De Volvo XC40 kan nu ook aan de stekker

Auteur: , 33 Reacties
Volvo XC40 T5 TE

Ook de baby-SUV moet aan het milieu denken.

De Volvo XC40 (rijtest) is al een tijdje onder ons en de gevoelens over de auto zijn gemixt. Logisch, want de woorden “jeugdig”, “two-tone-kleurstelling” en “lifestyle” zijn al lange tijd niet meer in één adem genoemd met Volvo. Subjectief gezien dus valt niet iedereen voor de kleine ChineesZweed. Objectief gezien zou het een goede auto zijn.

Al zijn er kleinere, milieuvriendelijke motoren verkrijgbaar voor de XC40: hybride- en elektromotoren zijn er niet. Tot nu dan: het nieuwe topmodel van de XC40 is op de autoshow van Beijing onthuld. Hij heet T5 Twin-Engine en wordt daarmee de sterkste motorisering van de XC40. Het is echter niet een reguliere T5-motor met een elektromotor, de benzinemotor is de nieuwe 1.5 liter driecilinder T3 motor.

Volvo houdt de cijfers nog even voor zich. Ze halen wel weer ambitieuze plannen erbij met betrekking tot hun elektrische toekomst. Tevens komt er een volledig elektrische XC40 in het Volvo-gamma, naast de modellen van Lynk & Co, die op de XC40 gebaseerd zijn.



33 reacties

Ik vind de XC40 zo’n absurd dure auto. De concurrentie overigens ook hoor (ik noem een X2). De XC40’s die ik tot nu toe gezien heb, bleken na een kentekencheck allemaal catalogusprijzen te hebben van 56.000 tot 72.000 (!) euro te hebben.

De auto heeft echter niet de uitstraling van een dure auto. Misschien dat niet autokenners dat anders zien (ik heb iemand een 10 jaar oude A6 weleens een extreem dure auto horen noemen), maar ik zie het er niet aan af.
@granlusso: Helemaal mee eens. 56K weet ik wel op een andere auto stuk te slaan…
@joostie: voor 56k kan ik wel 5 lekkere wagens aanschaffen, lekker old skool zonder gizmo’s
@granlusso: jezus wat een geld voor zo’n urban ding. En waarschijnlijk weinig vermogen
@wildbeest: Nou, dat vermogen valt reuze mee. De XC40 is er tot op heden alleen als T5 en D4, met respectievelijk 247 pk/350 Nm, en 190 pk/400Nm…
@henrie: een hitsige 4 cilinder die heel hard moet werken om dat korte piek vermogen te halen… dan liever een 6 cilinder met een lange powerband
@wildbeest: Ik heb geen ervaring met beide viercilinders. Wel met de D2 en dat is best een fijn blok. Denk dat ik ook prima met de D4 en/of de T5 kan leven. Bovendien, waar krijg je nog een zescilinder? Alleen de duurdere BMW’s en dergelijke. Maar de wat minder bedeelde BMW’s zijn ook gewoon viercilinders. Als het geen driecilinders zijn…
@henrie: D2 is idd een fijn blok voor als je rustig aan doet. Wij hebben de T5 in de vorige XC60 thuis staan. Samen met dat powershift of hoe ze dat ook noemen bij Volvo maakt het een verschrikkelijk nerveus blok als je door de stad rijd en op de snelweg komt je gewoon power te kort! Als er op de rollenbank 60pk te weinig uit zou komen sta ik er niet raar te kinken. Wij hebben ook de 286pk T6 gehad in een S80. Ondank dat deze als een mallen zoop was dit echt een super fijn blok. In alle toeren had je gelijk vermogen en het voelde ook als een serieus blok aan. Klonk ook lekker als je hem op zijn donder gaf
@kennone: de oude met powerschift was een compleet ander blok. Klinkt niet en transmissie is ook niet top. Meestal ook als 2.0t verkocht met 203 pk i.p.v. 250 pk. Mis je die toevallig?
De nieuwe t5 is ook in de oude XC60 verkocht en gekoppeld aan een 8-traps geartronic. Heel andere combi kan ik je zeggen.
@wildbeest: en dat is bij BMW en Audi anders?
@wildbeest: die 4 cilinder hoeft helemaal niet “hard te werken” (iets wat met verbrandingsmotoren en hun belabberde rendement en hun overschot aan vermogen ook een nogal gezochte term is) want die heeft hulp van een turbo. Een 6 cilinder wou je vanwege en rustige loop, maar dat is anno nu niet meer nodig. Je wilde een groot slagvolume omdat je zo bij een atmosferische motor nog een beetje power had, maar ook dat is dankzij de turbo niet meer nodig. Eigenlijk wil je nu alleen nog een 6 cilinder als je een nostalgist bent.
@mashell: jij bent toe aan een 6 cilinder twinturbo
@mashell: Ik heb dit nu wel tien keer van jou gelezen, en heb de indruk dat je vooral jezelf probeert te overtuigen. Waar of niet?
@granlusso: voor dat geld koop je ook een Stelvio met 280pk en leuk aangekleed
@granlusso: Ben het met je eens. Ik vind het ook belachelijk veel geld. Het is gewoon een instapmodel van een bepaalde lijn. Voor dat geld kan je bij andere merken het absolute topmodel van het hele merk rijden, alle opties erop die maar wil en dan hou je nog geld over.
@granlusso: misschien iets betere research doen. De D4 en T5 zijn de zwaarste motoren en tot op heden alleen nog maar als Intro Edition (R-Design). De vanafprijs is net geen 40k. Opzich ook beide een goed blok. De transmissie had anders/beter gekunt. Voor 66k en ja super veel geld heb je alles erop en eraan. In verhouding tov de concurrenten zeker niet “duur”.
@jweelden: In verhouding tot de concurrentie vind ik hem ook niet duur. Ik vind de auto duur an sich, en dan met name dit segment.

