Deze 10 auto’s waren de redding voor hun makers

Auteur: , 85 Reacties

En verdienen daarom een lintje

Porsche Boxster

Merken komen en merken verdwijnen. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Alhoewel het dankzij het groter worden van de mega-concerns het aannemelijker lijkt dat er meer merken weg zullen gaan dan dat er bij gaan komen. Zoals een woordvoerder van een bekend merk zei: “Uiteindelijk zullen er maar vijf of zes mega-concerns overblijven. Plus Morgan natuurlijk.”

De reden dat een fabrikant er mee stopt (of gedwongen is te stoppen) moet wel een flinke zijn, want je hebt immers te maken met een heel arsenaal aan fabrieken, dealers, toeleveranciers en diens werknemers. Meestal gebeurt het geleidelijk. Denk aan een opvolger van een model dat een jaartje wordt uitgesteld. Extra facelift. Nog een jaar een actiemodel. Dat werk. Soms maakt het niet uit en ‘slikt’ de markt het (Volkswagen Golf VI was gewoon een facelift) en op een gegeven moment is de grens bereikt. Dan is er een ommekeer nodig.

Te oude producten of producten die de markt niet wenst. Er is niets erger om te moeten verkopen. Je zult het door de strot moeten duwen. Alleen de liefhebbers en sympathisanten betreden dan nog de showroomvloer. Tenzij je komt met een product dat wél succesvol is. Een gamechanger. Aangezien de ontwikkeling van een auto jaren duurt, is het niet altijd zeker of je als fabrikant met het goede product op de proppen komt. Het is vaak het resultaat van een goed ontwerp, degelijke techniek en breed toepasbare filosofie. Een tijdje geleden behandelden wij de Maserati 3200GT. Deze auto betekende de ommekeer voor Maserati zowel qua merkimago als verkopen. Dankzij de aantallen van de 3200GT (en geld van Ferrari en Fiat) kon Maserati beginnen aan de ontwikkeling van de up-market Quattroporte en Gran Turismo familie.

De onderstaande 10 modellen waren ook een schot in de roos.

Peugeot 205
Een sterk nummer. Voordat de 205 op de markt kwam ging het niet al te best met Peugeot. De grote sedans waren van uitstekende kwaliteit en zeer comfortabel, maar echte verkoopwonders waren het niet. De 205 was een uitstekend ontwerp. Echt een klasse auto, in een 205 kon je altijd voor komen reden. Dat gebeurde ook, want het werd een magistraal succes: meer dan 5.300.000 exemplaren verlieten de fabriek. Dat niet alleen, de 205 rekende eindelijk af met het belegen en duffe imago. De nieuwe 309 en 405 liftten ook mee op dit succes. Peugeot had zichzelf (weer) opnieuw uitgevonden.

Peugeot 205

Volkswagen Golf I
Het is moeilijk voor te stellen, maar er is een periode geweest dat er géén Golf in de prijslijsten stond. Volkswagen was nogal lang aan het leuren met ouderwetse techniek. De Kever was een vooroorlogs ontwerp en een echte revolutie heeft er nooit plaats gevonden. Volkswagen was enkele jaren ervoor eigenaar geworden van voorwielaandrijvingspecialisten Audi. De technici werkten samen aan een moderne hatchback met voorwielaandrijving en overdwars geplaatste viercilinder lijnmotor met waterkoeling. Samen met het ijzersterke ontwerp van Giugiaro zorgde dit ervoor dat de Golf direct een succes was. Dat niet alleen, de Golf baande een weg voor een hele riks moderne compacte auto’s als de Polo en Scirocco.

