De nieuwe Porsche 718 Cayman is officieel!

Auteur: , 68 Reacties

718, dus dat betekent viercilinder power.

Ook de Cayman is in het nieuw gestoken en daar hoort een geblazen viercilinder boxermotor bij. Dat downsizing in dit verband helegaar niet slecht uitpakt, checkte je al in de rijtest van de 718 Boxster. De Cayman krijgt de beschikking over 300 pk of 350 pk in de Cayman S, dat lijkt ons een no-brainer. Het verbruikt komt op de NEDC uit op 5,7-8,1 l/100 km. Overigens zijn beide versies 25 pk sterker dan de vorige incarnatie van de Cayman.

Het maximumkoppel van de Cayman bedraagt 380 Nm tussen 1.950 en 4.500 rpm. De Cayman S krijgt de beschikking over variabele turbogeometrie en een wastegate, en roffelt 420 Nm tussen 1.900 en 4.500 rpm richting de wielen. Het standaardsprintje duurt in de gewone versie 4,7 tellen bij een top van 275 km/u en in de ‘S’ slechts 4,2 seconden en 285 km/u.

Voor het broodnodige rijplezier, de belangrijkste reden om voor een Cayman te gaan in plaats van voor een 991, is het onderstel opnieuw afgesteld, waarbij de boel vooral stugger en strakker is afgesteld. Bovendien is de besturing nog een tandje (10%) directer geworden. Zaken als Porsche Torque Vectoring en het Sport Chrono-pakket staan op de ongetwijfeld gepeperde optielijst.

Het interieur werd uiteraard op punt gezet waarbij de nadruk ligt op connectiviteit en andere spulletjes die afleiden van dat waar je een Cayman voor koopt: rijervaring. Dan de Nederlandse prijzen. We hebben ze! De 718 Cayman staat eind september bij de dealer, tegen de volgende bedragen:

  • 718 Cayman met handbak € 65.700
  • 718 Cayman met PDK €66.295
  • 718 Cayman S met handbak € 84.368
  • 718 Cayman S met PDK € 80.900

Verder genieten kan in onderstaande gallery, enjoy! Wel vrij nare, grauwe kleuren trouwens. Daar had meer in gezeten.



68 reacties

Dit of de nieuwe TTRS? de TT is wel stukken sneller.. Deze zal echter vast beter sturen. Ben met beide tevreden!
@premiumduitser: hoezo, omdat het een ‘Porsche’ is?
@Ozan: Ja precies dat ja. Is dat kort door de bocht? Misschien wel. Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat een 911/Boxster/Cayman slecht stuurt. Mag er vanuit gaan dat deze dat niet gaat veranderen.
@premiumduitser: nee inderdaad, maar je claimt dat de Porsche wel BETER zal sturen. Is best kort door de bocht als je je bedenkt dat ’t toch allemaal 1 pot VAG is…
@Ozan: Wat betreft het delen van techniek is het bij VAG op sommige onderdelen een pot nat inderdaad. Maar als je het rijgedrag van een Audi vergelijkt met dat van een Porsche dan vraag je je af waarom deze merken van hetzelfde concern zijn. Ik heb nog nooit een autojournalist horen zeggen dat een Audi subliem stuurt en een heerlijk rijgedrag biedt. Over een Porsche zeggen ze dat toch vrijwel altijd.
@berlinetta: dit weekend heb ik toevallig met een 997 in duitsland gereden en ik kan je alleen maar gelijk geven. Met PDK zou het nog lekkerder rijden!
@berlinetta: de belangrijkste oorzaak van het verschil in rijgedrag zit m in de plaatsing van de motor. De TT-RS heeft de motor voorin liggen, terwijl de Cayman de motor in het midden heeft liggen. Daardoor krijg je een neutraler weggedrag.
@autoriteit: dit is compleet waar, alleen vergeet je nog iets. De 4wd. Dit is lekker veilig in de audi en je kan op wintersport en alles, maar het feit dat de voorwielen ineens ook power krijgen veranderd de balans volledig. Ipv dat de voorwielen alleen maar stuurfeedback hoeven te geven moeten ze ineens de auto recht trekken uit bochten en met teveel power krijg je nog wel eens onderstuur. Vergeleken met de porsche die met een bak power gewoon overstuur trekt is dat natuurlijk minder spannend (ook al zijn er verschillende meningen natuurlijk)
@b00m3rang: ja dat klopt inderdaad
@ozan: nee, omdat de aandrijving op de juiste wielen zit en de motor op een betere plaats ligt. Ohja en omdat het geen Audi is
@ozan: Deze ‘Porsche’ heeft de snuit van een hagedis die net een citroen heeft gegeten…
@premiumduitser: Ik ga dan denk ik toch voor de TT-RS. Wel zonder vaste spoiler dan. 100 pk extra dan de standaard cayman. En vast niet heel veel duurder. Schat hem op 75,000 in Nederland.
@pieterpoes: Waarschijnlijk wordt de TT-RS wat duurder, als je kijkt naar de prijzen van de RS3 en TT-S:

Audi S3 Sportback: €53.930
Audi RS3 Sportback: €71.860

Audi TTS Coupe DSG: €68.450

De RS3 is 18 mille duurder dan de S3, trekken wie die lijn door dan wordt de TT-RS zo’n 86 mille (beetje afhankelijk van uitrusting en CO2 geneuzel). Voor de context: de vorige TT-RS zat op 78 mille.
@willeme: oei.. 85,000 dus. ..
@pieterpoes: dan komen we langzaam maar zeker in F-type territorium. Die zou ik nog boven de R8 kiezen, laat staan die kleine dingskes. En wtf? 70k voor een opgedirke A3? Wie koopg dat? Nee dank je.
De Porsche echter.. Het is Porsche, vast weer een top apparaat.
@vondudenstein: Mmh. F-type is wel mooi maar maakt niet echt wat bij mij los. Heb persoonlijk veel liever een amg gt dan een f-type. En een beetje leuke f-type is alweer 20,000 duurder. Dus niet echt te vergelijken. Tevens is deze een stuk sneller en zuiniger en ik vind hem erg mooi eruit zien. Dus dan kies ik alsnog voor deze.
@pieterpoes: Met deze doel ik op de TT-RS
@premiumduitser: Precies wat ik zat te denken, welke zal je willen…. De Porsche rijd denk wel beter. Eigenlijk is het gewoon knap dat Audi van de baby R8 een Porsche concurrent heeft weten te maken!
@premiumduitser: Ik zat net te kijken bij wat een gewilde uitvoering is van de 993, de RS die 20 jaar geleden verscheen. Evenveel pk als uit de standaard Cayman, 300 pk, maar dan uit 3,8 liter inhoud. De Cayman is een halve seconde sneller naar 100 km dan de RS. Leuk voor een duotest, waarbij ik me niet zal verbazen als je meer voor de 993 RS zal moeten betalen.
Moet zeggen dat de cayman er met de jaren beter uit gaat zien! Begin me af te vragen waarom je meer zou neertellen voor een 400pk sterke 911.
@sjeemsbond: De Cayman moet echt gewoon een dikke spoiler hebben! Die achterkant vind ik maar niks… Kijk naar de GT4, zo hoort een Cayman te zijn!
@premiumduitser: Dit is Porsche… Eerst lanceer je de standaard cayman en de S, dan volgen de black edition, GTS en jawel de GT4 als laatste net voordat je een nieuwe Cayman introduceerd. Tot zover de Porsche marketing les.
@sjeemsbond: En de Renault marketing les. En de Ferrari marketing les. En de Mercedes marketing les. En de …..

