De 5 landen krabbelen nu al terug van de plannen die nog niet eens in de wet zijn vastgelegd.
Het is bekend dat de verbrandingsmotor binnenkort verboden is. Zo’n rijdend milieudelict is natuurlijk het automobiele equivalent van een peuter reanimeren met een pakje Zware Van Nelle. Het scheelt natuurlijk een beetje per land wanneer de omslag wordt gemaakt. In veel landen geldt 2035. Sommige landen die wat minder ontwikkeld zijn (en nog een verbod op abortus erop na houden) zoals de VS willen langer eraan vasthouden: 2040.
Het is natuurlijk wel handig dat we dit ‘met zijn allen’ doen. Daarom is er gelukkig de EU dit soort situaties perfect voor ons oplost. Daar hebben Timmermans, Verhofstadt en andere mensen gezorgd dat we in 2035 van de auto met plofmotor af zijn. Dan mag deze niet meer verkocht worden.
5 landen krabbelen terug van besluit
Uiteraard is Nederland het schoonste jongetje van de klas. Wij stoppen er al vijf jaar eerder mee. Hoe ze producten met EU-goedkeuring willen gaan weigeren in een EU-land valt nog te bezien. Aan de andere kant: als de pro-refenda partijen referenda afschaffen weet je het sowieso niet meer. Maar waar wij Hollanders superschoon bezig zijn (als die boeren tenminste zichzelf laten omscholen tot administratief medewerker), zijn er ook landen waar het er anders aan toegaat.
Want Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slovakije hebben al aangegeven er géén zin in te hebben en de doelstellingen níet te kunnen halen. In plaats daarvan vragen ze om een uitzondering. Het voorstel is dat deze vijf landen de verkoop van auto’s met plofmotor terugbrengen met 90%. Dit betekent dat slechts 10% van de verkochte auto’s tussen 2035 en 2040 nog een verbrandingsmotor mag hebben. De rest moet elektrisch of waterstof zijn.
Duitsland stiekem ook niet
Voor alle duidelijkheid, de EU heeft vorig jaar het voorstel gedaan om in 2035 de verkoop van auto’s met ‘emotie’ te verbieden. Dat voorstel is enkele weken geleden pas aangenomen. Echter, er is nog geen wetgeving of andere regelgeving ingegaan. Men gaat ervan uit dat dat later dit jaar nog gaat gebeuren.
In Duitsland is de Minster van Financiën het er ook niet mee eens trouwens, aldus Politico. Volgens hem is het plan compleet verkeerd. Opvallend genoeg vanuit de politiek en niet vanuit de autobranche zelf. De Duitse automerken zetten namelijk flinke stappen op weg naar elektrificatie van hun modelgamma.
Via: Reuters.
osmo zegt
Ik heb zo’n vermoeden dat die hele ban van nieuwe ICE een averechts effect gaat hebben. Mensen gaan langer met oudere, vervuilende auto’s rondrijden.
PunicaOase zegt
Denk het ook. En de waarde van die benzine auto’s gaat heel goed zijn of misschien zelfs wel stijgen.. Lijkt me dat er een hele grote groep blijft waarvoor een EV totaal niet praktisch is vanwege gebrek aan laadmogelijkheden, etc.
alfa147ti zegt
Je vergeet nog iets FUN, want zeg nouw zelf wat is nu leuk aan een EV dat die in 4 Sec naar honderd gaat.
Jantje_555 zegt
exact. Die acceleratie ben je na een week gewend, maar dat motorgeluid terwijl je door de toeren gaat. Of een handen/voeten combo en echt het gevoel hebben dat je in controle bent is wat anders dan een pedaaltje intrappen en geruisloos vertrekken.
jaapiyo zegt
En vergeet niet dat nieuwe auto’s ook zo’n griezelige black box hebben waarmee de EU monitort waar je rijdt, hoe hard je daar rijdt et cetera.
sr20det zegt
Dat moet eruit te halen zijn lijkt me.
Jantje_555 zegt
dan zal er wel een systeem afgaan dat er geen ontvangst meer is en komen ze aan je deur staan!
Richmond zegt
Ik denk dat de overheid daarna gaat kijken naar sloopregelingen ofzo of andere maatregelen om mensen in de ev te krijgen.. natuurlijk is niet iedereen binnen 5 of 10 jaar om, maar het zal een continue beweging zijn. Het houdt echt niet op bij het verbod van nieuwe auto’s.
basman147 zegt
Men kan beter werken aan alternatieve brandstoffen en dan een verbod invoeren op fossiele brandstof.
Qua uitstoot is een EV dan waarschijnlijk nog steeds beter (afhankelijk van de methode van stroomopwekking). maar daarmee kun e veel flexibeler reageren voor die markten waar elektrisch en/of waterstof nog behoorlijke technische hindernissen te wachten staan.
(Luchtvaart, wegtransport, beperkte elektrische infrastructuur)
Jantje_555 zegt
dan verdienen ze er te weinig aan. Nu kan de politiek een hele hoop mensen aan het werk zetten. Tankstations omvormen tot laadstations, Alle auto’s omvormen tot EV (en nadien dan waterstof) is beter voor de economie en ons geld laten opmaken.
poes zegt
Mensen, we hebben hier hier over een maatregel die over ruim 12 jaar ingaat. Tegen die tijd ziet de wereld mbt aandrijving van nieuwe (!) auto’s er echt heel anders uit dan nu.
Voor exotische/puristische auto’s snap ik het nog wel. Voor het overige ben je met een elektrisch aangedreven nu al beter uit, laat staan over 12 jaar…
osmo zegt
Het moet ingevoerd zijn tegen 2035. In Vlaanderen gaat het verbod bv al in vanaf 2029. Wat wil zeggen dat de wagen die je vandaag koopt wel eens je laatste nieuwe aankoop met brandstofmotor zou kunnen zijn.
PunicaOase zegt
Was het in NL niet al in 2030? Dan is de hele laad-infrastructuur echt nog niet op orde.. De capaciteitsproblemen zijn nu al bijna niet oplosbaar.. Vraag maar aan Stedin en consorten..
PunicaOase zegt
In 2030 koop ik een dikke zescilinder en die ga ik dan helemaal oprijden. Hopelijk haal ik er minimaal 2050 mee ;-)
wceend zegt
Veel succes, zullen dan toch tankstations verdwijnen en ben benieuwd wat de benzineprijs zal zijn.
PunicaOase zegt
Maak je geen illusies de elektra prijzen gaan ook ontploffen en zwaar(der) belast worden..
rrk147 zegt
Benieuwd welke merken dan een dikke zes cilinder levert. Dan zul je minimaal formaat 5 serie moeten kopen, en ben dan heel benieuwd of dat nog fatsoenlijk klinkt, of is weggefilterd. Beter nu een 5 jaar oude 5 serie kopen en die in schuur zetten :-)
PunicaOase zegt
Mazda lijkt het nog aan te durven.. Hopelijk BMW ook nog.. maar zal idd een prijzig model zijn helaas (is nu eigenlijk ook al zo..)
grandmasterb zegt
Misschien is de benzineprijs dan wel veel lager omdat er veel minder vraag naar is en de olieprijs ook flink gezakt is.
smokin zegt
Maserati is misschien niet het best voorbeeld, die hebben toch al flink ingezet op electrificering.