
Dit is de Tesla Model Y L. Met nog meer ruimte aan boord.
Het is zo gek nog niet. Autofabrikanten brengen al decennialang verlengde varianten op basis van bestaande modellen uit, speciaal voor de Chinese markt. Dus waarom deed Tesla dat nog niet? Dat moment is nu dan eindelijk gekomen met de komst van de Tesla Model Y L.
Meer ruimte, maar geen zevenzitter
De reguliere Model Y is in veel markten al leverbaar met een optionele derde zitrij. Je zou daardoor automatisch denken dat de Tesla Model Y L ook een zevenzitter is. Maar dat is dus niet zo.

De focus voor de verlengde Model Y lag op de achterbank. Daar is nu veel meer ruimte ontstaan. De Tesla Model Y L meet 4,98 meter in de lengte. Daarmee is hij bijna 18 centimeter langer dan de normale Y. Op de foto’s is het moeilijk inschatten, maar deze verlengde versie is dus langer dan een BMW 5 Serie.
Het extra stuk wielbasis brengt ook langere achterportieren en een verlengd dak met zich mee. Er is meer beenruimte en het is nu een zeszitter. De middelste bank bestaat uit twee afzonderlijke captain’s chairs.

De achterste zitrij is ook verwarmd en krijgt eigen ventilatieopeningen, terwijl beide rijen plat kunnen voor een vlakke laadvloer van maar liefst 2.539 liter. Dat is een royale winst ten opzichte van de 2.138 liter in de reguliere Y.

Nieuw voor de Tesla Model Y L
Van buiten herken je de L-versie onder meer aan de langere achterkant, een zwarte achterspoiler, unieke 19-inch “rotating mecha” velgen en de opvallende nieuwe kleur Starlight Gold.

Binnenin zijn er ook upgrades te vinden. Het centrale scherm groeit van 15,4 naar 16 inch, de voorstoelen van de Model 3 Performance worden in deze verlengde versie gebruikt en het audiosysteem telt nu 18 speakers in plaats van 14.

Prestaties: nauwelijks trager, komt wel verder
Onderhuids is de Model Y L technisch verwant aan de Long Range AWD. Twee elektromotoren zorgen voor een 0-100 km/u sprint in 4,5 seconden. Daarmee is ‘ie twee tienden trager dan zijn kortere broer.
Het accupakket is hetzelfde 82 kWh-exemplaar, maar dankzij aerodynamische tweaks en de nieuwe velgen noteert de L zelfs 751 km actieradius volgens de Chinese CLTC-cyclus. Dat is één kilometer méér dan de normale Model Y.

Komt ‘ie naar ons?
Voorlopig blijft de Model Y L exclusief voor de Chinese markt. Tesla zegt de mogelijkheden voor andere landen wel te evalueren, maar bevestigt niks. Mocht hij toch de oversteek maken, dan zou dit de eerste Tesla met drie zitrijen worden sinds de Model X van de prijslijsten verdween.
In China staat de Model Y L inmiddels in de showrooms voor 339.000 yuan, omgerekend zo’n €43.000.





