De nieuwe Audi A6 Avant is officieel

Auteur: , 92 Reacties

Je nieuwe favoriete station uit Ingolstadt is hier.

Eerder dit jaar presenteerde Audi de gloednieuwe A6 (C8). Het merk hield de Avant nog even onder de pet, maar vandaag is de presentatie daar. Ruimer, zuiniger, strakker én technisch een stuk geavanceerder.

Terwijl de popo met de oude A6 Avant moet rondtuffen, mag de betere leaserijder straks plaatsnemen achter het stuur van de kakelverse A6 C8 Avant. Cijfertje zijn belangrijk bij een auto als deze, dus laten we daar maar meteen mee beginnen. De 2018 Audi A6 Avant is 4,94 meter lang, 1,89 meter breed en 1,47 meter hoog. Billy-kasten laden is geen enkel probleem, want met de achterstoelen plat biedt de station maximaal 1.680 liter bagageruimte.

De nieuwe Audi A6 Avant is officieel

Motoren
Bij dit formaat auto hoort een stevige motor en dat zit wel snor bij de nieuwe A6. De A6 Avant is verkrijgbaar met drie V6-motoren (tweemaal diesel, één benzine) en een tweeliter viercilinder diesel. De V6 turbo benzinemotor levert 340 pk. Qua diesels moet je het stellen met 204, 231 of 286 pk. Om de uitstootcijfers nog enigszins vriendelijk te houden zijn alle motoren gekoppeld aan een mild-hybrid (MHEV) systeem. Audi zegt 0,7 l/100 km te besparen met de komst van MHEV. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een automatische transmissie. De twee V6 TDI’s krijgen een achttraps tiptronic. De 2.0 TDI en de 3.0 TFSI beschikken over een S-tronic bak. Wie kiest voor een zescilinder krijgt Quattro cadeau.

Minder knoppen, meer schermen
Het infotainmentsysteem bestaat uit een optioneel (MMI navigation plus) 10.1-inch scherm. Daaronder zit een 8.6-inch scherm voor de climate control. Ook onderdeel van MMI navigation plus is Audi’s bekende Virtual Cockpit. Nog een 12.3-inch scherm voor je neus. Het interieur van de nieuwe A6 kwam al eens voorbij in deze video die we eerder hebben gemaakt.

Interieur

Beschikbaarheid
De nieuwe Audi A6 Avant is vanaf juni te bestellen. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

UPDATE: bekijk de video van de nieuwe Audi A6 Avant op autojunk.nl.

De nieuwe Audi A6 Avant is officieel



92 reacties

Bij 300+ likes mag ik de 3.0 BI-TDI lenen! Help.
@rachid: zo te lezen wordt die niet geleverd, topdiesel heeft “maar” 286 pferden.

Maar ik heb je toch wel een like gegeven hoor.
@rachid: lenen is alleen voor bekrompen NL-ertjes ..
Met een net woord noemen wij van stichting Aap dat tegenwoordig gewoon leasen ..
@jaapiyo: en hoe noemen ze het in Kanaleneiland dan?
@tymo: misbruik leen
-Edit: het is buiten mooi weer, geniet ervan!-
De achterkant is lang niet zo mooi als bij de oude helaas.
via Android app
@kurtb: klopt, veel mooier!
@autodrop: Dan had er geen helaas achter gestaan ;)
@autodrop: Ben trouwens wel benieuwd wat het nou precies mooier maakt.
Als het alleen de lampen zijn dan kan ik het me nog wel voorstellen, die maken mij niet erg veel uit.
Maar dat onrustige stuk plastic met die opzichtige nepuitlaten er onder is niet iets waar ik persoonlijk blij van word.
De chrome strip ook niet, beetje to much.
Geef mij maar een V90, dan geef je tenminste nog een statement. Off topic, blauw is het nieuwe wit?
@tom307: Een statement met maximaal een 2 liter… Het is waarschijnlijk wel de toekomst, maar ik vind het niks.
@dracae: Advies, probeer eens een ritje in een T8 los te peuteren bij de locale Volvo dealert
@tom307: en dan hopen dat je geen storingen hebt.. vergelijk die T8 straks maar eens met hun 400pk aandrijflijn, die gaat er echt nog wel komen. Dan is die T8 niets meer
@tom307: welk statement?
@hplh: een look, I’m empty inside statement.
@hplh: ik heb een Vølva
@hplh: Ik ben bescheiden en koop voor iets minder, maar nog altijd heel veel geld een stationwagon.
@tom307: jeuj dikke vier cilinder!!
@tom307: ga er maar gewoon van uit dat je deze kleur nooit buiten de persfoto’s zult kunnen aanschouwen. Of het moet een RS zijn. Zilvergrijs, antraciet en zwart. Verder niet.
@tom307: Als je met een V90 een statement moet maken is er echts iets mis in je leven….
@tom307: Ik zou niet weten welk statement je maakt, maar ik vind de V90 wel mooier. Vormgeving audi exterieurs kan wel een creatief impuls gebruiken.
@tom307: ik dacht dat je juist met een A6 een statement maakt en daarom iedereen Volvo’s koopt?
@tom307: Statement dat je een gigantische grijze muis bent? Die dingen zie je echt overal.. Vind het een prachtige auto daar niet van, maar totaal geen auto om een statement te maken. Althans niet zoals ik denk dat jij bedoelt.
@JamesBond007: Maar waarom zou je dast willen? Ik wil gewoon een veilige vlotte auto waar ik mee naar mn werk kan rijden.
@jamesbond007: Ik rij Volvo omdat het niet Duits hoeft te zijn (https://www.autojunk.nl/2017/12/blauwe-xc60-in-de-sneeuw), dat bedoel ik meer als “statement”, het liefst reed ik nu Jaguar, maar dat is zo moeilijk bij klanten aankomen.
@tom307:
Valt best mee. Die van mij reageren allemaal enthousiast op mijn S-Type.
In een jaar nog niet één negatief commentaar gehad.
@tom307: helaas
Als iemand die wat Audi’s versleten heeft en het merk appreciëert moet ik zeggen dat de achterkant in vergelijking met de twee duitse concullega’s minder geslaagd is.