Volkswagen Golf

BMW 1500 Neue Klasse
Eind jaren ’50 gaat het bergafwaarts met BMW. De dure modellen met V8 verkopen niet goed en de marges op de Isetta zijn veel te klein. In 1962 komt BMW met de zogenaamde ‘Neue Klasse’ auto, de 1500. Deze auto werd door Wilhelm Hofmeister ontworpen, met hulp van Michelotti (die de fraaie koetsen had ontworpen voor de BMW 700). De BMW 1500 heeft twee belangrijke dingen gedaan voor BMW. Ten eerste was het verkoopsucces. En terecht, want het was ook gewoon een erg goede auto. Ten tweede was dit de eerste BMW met het sportieve DNA wat het merk tot op de dag vandaag heeft. Tevens was deze voorvader van de 5-serie de eerste BMW met de beroemde Hofmeister knik en M10 motor. BMW overtrof zichzelf met de de 02 serie, wat de voorloper is van de BMW 3-serie.

BMW 1500

Aston Martin DB7
Voordat Ford de boel overnam hing het merk aan een zijden draadje. De Aston Martins waren absoluut niet competitief en stervensduur. Het roer moest om. Naast de welhaast antieke V8 modellen kwam er een kleiner model. Ian Callum was verantwoordelijk voor de bloedmooie lijnen van de DB7. De auto maakte voornamelijk gebruik van techniek van Jaguar en Ford om de kosten te drukken, waardoor de auto meer op Porsche 911 en Mercedes SL niveau mee kon doen. De DB7 was een instant succes, er zijn er meer dan 7.000 van gebouwd. De achterlichten kwamen va een Mazda 323F en veel van de knopjes en stengels kwamen rechtstreeks uit goedkope Fords. Aston Martin pareerde daarop zeer origineel: ‘uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de klandizie nog nooit in een Ford hebben gezeten, dus zullen ze de knopjes niet herkennen. Daar hadden ze een punt. Het was tevens de eerste Aston Martin met V12. De basis van dat blok wordt nog steeds gebruikt in onder andere de Vanquish en GT12.

Aston Martin DB7

Chevrolet Volt
De financiële crisis sloeg als een bom in bij General Motors. In tegenstelling tot Ford was er onvoldoende reserves om dergelijke klappen op te vangen. GM zag zich genoodzaakt om Pontiac, Hummer en Saturn op te heffen. Ook vallen er duizenden ontslagen. Het mocht niet baten: The General moet bij de overheid zijn hand op houden. Aangezien faillisement van GM ook een catastrofe zou zijn voor de VS krijgt GM toch overheidssteun. Er werden wel enkele eisen gesteld. De fabrieken moeten veel groener en GM moet innovatievere auto’s bouwen. Die auto was de Chevrolet Volt (en de Opel Ampera)

Chevrolet Volt

Porsche Boxster
Om te beseffen hoe belangrijk de Boxster is, moeten we even kijken naar de Porsches die je kon kopen in 1995: een 968 (basis uit 1976), een 928 (basis uit 1978) een 911 van de 993 generatie (basis uit 724 v. Chr.). Wandelen door een Porsche showroom was gelijk aan wandelen door een museum. Hierdoor stonden de verkopen zwaar onder druk. De door Harm Lagaay ontworpen roadster bracht daar verandering in. De Boxster was betaalbaar, modern en niet onbelangrijk: een stukje goedkoper om te bouwen. Daarnaast was het een enorm verkoopsucces waardoor Porsche weer een beetje financiële armslag had om de opvolger van de 993 op basis van deze Boxster te bouwen.

Porsche Boxster

Dodge Omni:
Na de energiecrisis in 1973 veranderde de automarkt in de VS aanzienlijk. Merken kwamen met compactere modellen en alle V8’s werden geknepen tot komisch lage vermogens. Alleen weten we allemaal dat Amerikanen niet echt goed zijn in het bouwen van compacte auto’s, AMC Pacer anyone? De Dodge Omni en de technisch identieke Plymouth Horizon waren de enige fatsoenlijke kleine Amerikaanse auto’s. Kwam ook ten dele omdat de Omni een Europese inslag had: de auto was in grote lijnen gelijk aan de Simca Horizon. Het ontwerp was dusdanig goed dat de auto 13 jaar in productie was. Overigens moeten we ook een diepe buiging maken voor de K-series Chrysler Aries. Ook deze auto was enorm belangrijk voor het voortbestaan van Chrysler in de jaren ’80.

