De nieuwe BMW M5 is officieel!

Auteur: , 106 Reacties

Vers van de pers is hier de nieuwe generatie M5.

Bijna alle informatie over de powersedan lag al op straat, inclusief een set foto’s. Toch valt er nog het een en ander aan nieuws te vertellen. We beginnen met het belangrijkste: de nieuwe M5 komt standaard met M xDrive. Daarmee is de G30 M5 de eerste M5 met vierwielaandrijving. Wellicht geen overbodige luxe als je weet dat de heetste 5 beschikt over 600 pk en 750 Nm uit een 4.4-liter bi-turbo V8.

BMW-liefhebbers hoeven niet in een hoekje te gaan zitten huilen. De M5 komt namelijk met diverse rijmodi die het karakter van de auto compleet kunnen veranderen. Er zijn drie keuzes: 4WD, 4WD Sport en 2WD. De drie benamingen behoeven eigenlijk geen uitleg. 4WD als je boodschappen gaat doen, 4WD Sport als het wat speelser mag en 2WD om de hooligan uit te hangen. Naast deze modi heb je ook nog de bekende Comfort, Sport en Sport Plus-configuraties.

Die 600 pk is geen kattenpis. Het maximum koppel is al vanaf 1.800 t/pm beschikbaar. Opschakelen doe je pas bij 6.700 t/pm. 0-100 km/u neemt slechts 3,4 seconden in beslag. 0-200 is in 11 seconden gedaan en de top is -uiteraard- begrensd op 250 km/u. Vink je het M Drivers Package aan, dan is het feest pas bij 305 km/u voorbij. De M5 komt met een achttraps M Steptronic automaat.

Het uiterlijk was al geen geheim meer. De nieuwe M5 komt standaard met een carbon dak. BMW zegt veel gespeeld te hebben met carbon fibre-reinforced plastic (CFRP). Dit, omdat de komst van M xDrive extra gewicht met zich meebrengt. Dat extra gewicht ga je ten opzichte van zijn voorganger niet voelen. Sterker nog, de nieuwe M5 is minder zwaar in vergelijking met de F10 M5. Toch is de sedan met 1.855 kg absoluut geen lichtgewicht.

BMW levert de M5 standaard op 19-inch wielen. 20-inch wielen zijn een optie. Tevens is het mogelijk om keramische remmen op de supersedan te krijgen. Dit snoept nog eens 23 kg van het gewicht af.

De nieuwe BMW M5 kan vanaf september worden besteld. Prijzen voor de Benelux worden in een later stadium bekendgemaakt. De eerste leveringen vinden in het voorjaar van 2018 plaats. BMW lanceert de nieuwe M5 met de M5 First Edition. Van deze gelimiteerde sedan worden 400 stuks gemaakt. De First Edition kost 19.500 euro meer in vergelijking met een standaard M5. De First Edition kun je herkennen aan de Individual Frozen Dark Red Metallic. Geen geduld? De nieuwe M5 aan de tand voelen doe je vanaf november in Need for Speed Payback. Bewegende beelden van de powersedan check je hier.

UPDATE: check ook het verschil tussen de nieuwe en de oude M5.

M5



106 reacties

Weet niet waarom, maar de F10 doet toch wat meer met mij, laat staan de E39. Ben benieuwd hoe de ‘drift mode’ zal werken hierop.
@rachid: Eens.. lijkt gewoon op de f10, maar dat op elk flank wat minder mooi. Ben een groot liefhebber van BMW’s, maar bij de nieuwe 5 hebben ze de plank compleet mis geslagen als je het mij vraagt.
@kapitein: ik ben ook groot BMW liefhebber en naar mijn idee hebben ze een home run geslagen. Dit is alles wat ik een BMW M5 verwacht te zijn qua looks. Rijden zal ongetwijfeld geweldig zijn en het geluid zal standaard wel niet aan amg te meten zijn, maar gooi hier een akra onder en dan is dat ook verholpen. Dat zou echt perfectie zijn…
@kapitein: volgens mij ben ik één van de weinige die deze 5-serie juist mooier vind dan de vorige. Naar mijn idee wat lichtvoetiger qua uiterlijk.

