Je nieuwe favoriete station uit Ingolstadt is hier.
Eerder dit jaar presenteerde Audi de gloednieuwe A6 (C8). Het merk hield de Avant nog even onder de pet, maar vandaag is de presentatie daar. Ruimer, zuiniger, strakker én technisch een stuk geavanceerder.
Terwijl de popo met de oude A6 Avant moet rondtuffen, mag de betere leaserijder straks plaatsnemen achter het stuur van de kakelverse A6 C8 Avant. Cijfertje zijn belangrijk bij een auto als deze, dus laten we daar maar meteen mee beginnen. De 2018 Audi A6 Avant is 4,94 meter lang, 1,89 meter breed en 1,47 meter hoog. Billy-kasten laden is geen enkel probleem, want met de achterstoelen plat biedt de station maximaal 1.680 liter bagageruimte.
Motoren
Bij dit formaat auto hoort een stevige motor en dat zit wel snor bij de nieuwe A6. De A6 Avant is verkrijgbaar met drie V6-motoren (tweemaal diesel, één benzine) en een tweeliter viercilinder diesel. De V6 turbo benzinemotor levert 340 pk. Qua diesels moet je het stellen met 204, 231 of 286 pk. Om de uitstootcijfers nog enigszins vriendelijk te houden zijn alle motoren gekoppeld aan een mild-hybrid (MHEV) systeem. Audi zegt 0,7 l/100 km te besparen met de komst van MHEV. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een automatische transmissie. De twee V6 TDI’s krijgen een achttraps tiptronic. De 2.0 TDI en de 3.0 TFSI beschikken over een S-tronic bak. Wie kiest voor een zescilinder krijgt Quattro cadeau.
Minder knoppen, meer schermen
Het infotainmentsysteem bestaat uit een optioneel (MMI navigation plus) 10.1-inch scherm. Daaronder zit een 8.6-inch scherm voor de climate control. Ook onderdeel van MMI navigation plus is Audi’s bekende Virtual Cockpit. Nog een 12.3-inch scherm voor je neus. Het interieur van de nieuwe A6 kwam al eens voorbij in deze video die we eerder hebben gemaakt.
Beschikbaarheid
De nieuwe Audi A6 Avant is vanaf juni te bestellen. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
UPDATE: bekijk de video van de nieuwe Audi A6 Avant op autojunk.nl.
92 reacties
Maar ik heb je toch wel een like gegeven hoor.
Met een net woord noemen wij van stichting Aap dat tegenwoordig gewoon leasen ..
Als het alleen de lampen zijn dan kan ik het me nog wel voorstellen, die maken mij niet erg veel uit.
Maar dat onrustige stuk plastic met die opzichtige nepuitlaten er onder is niet iets waar ik persoonlijk blij van word.
De chrome strip ook niet, beetje to much.
Valt best mee. Die van mij reageren allemaal enthousiast op mijn S-Type.
In een jaar nog niet één negatief commentaar gehad.
Ofwel komt het door de kleur op de persfoto’s.. hmmm ik ben (nog) niet overtuigd.
En vervolgens een bezoekje aan de zon voor uw 2018 depressie.
Dit vind ik juist klassiek en heel herkenbaar Audi en bijgeschaafd tov de huidige A6 Avant.
Net op YouTube op het kanaal van AutoBild gekeken naar de vergelijking. Vooral van het zij aanzicht vind ik de A6 heel wat beter tov de andere twee merken.
De duitsers gaan gewoon door met de v6 en de v8, en tot nu toe werkt dat.
Zou mijn eerste keuze zijn in zijn segment.
Voor wie z’n favoriet? De monteurs in de werkplaats word hier bedoeld zeker…?🤔👍
En dat betekent niet dat deze nou zo lelijk is. Er zijn veel klachten over de te grote grille en de teveel chromen frutsels en de teveel gekke lijntjes, maar dat is het niet. In grote lijnen lijkt hij heel erg op de C7, dus dat is het ook niet. Er klopt gewoon iets niet aan deze auto en ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Het is misschien hetzelfde ‘probleem’ wat de C8 Sedan ook heeft. De C7 heeft ons zo verwend qua goed design dat het niet op te volgen is. Ze lopen tegen hetzelfde probleem aan als BMW toen ze de G30 presenteerde. De G30 is niet lelijk, niet slecht ontworpen, en zeker BMW-waardig. Maar zo clean en zo mooi als een F10 komen ze gewoon niet meer. En zowel de F10 5-Serie als de C7 A6 zijn de mooiste sedans van de afgelopen paar jaar. En er moet iets bijzonders komen wil dat nog veranderen.
Overigens ben ik bereid om mijn mening aan te passen als de S6 en RS6 gepresenteerd zijn. Die hebben kans om nog beter ontworpen te zijn, en het gaat waarschijnlijk hard.
🤢🤮
Bij de V6 “krijg je” Quattro omdat het onderstuur te groot is door het hoge gewicht van het blok voorin.
Verder ziet hij er wel mooi uit…
Vergelijk het eens met de eerste Audi A6 stationwagon:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/AUDIS6Avant-C4–760_2.jpg
Dat lijkt mij een veel prettiger auto om in te zitten. En die heeft ook nog een redelijk verticale kofferbak, wel zo praktisch.
Het is bijna een wonder dat je überhaupt nog eens tukje band ziet..
De A6 wordt al jaren in Neckarsulm gebouwd