De nieuwe Aston Vantage: dit wordt ‘m

Auteur: , 35 Reacties

En nee, het wordt geen kleurplaat.

Je zou het bijna vergeten, maar de huidige Aston Martin Vantage is alweer sinds 2005(!) in productie. Dat de Britten destijds een ijzersterk ontwerp hebben neergezet blijkt wel uit het feit dat de auto er nog steeds verre van verouderd uitziet. Sterker nog: de V8 Vantage en V12 Vantage zijn anno nu gewoon prima opties voor petrolheads met cash to blow.

Na ruim 12 jaar wordt het echter tijd voor een nieuwe instapper (de Cygnet negeren we) en onlangs heeft Aston Martin een patentaanvraag ingediend in Japan. Deze plaatjes duiden zeer waarschijnlijk op de nieuwe Vantage en zoals je kon verwachten wordt het een soort mini-DB11, maar dan misschien nog wel mooier.

We kunnen je helaas niet vertellen wanneer de nieuweling wordt onthuld of wanneer ‘ie in productie gaat. Diverse Britmedia hebben het over een onthulling die later in 2017 plaatsvindt. Verder ligt het natuurlijk voor de hand dat de V8 van Mercedes-AMG z’n weg naar de neus van de nieuwe Vantage zal vinden. Dat gebeurde immers ook al met de DB11 die daarnaast “gewoon” met V12 leverbaar is.

Deze geblazen 4.0 V8 met Hot V-layout (uitleg) is in de diverse AMG’s goed voor ruim 600 pk, wat meteen een eventuele versie met V12 overbodig zou maken. Jammer voor de liefhebber, maar beter voor het milieu en dus ook voor Aston Martin zelf. Op die manier worden de gemiddelde uitstootwaardes binnen het gamma immers omlaag gebracht en dat kan Brussel waarderen.



35 reacties

Ziet er op het eerste gezicht goed uit. De koplampen vind ik wel een tikkeltje saai, maar niet verkeerd. De kenmerkende grille vind ik wel mooi verwerkt in het design.
@berlinetta: Hoe kun je dat nou weten? Misschien worden de koplampen wel paars. Of strobo
Autontwerpen 2017: gril moet groter. Jammer vind ik persoonlijk. Audi’s kunne het wel hebben maar de BMW X3 van laatst, alle lexussen en Astons: niet echt geslaagd.
@pietertjep85d: ik vind dat Audi’s het ook niet kunnen hebben, maar dat terzijde.
Ik kwam laatst een Mazda Xedos 6 tegen. Een Mazda premium proging uit de jaren 90. Die wagen heeft zo’n kleine grille dat het haast koddig oogt. Het gekke is dat de motoren die we nu inzetten kleiner van inhoud en zuiniger geworden zijn en dus minder lucht nodig hebben om als mengsel in de cilinders te stoppen. Eigenlijk is de grote grille helemaal niet nodig. Het is puur een design ding om de wagen “streedcred” te geven.
@mashell: Turboblokjes hebben juist meer vermogen dan ooit, dus netzoveel meer lucht nodig. Maargoed, je hebt wel gelijk dat het meer cosmetisch dan noodzakelijk is vandaag de dag.
@pietertjep85d: Het kan wel mooi zijn, maar veel autofabrikanten zetten hun grille helemaal tegen de onderkant van de auto aan en dat is niet mooi. Kijk eens naar een Mondeo Vignale. Hier staat de grille lekker hoog en dit oogt wat mij betreft stukken beter.
@pietertjep85d: Bij deze zit ie behoorlijk laag. Kan dus nog wel meevallen qua looks…
Ziet er zo op die schetsen best goed uit. Maar ergens toch wel jammer dat er een ordinair AMG blok in komt, ook al is dat natuurlijk een geniaal ding. Kunnen we alleen nog hopen dat hij qua PK’s en geluid in ieder geval alles van AMG overklast. maar dat kan ook nog wel eens tegenvallen. En dan blijft er behalve het uiterlijk eigenlijk geen enkel voordeel t.o.v. een AMG GT (S/R) over….
@trustmeiamanengineer: “ordinair amg blok”… jij bent écht een engineer he..
ook in een pagani bijv. zit een “ordinair amg blok”, en zo’n V12 van Aston zijn bijvoorbeeld 2 “ordinaire FORD” v6en, door een stagiair aan elkaar vast geplakt..
@lekkaah: Hahah de stagiair. Meesterlijk. Nu weten we ook wie we de schuld kunnen geven. ‘Ja joh, altijd weer die kutstagiair’.
@lekkaah: zoek eens op pagani interieur, dan zie je ordinair in optima forma. AMG motoren zijn gewoon ordinair, zo zijn ze ook bedoeld.
@mashell: @sr20det: ‘ordinair is in the eye of the beholder’ dit betreffende AMG blok is zeker niet ordinair in mijn ogen, eigenlijk in elk techniek waarnaar veel vraag naar is en waar tientallen miljoenen in ontwikkeling is gestoken, is in mijn kapitalistische ogen niet ordinair, maar nogmaals, ordinair is een relatief begrip.
@lekkaah: een Zonda is redelijk ordinair als je het mij vraagt, maakt ‘m niet minder lekker hoor trouwens.
@trustmeiamanengineer: heritage, daarvoor kocht je altijd al een AM ipv een Jag (of nu AMG)
@hehe:

Heritage ..
Is dat hetzelfde als stuurbeleving ??
@lincoln: ik kan niet precies mijn vinger er op leggen wat het is, maar ik merk wel dat ook ik er niet ongevoelig voor ben.
@hehe:

Vandaar dat die toko al sinds de oprichting failliet is ..

Heritage ..
en dat voor een relatief jong bedrijf ..
Vind het nogal wat ..
@lincoln: ik zeg niet dat het reëel is, alleen maar dat het werkt.
Maar jong is het bedrijf toch niet, opgericht in 1913, voor Bentley, Maserati en ook voor Lincoln
@hehe:

Dude .. ben eerlijk waar altijd in de veronderstelling geweest dat die toko van na 1950 was !!

zie ik het in een iets ander perspectief ..
Thanks ..
@trustmeiamanengineer:

Ben geen ingenieur ..
Maar volgens mij is dat AMG blok verre van geniaal ..
Kan deze v8 dan ook niet in de supercar van bmw?
@reggie-boy_rood: tuurlijk mercedes die een geniaal AMG blok levert aan BMW.

Wat denk je zelf.
@reggie-boy_rood:
V8 van AMG in een BMW..?
Hopelijk een stuk mooier dan de DB11.
Patent in Japan.
Kan het zijn dat dit een kleine reeks wordt zoals de Ferrari J50 enkel voor de Japanse markt?
Waarom een patent anders indienen zover van huis? Even printen en kan m’n kleine hem vanavond in kleuren…
@ericc: waarschijnlijk hebben ze patent in de VS, in Europa, in China, in Japan, in Australie, in de VAE, in Zuid Africa, in verweggistan oftwel overal aangevraagd maar is alleen die uit Japan uitgelekt.
Ahh.. het is dat ik geen tijd heb komende dagen anders kon ik van de patentschetsen een 3D model bouwen.
Dit zou wel eens een mooiere auto dan de DB11 kunnen worden. De schetsen zien er in ieder geval veelbelovend uit.
Wat betreft die V12: Die gaat er gewoon komen. Het blok ligt toch al op de plank en nu de V8 ook een (groot) gedeelte van de DB11-verkopen voor zijn rekening gaat nemen zullen de ontwikkelkosten van de V12 elders terugverdiend moeten worden. Ik acht de kans daarom groot dat er ook een nieuwe V12 Vantage komt.
Nu al mooier dan de DB11.
Mooi Vulcan frontje, Ziet er erg lekker uit!
Iedereen die BMW en Audi beschuldigd van kopiergedrag, kan zijn beklag ook wel bij A.M. doen. Niet dat het lelijk is, maar alle modellen lijken wel heel veel op elkaar.
Zo te zien geen “floating roof” zoals bij de db11. Gelukkig
Asjeblieft geen two-tone. Asjeblieft geen two-tone.
Asjeblieft geen two-tone.
Ziet er goed uit
Wat is dit?? Een naaimachine patroon, zodat je moeder het op je petje/kussen/sweater kan naaien?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).