Het ding is heel lelijk. De verhoudingen kloppen nu helemaal niet meer. Maar ja, dat zal een deel van de bestuurders niet zo interesseren.
Ik ben blij dat jij voor mij bepaald of ik dit wel of niet een mooie auto vind. Hoef ik zelf niet meer na te denken.
Ik dank u vriendelijk!
Bij Tesla’s kan het inmiddels wel ala feit benoemd worden dat ze er gewoon niet uitzien… Over smaak valt niet te twisten, maar ze zijn gedateerd, zitten slecht in elkaar en inderdaad kloppen bij deze ook nog eens de verhoudingen niet.
Een auto die al belabberde proporties heeft, nog verder uit balans trekken… nein danke.
Het is gewoon een MPV, zie het als de spirituele opvolger van de Prius+. Die was ook niet knap. Maar dat boeit niet. Het is gewoon een MPV, en die moeten mensen en spullen vervoeren, niet knap zijn.
Maar de ID.Buzz bewijst dat zoiets er wel leuk uit kan zien.
Wat Johanneke zegt, plus dat “range” een thema is bij BEVs. Dus het ding moet efficiënt zijn. Je wilt namelijk niet iedere 150 km een uur aan de snellader staan. Maar je wilt wel je nieuwe vriendin en je samengestelde gezin vervoeren.
Een hele bekende en populaire samengesteld-gezin auto is de Kia EV9. Die komt aan een praktijkgemiddelde van 20.9kWh/100km. Vergelijk je dat met de Model Y LR, dan is dat 16kWh/100km. En het is niet dat Kia geen electrische aandrijflijn kan maken want de Ionic 6 komt tot 16.8kWh/100km. Het is het model zeecontainer wat de EV9 in dit geval de das om doet.
Onderaan de streep mag het model lelijk als de nacht zijn, maar het is wel een heel efficient ontwerp.
Wel een manke vergelijking. Een ev9 is een totaal andere klasse, veeel groter en eigelijk eerder een concurrent voor de model x.
Dat valt wel mee. Ze ontlopen elkaar niet veel qua grootte. Enkele cms. De EV9 is helemaal niet veel groter, maar het zeecontainerontwerp doet je dat denken. De Tesla wint wel dik op verbruikscijfers en ondanks het vreemde ontwerp vind ik m beter ogen dan de EV9. Die heeft wmb de looks van een decennium geleden.
26 centimer verschil met de model y, 2 centimer verschil met de model x. Dat is gewoon een groot verschil en bijgevolg een ander segment.
Het zeecontainerontwerp is hiernaast ook gewoon een andere benadering. Tesla gaat meer voor efficientie. Kia gaat voor meer gebruiksgemak (je hebt een goed bruikbare derde zetelrij/hogere koffer) en sneller laden.
Deze Y is 18cm langer dan een reguliere Y eh.
De Tesla Model Y L meet 4,98m (volgens bovenstaand artikel), een EV9 is 5,015m lang. Dat scheelt dus maar 3,5 cm…
Ik heb geen idee hoe het zit met de derde zitrij van beiden. Het kan een soort noodoplossing zijn waarbij je liefst kinderen zonder benen moet hebben, of een zitrij waarop je je tieners naar Zuid Frankrijk kan vervoeren zonder dat ze gaan klagen.
De kofferruimte van de EV9 is overigens niet heel riant met 330 liter. Je hebt in de EV9 wel meer ruimte om omhoog te stapelen maar dat wil je eigenlijk niet wat alles wat boven de achterbank uit komt wordt een projectiel als je een keer hard in de ankers moet. De EV9 kan tot 210kW snelladen, de Tesla Y met 250kW. De EV9 is dus snel, de Y nog net wat sneller.
Dus voorlopig zijn ze aardig aan elkaar gewaagd, op het verbruik na.
330 liter is met alle stoelen (7 volwaardige zitplaatsen!) recht. Niet echt eerlijk dus om dit te hanteren in het vergelijk met de model y met 5 zitplaatsen, dan moet je bij de ev9 ook de achterste twee zitplaatsen platleggen. Komt hierbij dat tesla creatief is in het meten en ruimte tot aan het dak meet, waarbij de meeste concurrenten tot de hoedenplank hanteren volgens de iso norm. Ik zou zeggen, kijk eens een review, ga eens een showroom binnen, een gewone y en een ev9 opperen in een verschillend segment.
Je opmerking over pieklaadsnelheid is een veelgemaakte fout. Je korte piek die de auto haalt zegt erg weinig over hoe snel de auto in totaal oplaadt. Zeker tesla is hier befaamd in omdat de piek relatief hoog is maar deze heel snel inzakt waardoor de gemiddelde laadsnelheid en laadtijd van10-80% eerder matig is, zeker tegen modernere 800v auto’s.
Concreet:
ev9:
gemiddelde laadsnelheid 10-80% 194kw (810 km/u)
laadtijd 22 minuten
model y juniper:
gemiddelde laadsnelheid 10-80% 124kw (700km/u)
laadtijd 27 minuten
Uh nee. Check even je feiten met de Model Y L. Daar zit geen 26 cm tussen. Vermoedelijk heb je naar de gewone Y gekeken.
met zon gedrocht voor de deur van nazi-vriend Musk wordt een vriendin ook een lastig verhaal he 🤣
Deze week voor het eerst in een Tesla-taxi met autopilot gereden. Erg vervelend. Was midden in de nacht. Maar toch steeds inhouden. Erg schokkerige rit.
Wat heeft dat met dit model te maken? Of wil je gewoon een potje ranten op Tesla?
De BMW 5 serie zoals die nu geleverd wordt is 5.06m. Zonder heel wiskundig te doen: dat is dus langer dan de verlengde Y.
Blijf het bizar vinden dat dit model zo populair is. Echt bizar lelijk vind ik hem. Tesla had het bij de Model S moeten laten. De enige die echt goed oogt.
Het is ook wel een beetje bij gebrek aan beter denk ik. Combinatie van range, opties, vermogen, kofferbak en prijs is de Model Y redelijk onverslaanbaar. Daarnaast zijn de concurrenten ook stuk voor stuk niet echt mooie auto’s.
Enyaq, ID4, EV6, E-5008, Scenic E-tech… of je nou zoiets rijdt of een Model Y is dan om het even lijkt me.
Behalve de ID4 is de rest een stuk knapper dan de Tesla Y. Zeker de Scenic en de EV6.
En dus is er niks zo persoonlijk als smaak. Ik vind van dat lijstje juist de ID.4 nog het meest oké. De EV6 na de facelift ronduit het lelijkst.
Alle genoemde auto’s zijn in prijs-kwaliteit een stuk betere optie en tonen toch echt leuker dan de Tesla. Gedateerd, slechte kwaliteit, qua techniek steeds neer achter de feiten aan en dan nog de nazi sympathieën van de ceo? nee, dank je.
Doe mij maar een 7 zitter waarbij het middelste stoelje geen excuus plekje is en zonder uitsteksels plat kan. Toch wel een groot nadeel van mijn Tarraco tov de S-max.
Het kan dus nog lelijker… De Model X heeft nu er nog zo’n walvis is helemaal geen bestaansrecht meer.