De Porsche Mission-E wordt een onvervalste circuit-tijger

Auteur: , 32 Reacties

En dat is misschien niet zo bijzonder voor een Porsche, maar wel voor een EV.

Mission-E

Trackdays en EV’s zijn momenteel nog niet de allerbeste combinatie. Tuurlijk, je kan een boel lol hebben met een Tesla p100d op de dragstrip. Even de Lamborghini’s en Ferrari’s van deze wereld in hun hemd zetten met je eco-waggie. Na een paar sprintjes is het beste er echter wel af.

EV’s hebben namelijk de neiging nogal heet te worden bij langdurig presteren op topniveau. Dat geldt ook voor auto’s met klassieke verbrandingsmotoren natuurlijk, maar die zijn inmiddels zo ver uitontwikkeld dat enkele uren achter elkaar volle polle blazen geen probleem oplevert. Nou ja, in de meeste gevallen dan. De huidige EV’s daarentegen, verliezen als snel wat trappelende paardjes als het pedaal in een korte periode vaak naar het metaal gaat. Wellicht daarom worden ze door Porsche mensen ook wel aangeduid als waardeloze apparaten.

Maar hoe zit het dan met Porsche’s eigen Mission-E, is die wel geschikt voor het circuit? CNET legde die vraag voor aan Detlev von Platten, verkoop-bons bij Porsche. Detlev gaf daarop het volgende antwoord:

“It’s a Porsche, so the answer is clearly yes.”

Uiteraard is de Mission-E geschikt voor trackdays! Niet alleen moet ‘ie dat technisch aankunnen, ook als de juice op is kan deze aangevuld worden in de tijd dat je engineer je vertelt dat je te vroeg op de remmen gaat voor die ene snelle linker. Binnen 15 minuten is je Mission-E weer voor 80 procent volgeladen.

“If you’re having some fun on the track, waiting 6 hours to recharge would bother you. That’s why we are working so hard on a technology that would charge the battery in 15 minutes.”

Misschien is de toekomst op het gebied van auto’s dus toch niet zo saai als het nu soms lijkt.



32 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dit is fantastisch nieuws!
Ik hoop dat het zo is, ik word namelijk niet echt blij van Tesla’s
Maak dat accupack snel omwisselbaar en je kunt na een pitstop en accuwissel direct weer knallen.
@gokartmozart: hele onrealistische oplossing… daarbij, een hele dure ;-)
@zion88: ik vind @gokartmozart zijn opmerking juist wel aannemelijk. nu zijn we misschien nog niet zo ver maar een batterij van een telefoon kon er ook in en uitgeklikt worden. Ik zou niet raar opkijken als dit in de nabije toekomst ook mogelijk is bij auto’s.
@schuiftrompet: Dat kon bij Tesla al, maar is stopgezet. Was weinig aantrekkelijk. Ten opzichte van een reguliere auto moet je het vergelijken met het verwisselen van de motor. Wat als jij de motor van jouw voorganger krijgt. Als die motor al 150.000 km heeft afgelegd, heb je ineens een heel andere auto.

De batterij idem. Als jij net een nieuwe auto hebt aangeschaft met een batterij die 2.000 km is meegegaan. Je gaat naar een wisselstation en wisselt het duurste onderdeel uit de auto om voor een batterij die al 150.000 km heeft afgelegd. Dan ben je niet happy.
Tesla loste dat op door bij hun station jouw batterij ook als jouw batterij gereserveerd te houden. Maar dat betekend dat je altijd terug langs dat station moet om je eigen batterij op te halen. Indien je de gewisselde batterij wilde houden kon dat ook, maar dan werd gekeken naar het verschil tussen beiden. Als de gewisselde batterij net een nieuwe is, kan het zijn dat je zo maar even 10.000 euro moet aftikken.
@schuiftrompet: bij telefoons kun je de accu’s al niet verwisselen en Renault die dat concept op de markt heeft gehad bij hun elektrische auto’s is er mee op de koffie gekomen. De tijd van verwisselbare accus is gewoon voorbij.
@pramm Ja voor op de weg is het inderdaad onrealistisch, maar ik bedoelde eerder dat als je een trackday doet, dat je gewoon een tweede opgeladen accu kan mee laten komen. Deze auto is inmiddels voor rijke lui, dus die laten die accu gewoon meevervoeren o.i.d. Wat je zegt klopt wel inderdaad, ik zou niet mn 2000 km oude accu omwisselen voor een 150k gebruikte accu van een ander.

