De Tesla Model S is de meest onbetrouwbare auto

Auteur: , 93 Reacties

Zo weinig bewegende onderdelen...en dan toch zoveel problemen...

Model-S

Dankzij keihard financieel succes leek Tesla richting het eind van dit jaar eindelijk in wat rustiger vaarwater te zijn gekomen. De Muskias gaf toe dat zijn bedrijfje op de rand van de afgrond gebalanceerd heeft, maar dankzij het schrijven van zwarte cijfers in Q3 sloeg het groter wordende toxische sentiment rond TSLA weer om in optimisme. Dat vermaard wiet-roker Musk gedwonen werd een stapje terug te doen droeg misschien ook wel bij aan de wende.

Maar de volgende ijsbergen doemen zich alweer op voor de boeg van het ecologisch verantwoorde schip Tesla. Kwaliteitspublicatie WhatCar? heeft namelijk onderzocht welke recente auto’s het meest onbetrouwbaar zijn en het resultaat is schokkend te noemen: de Tesla model S is de meest onbetrouwbare auto van de afgelopen jaren. Dat wil zeggen dat de Teslarati zelfs notoire schuinsmarcheerders uit Frankrijk (Peugeot) en Engeland (Land Rover) verslaat.

De lijst is opgesteld naar aanleiding van de ervaringen van 18.000 respondenten. 159 verschillende modellen zijn opgenomen in het onderzoek van in totaal 31 merken. Ondervraagden kregen de opdracht aan te geven hoe vaak ze problemen hadden ondervonden met hun auto in het afgelopen jaar én hoeveel die problemen hen vervolgens gekost hadden (in tijd en geld) om weer op te lossen. De issues moesten ingedeeld worden in verschillende categorieën zoals ‘koets’, ‘remmen’, ‘motor’, et cetera. Vervolgens heeft WhatCar? een rangschikking gemaakt van alle kandidaten.

De absolute verliezer is zoals gezegd de Tesla Model S. De aandrijflijn op zichzelf zorgt niet voor bovengemiddeld veel problemen, maar issues met het bodywork, verbogen frames van stoelen, afgebroken deurhendels en kapotte parkeersensoren doen de auto de das om. Op zich geen verrassingen voor de trouwe AB-lezer dus. Wat ook meeweegt zijn de kosten en de tijd die het vraagt om een Model S weer te repareren. Niet zelden kwam dit neer op meer dan 1.500 Pond en minimaal een week downtime per probleem.

De illustere namen die de Tesla achter zich laat check je in onderstaand lijstje. Naast de usual suspects in de usual volgorde valt op dat ook de Renault Zoe in de lijst staat (op P13). Monteurs hoeven zich voorlopig dus geen zorgen te maken dat de opmars van de EV ook het einde van hun baan met zich meebrengt. Er is nog meer dan genoeg wat stuk kan aan zo’n auto!

25. Citroën C4/C4 Grand Picasso (2013-2018)
24. Land Rover Discovery (2015-
21/22/23. Volkswagen Polo (2012-2017)
21/22/23. BMW 5-serie (2017-
21/22/23. Nissan Qashqai benzine (2014-
20. Jaguar F-Pace (2016-
19. Volvo XC90 (2015-
18. Nissan X-Trail (2014-
17. Jaguar XE (2015-
16. Nissan Note (2013-2017)
15. Mercedes E-klasse (2016-
14. Mercedes C-klasse (2014-
13. Renault Zoe (2013-
12. Citroën C4 Cactus (2014-
11. Audi Q5 (2007-2017)
10. Jaguar XF (2015-
9. Peugeot 308 (2014-
8. Peugeot 208 (2012-
7. Nissan Qashqai diesel (2014-
6. Range Rover Sport (2014-
5. Land Rover Discovery Sport (2015-
4. Range Rover Evoque (2011-
3. Ford Edge (2016-
2. Range Rover (2013-
1. Tesla Model S (2013-