De juiste conclusie is dat de pretmodellen altijd aan het eind van de modelcyclus zitten.
@sjeemsbond: Inderdaad. Voor de instap-911 mag je al 40k erbij leggen en dan heb je een auto die nauwelijks sneller is. Je moet dan al heel erg fan zijn van de zescilinder wil je daarvoor kiezen. Voor mij zou het niet hoeven, die nieuwe viercilinder boxer van Porsche klinkt best prima. Niet per se een mooi geluid, maar wel een lekkere roffel erin.
Met het risico dat ik hier voor gek word verklaard….

Maar de prijzen vind ik, voor een Porsche, alleszins meevallen. En dat voor een Porsche die er ook prima uitziet.
@Rick-dos: dat zijn kale prijzen. Tik wat opties aan en je gaat over de aanschafprijs van een kale 911 heen.
@sjeemsbond:
En waarom zou je dat doen? Het was Der Walter zelf die enkele jaren terug al zei dat je best een zo kaal mogelijke 911 Carrera met handbak neemt… Dat gaat heus ook op voor de Cayman.
@Rick-dos: Inderdaad. Voor 65k heb je een fantastische auto die sneller is dan je ooit nodig hebt. Het zal werkelijk fantastisch sturen en door de viercilinder is het verbruik ook nog enigzins binnen de perken te houden. Het lijkt mij de perfecte auto.
@Rick-dos: Op Top Marques stond de nieuwe Boxster S te koop voor net geen €100.000… Vanaf je een paar extras neemt stijgt de prijs zienderogen.
@thezonda: De vraag is of je dat wil. Waarom heb je al die opties nodig?
Lijkt steeds meer op een datsun zx/fairlady met een porsche badge
@steelfighter:
Thanks! Ik vroeg me al af waarom ik hem zo knap vond.
Echt een heel erg mooie auto! Porsche doet het qua design erg goed de afgelopen jaren vind ik!

Alleen die foto’s….. Mijn hemel! Wat een drama. Locaties zijn lelijk, bij het interieurshot lijkt het alsof de auto zweeft en het lijken allemaal wel renders. Niet mijn ding.
@Archiebald: Op foto nr. 4 lijkt het inderdaad alsof de Cayman boven het landschap zweeft.
@krizus: Ja die bedoelde ik inderdaad. Maar op foto 5 lijkt het ook niet te kloppen. Alsof ze in een studie gefotografeerd zijn en daarna in een landschap geplakt. Hoeft niet zo te zijn en die belichting kan gedaan zijn met softboxes enzo. Maar toch. Het oogt niet lekker.
@Archiebald: dat is inderdaad precies hoe ze dat doen ;)
@CasperH: I know. Ziet er niet uit toch?!
@Archiebald: helemaal met je eens. Porsche, bel me!
Raar dat de S uitvoering met handbak duurder is dan met PDK en de niet S uitvoering met handbak is goedkoper.
@VeniVidiVici: zal waarschijniljk foutje zijn, anders kan ik het ook niet verklaren
@magnumsing en @venivedivici:

Dit heeft te maken met de CO2 taks. De PDK is een optie, maar is ook fractioneel zuiniger in de NEDC cyclus. Als een auto meer uitstoot, word de taks hoger.

