Welkom 2023 en welkom nieuwe gevulde pot vol met EV subsidie voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto
Een nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat geldt ook voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), Op oudejaarsdag hebben we al gekeken naar de occasionvariant, vandaag is het de beurt aan de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s.
De pot met EV subsidie wordt volgestort met een bedrag van 67 miljoen euro (4 miljoen minder dan in 2022) en voor elke elektrische auto die nieuw door een particulier wordt aangeschaft is 2.950 euro beschikbaar. Dat is 400 euro minder dan in 2022 maar goed, gratis geld is gratis geld.
Het totaalbudget van 67 miljoen euro is voor de koop en private lease van nieuwe elektrische personenauto’s. Mits je aan een aantal voorwaarden voldoet uiteraard.
Jouw persoontje
Allereerst moet je een particulier zijn en een nieuwe volledig elektrische personenauto aanschaffen. Je moet een geldig woonadres in Nederland hebben én je kunt in de looptijd van de SEPP maar één keer subsidie krijgen, mits je aan de voorwaarden voldoet uiteraard.
Koopovereenkomst
Verder moet je voor het aanvragen van de EV subsidie beschikken over een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van je spiksplinternieuwe elektrische auto. Die overeenkomst moet op de naam staan van de subsidieaanvrager en gesloten zijn op of na 1 januari 2023.
De Auto
Ja dat is natuurlijk het allerbelangrijkste, de auto! Die moet nieuw zijn. Ja, dat hadden we al begrepen. Daarnaast moet de auto op of na 1 januari op jouw naam geregistreerd worden in het kentekenregister.
De auto moet een actieradius hebben van minimaal 120 kilometer (WLTP) en de nieuwprijs (cataloguswaarde) van de EV is minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro. Let op, het gaat om de catalogusprijs die uiteindelijk bij de RDW geregistreerd staat in het kentekenregister. Dus hou je een beetje in bij het aankruisen van de opties.
Zodra de auto is geleverd zet je hem op naam. Vanaf die datum moet je auto minimaal drie jaar op jouw naam staan anders moet je de EV subsidie terugboeken. De auto hoeft nog niet geleverd te zijn om subsidie aan te vragen, dat kun je doen zodra je de koopovereenkomst op papier hebt.
Een lijstje met auto’s
Om het allemaal iets makkelijker te maken heeft onze gulle overheid een lijst gemaakt met auto’s die in aanmerking komen voor de EV subsidie. Wij zijn de beroerdste niet en halen de nieuwe auto’s er voor je even uit en zetten ze onder elkaar:
- Aiways U5 vanaf 40.185 euro
- BYD Atto3 vanaf 42.998 euro
- Citroën ë-C4 vanaf 40.140 euro
- Citroën ë-C4X vanaf 40.840 euro
- Citroën ë-Berlingo (personenvariant) vanaf 38.715 euro
- Cupra Born vanaf 42.990 euro
- Dacia Spring vanaf 21.750 euro
- DS3 E-Tense vanafprijs nog niet def, maar onder de 45.000 euro
- Fiat 500e vanaf 31.190 euro
- Honda-e vanaf 36.160 euro
- Kia e-Niro vanaf 44.795 euro
- Mazda MX-30 vanaf 36.440 euro
- MG4 Electric vanaf 30.785 euro
- MG5 Electric vanaf 34.585 euro
- MG ZS EV vanaf 33.585 euro
- Mini Electric vanaf 38.390 euro
- Nissan Leaf vanaf 35.090 euro
- Opel Combo e-life vanaf 39.434 euro
- Opel Corsa-e vanaf 33.999 euro
- Opel Mokka-e vanaf 38.449 euro
- Peugeot e-208 vanaf 32.250 euro
- Peugeot e-2008 vanaf 37.530 euro
- Peugeot e-Rifter vanaf 39.620 euro
- Renault Mégane E-Tech vanaf 37.590 euro
- Renault Twingo E-Tech vaanf 23.020 euro
- Renault Zoe E-Tech vanaf 34.790 euro
- Seres 3 vanaf 37.995 euro
- Smart EQ ForTwo vanaf 24.885 euro
- Ssangyong Korando e-motion vanaf 39.990 euro
- Volkswagen ID.3 vanaf 43.990 euro
Keuze is reuze
Er is dus best wat keuze, maar let op. Kijk je bijvoorbeeld naar de Kia e-Niro en de Volkswagen ID.3 dan moet je wel echt een standaarduitvoering zonder extra opties kiezen, anders ga je zo over de grens van 45 duizend euro heen.
Speciale vermelding nog voor de Toyota Proace City Verso Electric (die stond vast hoog op je verlanglijstje). Nog wel in de lijst van SEPP, maar vanaf 1 januari is de vanafprijs 45.495 euro en komt daarmee helemaal niet in aanmerking voor de EV subsidie.
