherin. Geen droom, dus die gaat er komen. 911/991. 911/963.
@tarquesh: laat die run maar komen.👊
@tarquesh: Ze zeggen dat je je helden/idolen niet ontmoeten en ik geloof dat dat voor auto’s ook geldt. Dat is (volgens mij) ook precies de reden dat mijn opa nooit een 911 heeft gekocht. Hij heeft die auto op zo’n voetstuk staan dat hij niet durft om er een te kopen.
Harry heeft gelijk, ik heb nu 9 jaar een 79 handbak 928 en ik hoef geen andere hobby auto meer. De auto is ook eenvoudig, je kan er als amateur goed aan sleutelen. Het 928 forum op rennlist.com is het meest actieve, allemaal liefhebbers ipv patsers :)
https://www.autojunk.nl/2011/02/porsche-928-5
@wopfe: Gaaf man! Die auto’s zijn echt ondergewaardeerd, maar dat maakt ze juist ook weer wat leuker. Geniet ervan!
@ikschrijfookoverautos: He, je moet wel kiezen he.
Óf ze zijn ondergewaardeerd.
Óf ze zijn het nieuwe slachtoffer van de klassiekerbubbel.

Verder zit ik te wachten tot de 245 Transfer bubbelt. Maar ja, ik heb waarschijnlijk het enige rijdende exemplaar van NL, dus het moment is moeilijk te herkennen ;-)
@mout: Ondergewaardeerd in de zin dat ze geen publieksfavoriet zijn ;) En 245’jes zijn FANTASTISCH!
@ikschrijfookoverautos: Verkleinwoordjes bij voertuigen waar je wat mee hebt, ik maak me er ook schuldig aan. Bij een 245 zou ik dat niet zo snel doen, maar bij een 245 transfer is het écht misplaatst. ;-)
@wopfe: makkelijk om aan te sleutelen… tuurlijk. Ik weet niet wat jij gewend bent. Alles zit met een miljoen schroeven vast en is overengineerd tot de max
@xiran: Ik ben een 928 uit ’79 gewend :)
Mijn oom houdt zijn 997 S cabrio als investering. Zou de 997 ooit een échte klassieker kunnen worden en is er een klein kansje dat ‘ie dus in waarde gaat stijgen?

Ik volg de 997 nu al +-1 jaar en de prijzen blijven rond de 50.000€ hangen.
@888natan: alleen de bijzondere modellen zoals GT2/3 en de turbo stijgen misschien. Turbo vanwege de betere motor. Gewone blijven gewoon hangen op een bepaald niveau. Een 993 en 964 zijn luchtgekoeld. Dat is bijzonder want dat wordt niet meer gemaakt.
@stephane8200: helaas helaas.. hij rijdt er gelukkig wel gewoon +-20.000 km mee! Het is ook niet de facelift versie waardoor je ook wel de PDK mist.
Goed stuk, i approve this message.
Wel een fijne kleur op die 928
Yes! Hebben een handbak thuis staan uit het eerste productie jaar.. toch maar eens peilen wat zoiets doet op de markt..
Staan er op AutoScout24 in NL meerdere voor ongeveer 12k. En ze gaan tot voorbij 100k.

Betekent dat dat je de 12k modellen allemaal asap moet gaan opkopen? Of haal je de ellende van iemand anders in huis?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).