• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Volvo gaat aan de driecilinder

Auteur: RubenPriest, gepost 19 februari 2018 om 09:19 – 52 Reacties

Officieel: Volvo gaat aan de driecilinder


Ook de Zweden ontkomen er niet aan.

Zes– en vijfcilinders moeten plaatsmaken voor viercilinders, maar vandaag maakt Volvo Cars bekend dat driecilinders een feit zijn. De XC40 zal het eerste model zijn met een direct ingespoten 1.5 driecilinder benzinemotor. De motor is in eigen huis ontwikkeld en komt op Volvo’s Drive-E aandrijflijn te staan.

De 1.5 motor zal leverbaar worden in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Volgend jaar komt daar een automaat met acht verzetten bij. De nieuwe motor zal van dezelfde productieband rollen als de huidige viercilinder benzine- en dieselmotoren van het merk.

De driecilinder is zo ontwikkeld, dat de motor kan worden gekoppeld aan de Twin Engine plug-in hybrides van Volvo. Een hybride en zelfs een volledige elektrische XC40 staan op de agenda van het merk, aldus de Zweedse autobouwer. Naast een driecilinder is de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor tevens toegevoegd aan het motorengamma van de nieuwe XC40.

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge vs. XC40 Recharge: de verschillen
  • Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
    Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
  • Volvo C40
    Volvo C40 Recharge is super-hip en officieel
  • Zo stoer zag je de Volvo XC40 nog niet eerder

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, motor, plug-in, Techniek, Volvo, xc40

Vorig bericht: « Liberty Walk maakt Honda NSX tandje extremer
Volgend bericht: Dit is de eerste Opel Combo met Franse invloeden »

Lees Interacties

Reacties

  1. tmenges zegt

    19 februari 2018 om 09:36

    Scheelt wel dat een drie cilinder een soort roffel heeft zoals vroeger de vijfcilinder had

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 februari 2018 om 09:39

      @tmenges: Een scheet roffelt ook, maar dat maakt hem nog niet aantrekkelijk.

      Login om te reageren
      • mistermini zegt

        19 februari 2018 om 09:46

        @berlinetta: Die zijn niet zo erg. Het zijn de stille die voor de grootste verrassingen zorgen

        Login om te reageren
        • hight96 zegt

          19 februari 2018 om 16:26

          @mistermini: Tesla dus in dit geval?

          Login om te reageren
      • tmenges zegt

        19 februari 2018 om 09:55

        @berlinetta: haha nee klopt maar als ik eerlijk ben vind ik 3 cilinders niet eens heel slecht klinken eigenlijk

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          19 februari 2018 om 10:00

          @tmenges: Eigenlijk heb je ook wel gelijk. Ik rij ook regelmatig in een Clio met 0.9 driepitter. Rijdt best prima hoor. Het zit waarschijnlijk gewoon tussen mijn oren.

          Login om te reageren
    • kennone zegt

      19 februari 2018 om 09:40

      @tmenges: niets overtreft de oude 5 cilinder!! Ook het verbruik niet hehe.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        19 februari 2018 om 10:00

        @kennone: valt toch wel mee? Ik rij al jaren 1 op 10 met mijn benzine roffel, zonder turbo zijn ze relatief zuinig. Niéts te klagen.

        Login om te reageren
        • 335istage1 zegt

          19 februari 2018 om 10:09

          @laptom: Hmm, ik rij 1 op 12 met een 3.0 6 cilinder mét turbo.

          Login om te reageren
          • n0zem zegt

            19 februari 2018 om 11:01

            @335istage1: dan gebruik je hem niet goed :-P

            Login om te reageren
          • allesmetturbo zegt

            19 februari 2018 om 11:04

            @335istage1: meer gas geven met die 360+ pk’s dus!

            Login om te reageren
            • 335istage1 zegt

              19 februari 2018 om 13:23

              @allesmetturbo: Haha, ik zal er wat aan doen mijn excuses! :D

              Login om te reageren
              • allesmetturbo zegt

                19 februari 2018 om 13:35

                @335istage1: haha het is je vergeven

        • henk_he zegt

          19 februari 2018 om 11:30

          @laptom: met de T4 Polestar Tuned in mijn V40 rijd ik 1:16, dat scheelt toch een stevige slok

          Login om te reageren
          • phaeton zegt

            19 februari 2018 om 13:54

            @henk_he: Dat is de viercilinder?