93 reacties

Alles in zo een sprookje hangt ervan af wat je een probleem noemt.
Als je krukaslagers er na 241 kilometer uitlopen is dat voor mij een probleem, schurende remmen na 3 dagen parkeren weer niet.
@desjonnies: daarom zijn reparatiekosten en reparatietijd ook meegenomen in dit onderzoek.
@henk_he: en vooral op die reparatietijd laat Tesla het meen ik het meeste liggen….zeker buiten de VS.
@maartenoosterbaan: buiten garantie vallen de kosten ook tegen hoor. Vanwege alle gecompliceerde sensoren en technologie is een kleine aanrijding al reden voor een Total Loss.
@desjonnies: Frappant is dat Tesla eigenlijk vooral klassieke / mechanische produktie-problemen kent en vrijwel geen serieuze elektronische issues; terwijl veel fabrikanten juist daar jarenlang problemen mee hebben gehad en Tesla juist veel meer elektronische en software-componenten kent.
absoluut onbetrouwbare meuk zijn tesla’s, menig model s heeft al zijn 2 of 3e aandrijving binnen een paar jaar.
Troep wat ze moeten verbieden.
@herbert: en hebben de klanten dat uit eigen zak moeten betalen? Nee dus. Vervangende auto’s gekregen en alles keurig kostenlood gerepareerd dus wat is het probleem. Al deze problemen zijn inmiddels gefixed. Schop eens tegen een andere steen stel ik voor. Wat een gezeur hier altijd. Ben benieuwd welk merk je zelf rijdt. Iets van VAG wellicht?
@gokartmozart: ook al valt ’t onder garantie, het blijft dus rommel. Je hebt met meuk van de Action ook een jaar garantie, maar het blijft Chinese rommel.
@gokartmozart: fanboy allert
@gokartmozart: rustaahg!
@gokartmozart: hoeveel VAG zie jij staan in de befaamde lijst waar de Tesla op 1 staat? Welgeteld twee stuks van de tientallen modellen die rondrijden. Of wilde je weer lekker ouderwets tegen de sjoemelsteen aanschoppen wat ook een standaard gaap verdiend?
@gokartmozart: Tesla is troep, wederom de meest onbetrouwbare auto, die eer hebben ze al meerdere jaren op rij nu.
@herbert: heb je een bron voor dat zo veel model S’en een nieuwe aandrijflijn hebben? Want dat schijnt nou net níet echt een probleem te zijn.
@sorcerer: beter inlezen, het is wel degelijk een gekend probleem van de model s, zoek maar eens op drive train problems model s/power train.
Sinds Nissan bij Renault hoort zitten ze opvallend vaak in dit soort lijstjes…
@burninrubber: En waar is Renaukt dan in dit lijstje? En kijk dan een naar de beroemde Duitse kwaliteit?
@potver7: dat is anders! Duitse probleem auto’s zijn altijd beter dan probleem auto’s met dezelfde problemen uit andere landen! Want dan is nog steeds premium en Duitse degelijkheid!
@potver7: yup franse meuk!!
@potver7: beroemde = geroemde?
@burninrubber: De Qashqai wordt gebouwd in Engeland, de dichtstbijzijnde X-Trail-fabriek staat in Rusland of inmiddels ook al in Engeland. Ik denk niet dat er in Japan gebouwde Nissans hoog in dit soort lijstjes staan.
@stuurloos: Waar ze gemaakt worden maakt weinig uit. Waar het probleem ligt is dat het gewoon geen Nissan meer is. Alleen de koets is Nissan, motor, onderstel en de rest van de pruttel is allemaal Renault.
@burninrubber: ook mercedes
Ik ben benieuwd hoe de Tesla fanboys zich hier weer uitlullen. Opstartproblemen mag je dit niet meer noemen. Verder komt opvallend Land/Range Rover opvallend vaak voor in deze lijst. Eigenlijk nog nieuwswaardiger dan dat een Tesla op 1 staat.
@henk_he: Als opstartproblemen niet tellen, waar is dan de Model X in dit rijtje…? Aangezien Tesla continue de auto verbeterd zie je in de cijfers vooral de historie van het opstarten.

En ook de Model X heeft voldoende opstart problemen gehad en ook de Model 3 heeft afgelopen jaar al tientallen zichtbare wijzigingen gehad.

Plus de service van Tesla is waardeloos (ook kosteloos). Simpele dingen en je bent je auto dagen kwijt. Of ze zijn je auto kwijt..
@henk_he: plus mijn liefde Jaguar T_T
Wat ik dan wel weer raar vind is dat die andere Tesla er niet tussen staat(die bus met vleugeldeuren)
Nissan had nooit samen met Renault moeten werken stomme Fransen.
@cappie: en niet met Mercedes :-) En in de f1 niet met Red Bull..