Ofwel komt het door de kleur op de persfoto’s.. hmmm ik ben (nog) niet overtuigd.
@misterdrogba: de achterkant van de E-klasse is de lelijkste creatie van de laatste 10 jaar. Dit maakt de kont van de nieuwe A6 natuurlijk niet mooier.. 2018 sucks
@sntial: ik adviseer u een bezoekje aan de opticien voor uw oogproblemen.
En vervolgens een bezoekje aan de zon voor uw 2018 depressie.
@eelco74: Smartass, ik heb geen depressie. Ik vind de gewoon dat de auto’s van de laatste jaren nul karakter hebben. En als ze “proberen” karakter te hebben trekken de lijnen op niks. Maar ja, gelukkig hebben 90% van de bevolking uw goede smaak, anders konden ze die gedrochten niet verkocht krijgen.
@sntial: hohoho wacht eens even. Er is nog een lichtpuntje qua design in de vorm van volvo met de V60. 2018 is dus niet alleen maar slecht ;)
@banaan7: inderdaad! Is eerste Volvo sinds ? die ik kan appreciëren.
@sntial: we hebben het over 2018 he. Alles daarvoor telt niet mee
@misterdrogba: Grappig bij mij is het juist andersom. Gisteren de E-Klasse en de 5-Serie stations gezien en vond het niks, vooral die nietszeggende E-Klasse.