Dodge Omni

Lincoln Navigator:
Halverwege de jaren ’90 was het niet best gesteld met het leveringsprogramma van Lincoln. De doelgroep voor de Continental was al lang niet meer in staat zelf te eten of toiletteren, laat staan een auto te kopen. de Mark VIII werd uitgefaseerd en de Town Car was in de jaren ’90 al archaïsch. Dit zorgde ervoor dat de Lincoln dealers het erg zwaar hadden met de groeiende concurrentie van BMW, Audi, Lexus, Infiniti, Mercedes en Acura. Toen bedacht Jac Nasser de gouden zet: maak een Ford Expedition luxer met chroom, standaarduitrusting, hout en leer. Deze relatief goedkope ingreep was uitermate succesvol. De Navigator is al jarenlang de best verkochte Lincoln.

Lincoln Navigator

Prima auto ..
Nix mis mee ..
Poepchique ..

Saab 900
De eerste Saab 900 was een ware cultheld, maar na 15 jaar was het tijd voor een opvolger. Op instigatie van General Motors moest het een Saab interpretatie worden op het GM2900 platform, waar de Calibra en Vectra ook op stonden. Dit betekende dat deze auto véél minder karakter zou hebben dan de voorganger en dat klopte ook. Alle rare Saab foefjes waren er kundig uitgehaald. Dit had als bijkomend voordeel dat de auto een veel bredere doelgroep aansprak en dat Saab zelfs eventjes winst kon maken. Het heeft helaas niet mogen baten. A moment of silence, please.

Saab 900

Alfa Romeo Giulia
De wens is een beetje de vader van de gedachte. Alfa Romeo heeft het zichzelf onmogelijk lastig gemaakt. Voor lange tijd heeft het merk het met twee modellen moeten doen. De op de Punto gebaseerde MiTo en de Giulietta, die zijn DNA deelt met de Fiat Bravo. In dat gamma zat een gapend gat. Alfa zag dat ook en begon met de ontwikkeling, productie en verkoop van een koolstofvezel sportwagen… Nu de opvolger van de bijkans briljante 159 er eindelijk is hopen wij allen op de redactie dat de Giulia de zware kar kan trekken om Alfa uit het slop te halen.

Alfa Romeo Giulia



85 reacties

Ik zou bij Alfa eerder de 156 noemen. Was die er niet geweest, dan…….
Van mij had de Maserati 3200GT er ook tussen gemogen. Zonder die auto had Maserati niet meer bestaan. In dat opzicht kan zo’n beetje elke Maserati er wel in, maar de 3200GT was echt een wedergeboorte. Dankzij de 3200GT kregen we de Quattroporte Sport GT S, alleen dat is al een vermelding waard.
@peugeotgti: De Maserati 3200 GT wordt toch ook gewoon benoemd in het artikel. Wellicht had je de 3e alinea over het hoofd gezien ;). De auto heeft zelfs een eigen artikel gehad een aantal weken geleden:

http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-maserati-3200gt-90286

Staat het hele verhaal vermeld ;)
@willeme: Haha oops. Ik ben meteen de lijst gaan checken inderdaad. Opvallend hoeveel mensen hetzelfde gedaan hebben, gezien het aantal likes..
Uitstekend stuk over de 3200GT trouwens, een van mijn droomauto’s ;)
@tweetyv6: eens 156 en 147 zijn heel essentieel geweest!
@tweetyv6: ik zat misschien nog wel meer aan de Giulietta Sprint te denken uit de jaren 50… begonnen als een grap veranderde deze auto Alfa van een luxe-klein-serie bouwer in een massaproducent
@tweetyv6: hier dan nog maar een 156 en 147 stem. Van de 155 verkochten ze in nl max 3500 exemplaren per jaar. Toen de 156 uit kwam verkochten ze in de resteren de 3 maanden van dat jaar 4000 exemplaren. Ik heb er toen tot oktober het jaar daarop op moeten wachten.
@tweetyv6: Absoluut eens de 156 is een heel erg belangrijke auto geweest voor Alfa, nooit hebben ze zoveel ergens van verkocht.
@bofkont: Dat is voor Nederland dan toch weer niet helemaal waar, want van de 33 zijn er in Nederland ruim 10.000 exemplaren meer verkocht (25.000 tegen 36.000). In productieaantallen heeft de 156 ook niet gewonnen, van de 33 zijn er bijna een miljoen gemaakt, van de 156 net geen 700.000.
@eelco74: Zat al te twijfelen idd over de 33, goed om te weten!
Heb ik ook nog gehad een eerste type 1.3 boxer van 1989, was mijn eerste auto als 18 jarige :)
@bofkont: fantastische eerste auto. Mijn eerste auto was eveneens een 33, de 1.3S.
@franciscrozier: Ah wat gaaf!! waren idd heerlijke wagentjes, denk er nog vaak met warme gevoelens aan terug, heerlijk dat roffelende boxer motortje.
De DB7 was onder modellen als de Vantage en dergelijke geplaatst? Aangezien ik kleiner lees?
@granlusso: de db7 is toch veel ouder dan de Vantage, of bedoel je de nóg oudere Vantage?
Leuk om te zien dat een ommezwaai zomaar een succes kan betekenen. Genoeg voorbeelden hierboven van hoe het wel degelijk zin heeft om soms iets totaal anders te doen.

Pak aan, nostalgische zeikerds van tegenwoordig. Spoel het zand uit je spleet en stop met zeuren over de 911 Carrera (S) die tegenwoordig een turbo heeft, die i3 en i8 van BMW, de SUV’s van Bentley en Porsche, de MINI die geen Mini meer is (het is een merknaam tegenwoordig, geen soortnaam meer, onthoudt dag toch eens), de M3 die zijn V8 verliest, enzovoort, enzovoort.
@granlusso: dag=dat
@granlusso: mee eens behalve wat de mini betreft, mijn kritiek is niet de naam maar het design. Die zal altijd beperkt blijven tot het bolhoedje van weleer.
@granlusso: eens en oneens. Je merk in stand houden is prioriteit. Hierdoor snap ik de zet van Bentley, Porsche en Maserati om SUV’s neer te zetten.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de M3, of een C63 voor dat geld, die hadden van mij die V8/atoombom mogen houden. Voor de milieugekkies en mensen die verstand hebben, heeft men de 330e en C350e uitgevonden. Als je al zo gek bent om je ekkermannen uit te geven aan zo’n auto dan wil je gekte, een atoombom als motor. Je wilt geen racerecords zetten. AMG’s gaan over gevoel.
Ik ben nu in Berlijn, je ziet eindeloos veel nieuwe C63’s, onder meer de S en Edition Ones. En ze doen me zo veel minder dan een C63 W204. Als zo’n ding optrekt kun je de schaal van Richter toepassen en Groningen wordt er bang van. Het waren krankzinnige wagens die altijd lol geven. Dat is de kernwaarde van AMG en dat moet zo blijven.