Schijnbaar doen ze toch ergens wat goed- ik weet alleen niet waar…
@cappie:

Arme Japanners stonden machteloos ..
Blijven de Afrikanen van Azië ..
@cappie: als ze dat niet gedaan hadden, bestond Nissan niet meer. Wie is er nu stom?
@utregcity: Nissan.
Je blogd over een artikel van September, een beetje laat niet? En in plaats van gewoon blind dit artikel overnemen zonder er zelf niets aan toe te voegen, had je ook even wat dieper kunnen graven en laten zien waar deze cijfers op gebaseerd zijn.

Maar, ik die dat hier wel, Tesla’s antwoord hier op: “Only 28 Model S owners responded out of a total of 18,000 [18,284] car owners surveyed by What Car?.

That’s less than 0.3% of UK Tesla owners, so this survey is statistically meaningless.

The results of this survey are also at odds not only with our internal figures showing customer satisfaction scores for Model S and X at well over 90%, but with statistically valid surveys like our Net Promotor Score and Consumer Reports customer satisfaction survey, which we’ve topped every year since 2013, with 90% of Tesla owners saying they would buy the same car again – more than any other brand.

We are committed to making the world’s best cars, and in order to ensure the highest quality, we review every vehicle for even the smallest refinement before it leaves the factory.

To the extent repairs are needed, the majority of work carried out on cars up to 4 years old is done under warranty and free of charge to the customer while they are supplied with a courtesy car.

Unlike other manufacturers, Tesla repairs can also be carried out in a customer’s driveway or office by mobile service, or even via over-the-air updates, to minimise any disruption.”
@carguy: ik den dat het percentage eigenaren van andere merken onder de respondenten niet heel veel hoger ligt, of denk je werkelijk dat 80% van de Range Rover eigenaren heeft geantwoord?
@potver7: dat is waarschijnlijk waar. Betekent alleen maar dat dit ‘onderzoek’ op een veel te kleine dataset is gebaseerd. Dat geldt dus voor alle merken en ze worden hier dus op onjuiste conclusies in een lijstje gerangschikt.
@timowouters: exact, zoals bij elk onderzoek gaat het om de input. Bullshit in is bullshit out. Onafhankelijke instanties zoals AAA, ANWB, DEKRA etc zijn betrouwbare statistiek partners. Komt bij; De US markt mbt Tesla was een testmarkt met early adopters.
Leuk is een onderzoek op eigen bodem wat m.i veel relevanter is. Vergis je niet ; een Duits merk wordt niet altijd in Duitsland geproduceerd.
@potver7: als dat zo is dan slaat deze lijst dus helemaal nergens op.
@potver7: Zelfs als procentueel even veel LandRover-eigenaars gereageerd hebben, gaat dat nog altijd over veel meer auto’s dan in het geval van Tesla. Dus die cijfers zijn vast iets betrouwbaarder.

Let wel, slechts “iets”.

Want je kan je ook afvragen wie reageert op zo’n vrijwillige vragen. Mensen die wat te klagen hebben bvb? Als je gewoon tevreden bent met je kar, ga je dan moeite doen om te antwoorden op zo’n onderzoek? Hele stapels papier invullen? Nah, geen zin in, ze trekken hun plan maar, die cijfernerds. Maar als je een probleembak hebt, ja, dan, dan ga je die incompetente fabrikant eens goed je gedacht zeggen… in een onderzoekje…

Maw, volledig nutteloos onderzoek. Deftige cijfers krijg je niet door het “te vragen aan de mensen”, maar door te meten. Mensen zijn subjectief. “Hoeveel tijd en geld heeft het je gekost?” is een domme vraag, want niemand houdt dat echt bij. Het ‘voelt’ als veel of weinig, afhankelijk van je gemoedstoestand en je mening over die wagen…
@carguy: Lol, de NPS aanhalen is altijd grappig. Is het meest gesjoemelde onderzoek dat er is…
@carguy: “wij van wc-eend hebben onderzocht dat de klanten die wc-eend gebruiken het liefst wc-eend gebruiken”. Aldus wc-eend.
Volgens mij is autoblog nogal anti tesla geworden.. elke keer als ik hier een tesla bericht lees is lijkt het door een zure sloot gehaald te zijn. Ik google zojuist n.a.v. dit artikel op ‘problemen per auto merk’ en één van me eerste hits is een artikel van 7 maanden oud van 10 merken waarbij de naam tesla niet eens genoemd wordt. En zo willekeurig als ik dat doe, lijkt autoblog dat ook te doen. Hup sjoerd, ik heb hier een 3 maanden oud slecht nieuwbericht over tesla gevonden, gooi hem er nog even op. Want dit is ook geen nieuws.. dit is 3 maanden oud.
@hadsjikidee:

