Pirelli-bandenkeuze voor eerste F1-races 2019 wordt ‘overzichtelijker’

Auteur: , 34 Reacties

Er gaan wat wijzigingen plaatsvinden.

De Pirelli bandenkeuze voor de eerste F1-races van 2019

Soft, supersoft, ultrasoft, hypersoft. Voor doorgewinterde F1-fans een peulenschil om de banden uit elkaar te houden. Voor rookies en algemene F1-kijkers roept het echter vraagtekens op. Om de Formule 1 wat toegankelijker te maken voor de gemiddelde kijker gaat de Italiaanse bandenleverancier snijden in de keuze. Het merk kreeg al eerder kritiek over het huidige systeem, het zou te verwarrend zijn.

Naar aanleiding van de post-season test in Abu Dhabi, heeft Pirelli de compound voor de eerste races van het 2019 seizoen gekozen. De gehele benaming gaat op de schop. De compound wordt nu met een C-nummer aangegeven. C1 is de hardste band en C5 staat voor de zachtste band. Pirelli neemt afscheid van de hardste bandensoort (Ice Blue Hard) en de oranje harde reserveband. Hierdoor blijven medium tot en met hypersoft over. Paars en roze vertegenwoordigen nog steeds ultra- en hypersoft. Supersoft is geel geworden, wit is vergelijkbaar met soft en blauw vergelijkbaar met medium.

De Pirelli bandenkeuze voor de eerste F1-races van 2019

Voor de eerste race in Australië komen C2, C3 en C4 beschikbaar. In Bahrein is dat C1, C2 en C4. In China C2, C3 en C4 en in Azerbeidzjan C2, C3 en C4. Eind november werd bekend dat Pirelli tot zeker 2023 de officiële bandenleverancier van de Formule 1 zal blijven. Of dit systeem ook Olav Mol-proof is, krijgen we in Australië te zien. De bandenstrategie van de races na deze eerste vier wedstrijden krijgen we waarschijnlijk medio februari te horen.



34 reacties

But why… dit maakt ‘t alleen maar méér confusing. Althans, dat vind ik. De woorden zijn toch makkelijk te onthouden in combinatie met kleuren? Naar mijn idee is dit alleen om dan weer de hardheid simpeler te onthouden (vanwege de oplopende getallen), maar zo moeilijk was het toch niet?
was het niet zo dat de banden voor kijkers gewoon worden aangemerkt als soft, medium en hard? dat de compounds wel verschillen per race, van C1-5 , maar dat dat voor de leek niet uitmaakt
@gitaarknul: Yep. Wit is hard, geel is medium en rood is soft. En of daar dan compound C1 of C3 onder die witte band schuilgaat zal de leek worst wezen.
@gitaarknul: dat heb ik ook zo begrepen.
Hard. Zacht. Intermediate. Regen. Dat waren betere tijden.
@str8six: Slicks, regen… dat waren betere tijden.
Ik snap het hele probleem niet. Op tv wordt toch altijd aangegeven op welke banden een coureur aan het rijden is (althans de afkorting)? Dat is duidelijk genoeg en dan hoef je ook niks te onthouden.
Ik vind het eigenlijk wel makkelijk! Ik haalde Utra soft en Hyper soft altijd door elkaar… Als ik de kleurtjes zag wist ik het wel weer, maar toch.
@dutchdriftking: hyper is altijd beter dan ultra. Althans bij incontinentieluiers…
@dutchdriftking: nou, nou, alleen de rode is nu weg uit het rijtje dus verwarring blijft (voor jou).
Dus nu maken ze het ingewikkeld voor de mensen die het snappen en eenvoudig voor de mensen die er toch al niks van weten? Als fan verdiep je je toch in de sport? Ik bedoel, als je geen 7 kleuren kunt onthouden dan vraag ik me toch af of F1 wel de juiste sport voor je is..
@jje003: o ja, want kleuren onthouden ligt in correlatie met voorliefde voor een bepaalde sport?
@str8six: F1 is wel wat ingewikkelder dan de banden.. Ik zal het anders formuleren: als je de banden niet begrijpt, zul je de verdere technische achtergrond al helemaal niet begrijpen.. Met deze nieuwe methode voeg je alleen maar een extra denkstap toe, want we willen toch weten of ‘soft’ nou supersoft of ultrasoft etc is.
@jje003: Maar niet iedereen kijkt naar F1 als een purist. Het kan ook als algemeen vermaak beschouwd worden en dan maken kleuren, namen, of cijfers(?) van banden, of elk ander technisch onderdeel niks uit.
Voor de meer geïnteresseerde kijker moeten de namen overzichtelijk zijn, dus het handigste is; hard, medium, zacht, intermediate en regenband. Dat is genoeg info per race en, of dat in werkelijkheid een medium, soft en supersoft is, of supersoft, ultrasoft en hypersoft, maakt voor de gewone kijker verder niet uit. Die specifieke bandensoorten, dat is voor de teams van belang en voor de puristen een leuke aanvulling.
Voor de eenvoudige kijker is het fijn, als de benaming simpel en duidelijk is.
@loutervanplezier: Om eventueel een kleurtje toe te voegen, voor onderscheidt, zou ik geel voor de harde band, rood voor de medium band en paars voor de zachte band. Intermediate is de groene band en de regenband is al blauw, dus lekker zo laten.
@jje003: De bedoeling is dat de kijker straks te zien krijgt hard, medium en soft en verder niet; HUD moet overzichtelijker en F1 heeft daar veel online enquetes over gehouden. Voor de nerds wordt het inderdaad C1-5.
Ik snap niet waarom rood er uit is. Had dan paars of roze er uit gehaald. Dat is namelijk soms nog lastig spotten of het nou ultra of hyper is.
Arme harde band… Het hele seizoen geen een keer gebruikt
Dit is gewoon een “farse” aan het worden. Onnodige complexiteit die niet nodig is. Ze zouden beter volgende doen: Voor de kwalificatie 1 soort band (hypersoft bij voorkeur, zodat je de snelste rondes krijgt). Voor de race maximaal 2 soorten, waarvan 1 het maximaal 1/3 van de race uithoudt maar ook sneller is (enkele seconden) dan de andere keuze en je echt een strategie kan opbouwen (je ziet trouwens dat de meeste teams het zowiezo al doen met 2 setjes en zelden 3).
@royaledeluxe: Waarom verschillende banden, waarom niet gewoon altijd de snelste en het hele reglement overboord gooien. Rijdt je hard om iemand bij/ in te halen dan slijten je banden harder en zit je later op de blaren. Rijdt je wat voorzichtiger maar langzamer gaan ze langer mee.
Ik vind het een goede oplossing. Iemand uitleggen dat ze kunnen kiezen uit een super, ultra en hyper soft… waar gaat dit over.