En de M5 is helemaal lekker dik. Zonder te protserig te zijn.
Doe maar zo’n blauwe, met de velgen en zwarte uitlaten van de rode. En spuit dat dak ook graag mee incl. een panoramisch dakje!
Want een carbon dakje op een auto van 1855kg….
@reactief: Al ben ik altijd groot fan geweest van de F10, ik ben het volledig met je eens. Die nieuwe 5 is goed gelukt. Wel moet je hem, net als de F10, met grote velgen bestellen, maar elke 5-serie is beter met grote velgen als je het mij vraagt.
@reactief: Dat carbon dak heeft wel degelijk een functie: minder gewicht bovenin, dus een heel iets lager zwaartepunt. Nou zal het dak alleen geen wereld van verschil maken, maar alle fijnslijperij bij elkaar maakt zo’n M5 ondanks het gewicht ongetwijfeld een heel fijne rijders auto.
@moveyourmind: Ik snap dat het m.b.t. het zwaartepunt belangrijke kilo’s zijn. Maar op 1855kg totaalgewicht gaat niemand dat verschil merken, zeker niet met dit type auto, die weinig tot niets op een circuit te zoeken heeft.

En als een carbon dak echt zoveel scheelt, waarom doen vele supersporters er dan nog niet aan? Pas bij de huidige GT3 RS wordt een magnesium dak gebruikt, bij de GT3 gewoon standaard.

Mijn inziens is het gewoon pure show in de categorie kitsch op deze M5.
@rachid: E90 M3 deed mij ook meer dan de F30, en de E46 M3 nog veel meer.
En eigenlijk heb ik dat met iedere nieuwe auto wel, in de jaren ’90 kwamen er veel meer brute wagens op de markt. Ook van Japanse merken die nu alleen nog maar eco-mobielen bouwen.
@alcantara: welke Japanse merken maakten in de 90’s wel brute wagens en nu niet meer? Nissan levert eindelijk zijn GT-R in Europa, Lexus dikke V8 f modellen.. Nissan levert nog steeds de 370z met geweldige atmosferische V6. Honda heeft nog steeds een super snelle Civic type r en de NSX. En binnenkort komt de Supra weer terug!
@bitteeinbit: Klopt, er zijn er nog wel wat maar veel in het extreem dure segment. Maar gewone middenmoot coupe’s zoals MR2, Celica, Prelude, RX7, Wagon R worden steeds zeldzamer. En wie wil er nou in zo’n lelijke nieuwe Civic rijden, nieuwe Impreza vind ik ook niets en nieuwe Supra/NSX doet me ook niet zoveel meer.
@rachid: http://g30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1414674

Hier kun je beide auto’s vergelijken. Ik vind de nieuwe M5 toch net iets strakker.
@sollie1984: wat een mooi vergelijk. Persoonlijk ga ik qua uiterlijk voor de oude. Veel strakker qua ontwerp.

Een probleem van de hedendaagse BMW is de hoeveelheid aan vouwtjes, spoilertjes en dat soort grappen.
Interieur is wel netjes vormgegeven.
@sollie1984: mooi vergelijk. Ik vind de F10 nog steeds een stuk mooier en strakker.
@rachid: precies daarin ben ik geinteresseerd net als jij, maar ben stiekem bang dat we teleurgesteld zullen zijn na de proefrit die we zullen maken
Word nog steeds niet warm van het uiterlijk
Zo, en nu maar even afwachten welke gehersenspoelde EV-fanaat en voormalig autoliefhebber zich als eerste meldt met een groene nonsenspreek over EV’s.
@persian1: Nou gefeliciteerd! Jij bent de eerste! Je bent wel een hele flinke jongen als je bij dit item een reactie kan verzinnen om mensen die geïnteresseerd zijn in EV’s af te kraken.
@persian1: Elektrische rijden is de toekomst!
@persian1: jij bent echt een zachtgekookt eitje :’)
Grappig, ik vind hem opeens best geslaagd.

Zou het misschien te maken hebben met het ontbreken van die lelijke Chrome frutsels?
Die first editions gaan dus regelrecht naar een aantal voetbalclubs (scheelt weer een wrap).

