
Dus u wilt een auto met een makkelijk instap en meer dan 300 pk? Dan raden we u de Juke-R van harte aan. Maar vanwege beperkte beschikbaarheid en een gigaprijskaartje is de RS Q3 wellicht een beter alternatief.
De RS-variant van de Q3 zou je kunnen zien als een regelrechte belediging in het gezicht van de complete RS-heritage van Audi, want wat is er in godsnaam RennSport aan een Jimmy Choo-schoenendoos als de Q3? Aan de andere kant: Audi voldoet hiermee simpelweg aan de vraag naar een krachtige softroader. En dankzij de 2,5-liter vijfcilinder TFSI-motor met 310 pk en 420 Nm aan koppel in het vooronder is hij inderdaad… krachtig.
Audi heeft de RS Q3 verder uitgedost met andere bumpers, een achterspoiler, 18-inch lichtmetalen wielen (uit te breiden naar 19- en 20-inch) en een ovaal uitlaatuiteinde. Verder krijg je er Xenon plus verlichting en LED-achterlichten op, evenals leder en alcantara in het interieur en een sportstuur met schakelpaddles.
Ondersteltechnisch ligt de RS Q3 2,5 cm lager dan zijn non-RS broeders en kan het quattro-systeem de aandrijfkracht variabel verdelen over de wielen. Verder beschikt hij over elektrische stuurbekrachtiging en stabiliteitsysteem ESC, inclusief sportstand én de optie om het helemaal uit te schakelen. Je moet het maar durven, in de PC Hooft.
De voorverkoop is inmiddels gestart, maar de levering begint begin 2014.













Zo, zo, dat is een dure smurf.
Mag ik hem alvast nomineren voor de meest nutteloze auto van 2013?
@smartass: ok, maar misschien nog even wachten tot ook de GLA45 AMG zich heeft gemeld?
@HDM:
Het leuke van zo’n verkiezing is dat je meerdere auto’s kan nomineren. Als jij de GLA wilt nomineren? Prima wat mij betreft.
Suv’s vind ik sowieso nutteloos en suv’s die denken dat ze een sportwagen zijn al helemaal.
@smartass: komt voor elkaar.
@smartass: Dan nomineer ik het hele X-gamma van BMW, van X1 tot X6
@potver7:
Goed idee. Vooral de X5M en X6M.
@Original_Arnoud: wat ik nu zeg heeft niets met SUV’s te maken maar verbrand dan gelijk ook alle 5GT’s van het merk uit Beieren..
@potver7:
Ahh kleine baby vindt alle X modellen van BMW niks.
@smartass: onzin. Voor mensen die veel met een aanhanger rijden (ook buiten de weg), of mensen met rugklachten is een SUV echt een uitkomst.
Fun-auto’s/cabrio’s dat zijn pas nutteloze auto’s
@melkkoe:
Oh, dus mensen mogen geen lol meer hebben?
Vrolijke Frans ben jij zeg.
Aanhangers kan je trouwens beter trekken met een echte terreinauto, dan krijg je je sleepje tenminste van het natte gras af.
@smartass: tuurlijk wel, maar ik snap niet dat jij SUV’s nutteloos vindt. Met een SUV kom je ook wel van het natte gras af. En dat rijdt toch net iets lekkerder op de openbare weg dan een hardcore terreinwagen.
Niet iedereen is in staat om 2 auto’s te bezitten.
@melkkoe:
Om bij Audi te blijven, voor hetzelfde geld koop je een S4 Avant, en die doet alles wat de Q3RS kan maar dan beter.
Compleet overbodige auto dus.
@melkkoe:
Wat dacht je van een Toyota GT86 (€43.000) en een tweedehands Landrover Defender 2.2 Diesel (€25.000) met 70.000km een ton op de klok?
Of een Audi TT 1.8TFSI (€41.000) en een tweedehands Mercedes-Benz G 400CDI (€30.000) met 150.000km op de klok?
In beide gevallen heb je een auto voor het scheuren die veel puurder is dan zo’n RS Q3 en daarnaast een volwaardige terreinauto met trekkracht waar een kleine vrachtwagen jaloers op is.
@Original_Arnoud: op deze manier hou je nog geld over ook!!!
@smartass: niet elkaar gaan afzeiken, jullie zijn het bewijs waarom dus automerken in verschillende segmenten actief zijn. Voor ieder wat wils, de ene houdt van een bmw suv, de ander de coupe enz enz enz….
@melkkoe: Funauto’s onzin? Wat doe jij op AB?
@smartass: Te beginnen met de G-AMG.. De overige SUV’s kan ik nog enigszins inkomen maar een G65, kom op niemand gebruikt die om off-road te knallen of een boot te trekken.
@smartass:
Ken je net zo goed elk model van audi nomineren.
@bempi: Bij deze doe ik dat dan.
Hij zal fantastisch lekker reizen, já hij is mooi want het is wel een Audi, maar vind hem toch raar ogen..
Zit eigenlijk nog steeds te wachten op een R8 met een opgevoerde 2.5 TFSI, daar heb je nog wat aan. Zoals hierboven gezegd, een suv is een nutteloze auto.