Bij een standaard Cayman is de meerprijs van de automaat net iets hoger dan de CO2 taks. Bij een Cayman S (met meer uitstoot) is het bedrag van de CO2 taks aanmerkelijk hoger dan de meerprijs van PDK.
@willeme: thanks! duidelijk verhaal
@magnumsing: was bij de Boxster ook al zo, overigens.
Vind dat er weinig mis is met de kleuren…. een stuk beter in ieder geval dan fel geel, oranje etc.
Wordt steeds mooier! Begrijp alleen niet dat de handbak duurder is dan de pdk bij de S
Wat is ie toch lelijk geworden !! Doe mij zijn voor hanger maar. Die achterkant !!! Jammer. Ze maken bij porsche nu dus geen enkele mooie auto meer.
@gerjan: Wat is een voorhanger?
@burnout: Ander woord voor tieten denk ik.
Een Cayman (zonder S) met handbak. Dat is de versie die ik wil hebben. Ook meteen de goedkoopste dus dat is mooi. Ooit hoop ik er een te bezitten in de toekomst.
Zo ongeveer de enige VAG auto die ik wel zou willen hebben …Wel met gratis onderhoud en service dan…
Nadat we zoveel versies hebben. Waarom geen Cayman met targadak? Dit model ontbreekt nog vind ik en een nieuw niche-model voor deze reeks!
Belgische prijzen graag AB!!!!!
Mooier dan een 911
Zoals hoort rijdt hij vast beter dan de vorige versie. Toch vind ik hem niet beter
@mrrallycross: Hij rijdt vast beter dan de vorige versie, maar je vind hem niet beter. Verklaar..
@viezefreddyw: in de vorm van de vier cilinder en de looks
Ziet er gewoon weer prima uit. Interieur is ook netjes en overzichtelijk. Exterieur ziet er goed uit. Maakt de 911 bijna overbodig, het is dat ‘ie een 4-cilinder aan boort heeft…
@viezefreddyw: Voegt de zescilinder nog zoveel toe dan? Hij klinkt niet echt fantastisch vind ik zelf. Hij is alleen maar zwaarder, onzuiniger en duurder.
@berlinetta: Nee klopt, dat is waar. Maar ik vind de 4-pitter ook niet zo geweldig klinken. Dan klinkt de 6-pitter toch wel wat prettiger.
@viezefreddyw: Ik heb de viercilinder tot nu toe alleen op video gehoord en hoewel het niet per se een mooi geluid is, vind ik hem niet verkeerd klinken. Samen met die van Subaru wel de best klinkende viercilinder.

De zescilinder klinkt wel wat zuiverder en natuurlijker, maar ik ben sowieso nooit echt fan geweest van het geluid van de zescilinders van Porsche. Daar komt ook nog eens bij dat ik de Cayman een van de meest begeerlijke sportwagens vind en de 911 wat minder dus ik ben wellicht een beetje bevooroordeeld ;)
@berlinetta: Daar heb je ook zeker gelijk in. De Subaru klinkt erg lekker. Ik vind de 4-pitters van Porsche en Subaru in ieder geval beter klinken dan, pak ‘m beet, 45 AMG’s van Mercedes. Die scheten tijdens het schakelen, kan er niet aan wennen.

Het punt is een beetje dat ik de viercilinder van de Porsche een beetje ‘gemaakt’ vind klinken. Bij de zescilinder heb ik dat niet, dat is wat je zegt zuiverder en natuurlijker. De GT4, R en S vind ik heerlijk geluid produceren.
@viezefreddyw: Klopt ja, je hoort dat Porsche heel wat uurtjes erin heeft gestoken om de viercilinder een beetje geluid te laten maken waar dat bij de zescilinder niet nodig was. Ik ben vooral benieuwd hoe die in het echt klinkt. Op video kun je het nooit goed horen.

En de viercilinder van AMG vind ik echt drie keer niks. Die scheten klinken veel te hard. Ik zou me schamen om daarmee te moeten rijden.
Doe mij de blauwe maar
S met PDK graag
Kom maar op met de lijst Editions….
Dan liever een gebruikte 997
Prima bij te houden met m’n polo’tje.
Vermits audi 400pk uit hun 2.5liter TT RS perst, zullen er nog wel wat modellen volgen. Place your bets: 718 4S, 718 GTS, GT4, GT4 RS, Turbo S, R, bi-turbo, 718 S e-hybrid, 4S R Turbo GT2 Weissach en de diesel niet te vergeten… ;-)

Ze verzinnen wel iets daar in Stuttgard
Zwart met gunmetal wielen graag en oh ja wel een handbak graag. Een automaat hoort in een luxe sedan niet in een sportwagen punt. Dat ie met pdk en launchcontrol sneller is boeit me niks het is veel leuker om zelf een goeie tijd te scoren ipv de auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).