Hoog tijd dat bmw weer eens de M5 als touring gaat uitbrengen…..dat zou gaaf zijn!
Niet moeders mooiste, maar óh, wat zou ik hem graag hebben!!
@n0zem: desnoods in mat rood…
De meest belangrijke vraag is niet beantwoord: waar is de station?
@prop: touring
6700 toeren… 😟
En ook BMW is aan de First Editions begonnen…
@zwannes: Instant koppel en minder toeren past beter bij dit type auto. Het is een power sedan en geen hitsige raceauto.
Bovendien denk ik dat BMW geleerd heeft van de M3/4. Die kun je wel heel ver doortrekken in de toeren, maar dat heeft geen nut. De motor levert dan toch niet meer z’n maximale koppel.
@berlinetta: ik trek mijn M3 toch net tot 7.200 toeren. Eigenlijk gewoon omdat het leuk is want inderdaad, boven de 7.000 kan je beter schakelen, dat is sneller. Maar slechts 6.700 is voor mij een brug te ver… ik wil voorbij de 7.000 maar dat is persoonlijke voorkeur.
@zwannes: Toevallig dat jij dan met een m3 hebt. Persoonlijk vind ik het bij de M3 ook wel beter passen. Dat is toch weer net iets sportiever dan een M5.
@zwannes: 6700 is slechts een cijfer. Belangrijker is hoe het gans het bruikbaar toerentalgebied aanvoelt. En qua geluid is 6800×8 is nog altijd heftiger dan 7200×6…
@Onehp: oei nu moet je me dat toch even uitleggen als je wil… ik snap daar niks van 😦
@zwannes: foutje, was 6700×8. Helemaal correct zou zijn 6700×4 en 7200×3. Een 8 cylinder maakt 4 ontstekingen/ontploffingen per rotatie van de krukas, een zesser maakt er 3. Dus per minuut zijn er bij deze M5 6700×4=26800 ontstekingen, bij een M3 7200×3=21600. Meer ontstekingen geeft een hogere frequentie en toonhoogte, was doorgaans als leuker/exclusiever/melodieuzer wordt beschouwd. Veel V12 van weleer draaien nauwelijks 6000 toeren maar klinken nog steeds hemels, bijvoorbeeld.
De ontstekingsvolgorde en het pijpwerk speelt ook mee uiteraard (bv. RS3 met dubbel ‘stereo’ pijpwerk klinkt bijna als een V10), maar dit is de basis.
Duidelijker zo?
@Onehp: ok erg bedankt voor de uitleg. Nu begrijp ik waarom en Ferrari V12 bij 8.000 toeren een oorgasme is 😁
@onehp: *Cilinder
Maar waarom two tone lak op de wielen? Verder wel mooi geworden. Al is de ‘oude’ in de juiste kleur wel sjieker.
@dutchdriftking: want je wil in je m5 natuurlijk wel sjiek overkomen!
Ik mis de hockeystick op de zijkant toch een beetje, dat was voor mij tot nu toe de helderste hint om nu te zien of het een F10 of een G30 was.
Vind het interieur wel heel gaaf, met die M1 & M2 knopjes.
Oke, zo moet de 5-serie er dus uitzien. Het juiste voorkomen voor het type wagen.
Kwa voorkomen doet ie mij een beetje denken aan de jaren 90 Amerikaanse sedan, als de Chevy Impala SS en Mercury Marauder. Grote stoere lomperiken.
Ik vind m echt dik, precies goed! Benieuwd hoe ie zich gaat verhouden tot Audi en Mercedes!
Blauwe ziet er niet heel mooi uit.. Die rode daarentegen. Wat een kleurtje al niet kan doen.
Geen dct meer maar een zf 8hp?
“de bmw-liefhebber hoeft niet te treuren” nou nou.. ik vraag mij af wat de meerwaarde van een m-product nog is. tuurlijk is hij snel en zal hij goed rijden maar eigenlijk is de v8 een opgewaardeerde versie van het standaard v8 blok en waar je in de vorige generatie nog een speciale dct bak kreeg is die er nu ook al uitgegooid..
@jonathan1996: er is echt wel een verschil. Zet maar eens een 340i naast een M3 op een circuit of een bochtige weg. De M3 wordt dan gewoon pakken beter en scherper. Maar op de openbare weg heb je ergens wel een waarheid. Maar als ik mag kiezen, altijd de M ! I know
Bij het zien van meerdere foto’s vind ik hem toch wel best geslaagd. Sportief genoeg zonder meteen overdreven te zijn.