Virtuele koekjes voor diegene die nu nog lezen.
@mercedesclk350: Eens. Straks krijg je nog hybride AMG’s, donder toch op met die onzin…
“De nieuwe 309 en 405 werden volgens dezelfde ontwerpfilosofie gebouwd.” De 309 zou als Talbot Arizona geintroduceerd worden en heeft eigenlijk niks met Peugeot van doen. Dat kun je ook zien aan het afwijkende nummer; daar waar de andere modellen in de Peugeot showroom eindigden met 5 eindigde deze met een 9.
@janc:
Jazeker 100% gelijk, maar omdat Simca akaTalbot eruit gestekkerd werd, is deze Simca wel ge-Peugeotiseerd.
Net als uwes Avarar de 404 Peugeot een wereldspeler heeft gemaakt
@janc: Dat is helemaal correct. Ik heb de zin even anders geformuleerd. Dank!
@JanC: de 309 stond desalniettemin als Talbot wel op een verlengd 205 platvorm. Een schoonheid heb ik ’t nooit gevonden, hoewel ik er toch 200.000 probleemloze kilometers mee heb gereden. Toen waren de stoel en de bak gaar (met bijna 400.000km op de meter).
@roppp:
Het is platForm, niet platVorm.
Ja, de 309 deelde qua carrosserie wel meer met de 205. De deuren bvb waren ook uitwisselbaar.
En of die Volt of wellicht eerder auto’s als de Astra en Insignia de redding waren voor GM lijkt me open voor debat; de Volt is volgens mij teveel niche om een “redding” genoemd te kunnen worden. Wellicht een “halo car”…
@janc: Klopt helemaal. Er zijn er zo’n 115.000 van verkocht. Maar de staatssteun kwam enkel en alleen als GM zou hervormen. Daarom werd met spoed de Volt/Ampera ontwikkeld.
@janc: zoals in het artikel stond.. waren niet de inkomsten van de auto zelf de redding… maar vooral de ‘staatssteun’ die kwam bij de auto en de redding.

Het blijft een inspirerend concept. De enige GM van het afgelopen decennium die niet gebaseerd is op hopeloos verouderde techniek.
Helemaal mee eens lijst, als nummer 11 had de BX er nog bij gemogen.
De Guilia is mooi maar is niet goed genoeg om serieus marktaandeel te winnen…
@cupsport: dat zal de toekomst uitwijzen
@cupsport: ik vrees het ook…
724 v christus *beetje bier richting neus gaten*want die zag ik niet aankomen
Ik gun het alfa romeo van harte met de giulia! Wat een prachtig interieur & exterieur! Zeker de veloce uitvoering vind ik super
Heb met de Giulia gereden, luidruchtig voor een diesel maar hij rijdt zo fijn en ziet er geweldig uit! Alleen al die startknop!
@henkhupelschoten: Het geluid in de auto viel mij ook op. Dat doet wel een beetje afbreuk als je wilt gaan cruisen op de snelweg(lees: leasesletten)
@henkhupelschoten: klinkt bekend voor fiat diesels… de Punto 1.3 en de Opel meriva 1.7 (fiat diesel toch?) hadden ook iets onverfijnd tracktorachtigs… luidruchtig maar wel koppelrijk. Jammer dat ze dat dan niet zo goed weten wegfilteren / wegisoleren in een auto die toch in een hoger segment staat…
Is de Cayenne niet juist de auto die Porsche er bovenop heeft geholpen ipv de Boxster?
@tazmania: zonder de boxter kon porsche niet aan de cayenne beginnen.
@tazmania: Bij Porsche zijn er eigenlijk 3 modellen die het merk gered hebben. De 924 en 944 waren in de jaren ’70 en ’80 uitermate belangrijk. De Cayenne heeft Porsche gemaakt tot wat het nu is. Een fabrikant van SUV’s en sportlimo’s die ook nog een lijn succesvolle sportwagens bouwt. Maar de Boxster had Porsche gered toen het bestaan van het merk aan een zijden draadje hing. Dus vandaar de Boxster.
Suggestie: de vorige Jaguar XF? (Al had de overname door Tata er ook wel wat mee te maken)
Ik ben niet zo heel laaiend over die nieuwe Gulia, maar zoals ie daar op de foto staat is het echt een pornobak! En ja, ik durf m mooier dan de 159 te noemen..
Bentley Continental? De verkoopcijfers van Bentley zijn namelijk (in Europa) vertienvoudigd na 2003…
Naar mijn mening verdient de New Mini ook een eervolle vermelding.