            Login om te reageren
          • timowouters zegt

            19 februari 2018 om 23:01

            @henk_he: polestar tuned? Ik heb lang gezocht, maar geen Polestar gevonden voor de T4. Linkje? Dealer weet ook van niks.

            Login om te reageren
        • phaeton zegt

          19 februari 2018 om 13:55

          @laptom: Met veel moeite, of met veel snelweg, haal ik 1 op 11 . Met kort woon-werkverkeer is het gewoon 1 op 10,7.

          Login om te reageren
        • kennone zegt

          19 februari 2018 om 15:31

          @laptom: 400km op de 65liter. Moet wel zeggen dat hij met warmer weer en een andere voet een stukje zuiniger is

          Login om te reageren
      • jkool zegt

        19 februari 2018 om 10:05

        @kennone: wij hebben sinds vorige week een 3 liter T6. Denk dat ik qua verbruik nog over de 5 pitter heen kan

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          19 februari 2018 om 12:18

          @jkool: als je de 286pk heb helemaal. Ik haal nu met deze kouw ongeveer 400km op 65 liter

          Login om te reageren
  2. porschepdk zegt

    19 februari 2018 om 09:41

    Bahhh, wat mis ik 200-2010 toch

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 februari 2018 om 10:01

      @porschepdk: Jij mist het merendeel van onze jaartelling?

      Login om te reageren
      • porschepdk zegt

        19 februari 2018 om 10:10

        @berlinetta: Nee ik ben van 199.

        Login om te reageren
      • smultie zegt

        19 februari 2018 om 10:54

        @berlinetta: Geef ‘m eens ongelijk. Het waren ook een geweldige 1810 jaren

        Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    19 februari 2018 om 09:55

    En zijn er al specs bekend?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      19 februari 2018 om 09:58

      @gulli: Neen

      Login om te reageren
    • loewie1984 zegt

      19 februari 2018 om 09:59

      @gulli: als in wat kan ie met die 3 cilinder 1.5? 156 PK, 152 gram Co2 per kilometer. Voor de rest geen idee. Ik heb op dit moment een 1240kg wegende octavia met 140 pk, die de 0 tot 100 red onder de 10 seconden. Deze XC40 is 200 kilo zwaarder met 16 pk meer. Dus het zal er om hangen.

      Overigens ben ik afgelopen zaterdag wezen kijken naar de XC40 bij de dealer. Machtige wagen, doet groot voor komen. En staat bij mij op 1 voor de nieuwe lease. T4 R-Design (190PK)

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        19 februari 2018 om 10:18

        @loewie1984: zo dat is een stuk zwaarder dan ik had verwacht. Is dat de FWD of een AWD?

        Login om te reageren
        • loewie1984 zegt

          19 februari 2018 om 10:26

          @gulli: de T3 komt in ieder geval niet met een AWD. Het gewicht heb ik gelezen bij onze buren van autoweek
          Je kan overigens op de volvo website de prijslijst al downloaden dan zie je volgens mij ook beknopt de specs.

          Login om te reageren
      • wimof zegt

        19 februari 2018 om 19:19

        @loewie1984: Ik vraag mij af , zitten die 3 cilindermotoren in de motorruimte of het handschoenkastje?

        Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    19 februari 2018 om 10:17

    Ik denk niet dat het de caravantrekker van het jaar gaat worden.

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      19 februari 2018 om 11:03

      @rufctr01: ik sluit het niet uit, die verkiezing is toch niet serieus te nemen

      Login om te reageren
  5. kliko zegt

    19 februari 2018 om 10:52

    1.5L 3 cilinder bestaat al even hoor. Huidige V40 T3 met automaat (handbak heeft de 2.0 4 cilinder) heeft er ook een met dezelfde inhoud en aantal cilinders. Maar misschien is dit een nieuw ontwikkelde motor?

    Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      19 februari 2018 om 10:58

      @kliko: de huidige T3 Geartronic is een 1,5 4 cilinder toch?

