• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De snelste auto gaat daadwerklijk in productie

Auteur: willeme, gepost 29 juni 2019 om 15:03 – 34 Reacties

SSC


Altijd eentje meer dan jij.

De snelste auto ter wereld. Het blijft een magische term. Voor een hele lange tijd was het vrij eenvoudig. De McLaren F1 was de snelste auto ter wereld.

Tot de Bugatti Veyron had niemand echt een probleem mee. Het was dermate veel sneller dan andere auto’s, dat niemand het uitmaakte. De Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT en Lamborghini Murcialago hadden een soortgelijk vermogen, maar bleven steken rond de 330 km/u. De F1 liep aanzienlijk harder.

McLaren F1 (XP3) '94

Maar sinds de 400 km/u verbroken is geslecht door de Bugatti Veyron, is het ineens een nieuw doel geworden. Fabrikanten schieten uit de grond en de modellen hebben honder-duizend-miljoen pk en een topsnelheid gemeten in lichtjaren.

SSC

Speciaal voor de titel aller-alle-allersnelste auto ter wereld heeft SSC North America zichzelf opgericht. Hun eerste project deed het zeker niet verkeerd. De SSC Ultimate Aero was bijzonder snel. Tijdens de recordpoging wist dit achtcilinder monster 412.28 km/u te halen. Sindsdien zijn Bugatti (Veyron Super Sport, 431,07 km/u) en Koenigsegg (Agera RS, 447,19 km/u) eroverheen gegaan.

Bugatti Veyron SS

Maar SSC gaat niet zomaar meedoen, ze willen een mega-record neerzetten. Hun laatste project moet namelijk 300 mijl per uur halen. Voor de goede orde, dat is 483 km/u! Dat gaan ze doen met de Tuatara. Ze zijn pas sinds 2011 bezig met deze nieuwe hypercar, dus hij zal wel goed uitontwikkeld zijn.

SSC

Onder de kap huist uiteraard een V8, goed voor 1.750 pk. De titel ‘snelste auto ter wereld’ geldt alleen voor auto’s die ook daadwerkelijk in productie zijn. Gelukkig weet SSC ons te melden dat de productie inmiddels gestart is en de levering begint in het derde kwartaal van 2019.

SSC

Het is de bedoeling snel na de levering van de eerste exemplaren de recordpoging te ondernemen. Het verkoopt net wat makkelijker als je kan pochen met een record dat daadwerkelijk gereden is. Tevens is Hennessey bezig met de F5, die nóg harder moet gaan. Bugatti is overigens al afgehaakt. Zij hebben mede gedeeld dat er geen topsnelheid poging ondernomen gaat worden.

Ook interessant!

  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever
  • Dit moet de nieuwe snelste auto ter wereld worden
  • Helaas, je kunt de snelste auto ter wereld niet meer kopen
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

agera-rs, Bugatti, f1, koenigsegg, McLaren, ssc, tuatara, ultimate-aero, veyron-ss

Vorig bericht: « Autoblog advies: ruime private lease gezinsauto (600 p.m.)
Volgend bericht: Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk 2019 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    29 juni 2019 om 15:18

    Tja, straatbanden ontwikkelen die het aankunnen is de grootste uitdaging.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      29 juni 2019 om 15:24

      @dutchdriftking: Ballen ontwikkelen die 300mph op de straat aankunnen lijkt mij een grotere uitdaging.

      Login om te reageren
      • denniss00 zegt

        29 juni 2019 om 15:44

        @fmgarcia: ik hoop niet dat je je klokkenspel met 482 km/h over t asfalt wil laten schuren..

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          29 juni 2019 om 16:51

          @denniss00: als ze van titanium zijn zouden ze ’t moeten overleven.

          Login om te reageren
  2. kennone zegt

    29 juni 2019 om 15:41

    Draaicirkel ontwikkelen om fatsoenlijk door de MC Drive te kunnen is de allergrootste uitdaging!

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      29 juni 2019 om 15:44

      @kennone: ? ?

      Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    29 juni 2019 om 15:46

    Deurmechanisme ontwikkelen wat obese-vriendelijk is lijkt me de grootste uitdaging

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      30 juni 2019 om 08:12

      @drdre1: met 100 kg aan het lijf ga je dat record niet pakken.

      Login om te reageren
  4. reistje zegt

    29 juni 2019 om 16:01

    Toen ik 8 was vond ik dat wel cool, nu vind ik het redelijk kansloos. Het record vereist toch weer een weg van 10km die kaarsrecht en breed is. En als je dan naar een standing mile event gaat word je alsnog verpulverd door een GTR met 2000pk+.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      29 juni 2019 om 21:54

      @reistje: ja, snap wat je zegt. Maar, om maar een anecdote van ons aller voorbeeld Jeremy Clarkson aan te halen: het gaat er niet om wie de snelste heeft of wat het nut ervan is, maar laten we vooral blij zijn dat de mens nog steeds in staat blijkt om pionierswerk te verrichten en bijzondere prestaties neer te zetten. Als het puur om nut ging was er nooit een Concorde of Veyron geweest. De meeste grote ondernemingen durven al lang niet meer zoiets te maken ivm aandeelhouders die 0 affiniteit hebben met ’t eindproduct. Dus laten we dit soort innovatie koesteren. En overtuig je partner om er dan een poster van te kopen voor boven je bed. ??