Welnee .. autoblog is gewoon pro-“onderzoek” ..
@hadsjikidee: Tesla maakt emotie los, waarom geen idee. Ik probeer mijzelf tot de feiten te beperken.
@hadsjikidee: Anti Tesla en anti VAG.
Goh zo zie je maar weer dat Japans vele malen betere kwaliteit is en Nissan hierin terecht komt door samen te werken met de Fransen…
@johanw:

Altijd de blankste die in de buurt staat de schuld geven ..
@johanw: ja grote afwezigen in het lijstje: toyota, mazda, honda en subaru.

Wat ook opvalt is de afwezigheid van Koreanen.
@iannuzi: idd. Maar dat is vaak het geval. Ik blijf iig Kia rijden!
@jaso013: ik ook! Klaar met Vag, altijd problemen gehad met die dingen.
@iannuzi: en de Italianen
@iannuzi: Nog opvallender: de afwezigheid van Italiaanse merken
@spec: de italianen. Die verkopen geen ‘normale’ auto’s meer.
@iannuzi: Roest wordt niet in de test meegenomen. Anders zouden Mazda en Honda onder Peugeot en Renault eindigen.
Je ziet wel dat de modellen daarna een stuk beter zijn want de Model X komt niet eens in het rijtje voor! Kan je nagaan hoe goed de Model 3 is :)
@evdw: Dat hebben ze waarschijnlijk gedaan omdat het exact dezelfde auto is maar dan een meter hoger en nog lelijker.
@nopetrolnofun: Dat lijkt me sterk. Range rover en Range rover sport worden ook apart genoemd.
Zoveel allerslechtste auto’s in mijn leven gehad ..
En bij mij functioneren ze altijd prima ..
@lincoln: dat heb ik ook met vrouwen
@iannuzi: lucky bastard
@lincoln: dat noemen wij “anekdotisch bewijs”.
@lincoln:
Ik had het niet beknopter kunnen zeggen. Insgelijks hier.
Sterker nog, ik heb nog nooit een auto van een door zelfbenoemde kenners als betrouwbaar bekend staand merk gereden.
Nooit Duits en nooit Aziatisch gereden en gaat ook niet gebeuren. Alleen Frans, Brits en een keer Zweeds (uit 1970).
Altijd gebruikt gekocht en prima spul geweest.

Volgens de statistieken had ik zo’n beetje alle wegenwachters bij de voornaam moeten kennen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik heb ook een tijd een model s gehad. Inderdaad erg veel issues mee gehad. Veel reparaties. Was dan wel model uit 2013 wat veel gevoeliger is dan de recentere modellen.
Qua kosten was het echter 0. Alles kosten nam tesla opzich, behalve banden vervangen. Qua onderhoudskosten dus wel heel laag (binnen de garantieperiode). Daarbuiten is het oppassrn geblazen
Mooi! Geen Kia in de lijst. De volgende auto dus weer een Kia.
Maakt het uit dat er eens wat stuk gaat, als de auto het maar waard is…

Omdat je iedere keer weer geïmponeerd raakt door het gemak waarmee je Tesla S zich voortbeweegt. En, als ze het wel doen, het zo’n fantastisch mooi gezicht is als die deurhendels automatisch naar buiten schuiven. En zo zit zo’n Tesla tot de nok vol met fraaie technologie…

Kost wat, maar dan heb je ook wat.
@moveyourmind: wow, deurhendels als unique stelling point. Die heb ik nog niet eerder gehoord 😂
@henk_he: Misschien wel omdat je het kind in jezelf bent kwijtgeraakt…

Dan lukt het gewoon niet meer om vol verwondering gefascineerd naar zoiets bijzonders als een deurhendel te kijken die volautomatisch uit het deurpaneel komt als jij in de auto wil stappen.