      Login om te reageren
    • tymo zegt

      19 februari 2018 om 11:05

      @kliko: lölkoek, dåt is een værcilindër

      Login om te reageren
    • kliko zegt

      20 februari 2018 om 15:53

      @kliko: Excuus, alleen de inhoud was 1.5l, verder wel een 4 cilinder inderdaad. Ik dacht dat de 1.5 gewoon een 2.0 4 cilinder was met 1 cilinder minder. :)

      Login om te reageren
  6. 730ld zegt

    19 februari 2018 om 11:14

    #exitvolvo #nu

    Login om te reageren
    • tymo zegt

      19 februari 2018 om 11:30

      @730ld: gelukkig maakt BMW geen driecilinders. En nu terug naar de klas, juf gaat het hebben over “lentekriebels”!

      Login om te reageren
      • gummertje zegt

        19 februari 2018 om 13:51

        @tymo: idd snel terug naar de klas!! BMW i8. BMW TwinPower Turbo 1,5-liter-driecilinderbenzinemotor

        Login om te reageren
        • tymo zegt

          19 februari 2018 om 15:44

          @gummertje: goh, je meent het?!

          Login om te reageren
    • granlusso zegt

      19 februari 2018 om 12:37

      @730ld: Nee een viercilinder klinkt prima? Zodra een auto geen zes cilinders of meer onder de kap heeft, maakt het voor mij niet zoveel uit. Elektrisch is ook prima. Snap niet dat er zoveel op tegen is.

      Login om te reageren
  7. appiejappie zegt

    19 februari 2018 om 12:55

    Een 3 cilinder doet me denken aan mijn Wartburg 312 die ik overhield aan een duister feestje. Geweldige roffel en een enorme blauwe walm die het leed van de sjoemeldiesel snel doet vergeten. Bumperklevers had je nauwelijks en mocht er een hardnekkig type tussen zitten deed de koude startverrijking wonderen?.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      19 februari 2018 om 19:25

      @appiejappie: Wartburg had de 3cilinders van DKW in het vooronder.
      Het waren 2 takt motoren, dus 2 arbeidsslagen ipv 1 voor een viertakt.
      Vandaar dat ze zo snel waren.
      Mijn leermeester heeft in de beginjaren 60 Liège- Rome -liège mee uitgereden. ( hij was derde)

      Login om te reageren
  8. stfu zegt

    19 februari 2018 om 19:09

    Daarom is elektrisch al leuker..

    Login om te reageren
  9. barry355gtb zegt

    19 februari 2018 om 19:16

    Een 3 cylinder klinkt als een opgevoerde fohn, net als de Fiat 500. Deze was echt binnen een maand weer ingeruild, want de soundtrack was hemeltergend en diep triest. Volvo is absoluut hilarisch bezig zo en dat gaat klanten kosten.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      19 februari 2018 om 20:14

      @barry355gtb: Je föhn is stuk.

      En in de Fiat 500 zijn twee- en viercilinders leverbaar. Geen driecilinders. Die tweepitter klinkt ook in mijn oren niet best, maar niet als een föhn. De 1.2 viercilinder ken ik alleen uit de eerste ‘nieuwe’ Panda, die benadert de karakteristieke föhnsound nog het beste.

      Login om te reageren
      • barry355gtb zegt

        19 februari 2018 om 20:39

        @baardmijt: ik was echt in de bonen denk ik, dan was het de tweepitter. Die klinkt als een opgevoerde dildo mi. Mijn fohn is verder prima hoor, dank je wel.

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          19 februari 2018 om 20:44

          @barry355gtb: Die vergelijking vind ik een stuk treffender. :D

          Login om te reageren
  10. editorinchief zegt

    19 februari 2018 om 20:46

    > Naast een driecilinder is de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor tevens toegevoegd

    zijn de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor toegevoegd

    Login om te reageren
  11. freddystingray zegt

    19 februari 2018 om 21:48

    ik vind het helemaal niks. Ik heb zelf nog een volvo met oude D5 motor. Downsizen en die spuitbus voor lekkende banden vind ik zorgelijke ontwikkelingen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      19 februari 2018 om 23:10

      @freddystingray:

      De euro 3, euro 4, of de twin turbo?

      Login om te reageren
  12. basr32 zegt

    4 maart 2018 om 23:50

    Wat draven ze er toch in door met dat downsizen. Ik geloof niet dat dat op lange termijn beter is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North