• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Tesla Model Y met verlengde wielbasis is hier

Auteur: RubenPriest, gepost 19 augustus 2025 om 07:40 – 26 Reacties

Tesla Model Y L

Dit is de Tesla Model Y L. Met nog meer ruimte aan boord.

Het is zo gek nog niet. Autofabrikanten brengen al decennialang verlengde varianten op basis van bestaande modellen uit, speciaal voor de Chinese markt. Dus waarom deed Tesla dat nog niet? Dat moment is nu dan eindelijk gekomen met de komst van de Tesla Model Y L.

Meer ruimte, maar geen zevenzitter

De reguliere Model Y is in veel markten al leverbaar met een optionele derde zitrij. Je zou daardoor automatisch denken dat de Tesla Model Y L ook een zevenzitter is. Maar dat is dus niet zo.

De focus voor de verlengde Model Y lag op de achterbank. Daar is nu veel meer ruimte ontstaan. De Tesla Model Y L meet 4,98 meter in de lengte. Daarmee is hij bijna 18 centimeter langer dan de normale Y. Op de foto’s is het moeilijk inschatten, maar deze verlengde versie is dus langer dan een BMW 5 Serie.

Het extra stuk wielbasis brengt ook langere achterportieren en een verlengd dak met zich mee. Er is meer beenruimte en het is nu een zeszitter. De middelste bank bestaat uit twee afzonderlijke captain’s chairs.

De achterste zitrij is ook verwarmd en krijgt eigen ventilatieopeningen, terwijl beide rijen plat kunnen voor een vlakke laadvloer van maar liefst 2.539 liter. Dat is een royale winst ten opzichte van de 2.138 liter in de reguliere Y.

Nieuw voor de Tesla Model Y L

Van buiten herken je de L-versie onder meer aan de langere achterkant, een zwarte achterspoiler, unieke 19-inch “rotating mecha” velgen en de opvallende nieuwe kleur Starlight Gold.

Binnenin zijn er ook upgrades te vinden. Het centrale scherm groeit van 15,4 naar 16 inch, de voorstoelen van de Model 3 Performance worden in deze verlengde versie gebruikt en het audiosysteem telt nu 18 speakers in plaats van 14.

Prestaties: nauwelijks trager, komt wel verder

Onderhuids is de Model Y L technisch verwant aan de Long Range AWD. Twee elektromotoren zorgen voor een 0-100 km/u sprint in 4,5 seconden. Daarmee is ‘ie twee tienden trager dan zijn kortere broer.

Het accupakket is hetzelfde 82 kWh-exemplaar, maar dankzij aerodynamische tweaks en de nieuwe velgen noteert de L zelfs 751 km actieradius volgens de Chinese CLTC-cyclus. Dat is één kilometer méér dan de normale Model Y.

Tesla Model Y L

Komt ‘ie naar ons?

Voorlopig blijft de Model Y L exclusief voor de Chinese markt. Tesla zegt de mogelijkheden voor andere landen wel te evalueren, maar bevestigt niks. Mocht hij toch de oversteek maken, dan zou dit de eerste Tesla met drie zitrijen worden sinds de Model X van de prijslijsten verdween.

In China staat de Model Y L inmiddels in de showrooms voor 339.000 yuan, omgerekend zo’n €43.000.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y uitvoeringen
    Nieuwe Tesla Model Y nu al goedkoper
  • Heet! De nieuwe Tesla Model Y is hier
    Heet! De nieuwe Tesla Model Y is hier
  • Nieuwe Tesla Model Y is geen daverend succes
  • Nederlandse prijs nieuwe Tesla Model Y bekend
    Nederlandse prijs nieuwe Tesla Model Y bekend

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, Lang, model-y, Tesla

Vorig bericht: « Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam.
Volgend bericht: Van foutje in de wasmachine naar nieuwe Bentley Mulliner-kleur »

Lees Interacties

Reacties

  1. verdebosco zegt

    19 augustus 2025 om 07:57

    Het ding is heel lelijk. De verhoudingen kloppen nu helemaal niet meer. Maar ja, dat zal een deel van de bestuurders niet zo interesseren.

    Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      19 augustus 2025 om 17:55

      Ik ben blij dat jij voor mij bepaald of ik dit wel of niet een mooie auto vind. Hoef ik zelf niet meer na te denken.
      Ik dank u vriendelijk!