Dit vind ik juist klassiek en heel herkenbaar Audi en bijgeschaafd tov de huidige A6 Avant.
Net op YouTube op het kanaal van AutoBild gekeken naar de vergelijking. Vooral van het zij aanzicht vind ik de A6 heel wat beter tov de andere twee merken.
@misterdrogba: grappig, ik vind de 5 serie juist tegenvallen. Deze heeft inderdaad wel een apart kontje, maar niet perse slecht in mijn ogen.
Ik ben niet zo een fan van de designtaal van het exterieur van audi’s A6/A7/A8. De enorme grille en bijzondere achterlichten zijn niet echt mooi. Interieur is dan wel weer fraai
@allesmetturbo: Dat heb ik nou ook, vooral met de achterkanten. Maar bij deze nieuwe A6 valt het me, op die chrome streep, wel mee
Ik vind juist de achterkant eindelijk weer mooi bij audi na 10 jaar. De voorkant ook al iets beter, maar nog niet 100% overtuigd. Overall wel een enorme verbetering tov het vorige model. Die bevatte wat mij betreft gewoon een iets te hoog Golf gehalte.
Wat is Audi toch aan het kutten met die neppe uitlaten… man man man. Kan iemand uitleggen waarom er niet gewoon 2 dikke stortkokers onder zitten?
@porschepdk: Al die nep uitlaten vind ik niet om aan te zien. Werk het helemaal weg of doe er een paar echt pijpen onder.
Ik vind ‘m juist erg vooruit gegaan, juist de achterkant met de iets schuinere verloop naar voren.
Na mijn pleidooi over Audi laatst moet ik nu zeggen: als ik in de run zou zijn voor een station zou het de A6 worden. Goed, of een V90. Wat mij betreft de mooiste stations op dit moment! Well done Audi!
@vonklausenburg: Echter de 4 pitter blijft een issue.
@scale: Totaal niet. Als zo’n 4 pitter soepel rijdt en ook op hogere snelheid rustig is: waarom niet? De wens wordt toch altijd ingehaald door de werkelijkheid. Liefste rijd ik een V8 of V12 in m’n huidige koe. Maar de werkelijkheid is dat de V6 met elektro meer dan adequaat is. Dus waarom zou een 4 cilinder niet meer dan adequaat kunnen zijn? Enige waar ik twijfels over heb is de betrouwbaarheid van die T8 over een loopbaan van 3 ton.
@vonklausenburg: zeiden ze ook over de 1.2tdi’tjes van VW, maar die houden het ook gemakkelijk 4 tot 5 ton vol
@sr20det: Precies, maar dat is afwachten dus!
Zeer mooie auto, ook vernieuwend wat Audi betreft.
Ik vind de Talisman estate en de v90 de mooiste in zijn soort maar de 4 cylinders blijven mij afstoten.
De duitsers gaan gewoon door met de v6 en de v8, en tot nu toe werkt dat.
@scale: De Duitsers gaan inderdaad door met V6 en V8, maar de Nederlanders kopen massaal alleen 4 cilinders. Behalve hier op autoblog. Hier zitten de 3 procent van de NL’ers die een grotere motor kopen.
@pa045: ook in Duitsland zijn de viercilinders veel populairder. In principe heb je dan al vaak rond de 200 pk aam vermogen. In principe voldoende.
@willeme: dat scheelt per merk. Heb denk ik nog geen een Mustang eco boost zien rijden daar. Alleen maar V8’en
@kennone: dat is niet relevant. In deze klasse (E-Segment) is ongeveer 70-80 procent een viercilinder diesel.
@pa045: als ik de reacties hier mag geloven heeft iedereen een dikke V6 voor de deur staan. In de praktijk merkt denk ik maar 10% het verschil tussen een 4 of 6 cilinder tijdens het rijden. Allemaal grootspraak!
@scale: wat merk je bij een nieuwe auto in dit segment nou nog van het aantal cilinders? Je hoort het niet door de geluidsdemping, je merkt het niet aan de prestaties door de turbo, je voelt het niet door de soepele loop.
@mashell: oneens een 520i of 530i is niet te vergelijken met een 540i. Als je dat niet voelt, merk je waarschijnlijk ook het verschil tussen voor of achterwiel aandrijving niet.
@atrak: helemaal eens.
@atrak: ja. Dat verschil is 100pk of zo. Dat voel je. Maar het gaat om het verschil van meer cilinders dan 4.
Die grille….
Is dit al de KLPD grille met de lampjes erin verwerkt? Is in ieder geval ruimte zat voor.
@pa045: dacht ergens gelezen (of gehoord) te hebben dat ze bij de KLPD nog het oude type A6 krijgen toebedeeld
@jprc: goed gelezen staat in de eerste alinea van dit artikel.
Hmm heeft deze a6 tegen een hek gezeten met de neus voor de persfoto’s… Ik mis in de grille links en recht chrome strukjes, ziet er wel heel knullig uit.
optioneel MMi virtual cockpit, maakt me erg benieuwd wat je dan in de instap versie krijgt. Want het interieur is juist het hoogtepunt van deze wagen als ik de foto’s zie
@michiel1: gewoon alles analoog. Dat MMi wordt weer een aanslag op de prijs!
In tegenstelling tot de sedan vind ik deze dan weer erg geslaagd. Die grote muil past een stuk beter op de avant op een of andere manier ook ziet de achterkant er prima uit hierop.
Nou… nadat ik toch een beetje Audi moe was geworden vind ik deze A6 Avant toch wel erg geslaagd! Zeker in deze blauwe kleur toch wel een hele strakke station en minder saai dan voorheen.
En we dieselen gewoon weer verder, pff!
Hele nette auto, maar wat mij betreft meer een facelift qua exterieur. Verse eigenaren van het huidige model kunnen derhalve tevreden zijn.
@racerx: mee eens. Dat geldt ook voor de huidige A4 en daarvan vallen de verkopen tegen. Dus best een gevaarlijke strategie.
Het zal bij deze introductie natuurlijk wel weer gaan om de Premium uitstraling maar ik zie liever de prijzen van de 2.0T en 1.8T. Die laatste is niet voor niets de enige motor van de A6’en die nu nog in voorraad staan.
@RutgerK: die 1.8 zal er toch wel uit gaan neem ik aan? Met de 190pk 2.0 is er volgens mij voldoende alternatief
Niet vernieuwend qua design, wel mooi en strak. Ben alleen geen fan van die enorme gaten in het stuur, lijkt wel alsof ze die sierlijsten uit de voorbumper hebben getrokken.
Ahh die nepuitlaten weer 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️
Mooie, strakke, nette station zeker in een goed kleurtje zoals deze blauwe. Vind de kont mooier tov z’n voorganger.
Achterkant veel Mazda 6.. grill blijf ik een misser vinden.
Tja die voorzijde kan maar niet mooi vinden. Verder een nette auto.
Zoals de nieuwe A6 sedan is ook de A6 Avant een mooie wagen. Naar mijn mening maakt Audi de mooiste stations.
Zou mijn eerste keuze zijn in zijn segment.
“Je nieuwe favoriete station uit Ingolstadt is hier”