En ik voel me bevoorrecht dat dat kind nog wel in me zit. Van de week nog naar een Citroën gekeken als opvolger voor de S-type. De C6, met van die houtkleurige kaartenvakken die naar beneden kunnen schuiven. En zachtjes weer omhoog gaan als je ze heel zacht aanraakt… Ik was verkocht!

Gelukkig kon ik me nog net in bedwang houden en het besluit maken nog even te wachten tot ik wat meer budget heb, zodat ook het onderhouden van zo’n Franse dame geen issue hoeft te zijn.
@moveyourmind:
Opvolger van de S-Type?
Maat, je gaat het Autoblog S-Type Genootschap toch niet verlaten?


(Zo’n C6 is trouwens wel geweldig, ergens op Autojunk staan nog foto’s van mijn vorige S-Type met de C6 van mijn zwager)
@sabrerator: Zeker niet! Ook al heb ik er begin dit jaar al zo’n twee mille aan noodzakelijk onderhoud aan uitgegeven… Om vervolgens vier maanden later te stranden met een kapotte automaat…

Ondanks dat ik niet wist of ik de S-Type nog wel zou laten repareren stond één ding vast, de S-Type gaat nooit, maar dan ook echt nooit weg. Of hij het nou doet of niet, ik ben aan dat ding verknocht.

En gisteren de knoop doorgehakt. Na een zoektocht van 4 maanden binnen mijn budget niets gevonden waar ik gelukkiger van ga worden dan mijn eigen auto. Alleen dan die C6, die op een heel andere manier mij weet te verleiden, maar op dit moment nog niet verstandig is om te doen.

De S-Type wordt dus gewoon gerepareerd, de pijn van de rekening vergeten zodra die betaald is, en tegen de tijd dat de S met pensioen gaat komt er een mooie Fransoos bij en krijgt de S een ereplekje in de schuur.
@sabrerator: Dankjewel trouwens voor de hint naar de foto’s! Heb ze gelijk opgezocht om te zien hoe ze naast elkaar staan. Gewoon een plaatje, het klassieke van de Jaguar, en de nog steeds hypermodern ogende C6. Een schitterend stel zo naast elkaar. Met als heel gaaf detail dat ze allebei een taillelijn hebben die sierlijk van voor naar achter in een boog naar beneden loopt.
@moveyourmind: helemaal mee eens! Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Dat er af en toe iets kapot gaat, vind ik ook niet erg. Mijn Vag-producten zijn ook echt niet vrij van problemen, maar ik zou voor geen goud willen ruilen met een Toyota oid
@moveyourmind:
Ik stond eerlijk gezegd ook als een jochie te kijken hoe cool dat eruit ziet.
Geen enkele Opel in de lijst.
Ik ben benieuwd naar het lijstje van volgend jaar als er wat meer Opels rondrijden die tot stand zijn gekomen na de samenwerking met PSA.
@sporting: Dan zal het hopelijk wat beter gaan met Opel. Hun spreekwoordelijke kwaliteit is iets uit vroegere tijden.
Altijd interessant dat AutoBlog kritisch is over Tesla. Een paar opmerkingen
– Ik ben zelf heel slecht in spelling maar een keertje nalezen zou niet slecht zijn (edit: concrete voorbeelden or it didn’t happen)
– (edit: fixed)
– Het onderzoek komt beperkt over. Weinig details. 51% van de mensen is de auto een week kwijt in de levensduur van de auto. En sommige onderdelen kosten meer dan 1500 pond. Aangezien de auto in 2013 op de markt kwam in de UK en de meeste zaken onder garantie zijn gefixed moeten het vooral autos zijn uit de periode 2013/2014 zijn geweest die inderdaad veel kleine vervelende zaken hadden. Tesla was een startup die wel goede elektrische accu’s en aandrijving kon makane maar de rest was een uitdaging. Ik had een model 2013 Tesla ModelS en heb vaak voor terug gemoeten voor zaken als deur handle, allignment, motor maakt lawaai, grote accu ging kapot etc). Alles werd snel gerepareerd maar sommige mensen moesten wachten op onderdelen (nog steeds een issue!)

De huidige model S wint alle prijzen over tevredenheid en is veel en veel betrouwbaarder. De ModelX had dezelfde problemen toen hij uitkwam. Ook die is veel en veel beter. Model3 zal de grote test worden want met €50k autos heb je niet zoveel service marge.