Natuurlijk was het destijds een geheel nieuw door BMW opgericht merk en is het niet de redding geweest van de oorspronkelijke fabrikant, British Leyland.

Maar de New Mini heeft er wel voor gezorgd dat er niet nóg meer werkgelegenheid in de automotivesector verloren ging in het Verenigd Koninkrijk.

Én het is hetzelfde Mini waardoor er in Born nog auto’s van de band rollen.
Ik mis volgens min toch echt de Ford Mustang van Iacocca..
@roberto: Waarom dan? De Mustang heeft het merk Ford nooit van de afgrond gered. Ford is een goedlopend merk en ik denk dat auto’s als de Mustang daar maar een heel klein steentje aan bijdragen.

Oftewel; de Mustang heeft Ford niet gered.
@viezefreddyw: Kan het mis hebben, zeg daarom ook ‘volgens mij’ ;-). Het is wel dat Iacocca daarna Chrysler heeft gered met het K-platform oftewel de K-car.
@roberto: Dat zou best kunnen. Heb ik eigenlijk totaal geen idee van.
De Fiat 500 en de Mini mis ik hier een beetje.
Toch beide enorme verkoopkanonnen.
De 500 zorgde voor een opmars naar de Fiat garage, waar ervoor enkel de Punto voor nog wat verkopen zorgde..
En de new Mini was/is gewoon een enorm succes! En dat als opvolger van een wagen die toch om en bij de 40 jaar op de markt was.
“……Volkswagen was nogal lang aan het leuren met ouderwetse techniek….”

Volkswagen is nog steeds aan het leuren met ouderwetse techniek..
@henkhekje: Volkswagen heeft altijd het grootste succes gehad met de meest ouderwetse techniek. Autoblog heeft hier wel een primeur in verstopt, want kennelijk komt er nu eindelijk ‘een hele riks moderne compacte auto’s’ aan. Dat is nog nooit gebeurd, het zou erg verrassend zijn voor Volkswagen. Benieuwd of de hondstrouwe klantenschare dat wel pruimt. Zou het ze nu eindelijk lukken een in de basis goed technisch ontwerp te maken? En laten ze de knalharde vering die volkswagens altijd nodig hebben gehad om de auto’s op de weg te houden (‘sportief’) dan los?
De B6 voor Spyker niet te vergeten natuurlijk.

Oh wait…
@bmwmpower: hog ( hard op gniffelen).
De Neue Klasse de redding van BMW? Het was een succesnummer, dat zeker, maar ik weet niet beter dan dat de Isetta en 700 BMW van het faillissement gered en in leven gehouden hebben, @willeme. Met de NK zette BMW zich weer op de kaart als volwaardig en innovatief automerk.
@e1000bmw523i: Kunnen we een boom over op zetten. Is leuk om te doen ;). De Isetta verkocht aardig maar de marges waren dermate klein dat het lastig was om voor een ommekeer te zorgen. De BMW 700 is inderdaad een grote redder geweest, maar de NK heeft voor de echte ommezwaai gezorgd, vandaar dat nu de 150 vermeld word.
Is niet juist de Isetta de redding van BMW geweest na de tweede wereldoorlog?
@raoulkroes: zie de reactie van @willeme hierboven op mijn reactie. ;)
Was de Citroën BX niet samen met de 205 een game-changer. Zeer populaire auto die 1 jaar voor de 205 kwam en samen met deze PSA behoed heeft voor een snel naderend faillisement.