Is er dan geen probleem? Jawel. Je kan niet (lang) dichtgenoeg op elkaar rijden, want je verneukt je banden. Daardoor moet je echt een stuk sneller kunnen dan je voorganger om ergens langs te kunnen. Met andere woorden: als je in verkeer terecht zou kunnen komen, heeft het weinig zin om een 3 stopper te doen (ook al is ie verwacht 10-20 sneller over een race), omdat je toch niet voorbij je tegenstander kan komen.

Los je dit probleem op, dan zal je een stuk meer interessante bandenstrategien zien.
@gregorius: in 2019 zijn er ook grote wijzigingen aan de aërodynamica van de auto waardoor inhalen eenvoudiger wordt (in theorie)
Nooit geweten dat hypersoft roze was. Lijkt net zo wit als medium. Handiger was om rood dus te behouden en zo paars als de meest zachte variant te houden.
@karhengst: Dan heb je of nog nooit een race gekeken, of je moet je kleurenweergave van je TV toch serieus gaan laten kalibreren…
@E320cdi: Mijn TV is gekalibreerd, maar toch dank voor het advies. Feit is dat het flink lichter is dan het paars, en ik in de afgelopen tijd geen races heb gezien waar zowel medium als hypersoft in gebruik waren om het naast elkaar te zien.

Tel daar een niet bijster HD kabel signaal van RTL bij op en er is reden genoeg voor een incorrecte waarneming.
@karhengst: Een niet HD RTL kanaal verklaart vrijwel alles ja, dat geeft zoveel onduidelijkheid dat dit verschil moeilijk zichtbaar is. Ik ben verhuisd naar een Ziggogebied (KPN is een duurder, minder snel alternatief) dus ik zit gebakken wat betreft het ontcijferen van de banden😜
@E320cdi: Kijk! Dat is genieten op zondag. Hier is de Krombacher reclame nog het scherpst van alles. Maar voor die paar keer maand dat ik TV kijk (sinds de zomer werkelijk alleen F1) ga ik geen HD abo ergens afsluiten. TV is al duur genoeg bij de oosterburen en het kijk en luistergeld kom je per definitie niet onderuit.

Max rijdt er gelukkig niet langzamer van :D
@karhengst: Klopt, die opmerking heb ik wel vaker gezien. De lezing van Pirelli was dat het geen bal uitmaakt, omdat de roze hypersoft en witte medium buiten testsessies om toch nooit tegelijk op de baan kwamen. Daarnaast claimt Pirelli dat deze kleurkeuze ervoor zorgde dat mensen met bepaalde vormen van kleurenblindheid ook onderscheid konden maken. Ik ben geen expert als het op kleurenblindheid aankomt dus dat neem ik maar van de Italianen aan.

Ik had vooral graag paars behouden gezien omdat dat overeenkomt me de tv-graphics. De iemand die de snelste tijd van iedereen rijdt, rijdt een paarse sector. Om dan ook de snelste band paars te houden had daar goed bij gepast.
@Edge: interessant, dank voor de uitleg!
Deze strategie is nog erger dan de modelnamen bij mercedes
@breinstein: en de motor type aanduidingen van Audi!
Ik vind het een verbetering. Bij de hyper- super- mega- ultra- benamingen krijg ik een enorm ‘ik zoek gel in het schap van de supermarkt’ gevoel. Geen flauw benul wat de waarde van hyper ten opzichte van ultra is. Sterkte nummers hebben voor mij een een hoop geholpen. Als ook Michelin nog aanwezig was geweest hadden we via die analogie wel een nieuw probleem gehad: nr1 t/m 5 van fabrikant A correspondeert nogal lastig met 1 t/m 4 van fabrikant B. Ik hoop dat deze benamingen wel goed blijven plakken…
Bij welke race is die blauwe band (voor het laatst) gebruikt?
Qua kleuren had ik roze laten vervallen. Optisch soms nauwelijks van wit te onderscheiden.
Die blauwe band zegt mij nog steeds weinig, wel die die een soort van Ultrahard of iets dergelijks moet zijn, maar is hij ooit tijdens een Kwalificatie of race gebruikt….?

Ik zou voor de herkenbaarheid en duidelijke zichtbaarheid qua kleuren (van hard naar zacht) wit-geel-rood-paars hebben gekozen. En inderdaad daar zit blauw niet bij. Als hij toch niet gebruikt wordt ;-)
Gaat er ook nog iets veranderen qua kleuren voor de semi regenbanden en volledige regenbanden qua kleur? Dan kan ik mij de komende maanden nog even geestelijk hierop gaan voorbereiden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).