@mashell: Telefoons hebben geen uitneembare batterijen meer vanwege ‘slim design’. Het moet zo dun mogelijk. Ook kan je nu niet meer zelf je accu even vervangen dus moet je weer een dure reparatie laten doen bij een winkel met je telefoon (= meer winst). Maar wat betreft de auto, zie hierboven wat ik bedoel :)
@gokartmozart: dat zou waarschijnlijk betekenen dat de eerste de best Oost Europeaan je accu set in een 10 minuten kan jatten.
@porsche928: Klopt, want die loopt zo maar met een accu pakket van 700 kg op zijn rug weg.
Hopelijk komen ze met een oplossing die het laadproces super snel maakt. Dat zou echt een nieuwe uitvinding zijn. Een accu omwisselen hebben ze bij tesla al een keer bedacht, wissel duurde 90 seconden. Bleek echter niet zo’n succes voor de gebruikers, die plugde hem liever aan de super charger.
@redbee5: omdat je 90% van de tijd thuis of op het werk laadt en een SuC gebruikt nadat je bv 2 a 3 uur hebt gereden. En Elon heeft al eens getweet dat de SuC boven de 350 kW gaan leveren, nu 120 kW.
Na een paar sprintjes het beste van af? Doet het anders nog steeds prima met een vrij lege accu:
https://youtu.be/t7xKWGzLjlo
@stfu: eigenlijk vreemd, performance neemt dus steeds verder af naarmate batterij leger is. Dat is raar, want je Duracell konijntje gaat ook niet steeds langzamer trommelen toch? Dat bij 10% er block zit op de performance oke, maar veel verschil bij 25%, 50% etc. Daardoor wordt het dus ook lastiger om batterij percentages te noemen, de performance loopt immers terug en dus ook bereik.
@bitd:
Ook bij je Duracell konijntje is er verval, aangezien het voltage vrij snel begint terug te lopen. Maar dat verval is bij oplaadbare batterijen (NiMH en Li-Ion) veel kleiner. http://www.stefanv.com/electronics/using_nimh/nimh_vs_alkaline.gif
@bitd: vermogen staat altijd in verband met de grootte van de accu. Zo’n konijntje heeft natuurlijk een motor van niks. De P100D heeft meer dan 700pk en een enorme omvormer die door dat vermogen best wat te lijden heeft als je blijft planken. ICE auto’s kunnen ook overhit raken he? Die vliegen dan wel eens in de fik ;)
Ik hoop ontzettend dat Porsche dit kan waarmaken en in 2019 met de mission-e op de proppen zal komen.
De vraag is echter welke technologie er in zal komen, wat voor typen cellen etc. Er is nog altijd erg weinig info vanuit VAG, enkel flinke beloftes op PowerPoint. Men heeft bijvoorbeeld voor deze nieuwe ev’s nog geen concrete deals met fabrikanten van cellen (lg of Samsung). En bij de huidige plugin en ev’s werd voor de technologie aangeklopt bij Bosch.
@pramm: zou mij niets verbazen als Rimac hierbij betrokken gaat worden…..die gasten doen al flink wat richting de industrie ipv alleen maar hun eigen Concept-One
@maartenoosterbaan: Rimac heeft ook geen grote deals op cellen. Als VAG serieus werk wil maken van elektrische auto’s, gaan ze op jaarbasis tussen de 300.000 en 600.000 EV’s afzetten (anders kunnen ze niet concureren met Tesla). Dat betekend dat daarmee de wereldwijde cellproductie met ongeveer 25% moet worden uitgebreid. (Tesla verwacht in 2018 35 gWh aan batterij productie te hebben. Dat is de helft van de wereldwijde productie van cellen. Deze is volledig nodig om de 300.000 Tesla’s en de powerwalls van batterijen te voorzien.)