En die specs zijn bizar. Een Ferrari 458 is tegenwoordig niet meer genoeg om dit ding tot de 100 bij te houden.

De aandrijflijn vind ik ook een goede keuze met die 3 modi. Dat doen BMW en Mercedes toch goed.

@berlinetta: So what… 0-100 tijden zijn voor snotneuzen. Geef mij die 458 maar. Zelfs een F430.
@simonmc: geef mij maar een nieuwe A110. 500kg lichter dan de 458 en zoals het eruit ziet, veel betere ophanging en besturing. De luide atmo v8 offer ik er graag voor op. Dit geheel terzijde.
@simonmc: Ik ben het met je eens dat het niet om 0-100 tijden gaat. En ik had ook liever een echte sportwagen gehad dan deze M5. Maar toch is het wel bizar wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
@berlinetta:
Valt mee, de standaard 458 doet het in een gemeten 3,1 s, de 200 in ongeveer 9 s. Tegen die tijd loopt hij dan vele autolengtes uit.
Ook leverbaar met trekhaak hoop ik!
Deze kleur is gewoon perfect, bijna op iedere auto.
Eigenlijk zou iedere nieuwe auto gewoon standaard in deze kleur geleverd moeten worden.
@alcantara: geef mij maar zwart met zilveren velgen
De eerste 5 van deze generatie die mooi is. In mat rood met een wat donkerder interieur graag op 19 inch.
Beetje jammer van de reflectors in de achterbumper! Voor de rest; geslaagde auto! Ben benieuwd hoe die klinkt!
Tja, het blijft allemaal een beetje “mwha”. 4WD systeem geleend van Mercedes, maar wel iets minder vermogen dan de E AMG. Blok, dat ook (in minder potente vorm) in de gewone modellen ligt. BMW M’s verliezen hun karakter. Of dat nu komt omdat BMW zo langzamerhand zijn identiteit verliest, of dat AMG en Audi op de goede weg zijn…
@trustmeiamanengineer: Volgens mij leggen Audi en Mercedes toch ook geen speciale RS- of AMG-motor in hun modellen of wel?