Na de overname van maserati door Citroën ging het begin jaren ’70 niet erg goed daar, waarop Michelin de toko moest verkopen. De familie Peugeot nam hierop de boedel over. Maar deed dit ook met Simca/Chrysler Europe en hield ineens een portefeuille over met grote, niet zo sterk verkopende d/e-segmenters (citroen SM/CX/GS, Talbot/Simca topmodellen en Matra Bagheera en Rancho) en kleine achterhaalde vervoersmiddelen zoals de 2CV en Dyane.

Lekker met zichzelf concurreren, met ook nog eens slecht verkopende modellengamma’s zonder eenheid. Steengoed businessmodel, not…


Maar na hun sterke nummer en de BX, stukken beter!
Haha, De dubbele puntjes bij Lincoln.

Vind ik leuk.
De Volt is wat mij betreft de interessantste. In plaats van koppig ten onder gaan koos GM toch voor gratisch geld met de voorwaarde dat ze dingen moesten doen die ze niet deden.

De 205 is natuurlijk ook een topper.
Maar 10? Het lijkt mij toch dat er wel meer zijn die het noemen waard zijn.
Was het bijvoorbeeld niet de Land Rover (die later Series 1 genoemd werd). Die Rover uit de prut hielp na de oorlog?
Opmerkelijk is dat die DB7 helemaal niet als Aston Martin ontworpen is. Het zou de Jaguar F-type als XJS opvolger moeten worden. Het design is dan ook sterk geïnspireerd op de Jaguar E-type. Waarom ze bij Jaguar daar toch nee tegen gezegd hebben?
Vergeet de T-Ford niet!
Ik mis de Lotus elise.
@xiran: My thoughts exactly!
Volvo 850. Mag er van mij zeker bij.



@ijoost: de 850 is niet echt de redding van Volvo geweest. Het was echter wel de eerste auto die de bouwkwaliteiten van de 200- en 700-serie combineerde met voorwielaandrijving. Een succes was het wel, van de 850 zijn ongeveer 715.000 exemplaren verkocht. Als je de S70, V70 en C70 ook mee pakt kom je uit op een goede 1.36 miljoen auto’s op het P80 platform. Een regelrecht succes, lijkt mij, en een zet die Volvo hielp een stuk groter te worden.
@ej20g: Heb een keer een artikel gelezen in een Volvo magazine wat wat anders beweerde. Wil wel keer zoeken voor je of ik het nog ergens kan vinden.

Alle andere Volvo’s waren ouderwets, deze was veel moderner. En reden dat deze heel anders was dan wat ze hadden gebouwd, is niet omdat ze dat zo leuk vonden. Roer moest om, want financieel ging het slecht en producten waren dus verouderd.
Land Rover heeft er J ook een aantal gehad. De Range Rover als eerste natuurlijk maar de belangrijkste is toch wel de eerste Discovery. Met samen geraapte onderdelen zorgde deze auto voor de redding van niet alleen Land Rover maar de hele groep.

Ook de eerste Range Rover Sport was een belangrijk model dat aan de wieg staat van het succes van Land Rover en in zekere zin Jaguar nu.
Slecht rijtje. Hierboven al genoemd en had er tussen moeten staan: Lotus Elise en Alfa 156. Voor Porsche is eerder de Cayenne de redding geweest. Alle puristen vonden hem verschrikkelijk, maar de hele jetset wilde hem hebben.
@kwatkam: Wellicht interpreteer je de vraagstelling anders dan de intentie.

1. De Deawoo Matiz was een succes. Maar Daewoo was toen een gigantisch bedrijf dat enorm goed liep. Dus de Matiz hoorde er niet in.
2. De Porsche Cayenne was ook een goede zet. Maar daar gaat het niet om. Het ging erom dat de auto het voortbestaan van een merk bewerkstelligde.
3. Om dezelfde de reden kunnen we de 156 ook niet benoemen: het ging toen redelijk goed met Alfa Romeo. De 156 verkocht waanzinnig goed, maar was zeker geen redder in nood.
4. De Lotus Elise is een twijfelgevalletje. Lotus is al jaren aan het aanmodderen. Eigenlijk heeft juist dát merk een redder in nood nodig. Sinds de Elise heeft Lotus geen enkel jaar winst gemaakt.