Het is maar een voorbeeld dat de lijst niet heilig is. Ga dus niet blind op de lijst van de overheid af, anders loop je straks je centjes mis. Prijzen zijn nu eenmaal aan verandering onderhevig en de catalogusprijs zoals die uiteindelijk in het RDW kentekenregister staat is leidend. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Nou, als de kater is gezakt en de laatste oliebollen soldaat zijn gemaakt dus snel aan de slag met je nieuwe elektrische auto. Zorg dat je er op tijd bij bent, want al is het potje weer goed gevuld, het einde van het jaar haalt de voorraad geld meestal niet. In 2022 was in mei de bodem van de subsidiepot bereikt.
Vanaf 10 januari zijn alle ambtenaren ook weer aan het werk, en kun je om 9.00 uur beginnen met het aanvragen van je EV subsidie.
Habanero zegt
Een groot gedeelte van de massa blijft zeer sceptisch tegenover deze veel te dure electrische transitie – die letterlijk met de combinatie van heel veel siroop, schoenlepels, vinger- én voetklemmen door onze strot geduwd wordt. Jan Modaal wordt door onze Eurocratie en nationale politici zo maar eventjes 100% afhankelijk gemaakt van een meedogenloze, monopolistische electrictiteits-lobby en kunnen ons straks niet meer verplaatsen of verwarmen zoals we willen. Het grootste gedeelte van de EU-burgers kan zich ver van de rijk gedekte Euro-tafels al deze nieuwe groene luxe op korte termijn niet eens veroorloven ondanks hier een heel diepe zee van belastingsgeld naartoe te gooien. De enige naadloze overgang van brandstoffen naar electriciteit is een organische overgang op ieders tempo, zonder ecologische, financiële of andere opportunistische leugens, al die tirannieke EU-dwang en verdere zinloze verkwisting van belastingsgeld… Eerst en vooral is het dringend nodig dat die electriciteitssector alleen nog kan opereren binnen zeer nauwe lijntjes en elk exces van deze maatschappijen onmiddellijk in de kiem gesmoord wordt… We hebben in de voorbije maanden gemerkt hoe vér de politieke bereidheid daartoe gaat, nergens dus, dat spreekt boekdelen!
banderas zegt
Een groot gedeelte van de massa rijdt al elektrisch en ik denk dat juist meer mensen EV willen rijden, maar er wellicht nog redenen zijn waarom ze dat nog niet hebben gedaan. Even los van je enorm wappie-achtig verhaal: elektrisch rijdt nu eenmaal superieur t.o.v. normale aandrijflijnen. Als je een auto hebt met 300-400 echte km range kom je overal prima uit. Ik heb in 1 jaar tijd alleen gebruik gemaakt van snelladers toen ik naar Oostenrijk reed. Verder heb je die niet nodig en kan je zoveel mogelijk groen opladen thuis (al kan dat natuurlijk niet altijd). En wees blij dat we een alternatieve brandstof hebben voor auto’s! Of had jij ook nog liever de locomotief gehad? Geen uitstoot vanaf de auto is toch een stuk prettiger dan allemaal wolkjes in je gezicht toch?
utregcity zegt
Hear, hear! 👍
Habanero zegt
Nederlanders adopteren blijkbaar met minder tegenstand electrische wagens dan andere landen. Het is ook een klein land, waar de meeste inwoners niet zoveel km’s afleggen. Eens je op de baan gaat in Europa, kom je nauwelijks een electrische auto tegen. Evenmin laadpalen. Het is in behoorlijke regio’s van Z-Europa een illusie om zelfs ergens in een straal van honderd km één snellaadpaal te vinden. In landen zoals Belgie is men bovendien begonnen met de tarieven zodanig te taxeren op grote vermogens, dat thuisladen straks tot het verleden behoort. Ik wil ook nog wel eens zien wat er gaat gebeuren als we aan deze vergelijking vrachttransport, bussen enz. gaan toevoegen. En niemand blijkbaar nog een gasaansluiting mag vragen voor een nieuwe woning. We gaan in een sneltreinvaart naar heel veel electrische ellende in Europa. Het is een gevecht in de meeste landen om deze winter electrisch te overleven met nog héél, héél veel benzine en diesels, ook vrachttransport en voor het grootste gedeelte verwarming op gas, stookolie, hout of zelfs steenkool. Dat zie ik – tenzij er een mirakel gebeurt – de eerste jaren niet veranderen hoor.