Die vanafprijs klopt, maar laten we eerlijk zijn, voor laten we zeggen 45.000 euro rijdt je gewoon een behoorlijk kale sjaak.
Het klopt inderdaad dat de auto echt veel biedt voor dat geld, maar doet niets af aan het feit, zoals ik al zei, dat ik de auto niet de uitstraling vind hebben die een auto in dit prijssegment moet hebben.
@granlusso: de mensen die deze auto kopen zijn niet gevoelig voor aanzien of uitstraling zoals jij het zelf noemt.

Je krijgt veel auto voor een relatief weinig geld (concurrent technisch gezien). Ik snap ook wel dat 45k voor een zogenoemde kale sjaak veel geld is en veel beter besteed kan worden aan een super leuke occassion of zelfs meerdere. Voor 66k heb je een nieuwe, super complete en aparte auto. Die minder stuurt dan een BMW of Jag bijvoorbeeld, maar ik neem met alle liefde die 11.000€ mee naar een speeltje die is gemaakt om goed te sturen. Dan doel ik op het feit dat je in de gelegenheid bent om 77k uit te geven en perse een nieuwe “SUV” wil.

Ik moet toegeven dat het veel stoerder is als je een BMW sleutel bij je tinderdate op tafel legt ipv een Volvo sleutel.
@jweelden: Maar jij vindt 66k dan niet veel geld? Er zijn niet veel mensen die dat zomaar even ophoesten hoor.
@berlinetta: lees het nog maar een keer. Als je het dan nog niet snapt heb ik het hieronder eenvoudiger samengevat.

66k is belachelijk veel geld. Wel moet je het in verhouding zien. Concurrentie technisch gezien is het “weinig” (en ja het is en blijft veel geld), maar je hebt die dikke intro versies met alle opties of een X2 die niet vergelijkbaar is. In de test van autoweek hebben ze een een wel vergelijkbare BMW X2 en die is 14k duurder die X2 heeft dan geen autopilot, adaptieve cruise en keyless entry.
@jweelden: Ik sluit me aan bij je verhaal hoor, alleen liet bij mijn eerste reactie alleen maar mijn persoonlijke mening doorschemeren, die aardig overeenkomt met die van jou geloof ik :)
@granlusso: Als ik even snel spiek zie ik dat je voor net meer dan 40k een mooi gelijnde, ruime premium cross-over met 160pk hebt (momentum T3). Zoals bij andere premium merken is het inderdaad mogelijk om de XC40 vol te hangen met toeters en bellen en daarmee de prijs op te krikken. Wat is er precies mis met dit verhaal?
@granlusso: Volledig mee eens. Bovendien past de ‘jeugdige hippe” look beter bij een B-segmenter dan een C-segment SUV. Voor dit soort bedragen vermoed ik dat kopers een wat serieuzer uitziende auto willen, zoals een X2 of GLA.
Nieuws was al lang bekend, die London taxi staat op hetzelfde platform en maakt van de plug-in hybride aandrijving gebruik.
@henkhupelschoten: is die niet helemaal electrisch? Zoiets las ik in de laatste AV.
@stephane8200: Heb ik ook gelezen, toevallig vanmorgen bij het ontbijt :-). De 1.5 liter in de London taxi is een range extender, dus alleen om de accu’s op te laden. Weet niet of dat in deze XC40 ook zo is.
Zag m laatst helemaal in het zwart, zag er wel goed uit. Wel idiote prijs, maar de auto is dan ook nagenoeg net zo groot als een XC60.
En nu is het wachten op de overvloed aan gelijke opmerkingen over de styling. Ruim 60.000 orders in minder dan een half jaar is zeker niet slecht. En (persoonlijk) vind ik het een schitterende auto met een prijs die niet veel afwijkt van zijn concurrenten (X2, etc…)
@rpaolo: Van voren en opzij oogt ie best stoer, de achterkant is wat minder geslaagd maar van het dashboard wordt ik niet blij. Druk, rare ventilatie roosters, beetje Amerikaans sausje. Zonde!
@rpaolo: Ik vind de auto er niet uitzien op de foto, maar heb deze nu een paar keer in het echt gezien waaronder in het zwart. Ik ben toch wel onder de indruk, serieuze mooie wagen met precies genoeg details.
Hoe is het eigenlijk met de betrouwbaarheid van die dingen? Ik geloof dat de hedendaagse XC lijn van Volvo toch aardig wat elektronische problemen heeft.. lijkt mij best lastig met een phev..
@toyotaprius: exact. Denk dat de goede naam en reputatie als betrouwbare auto wel zal afnemen (bij meer merken dan Volvo). Al dat elektrische geneuzel gaat de tweedehands koper keihard terugpakken.
Standaard model met 156 pk kost in België 30.400 euro. Dat is minder dan de concurrentie: X2, Q2, Evoque, E-Pace. Kuga is geen concurrentie, dat is een lager segment.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).