• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De volgende Audi A8 wordt tóch niet elektrisch

Auteur: hayte, gepost 3 april 2020 om 14:02 – 15 Reacties

Audi A8 L 60 TFSI e quattro

Een volledig elektrische Audi A8 lag op de planning, maar dat idee is inmiddels afgeketst.

Wie nu in de markt is voor een elektrische sedan, heeft niet bijzonder veel keuze. Op dit moment zijn het er zelfs maar drie: de Tesla Model 3, zijn grotere broer de Tesla Model S en de Duitse rivaal Porsche Taycan. In plaats daarvan bouwen automerken veel liever elektrische SUV’s en crossovers. Ergens is dit een beetje raar. Zo’n lage, lange sloep lijkt juist ideaal te zijn voor battery electric vehicles, in tegenstelling tot een hoge, aerodynamisch vrij lompe SUV.

Het idee dat Audi een elektrische A8 wilde maken, klinkt dan ook vrij logisch. Toenmalig Bram Schott kondigde dit idee in mei 2019 aan, tijdens een gesprek met aandeelhouders. Toen werd nog het woord ‘misschien’ gebruikt. Inmiddels is dat veranderd naar ’toch niet’.

Audi gaat namelijk focussen op BEV-SUV’s en -crossovers. Dat zegt development chief Hans-Joachim Rothenpieler tegen Automotive News Europe. Deze markten zijn nog aan het groeien, terwijl sedans dat niet doen. Met andere woorden: met (kleine) SUV’s valt meer geld te verdienen.

Het nieuws dat Audi geen elektrische A8 gaat maken, zou wel eens goed uit kunnen pakken voor BMW. Het topmodel van hun nieuwe sloep wordt namelijk wél volledig elektrisch. Iemand die dus over een paar jaar een nieuwe elektrische sedan wil kopen, maar nog twijfelt tussen een Audi en een BMW, hoeft niet langer te twijfelen.

De volgende Audi A8 wordt trouwens wel geëlektrificeerd, net als de huidige A8 60 TFSI e quattro dat is. De volgende PHEV A8 moet ook puur elektrisch verder kunnen rijden dan de 48 kilometer van de D5-hybride. Maar hoeveel meer, dat zegt Rothenpieler nog even niet. De Audi A8 60 TFSI e quattro levert 449 pk en 700 Nm koppel, waarmee het binnen 4,9 seconden de 100 km/u aan kan tikken. Deze is nu te koop voor 113.345 euro.

Ook interessant!

  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
  • Audi voert tempo op, al in 2026 volledig elektrisch
  • Kan de vernieuwde Audi A8 weer een vuist maken tegen de S-klasse?

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, Elektrisch, Hybride, plug-in, sedan

Vorig bericht: « Krijgt McLaren de Elva eigenlijk wel verkocht?
Volgend bericht: Ford houdt Europese fabrieken nog een maand dicht »

Lees Interacties

Reacties

  1. schaap zegt

    3 april 2020 om 14:07

    Gelukkig maar, een A8 W12 is zoveel leuker.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 april 2020 om 14:53

      @schaap: Die is er toch niet meer? De A8 60 TSI is geen W12 maar een hybride….

      Login om te reageren
      • schaap zegt

        3 april 2020 om 15:54

        Dat klopt dat die er nu niet meer is, van de vorige wel, en ik hoop gewoon dat die weer terug komt. Dromen mag, maar realistisch zal dat wel niet meer gebeuren helaas.

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      3 april 2020 om 20:33

      Of die nieuwe V8 TDI, dat zou pas de max zijn.

      Login om te reageren
  2. niels.vandewiele.9 zegt

    3 april 2020 om 14:25

    Volgende Jag XJ wordt ook elektrisch.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    3 april 2020 om 14:37

    Of komt er gewoon gewoon helemaal geen A8 meer? Omdat de CEO’s die voorheen voor zo’n A8 gingen tegenwoordig net zo lief in een Q7 klauteren?

    Login om te reageren
  4. pjotr zegt

    3 april 2020 om 14:47

    Tot nu toe schijnt VAG en elektrisch niet zo’n ideale combi te zijn, dus snap dit wel…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 april 2020 om 14:51

      Als je de reviews over de Porsche Taycan leest dan is die tegenwoordig juist de koning op het gebied van elektrisch rijden, net zoals datzelfde VAG merk Porsche dat bij de verbrandingsmotoren al was.

      Login om te reageren
  5. opdemotor zegt

    3 april 2020 om 15:22

    Voorsprong door techniek…

    Login om te reageren
  6. baklava zegt

    3 april 2020 om 15:43

    Snap ik wel. In zo’n auto hoort een zijdezachte V8 of W12

    Login om te reageren
    • aarsgewei zegt

      3 april 2020 om 16:46

      @baklava: elektrisch past juist beter, elektra is nog veel ontspannender.

      Login om te reageren
  7. kempenaer zegt

    3 april 2020 om 19:26

    Het is ook lastig. Eigenaars van electrische auto’s worden steeds ontevredener met hun aankopen. Het aanvankelijke enthousiasme is bij veel bevvers flink afgenomen. Laadtijden, problemen bij het laden en teleurstellende reële actieradius doen velen van hen terug verlangen naar een auto met ice.
    Spijt van hun bijtellingskeuze. Goedkoop duurkoop. Ik snap het wel.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      4 april 2020 om 11:26

      @kempenaer: heh? Hoe kom je hier bij? Ik hoor en ervaar juist precies andersom

      Login om te reageren
  8. schreute01 zegt

    3 april 2020 om 19:35

    Dit soort mastodonten hoort tegenwoordig niet meer op de weg. Tijden veranderen.

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      3 april 2020 om 21:57

      Want?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North