steephh zegt
@habanero
Ik heb je al eerder uitgelegd waarom dit wél haalbare kaart is (inclusief onderbouwing). Dat hebben we in onze geschiedenis namelijk al dubbel en dwars aangetoond (ons elektriciteitsnet hoeft namelijk minder hard te groeien dan dat het de afgelopen 70 jaar gedaan heeft). Voor de meelezers:
https://www.autoblog.nl/nieuws/stellantis-investeert-in-waterstof-nieuwe-trend-3432000#comment-5686159
hondafiel zegt
Chapeau, daar proost ik op. Zeker gelet andere (opkomende) werelddelen totaal niet meegaan met de snelheid waarmee de elektrificatie binnen de EU plaatsvindt en hun eigen beleid van verduurzaming bepalen.
florisje zegt
Ja want de fossiele brandstof industrie is geen monopolie of kartel?! Laten we lekker de kassen van het midden oosten gaan blijven spekken. Dat is beter dan investeren in onze eigen soevereiniteit… yeah right!
Je leeft in een sprookje als je denkt dat het beter is om brandstof te blijven importeren dan het heft in eigen handen te nemen.
Habanero zegt
Het heft in eigen handen nemen? Hoe dan? Met batterijen vol nikkel uit Rusland en Nieuw Caledonië, kobalt uit Congo, koper en lithium uit Chili, magneetmaterialen (voor 90%) uit China enz… (kunnen we even mee doorgaan). Precies dat bedoel ik met opportunistische leugens (of verzwijgen van de realiteit om bestwil).
steephh zegt
@habanero
Afhankelijkheid van alle landen zullen we (deels) altijd bijven houden. Wat zou het beste zijn (en dit is PRECIES waar @florisje op doelt):
– Fossiele brandstoffen voor éénmalige verbranding importeren (dit moeten we dan tot in de eeuwigheid blijven doen, deze zijn immers niet te recyclen)
– Eenmalig grondstoffen importeren voor het zelf produceren van hernieuwbare energie en vormen van energieopslag en deze grondstoffen blijven recyclen
Aan dit soort basale logica wordt door velen vollédig voorbij gegaan. En daarnaasst blijf ik het toch bijzonder vinden: geen énkel kwaad woord over fossiele energiewinning en gebruik, maar wél een heel rits aan ongunanceerde argumenten tegen technologische vooruitgang.
Habanero zegt
Wat een nonsens. Precies alsof metaal recycleren een ecologisch CO2-neutraal proces op zich is en je de zuivere grondstoffen teruglevert waarmee je ooit vertrokken bent. Ook het Lithium. Dit is weerom de waarheid geweld aandoen… is het in realiteit nietéén van de smerigste industriële activiteiten die mensen zelfs ziek maken?
steephh zegt
@habanero
Nonsens? Absoluut niet.
Elk jaar neemt het percentage hernieuwbare energie toe in onze energiemix. Op termijn zijn recycling processen daarom volledig CO2 neutraal.
Nee, lithium recyclen is niet een van de smerigste industriële activiteiten. Lithium-Ion accu’s zijn wel schadelijk voor mensen, dieren en natuur wanneer ze in het milieu terecht komen of gedumpt worden. Ik vermoed dat je deze twee zaken door elkaar haalt.
Over zuiverheid gesproken: met nieuwe methodes is gerecycleerde kathodepoeder zelfs van hogere kwaliteit. Linkje naar wetenschappelijk artikel:
https://www.cell.com/joule/fulltext/S2542-4351%2821%2900433-5
Mobiliteit is nóóit duurzaam. Oneindige eenmalige fossiele verbranding met net zo goed alle grove milieu en klimaatschade zal echter nóóit beter zijn dan eenmalige winning grondstoffen + recycling icm. hernieuwbare energie. Onderbouwing verzameld in al mijn eerdere reacties.
duderuud zegt
@banderas
Eh…volgens mij is zo’n 5% van het Nederlandse wagenpark (volledig) electrisch. Dat noem ik niet “een groot gedeelte”…
rutgerg zegt
Van het volledige wagenpark ja… dus inclusief alle oude gebakjes. Als je naar nieuwverkoop kijkt ligt het op ruim 20%. En dat zijn toch vaak de auto’s die veel km’s maken, niet de suzuki alto’s en toyota starlets van 25-30 jaar oud.
iphonistvongates zegt
De omvang van de pot zou de oprechtheid van de ambities moeten visualiseren. De transitie gaat schijnbaar te snel voor de bean counters dans le bureau. 🤟🔋
raoufff zegt
Zijn er hier ervaringen met de Cupra Born, moet helaas verplicht in zo’n hok gaan rijden van mijn werkgever.
bjr1983 zegt
In het lijstje met auto’s mis ik de IONIQ 6. Die is er vanaf € 44.800,- en komt precies nog in aanmerking.