€74000 voor zo’n niet-terreinauto-niet-sportauto-niet-stationwagon-niet-hatchback-gedrocht? In geen 74000 jaar!
hier zit ik dus echt niet op te wachten, zo’n ‘ik wil wel maar kan niet’-modelletje die dan nog eens naar de (laat ons zeggen) 90.000 euro gaat kosten met wat opties. Doen jullie maar hoor, maar voor dat geld koop ik wel een tweedehands wiesmann/gt3/v12 vantage/r8 v10 ofzo. maar geen opgeblazen conserveblik
Goedkoopste RS op de markt?
@thomcarspotter: (van Audi) dus niet met Renault Sport grapjes komen enzo :)
@thomcarspotter:
Waarom niet?
Een Twingo RS is nog meer “renn sport” dan deze Q3, en dat voor nog geen derde van de prijs.
@smartass: Een Renault RS is ook veel leuker om te zien dan dit gedrocht. Man… In het segment van de Q3/X1/GLA is het moeilijk zoeken naar een leuke model.
Veel te duur voor een vijfcilinder.
@bmw1: leg uit? Ben benieuwd
@trident: ik bedoel een vijfcilinder voor een Audi RS model is gewoon zielig en die prijs is gewoon te veel. Stop er liever een V8/V6 in.
@bmw1: ik zal je een leuk verhaaltje vertellen, de 5 cilinder vind zijn oorsprong in de jaren 90. hier is audi ook bekend mee geworden en mee begonnen als eerste rs model( in samenwerking met porsche}.Laatst ben ik met een goede vriend gaan rijden in zijn nieuwe tt-rs, een 5 cilinder turbo 2.5 liter 340 pk.
Deze 5 cilinder is perfect het supergeluid de acceleratie ( 4,6 sec 0-100)
Ook hebben we in de audi rs4 model 2006 gereden , dit was ook indrukwekkend door de jou zo benadrukte 8 cilinder,maar toch was de tt-rs meer bijgebleven door het zogenaamde achtbaan effect.
Zoek eens een filmpje op van de tt-rs op youtube met de kleppen open in de uitlaat en laat je jezelf verbazen door een van de (in mijn ogen ) mooiste uitlaatgeluiden uit zijn klasse en kom dan weer even hier terug om een reactie te geven.
@bmw1: enne, vertel eens; hoe duur is de Merc A45 AMG dan?
@thomcarspotter:
Een kleine 60K, ook een hoop geld voor een premium Golfje natuurlijk.
@thomcarspotter: het gaat me niet perse om de prijs, maar om de motor. Sinds wanneer stopt AMG zulke motoren in een AMG model. En voor Audi geldt precies hetzelfde.
@bmw1: hoe heet de steen waar jij onder leeft? Miss moet men DOWNSIZEN?! Om de uitstoot van zo’n karretje nog lichtelijk te beperken..
@karsvdtuin: ik ga daar niet op in
Lelijk
Het zouden echt twee uitlaten moeten zijn…
@volvov70: Helemaal mee eens! Bij 18 (optioneel 19 of 20) inch jetsers, flinke luchtinlaten, 310pk en een RS badge hoort een dubbele uitlaat. Of op zijn minst een sierstukje zodat het er twee lijken.
@Edge: “sierstukje, sierstukje, sierstukje!?! Moet ik drieënzeventigduizendzeshonderd euro met Audi verkoperbloed op deze nepmarmeren showroomvloer schrijven?” zou ik dan op een een niet meer zo rustige toon zeggen bij de aflevering van mijn SQ3.
Vanaf 74k…… Dan liever een dikke A5 (als het Audi moet zijn). Ongelofelijk wat een geld. En dat is nog vanaf ook.
@E34M5Touring:
Voor die 74K zou jij een mooie Corvette kopen en daar een jaar mee in de VS gaan karren.
@smartass: Voor 74k zou er een ZL1 Camaro bij komen. Met 20k aan tuning. Hello 1000hp.
Leuk toch? Zo kunnen petrolheads die vanwege een slechte heup een hogere instap nodig hebben ook nog wat plezier beleven aan hun softroader
waarom zou je deze nemen als er een 3.0TDI te krijgen is met 313pk? voor het geluid zeker? pffff. TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt! :D
@TDI-goeroe: Omdat dat blok niet in de Q3 geleverd wordt. Daarom neemt niemand jouw droomblokje.
@berlinetta: oeh, mijn fout, hij ligt de de Q5…
@TDI-goeroe: nogmaals, Een V6 tdi wordt niet geleverd in auto’s met dwarsgeplaatste motoren!
Wil je een 2.7 of 3.0tdi dan begint je keuze bij de A4.
Deze auto verdient de RS-badge niet. Laten we niet hopen dat BMW nu ook een M-badge op de X1 gaat plakken. Dat is gedoemd te mislukken.
Veel zeikwijven weer op de maandag. Het enige pluspuntje wat ik kan vinden is dat audi voor het eerst niet onder de prijzen ligt van zijn concurrenten. Wat weer een stap op weg is richting het premium worden.