      Login om te reageren
  5. denaamisbas zegt

    29 juni 2019 om 16:28

    Lamborghini Murcialago?.. nieuw model?…

    Login om te reageren
    • tonino zegt

      29 juni 2019 om 16:38

      @denaamisbas: het staat hier vol schrijffouten de laatste tijd op Autoblog! ? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even na te lezen vooraleer op enter te duwen?! ?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        29 juni 2019 om 17:17

        @tonino: op enter drukken om een reactie te plaatsen? Leg dat es uit, ik moet altijd op ‘verstuur’ klikken ?

        Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      29 juni 2019 om 16:38

      @denaamisbas: ahh kom op, dat ken je toch? Dat is dat Spaanse dorpje aan dat ene Italiaanse meer
      :-)

      Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    29 juni 2019 om 16:52

    Ontwerp maken dat niet de netvliezen verscheurt is de grootste uitdaging

    Login om te reageren
  7. autodrome zegt

    29 juni 2019 om 17:14

    Van lelijk, lelijker tot lelijkst …….

    Login om te reageren
  8. Vanquish zegt

    29 juni 2019 om 17:57

    De grote uitdaging lijkt mij de grootste uitdaging.

    Login om te reageren
  9. S8-2000 zegt

    29 juni 2019 om 18:17

    Leuk artikel, weer eens wat anders. Overigens: snelheid kan niet worden gemeten in lichtjaren. Een lichtjaar is een afstand, geen snelheid.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 juni 2019 om 20:06

      @s82000: Dat was een beetje de grap ;-) De beste moet je uitleggen :-D

      Login om te reageren
    • snorrie zegt

      30 juni 2019 om 08:10

      @s82000: lichtjaren per dag.

      Login om te reageren
  10. 9000cse zegt

    29 juni 2019 om 19:47

    Allemaal zo ontzettend zinloos. Tonnen, zo niet miljoenen betalen voor snelheden, die je toch nooit zult kunnen rijden. En alleen maar, omdat je aan de bar kunt pochen dat jouw auto dat kan? Ik weet zeker, dat je er niet sympathieker door zult worden en er ook niet meer vrienden door zult maken. En dat heeft niets met afgunst te maken, maar alleen met realiteitszin. Kapitalen uitgeven voor dingen waarvan je de mogelijke prestaties niet kunt benutten, staat voor mij gelijk aan pure verkwisting.

    Login om te reageren
    • rammillius zegt

      29 juni 2019 om 21:58

      @9000cse: ik zie de gesprekken al voor me bij de waterpijp (want in het midden oosten is alcohol verboden). Mijn auto kan 300 mijl per uur. Heb je dat gereden?! Nee maar hij kan het. Ga je dat een keer proberen? Nee mijn leven is mij heilig. Waarom heb je dat lelijk ding dan? Omdat hij 300 mijl per uur kan. Maar dat weet je niet, want je gaat het niet proberen. Ja maar 1 (één) persoon heeft het ooit gereden dus is het waar. Maar dat weet je niet. Want jouw auto test je niet…

      Login om te reageren
    • live4life zegt

      29 juni 2019 om 22:59

      @9000cse: En hoe hard kan jouw auto?

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        29 juni 2019 om 23:10

        @live4life: Topsnelheid = 195 km/u volgens opgave. Nog nooit gereden. Maar leg eens uit wat je met die vraag bedoelt.

        Login om te reageren
        • live4life zegt

          29 juni 2019 om 23:15

          @9000cse: precies: 195 en die heb jij ook nog nooit gereden… Waarom koop je een auto die 195 kan dan?! (Ps. Ik snap jouw punt ook wel, maar ter illustratie van de andere kant)

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            29 juni 2019 om 23:44

            @live4life: Ik heb die auto niet gekocht omdat hij 195 kan. Mijn keuze wordt bepaald door andere factoren: Verbruik, betrouwbaarheid, onderhoudskosten, wegligging, comfort, uitrusting en hoe ik in “normaal” verkeer goed mee kan komen. Dat hij 195 kan is bijzaak. Had mijn auto ook gekocht als hij slechts een top van 180 zou hebben gehad.

            Login om te reageren
    • hotze zegt

      30 juni 2019 om 08:18

      @9000cse: als je zo redeneert wordt er niks meer ontwikkelt.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        30 juni 2019 om 08:18

        @hotze: * ontwikkeld

        Login om te reageren
  11. nicolasr zegt

    29 juni 2019 om 19:57

    Maar je mag maar 100… ?

    Login om te reageren
  12. mp014 zegt

    29 juni 2019 om 20:24

    De grootste uitdaging is het onderstel van mn caravan heel laten met dit vermogen

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      30 juni 2019 om 08:54

      @mp014: en er een trekhaak onder krijgen

      Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    30 juni 2019 om 08:57

    Ik wacht op koeningsegg dat op zijn beurt wacht op dit record, om het daarna weer lekker met de regera of jesco te overschrijden.

    Login om te reageren
  14. dennisfiesta zegt

    2 juli 2019 om 12:10

    Topsnelheid gemeten in lichtjaren. Dat is hetzelfde als zeggen dat de snelheid gemeten wordt in centimeters

    Login om te reageren
  15. finnn84210 zegt

    14 oktober 2019 om 14:31

    De Devel 16 is de snelste auto ter wereld gaat 560 km/h en heeft 5007 pk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North