Kortom: het gaat niet om de grootte van het succes maar of ze de redders waren voor hun maker. Vandaar de titel ;)
Oh ja en de Daewoo Matiz. Niemand wilde een Daewoo met hun aftandse Opelklonen, maar toen de Matiz uitkwam kwam je hem overal tegen. Oorspronkelijk was de auto een ontwerpvoorstel voor Fiat als nieuwe Fiat 500. Maar die wilde hem niet en Daewoo heeft toen het ontwerp gekocht.
Mooi stukje tekst, alleen op het einde ga je hopeloos de mist in, de 159 is niet briljant, en zeker de 156 verdiend een vermelding in deze lijst.
@bofkont: 156 heeft hier niets te zoeken. Eind jaren ’90 ging het niet eens zo slecht met Alfa Romeo. De 156 was absoluut een succes, maar het was niet de redder in nood. Daar gaat dit artikel wel over ;)
@willeme: denk dat je je daar in vergist, de 156 was juist het succes wat broodnodig was.
@bofkont: Alfa verkocht al jaren lang 100.000 tot 130.000 gemiddeld per jaar. Echt slecht ging het dus niet. De 156 bracht dat aantal flink omhoog, maar het was geen uitzichtloze situatie in de showrooms. Het was een zeer fijne bijkomstigheid. Maar als de 156 een matig succes was, was er nog niet veel aan de hand. Dat is met de anderen in dit overzicht wel anders ;)
Oef wat is de Alfa toch mooi!
Renault 19 was er ook eentje die moest slagen voor het merk. Het werd een groot succes met meer den 5 miljoen stuks verkocht. Het originele ontwerp van Guigaro vind ik nog steeds mooi. De facelift daarentegen is een afschuwelijk hok met die lelijke zwarte achterlichten die je in de jaren ’90 overal op zag.
De Audi 60 had in dit lijstje meer dan thuis gehoord. Zonder deze auto hadden ze in Ingolstadt nu gewoon VW’s in elkaar geschroefd. VW had de Auto Union fabriek namelijk alleen gekocht voor zijn productiecapaciteit. Door het grote succes van de 60 mochten ze toch door met eigen modellen en kijk nu eens.
Wat overigens een minstens zo leuk rijtje zou zijn: auto’s die de redding hadden moeten worden. Ik tip alvast de austin allegro, met vierkant stuur!
Kan zijn dat ik het over het hoofd gezien heb, maar ik mis de Lotus Elise…
@klassiekerrally: Ja dus. Beter lezen in de reacties :)
@klassiekerrally: geeft niks ;) Maar ik snap niet dat hij er niet tussen zit. Lotus is met de elise een hele nieuwe weg in geslagen.
“Alle rare Saab foefjes waren er kundig uitgehaald. ”
Dat is wel heel kort door de bocht. Ook heel kort door de bocht: Wanneer je daarmee wil zeggen dat je net zo goed een Vectra kan kopen, heb je echt nog nooit in zo’n Saab gereden.
@klassiekerrally: Ten opzichte van de toen uitgaande 900 waren er veel Saab eigenaardig heden uitgehaald. Denk aan de deurhendels die bij de oude 900 sterk genoeg moesten zijn om zo’n 100 Kg te kunnen houden. Dit om om er een touw aan vast te kunnen maken en iemand bijvoorbeeld mee uit een greppel te helpen klimmen. Of de body die sterk genoeg moest zijn om een koprol meer dan goed te kunnen weerstaan. Of de handrem die op de voorwielen bevestigd was, zodat je makkelijker uit de sneeuw kon wegrijden.

De 900 NG had gelukkig nog voldoende uitgehaald, maar er waren best veel (dure) foefjes uitgehaald.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).