Met zo’n headline verplicht je je als kwaliteits orgaan (?) Autoblog om ook serieus ernaar te kijken en te analyseren. Of ben je op zoek naar quick views? nee toch.

Score 50.9%
Although the Tesla Model S’s electric powertrain is proving reliable, the same can’t be said of its electrical systems or bodywork. Issues reported by owners included bent seat frames, broken door handles and parking sensor failures. Just over half of the cars were out of action for at least a week and some fixes cost more than £1500. https://www.whatcar.com/news/2018-what-car-reliability-survey/n18546
@vincente: Is het niet ‘HET huidige model S” ipv “DE huidige model S” ? En “alignment” ipv “allignment” ?

Zomaar wat gedachten … :)

Ik vind het trouwens best wel nogal wat gedoe, voor een auto van zomaar meer dan een ton cataloguswaarde. Voor dat geld mag je wel wat minder issues verwachten, Het is geen Trabant!
Ook allemaal relatief hoor …. als je met je wagen beult dan heb je sneller brokken.
In mijn straat heeft een jong manneke zijn motor van zijn nieuwe M2 na 3 maanden stuk gekregen! Tja wat wil je, vanaf de start hoog in de toeren … had nog nooit van ‘ warm ‘ rijden gehoord !
Natuurlijk is een kapotte parkeersensor irritant, maar je zal echt niet stil komen te staan langs de kant van de weg daardoor. Maakt dat een auto onbetrouwbaar? Ik vind van niet.

(Ik rij Peugeot, naar volle tevredenheid)
Kan @jaapiyo zo afgeven op de usual suspects als de Fransozen. Ik zie toch vooral veel premium duits ertussen staan.
@pa045: veel premium Duits? 1x Audi en 1x BMW… Goh wat veel…
@henk_he: Die twee Mercedessen zijn ook premium Duits.
@Autoblog / @ jaapiyo: Hmmmzz, Elon Musk is nog steeds CEO van Tesla hoor; jullie artikel uit september klopt helemaal niet; hij moest z’n dubbelfunctie (bestuursvoorzitter, niet CEO) opgeven …
Problemen zijn opzich niet erg als ze maar netjes opgelost worden door de fabrikant/dealer.
Wat in mijn geval niet zo was met VW Transporter nieuw gekocht en na de 70000km veel ellende gehad maar er was nooi iemand thuis.
@Dickie: ik heb toch liever een auto die betrouwbaar is, dan iedere keer de angst dat er iets kapot gaat, ook al wordt dat goed opgelost.
@henk_he: dat klopt maar als je problemen hebt er ze worden ook nog niet opgelost dat is nog erger.
Voor al die jankerts dat het niet goed geresearched is…kijk ff naar Amerika en de research daara. Tesla ook #1 in onbetrouwbaarheid, in een veel grotere pool autos.

Het is gewoon een onbetrouwbaar kutmerk.
@basjaski: even de Tesla fanboy spelen: ja maar ze fixen alles heel snel met over the air updates!
Potdikkie. En Lexus wordt weer niet genoemd … :)
Die Range Rovers dat doet ook zeer gezien de nieuwprijs. Blijft toch engelse meuk met een laag Leepu er overheen.
Ik vermoed dat Land Rover volgend jaar met een elektrisch model komt (een omgekatte Jaguar iPace natuurlijk), dat maakt het hen mogelijk om de eerste positie in deze lijst te veroveren! De rest van het programma scoort immers al heel erg goed.
Wat mij opvalt is dat er van de VAG groep alleen de Audi Q5 erin staat en ik vraag me af wat de BMW 5 serie ineens in dit lijstje doet.
O de Polo staat er ook in foutje op het vorige antwoord. Maar goed 2 VAG modellen.
Een auto kopen is vooral een kwestie van gezond verstand en gevoel. Je moet rijden waar je jezelf lekker in voelt. Voor mij is dat Volkswagen voor iemand anders weer Frans spul en weer anderen zweren bij Tesla.Respect voor andermans smaak zou sommige mensen op dit blog best wel beter staan in plaats van andere merken de grond in te boren
Ik reed vandaag nog een stukje achter een Tesla MS.
Het oogt ook gewoon vrij goedkoop allemaal, dus het verbaast me niets deze erbarmelijke score.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).