De M-modellen zijn idd niet meer zo speciaal als vroeger, maar de concurrentie doet dit al jarenlang.
@berlinetta: AMG blokjes worden speciaal met de hand gebouwd in de AMG fabriek, compleet los van Mercedes. En dit was vroeger ook zo met M motoren. Uiteraard wordt er nog steeds vanalles aangepast, maar echt unieke blokken krijg je niet meer bij M tegenwoordig.
@trustmeiamanengineer: Maar is het blok in de basis dan ook niet te vinden in de .500 modellen? Bovendien wordt de V8 van AMG in zoveel modellen gelepeld dat het ook weer niet echt speciaal meer is.
@trustmeiamanengineer: de M motoren worden nog altijd door M GMBH geproduceerd. Dat BMW daar ook gebruik van maakt voor de “mindere” modellen is niet meer dan logisch. Overigens lepelt Mercedes 1 type motor in al haar grote AMG modellen. Dus uniek of speciaal is dat ook niet.
@trustmeiamanengineer: xDrive van BMW is altijd al 2WD geweest met hulp van de voorwielen indien dat nodig werd geacht. Dus in dat opzicht hebben in grote lijnen dit ook bij de M5 toegepast maar verfijnd om de karakter van de wagen te kunnen veranderen.
@trustmeiamanengineer: lichtelijk met je eens. De e46 m3 vind ik beeldschoon, qua uiterlijk en techniek, voor mij altijd het summum van de m’s geweest. De e92 vind ik nog iets mooier, maar mist gevoel. De laatste m3 vond ik een gedrocht. Maar deze m5 maakt voor mij veel goed :)
Heel mooi! Maar die rode knopjes op het stuur is geen gezicht….
@rbngrt: Waarvoor is het precies?
@martijn1994: Zijn knopjes met M1/M2 erop soort rij-modus profielen die je kan instellen.
Die 3,4 is wel heel rap hoor. Maar voor de rest word ik er niet heel erg warm van. Doe mij nogsteeds maar de e39
Felrode “M” knoppen op je stuur…
Wie dat heeft bedacht mag op staande voet worden ontslagen wat mij betreft.
lijkt me een geweldige auto! 600pk 4WD da moet ie goed kwijt kunnen. knappe stoeltjes, k zou er geen nee tegen zeggen …..
Wat een gave bak! Zo hoort een M5 te zijn. Ik denk overigens dat BMW deze auto bewust 600 pk heeft gegeven. Zo houden ze nog wat ruimte over om over een tijdje de M5 CS uit te brengen met wat meer vermogen.
via Android app
Een dikke vette…. 6! BMW had beter gekund.
Vroegâh vond ik een M5 wel echt het vetste wat je kon hebben. Na veel snelle auto’s gereden te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat hard rechtuit rijden het eerste is wat gaat vervelen.
Een MX5, S2000, Fiesta ST, BAC Mono, Caterham enz vind ik zo veel leuker om te rijden, ook al hebben ze niet het bulderende uitlaatgeluid van een V8. Ik sla deze saaie, (there I said it) obesitas mobiel even over.
@janjansen: het is inderdaad geen sportieve stuurmanauto, maar een heel competente, snelle en goed te sturen limousine waarmee je ook de hooligan mee kan uithangen als je wat ruimte hebt. Maar heb liever ook iets 500kg lichter als daily, want op normale wegen en houdbare rijstijl blijft er vooral veel limousine van over en bitter weinig echt rijplezier vermoed ik zo.
@janjansen: hebben we net een BAC Mono vergeleken met een 5 Serie? Ok dan.
@sntial: mijn punt is dat een M5 vrijwel geen rijplezier geeft. Hoe groter de auto, hoe slechter door een bocht. Als je ooit een echt lichte auto hebt gereden dan herken je het gevoel dat je echt zelf aan het sturen bent.
Maar dit is dus nog steeds de oude motor uit vorige m5?
Een M5 was het helemaal hè. Vooral voorheen. De E39 M5 was fantastisch. Echt een gaaf ding. Handbak, 400 PK, een mooi setje velgen en hier en daar kleine aanpassingen en je had een prachtig ding. De E60 was over het algemeen minder populair maar die V10 heeft veel goed gemaakt. Het ding was ook niet zo overdreven gemaakt qua uiterlijk. Was gewoon een nette E60. De F10 was echt een mooie BMW maar als M5 was het ietsje minder dan zijn voorgangers. Het geluid was bijvoorbeeld niet zo spannend. Nog steeds een prachtig ding, absoluut.

Maar dit ding? Bah. Niets is mooi vind ik, echt niets. AMG E63 S it is for me.
@viezefreddyw: Ik ben het deels met je eens. De normale E zou ik verkiezen boven de 5, maar in AMG of M-uitvoering zou ik de M5 juist weer verkiezen boven de E63.
600pk, hahahahaha, Hoeveel aan MB’s voor de softwarematige beveiliging?. Dank u wel Deutschland voor het verspugen en verpesten van het autorijden op de openbare weg. Wie machen nur alles kaput, weil wie die wereld nicht gewinnen konte in die vergangenheid. zo lekker allochtoons Duits op z’n NL’s.
@sracert: denk dat BMW bewust voor 600pk is gegaan om nog wat ruimte over te laten voor de M5 CS (Competition Sport).
Super vet! Zal de AMG zeker overtreffen.
Leuk nog eens een auto te zien waar de remmen de velgen helemaal uitvullen, en dat je dus gewoon 19″ kunt bestellen.
@onehp: Was de enige reden dat er grote velgen bestonden, om de schijven te kunnen herbergen. Hier heeft het tenminste nut. Grote velgen zijn mijn ding niet. En onnodig brede banden al zeker niet. Mijn college heeft een Opel Insignia met 245 brede velgen… voor z’n 120 pk diesel. Pfff.

Moet toch leuk rijden zijn toch? Stuk minder comfort, hoger verbruik, slechter stuurgevoel en als het regent is het rijden met geknepen billen omdat bredere banden = meer water onder de banden. Ook is het huilen met de pet op als de banden moeten vervangen worden. En degenen die geloven dat bredere banden meer grip in de bochten geven, geloven waarschijnlijk ook nog in de Sint.