Een echt premium merk is in mijn ogen een merk die je niet teveel op de weg ziet.
Audi hoort niet in dit rijtje thuis. En deze 4-cockringen RS-Q3 is een mislukking.
@pokerface: Ah, ok een premium merk is dus een echte sportwagen zoals een lambo?
Ik ben grote fan van de Q3. Ik hou wel van die kleine SUV’s… Niks nutteloos aan. Als je een auto wilt die groter is en meer ruimte heeft dan een station, waarom niet? Plus een Q3 ziet er beter uit dan de A4 avant, vind ik toch. Dat geldt ook voor de GLA vs C Station.
@kapiteinaudi: je hebt recht op je eigen mening (die deel ik niet, ik vind de A4 avant een goed gelukte Audi, beter dan A5) maar deze is natuurlijk niet groter dan een station. Door de enorme wielkasten en bodemvrijheid bieden SUVs door de regel minder echte ruimte dan een station van de zelfde technische stand (hier de Golf 6 variant).
@mashell: Je hebt inderdaad wel gelijk, over de ruimte dan. Heb juist even gegoogled, en de A4 Avant heeft inderdaad wel meer (koffer)ruimte dan de Q3. Veel meer zelfs. A4 is mooi, maar ik zou toch de Q3 nemen, die vind ik nog mooier.
Agree to disagree ;)
150 000 guldens ……neveraldrinooit.
@rob68: Opa Rob uit 1968 rekent nog om naar guldens.. Pff
@quattromeister: Net zoals de rest van volwassen Nederland…..
@rob68: Ik wil nu niet lullig doen hoor, maar je kunt toch de waarde van de euro in 2013 niet vergelijken met de gulden uit 2002?
Ontopic: Q3 ist gut, RSQ3 is top. wat ik met 90.000 zou doen? sowieso geen tweedehands auto kopen!
@tridente: voor 90000 euro had ik 2 2ehands autos gekocht:D
@tridente: Beiden hadden onderhevig geweest aan dezelfde inflatie denk ik?
@rob68: Dit is natuurlijk heel kort door bocht. De inflatie die wij in Nederland hebben is onderhevig aan Europees (monetair) beleid en historische gebeurtenissen. Je zult dus om een goede vergelijking te kunnen maken scenario’s moeten opstellen en indexeren. Deze scenario’s zullen altijd gebaseerd zijn op aannames en kunnen “bijna” niet feitelijk onderbouwd worden. Hoe dan ook, het is mogelijk! Maar een beetje econoom draait je de nek om.. Geert Wilders en kornuiten doet dan ook naar mijn mening Henk en Ingrid voorliegen met ongefundeerde argumenten en onderzoeken.
@rob68: Omrekenen anno 2013.. Ik denk het niet Rob.
Dat is een behoorlijke smak geld. Ik verwacht niet dat de GLA 45 AMG duurder zal worden dan dit.
en zo blijkt maar weer, het hebben van genoeg geld is nog geen garantie van goede smaak.
Alsof een Audi A4 aan de voorkant en achterkant in elkaar is gedrukt…
Met dank aan de Nederlandse belastingdienst.. ter vergelijking: in Duitsland is de vanafprijs 54.600, in België 56.500, in Luxemburg 52.500..
Dat lijken mij ook prijzen die beter passen bij een auto als deze..
Meh 5-cylinder quattro met een beetje off-road capaciteiten ligt nog niet eens zo heel ver weg van het “RS heritage”.
Blijft een draak van een auto natuurlijk.
Dus als ik het goed begrijp is deze 50% duurder dan een S3 !? En het verschil, naast de letter R en Q, is voornamelijk 1 cylinder, 0,5l motorinhoud,
10 pk, 40 Nm en wat hoger op de poten. Mmmmm…..best duur dan tenzij de uitrusting veel completer is. Ben benieuwd wat een een RS3 gaat doen dan?
@eselkaa: en waarschijnlijk uitstoot en dus BPM. Maar toch niet zoveel…
@eselkaa: Slechts 10 pk? Dan kun je zelfs een Stage 1 kit onder de S3 doen, dan heb je een mooier uitlaatgeluid en +/- 15 pk aan vermogensstijging… Doe mij de S3 maar!
Super stoere bak, inderdaad, erg nutteloos, maar alleen jammer van die éne uitlaat. Dat had het wel weer wat beter gemaakt.
Ik zou hem wel gelijk naar 400 pk brengen als ik zoiets zou kopen, heb tenminste nog wat power voor je geld.
Ook de SQ5 werd nutteloos genoemd en toch vliegen me die op de Autobahn de laatste tijd vaker voorbij dan Cayenne’s of andere SUVs van een klasse hoger. Er is blijkbaar wel een markt voor.
Jammer van dat ene pijpje..
Sommigen noemen de X- en GT range van BMW nutteloos. Wat dacht je van deze opgehoogde, spuuglelijke A3 voor de prijs van een A7 of een dikke A6. Is dat niet een beetje overtrokken? Wel als je het mij vraagt. Compleet overbodige auto.