      Login om te reageren
      • kas_par zegt

        20 augustus 2025 om 06:07

        Bij Tesla’s kan het inmiddels wel ala feit benoemd worden dat ze er gewoon niet uitzien… Over smaak valt niet te twisten, maar ze zijn gedateerd, zitten slecht in elkaar en inderdaad kloppen bij deze ook nog eens de verhoudingen niet.

        Login om te reageren
  2. drtim zegt

    19 augustus 2025 om 08:10

    Een auto die al belabberde proporties heeft, nog verder uit balans trekken… nein danke.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      19 augustus 2025 om 09:04

      Het is gewoon een MPV, zie het als de spirituele opvolger van de Prius+. Die was ook niet knap. Maar dat boeit niet. Het is gewoon een MPV, en die moeten mensen en spullen vervoeren, niet knap zijn.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 augustus 2025 om 20:12

        Maar de ID.Buzz bewijst dat zoiets er wel leuk uit kan zien.

        Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      19 augustus 2025 om 09:26

      Wat Johanneke zegt, plus dat “range” een thema is bij BEVs. Dus het ding moet efficiënt zijn. Je wilt namelijk niet iedere 150 km een uur aan de snellader staan. Maar je wilt wel je nieuwe vriendin en je samengestelde gezin vervoeren.

      Een hele bekende en populaire samengesteld-gezin auto is de Kia EV9. Die komt aan een praktijkgemiddelde van 20.9kWh/100km. Vergelijk je dat met de Model Y LR, dan is dat 16kWh/100km. En het is niet dat Kia geen electrische aandrijflijn kan maken want de Ionic 6 komt tot 16.8kWh/100km. Het is het model zeecontainer wat de EV9 in dit geval de das om doet.

      Onderaan de streep mag het model lelijk als de nacht zijn, maar het is wel een heel efficient ontwerp.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        19 augustus 2025 om 09:34

        Wel een manke vergelijking. Een ev9 is een totaal andere klasse, veeel groter en eigelijk eerder een concurrent voor de model x.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          19 augustus 2025 om 09:58

          Dat valt wel mee. Ze ontlopen elkaar niet veel qua grootte. Enkele cms. De EV9 is helemaal niet veel groter, maar het zeecontainerontwerp doet je dat denken. De Tesla wint wel dik op verbruikscijfers en ondanks het vreemde ontwerp vind ik m beter ogen dan de EV9. Die heeft wmb de looks van een decennium geleden.

          Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            19 augustus 2025 om 10:23

            26 centimer verschil met de model y, 2 centimer verschil met de model x. Dat is gewoon een groot verschil en bijgevolg een ander segment.

            Het zeecontainerontwerp is hiernaast ook gewoon een andere benadering. Tesla gaat meer voor efficientie. Kia gaat voor meer gebruiksgemak (je hebt een goed bruikbare derde zetelrij/hogere koffer) en sneller laden.

            Login om te reageren
            • Johanneke zegt

              19 augustus 2025 om 10:45

              Deze Y is 18cm langer dan een reguliere Y eh.

              Login om te reageren
            • potver7 zegt

              19 augustus 2025 om 10:47

              De Tesla Model Y L meet 4,98m (volgens bovenstaand artikel), een EV9 is 5,015m lang. Dat scheelt dus maar 3,5 cm…

              Login om te reageren
            • rwdftw zegt

              19 augustus 2025 om 14:07

              Ik heb geen idee hoe het zit met de derde zitrij van beiden. Het kan een soort noodoplossing zijn waarbij je liefst kinderen zonder benen moet hebben, of een zitrij waarop je je tieners naar Zuid Frankrijk kan vervoeren zonder dat ze gaan klagen.

              De kofferruimte van de EV9 is overigens niet heel riant met 330 liter. Je hebt in de EV9 wel meer ruimte om omhoog te stapelen maar dat wil je eigenlijk niet wat alles wat boven de achterbank uit komt wordt een projectiel als je een keer hard in de ankers moet. De EV9 kan tot 210kW snelladen, de Tesla Y met 250kW. De EV9 is dus snel, de Y nog net wat sneller.

              Dus voorlopig zijn ze aardig aan elkaar gewaagd, op het verbruik na.