Voor wie z’n favoriet? De monteurs in de werkplaats word hier bedoeld zeker…?🤔👍
@vbarchetta: De favoriet uit ingolstad. Dat betekend dat je keuze hebt uit de A4 of de A6. Wat dat betreft ben ik het met de schrijver eens. Ben meer fan van de A6 dan de A4.
@kilum: Ach so…. Doe mij maar een station uit Beieren München of Sindelfingen.
@kilum: nee, alleen de A4 komt uit Ingolstadt. De A6 wordt met de A8 in Neckarsulm gebouwd.
Ik moet zeggen dat de nieuwe heup partij er wel lekker dik uitziet.
Aangezien een (R)S6 Avant van de vorige generatie bij mij steevast op nummer 1 staat van mijn favoriete auto, moet ik toch zeggen dat ik niet een vreugdedansje deed toen deze op mijn beeldscherm verscheen.

En dat betekent niet dat deze nou zo lelijk is. Er zijn veel klachten over de te grote grille en de teveel chromen frutsels en de teveel gekke lijntjes, maar dat is het niet. In grote lijnen lijkt hij heel erg op de C7, dus dat is het ook niet. Er klopt gewoon iets niet aan deze auto en ik kan mijn vinger er niet op leggen.

Het is misschien hetzelfde ‘probleem’ wat de C8 Sedan ook heeft. De C7 heeft ons zo verwend qua goed design dat het niet op te volgen is. Ze lopen tegen hetzelfde probleem aan als BMW toen ze de G30 presenteerde. De G30 is niet lelijk, niet slecht ontworpen, en zeker BMW-waardig. Maar zo clean en zo mooi als een F10 komen ze gewoon niet meer. En zowel de F10 5-Serie als de C7 A6 zijn de mooiste sedans van de afgelopen paar jaar. En er moet iets bijzonders komen wil dat nog veranderen.

Overigens ben ik bereid om mijn mening aan te passen als de S6 en RS6 gepresenteerd zijn. Die hebben kans om nog beter ontworpen te zijn, en het gaat waarschijnlijk hard.
Zitten er nog steeds speakers in de uitlaat die de nagelende viercilinder diesel als een lekker gorgelende V6 benzine laat klinken?
🤢🤮

Bij de V6 “krijg je” Quattro omdat het onderstuur te groot is door het hoge gewicht van het blok voorin.

Verder ziet hij er wel mooi uit…
Nice! Wat zou de V8 TDI uit de SQ7 er goed in passen! Maar zal wel niet gaan gebeuren.
Ook bij de A6 een hondslelijke grill. Van binnen ziet het er keurig uit.
Ik kan maar niet wennen aan die, in verhouding, smalle/kleine ramen. Ik weet het, tis een trend, allemaal voor de sportieve lijn enzo… Maar ik vind het niks.

Vergelijk het eens met de eerste Audi A6 stationwagon:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/AUDIS6Avant-C4–760_2.jpg

Dat lijkt mij een veel prettiger auto om in te zitten. En die heeft ook nog een redelijk verticale kofferbak, wel zo praktisch.
Wat een afzichtelijk hok. Niet in verhouding met dergelijke grote velgen. Gedrongen uiterlijk, chique is er al tijdje vanaf maar nu helemaal. Kleur daarentegen wel leuk m.i.
@spotkoningvdaal: Te grote wielen. Dat is toch bijna altijd het geval bij dit soort introducties, zekere bij merken met sportieve ambities.
Het is bijna een wonder dat je überhaupt nog eens tukje band ziet..
“ je favoriete station uit Ingolstadt”

De A6 wordt al jaren in Neckarsulm gebouwd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).