Sorry voor de tirade, en ja, de azijn was lekker vanmorgen.
@SimonMc: op droog(vlak) asfalt is het toch echt het geval
Een dikke auto zeker, maar ik word er niet warm van.

Voor mij veel liever een snelle Amerikaan of Japanner.
Benieuwd waarom er een Steptronic ipv een DCT ingeschroefd wordt. Bezwijkt een DCT (te snel) onder de zeeën koppel of is/zijn er (een) andere reden(en) ?
@amghans: Max torque rating voor de DCT is 600Nm. Die gaat het inderdaad niet volhouden, zeker niet icm 4×4.
@amghans: voor dit type auto is een normale ZF ook gewoon een fijnere bak voor daily drive doeleinden. Je mis misschien 0,05 seconden in je acceleratie, maar hij rijd wel gewoon normaal in files etc.
@rudy: Ik heb idd ook wel vaker gelezen dat een normale automaat fijner rijdt dan een sportbak. Rijdt veel rustiger en relaxter.
Ze hadden de achterlichten voor de M net iets anders uit kunnen voeren. Net ietsje donkerder had hem wat agressiever doe ogen.
“Lieve Sinterklaas, dit jaar wil ik graag…” of de kerstman reken ik ook goed.
Mat bordeaux rood met zwarte nieren en velgen en dat af fabriek, wie had dat kunnen voorspellen tig jaar terug.
Zijkant lijkt op een Alfa Giulia, maar dan een slag groter. Doe mij de vorige maar. Minder vouwen.
De nieuwe 5-serie is gewoon geen mooie auto. Die vrachtwagenspiegels maken het er ook bepaald niet beter op.
Wat een dikke M3!
Voor een M5 vind ik het er niet veelzeggend uitzien. Misschien omdat elke 5 serie zowat een M-pakket heeft? Het had van mij wel een tikke schreeuwiger mogen zijn. Dit lijkt gewoon een gefacelifte Golf.

Persoonlijk had ik gedacht dat ze voor de nieuwe M rond de 650pk zouden gaan zitten, simpelweg om wat meer aandacht te genereren voor de auto en wellicht wat doen aan het geluid(?). Geen idee of ze dat ook gedaan hebben, maar op deze manier krijg ik de indruk dat de M5 langzaam stervende is en heel hard voorbij gegaan wordt door Mercedes.
@unknown234: die 650pk versie bewaren ze voor de M5 Competition Sport.
“De First Edition kost 19.500 euro meer in vergelijking met een standaard M5. De First Edition kun je herkennen aan de Individual Frozen Dark Red Metallic” 😳 20k meer voor een speciaal kleurtje? Succes…
@fouadski: Je krijgt er dan ook allerlei opties standaard bij. Dat is de gedachte achter een first-edition. Veel opties met korting.
Typisch BMW. Je moet de duurste versie kopen voordat er leuke kleuren beschikbaar komen.
Nu er geen DCT meer in de M5 zit zouden er voor mij echt 0 redenen zijn om niet voor de Alpina te gaan. Een B5 Biturbo graag, ik vind dit helemaal niks.
1855kg en dan nog binnen 3,4 sec naar de honderd. Allejezus
BMW’s vind ik mooie auto’s en de techniek in zo’n M5 is bewonderingswaardig, maar op één of andere manier doet het me niks. Het is toch een dinosaurus die eigenlijk niet meer verkocht zou moeten worden deze M5? Jammer dat BMW niet meer inzet op het i-label.
Gwn te strak!! Die lijnen zijn bruut scherp!! Hele goede opvolger.
Die rode kleur vind ik erg fraai, doet denken aan de intro kleur van de E39 M5. En die vond ik ook erg fraai. Ik geloof nooit dat die motor 600pk levert, ja, aan de wielen. Anders haal je die prestaties niet met dat gewicht. Dat underraten begint een beetje ongeloofwaardig te worden.
Tijd voor de Audi-bende om hun naam te wijzigen. Wolla!
Heeft tenminste wel 4 echte uitlaten ipv plastic covers
Beetje smakeloos ….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).