              Login om te reageren
              • ty5550 zegt

                19 augustus 2025 om 14:52

                330 liter is met alle stoelen (7 volwaardige zitplaatsen!) recht. Niet echt eerlijk dus om dit te hanteren in het vergelijk met de model y met 5 zitplaatsen, dan moet je bij de ev9 ook de achterste twee zitplaatsen platleggen. Komt hierbij dat tesla creatief is in het meten en ruimte tot aan het dak meet, waarbij de meeste concurrenten tot de hoedenplank hanteren volgens de iso norm. Ik zou zeggen, kijk eens een review, ga eens een showroom binnen, een gewone y en een ev9 opperen in een verschillend segment.

                Je opmerking over pieklaadsnelheid is een veelgemaakte fout. Je korte piek die de auto haalt zegt erg weinig over hoe snel de auto in totaal oplaadt. Zeker tesla is hier befaamd in omdat de piek relatief hoog is maar deze heel snel inzakt waardoor de gemiddelde laadsnelheid en laadtijd van10-80% eerder matig is, zeker tegen modernere 800v auto’s.

                Concreet:
                ev9:
                gemiddelde laadsnelheid 10-80% 194kw (810 km/u)
                laadtijd 22 minuten

                model y juniper:
                gemiddelde laadsnelheid 10-80% 124kw (700km/u)
                laadtijd 27 minuten

            • DeWitteCondor zegt

              19 augustus 2025 om 22:32

              Uh nee. Check even je feiten met de Model Y L. Daar zit geen 26 cm tussen. Vermoedelijk heb je naar de gewone Y gekeken.

              Login om te reageren
      • kas_par zegt

        20 augustus 2025 om 06:09

        met zon gedrocht voor de deur van nazi-vriend Musk wordt een vriendin ook een lastig verhaal he 🤣

        Login om te reageren
  3. sanderkomnogeensergens zegt

    19 augustus 2025 om 08:31

    Deze week voor het eerst in een Tesla-taxi met autopilot gereden. Erg vervelend. Was midden in de nacht. Maar toch steeds inhouden. Erg schokkerige rit.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      19 augustus 2025 om 09:28

      Wat heeft dat met dit model te maken? Of wil je gewoon een potje ranten op Tesla?

      Login om te reageren
  4. eaudi zegt

    19 augustus 2025 om 09:25

    De BMW 5 serie zoals die nu geleverd wordt is 5.06m. Zonder heel wiskundig te doen: dat is dus langer dan de verlengde Y.

    Login om te reageren
  5. KennOne zegt

    19 augustus 2025 om 10:57

    Blijf het bizar vinden dat dit model zo populair is. Echt bizar lelijk vind ik hem. Tesla had het bij de Model S moeten laten. De enige die echt goed oogt.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      19 augustus 2025 om 11:23

      Het is ook wel een beetje bij gebrek aan beter denk ik. Combinatie van range, opties, vermogen, kofferbak en prijs is de Model Y redelijk onverslaanbaar. Daarnaast zijn de concurrenten ook stuk voor stuk niet echt mooie auto’s.

      Enyaq, ID4, EV6, E-5008, Scenic E-tech… of je nou zoiets rijdt of een Model Y is dan om het even lijkt me.

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        19 augustus 2025 om 15:00

        Behalve de ID4 is de rest een stuk knapper dan de Tesla Y. Zeker de Scenic en de EV6.

        Login om te reageren
        • Pordon zegt

          19 augustus 2025 om 15:59

          En dus is er niks zo persoonlijk als smaak. Ik vind van dat lijstje juist de ID.4 nog het meest oké. De EV6 na de facelift ronduit het lelijkst.

          Login om te reageren
      • kas_par zegt

        20 augustus 2025 om 06:11

        Alle genoemde auto’s zijn in prijs-kwaliteit een stuk betere optie en tonen toch echt leuker dan de Tesla. Gedateerd, slechte kwaliteit, qua techniek steeds neer achter de feiten aan en dan nog de nazi sympathieën van de ceo? nee, dank je.

        Login om te reageren
  6. Flutterbear zegt

    19 augustus 2025 om 17:20

    Doe mij maar een 7 zitter waarbij het middelste stoelje geen excuus plekje is en zonder uitsteksels plat kan. Toch wel een groot nadeel van mijn Tarraco tov de S-max.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    19 augustus 2025 om 20:14

    Het kan dus nog lelijker… De Model X heeft nu er nog zo’n walvis is helemaal geen bestaansrecht meer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North