MV Agusta en Pirelli maken speciaaltje van rubber

Auteur: , 22 Reacties

Best of both worlds.

MV Agusta ging enkele jaren geleden misschien bijna kopje onder, tegenwoordig bouwen ze gezellig verder aan de toekomst. Toegegeven, ook de Italiaanse motorenfabrikant ontwijkt niet ieder PR-drama, de fundering van het bedrijf is vandaag prima in orde. De meest recente samenwerking met Pirelli Design is hiervan het bewijs.

De Dragster 800 RR PIRELLI is, zoals de naam al doet vermoeden, gebaseerd op de MV Agusta Dragster 800 RR. Dit betekent dat de tweewieler een 798cc driecilinder heeft, die bij een toerental van 13.100 een niet onsmakelijke 140 pk produceert. Daar tegenover staat een gewicht van slechts 168 kg, dus snel is hij zeker. Zijn topsnelheid is 244 km/u.

De Pirelli-uitvoering van de Dragster 800 RR onderscheidt zich van het standaardmodel dankzij twee haarfijne kleurencombinaties. De motor is zowel verkrijgbaar in zwart-geel als een wit-blauw. Diezelfde kleuren zijn vervolgens verwerkt in de zetel, evenals de wielen en het frame van de motor. Belangrijker is het feit dat een aanzienlijk deel van de motor gemaakt is van rubber. Pirelli heeft namelijk een nieuwe formule gevonden waarmee onderdelen van speciaal rubber gemaakt kunnen worden dat niet krast.

De tweewieler zal in gelimiteerde oplage worden gemaakt. MV Agusta wil momenteel nog niet zeggen hoeveel exemplaren er precies geproduceerd zullen worden. De prijs is eveneens nog niet bekendgemaakt.



22 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Geen mooie fiets, net of alles boven de wielen klem heeft gezeten…
@smoked: blij dat smaken verschillen!
@dromedaris: geen smaak is ook wat he. Dit is een geweldige motor .
Wow, hier wil ik mijn Z750 wel op inruilen, wat een gave machine is dit.
@erik64: ik mijn cbr 600 uit ‘94 ook wel, ben alleen bang dat het niet veel zoden meer aan de dijk zet …
@erik64: snap ik
244kmpu is niet echt snel. Wel een leuk merk
@donald: zonder ruitje is dat snel genoeg hoor, bij 180 vind ik t wel best op mn motor
@donald: ga maar eens 200+ rijden op een naked bike…
@donald: Niet? De meeste mensen zullen bij 200 het gas al los laten..
@donald: het is wel een naked ey dus zonder kappenwerk en al, iets met luchtweerstand
Ik vind 244km/u wel langzaam met 140 pk en 168kg. Een auto van 1200 kg kan met 140 pk minimaal 200. Van 1200 kg kun je wel een stuk of 7 van deze bikes maken en 7 x 200km/h is 1400km/h. Nou is dat misschien een beetje overdreven maar een km of 500 a 600 p/u moet ie wel boeken anders hoef ik hem niet.
@e36thuglife: boven de 180kmh is het echt geen feest meer op een nakedbike. 244kmh is hard zat
@e36thuglife: er bestaat nog zoiets als luchtweerstand
@e36thuglife: heeft denk ik te maken met de weerstand die bij een doorsnee auto beter is dan bij een motor.
@e36thuglife: echt? Vol in de wind zonder kappen? Dat vind jij langzaam? Vlg mij rij jij geen motor
@e36thuglife: De C.W. waarde bij een motor is relatief een stuk hoger dan bij een auto. Zeker bij een naked bike als dit heb je dus te maken met een enorme luchtweerstand (wat overigens kwadratisch toeneemt), dus het is als je er over nadenkt helemaal niet gek dat hij “maar” 244 km/h gaat.
@e36thuglife: de snelheid is ongetwijfeld elektronisch begrensd. Mijn MT09 liep voor een flash van de ecu ook niet harder dan 220. Na de flash heb ik nu 15 pk meer en dus 130 pk met een top snelheid van 270km/u. Dit apparaat kan dus ongetwijfeld ook een stuk harder.
@e36thuglife: als je rolweerstand buiten beschouwing laat heeft het gewicht niet gek veel te maken met de topsnelheid. Een Space Shuttle van bijna twee miljoen kilo kun je ook lanceren tot 48.000+ km/u als je er maar genoeg kracht onder hangt :)

Topsnelheid is eerder een samenspel tussen pk’s en luchtweerstand.
De zwart gele combi vind ik wel gaaf. De blauw witte vind ik een beetje een slav editie, matched wel bij een adidas trainingspak.
Die zwart gele voor mij. Wat een pracht machine
Zwart met geel werkt altijd wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).