Daar is Rimac geen partij in. Als VAG dit medio 2020 wil realiseren, moeten ze nu starten met de bouw van een fabriek van het formaat van de Giga Factory van Tesla (ongeveer ’s werelds grootste fabriek). De bouw van de fabriek, de productielijnen, de aanvoerlijnen en contracten met grondstoffen leveranciers moeten dan snel worden gemaakt.
De toekomst is helemaal niet saai echter autoliefhebbers zijn aartsconservatief en houden vast aan vroeger. Maar een handje vol kijkt over de schutting naar de toekomst. Laten die nou topfuncties bij de topmerken bekleden dan komt het toch nog goed.
” Na een paar sprintjes is het beste er echter wel af.
EV’s hebben namelijk de neiging nogal heet te worden bij langdurig presteren op topniveau.”

Wat een absolute kolder. Wat dacht je van 28 sprintjes na elkaar, met een verval van minder dan een paar procent? https://www.youtube.com/watch?v=hOj54sRI65k

Dat gaat je met meeste benzine racers niet lukken, alleen al vanwege een koppeling die begint te mokken na een paar keer vanaf stilstand volle bak doortrekken (GT-R moet na een keer of 5 al flink bijkomen). En dat verval bij de Tesla heeft niet zozeer met de temperatuur te maken, alswel de beschikbare energie.
@macready: tsja…er zijn toch ook verschillende bronnen die het tegendeel beweren. Deze passage komt bijvoorbeeld uit een test van Car and Driver met de p90d:

“Maximum acceleration is available only when the battery’s state of charge is above 95 percent and “max battery perform­ance mode” is set on the control screen. When we test, we average two acceleration runs in opposite directions to eliminate wind and grade effects. Normally that’s no issue, but because the Model S’s performance deteriorates with heat build-up in the battery pack, controllers, wiring, and electric motors, pausing at least three minutes between acceleration runs is necessary…”
@jaapiyo: word
@macready: Het is ook een slecht voorbeeld in de tekst. Bij dragrsces heeft een Tesla tussen de races steeds de tijd om af te koelen. Probeer maar eens een tijdje 200km/h te rijden. Binnen no-time zal Tesla de maximumsnelheid terugschroeven om de motor te koelen.
@wijsneus:
Na ongeveer 12 tot 20 minuten bij 200km/u krijg je een waarschuwing. 50 km lang 200 km/u cruisen is nog steeds geen kattepis.
https://www.youtube.com/watch?v=0tfZZNIv0Po
Wat gaat dat ding kosten? Ik ruil mijn auto gelijk in.
Ander dingetje, waarbij ik verbaast ben dat niemand anders het noemt:

De Mission-E is een soort elektrische Panamera, met 4 deuren en een lange wielbasis. Wat heeft zo’n ding in hemelsnaam op trackdays te zoeken? Hoe vaak zie je daar een Panamera?
@metalmike: idd. Marketing oerangoetang gebrul. Track? 911.
Ik kan in ieder geval niet wachten tot ie er is! De discussie tussen Tesla en Porsche rijders wordt straks epic! Mijne is de beste, nee mijne is de beste…
Het zou zo’n dikke vinger in het gezicht van Tesla zijn!
Moet juist niet voor op het circuit worden gemaakt. Doe gewoon voor op de weg
Marketing cursus. Module interviews. Les 1.
“Als je een vraag gesteld wordt dan geef je het antwoord wat de interviewer wil horen.”
Detlev krijgt een voldoende voor deze module.
Journalistiek cursus. Module interviews. Les 1.
“Is je gesprekspartner een marketeer? Laat het interview dan maar zitten.”
CNET krijgt helaas een onvoldoende voor deze module.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).