7 weetjes over de nieuwe BMW 8 Serie

Auteur: , 17 Reacties

De vervanger van de 6 serie is onderweg. Letterlijk.

BMW heeft de conceptcar inmiddels gepresenteerd en ondertussen test het automerk met prototypes op de weg. Bijgevoegde spyshots van de 8 serie werden geschoten op Duits grondgebied, een mooi moment om alle weetjes over het nieuwe model eens op een rijtje te zetten.

Geen keiharde sportwagen
Hoewel de 8 serie ongetwijfeld niet laf zal sturen, is het model vooral bedoeld als een fijne GT. Je kunt de auto vergelijken met een Aston Martin DB9. Het kan heel snel gaan, maar zo strak en speels als een 2 serie zal het niet worden. Geeft ook niet, want in alle rust afreizen naar de Franse kust doe je liever met een 8 serie dan met een 2 serie.

Wel een racer
De M6 was de weapon of choice voor een aantal raceklassen. Aangezien de 6 Coupé vervangen wordt door de 8 Coupé, moet er ook een nieuwe racer ontwikkeld worden. Daar is men overigens al mee begonnen en je kunt de BMW M8 GTE verwachten bij onder andere de lange afstandsraces op Le Mans en de Nürburgring. Het officiële debuut zal plaatsvinden in Daytona, tijdens de 24 uursrace in januari 2018.

Diverse varianten
Net als de 6 serie zal de 8 serie in diverse carrosserievarianten komen. De verwachting is dat het model komt als Coupé, Gran Coupé en als cabrio. Geen verrassingen, maar toch belangrijk om te melden.

Voordeliger door downsizing
De BMW 8 zal aantrekkelijker geprijsd zijn. De 6 is er enkel met zes- en achtcilinder motoren. Hierdoor ligt de vanafprijs ook hoog. De voordeligste 6 serie heb je in Nederland voor niet minder dan 100.000 euro. De kans is groot dat de nieuwe 8 een vierpitter als instapper gaat krijgen. Wellicht in combinatie met een hybride aandrijflijn. De prijs van deze ‘840e’ zal door een lagere CO2-tax vermoedelijk onder de 100k komen te liggen. Ter vergelijking: de huidige BMW 740e iPerformance is er vanaf 98.900 euro.

Anders dan de rest
De 8 serie moet een bijzondere BMW worden. Zo is het uiterlijk niet alleen onderscheidend, maar zal ook het interieur specialer aanvoelen. Het concept geeft al een beetje weg wat BMW van plan is. Met mooiere materialen moet de nieuwe 8 serieus concurreren met het schitterde interieur van de Mercedes S-klasse coupé en de Lexus LC. Reken er maar op dat BMW met nieuwe technologie op het gebied van infotainment naar dit model gaat komen.

Meer motoren
Met de huidige 6 is het qua motorvarianten wat beperkt. Je hebt de 640d, 640i, 650i en de M6. De 8-serie zal een uitgebreider gamma krijgen. Ook hier kun je weer gluren bij de 7-serie om een idee te krijgen. De eerder besproken vierpitter bijvoorbeeld, maar tevens zescilinders, achtcilinders en hopelijk komt er ook een twaalfcilinder naar de nieuwe 8 serie. Zo moet de M8 met een 600 pk V8 gaan concurreren met de S63 coupé. De ‘M860’ met een 6.6 V12 gaat op zijn plaats concurreren met de S65 coupé.

Volgend jaar op de markt
De planning is dat het model volgend jaar in de verkoop gaat. BMW heeft nog niet officieel bekendgemaakt wanneer de onthulling van het productiemodel gaat plaatsvinden. Dat kan bijvoorbeeld in september op de IAA in Frankfurt gaan gebeuren.

Met dank aan Dennis voor de tip!



17 reacties

K thanks. Ik houd er rekening mee.
“De prijs van deze ‘840e’ zal door een lagere CO2-tax vermoedelijk onder de 100k komen te liggen. Ter vergelijking: de huidige BMW 740e iPerformance is er vanaf 98.900 euro.”
Ik zou dan denken dat BMW stelt: prijs 8 serie = prijs 7 serie met zelfde motor + €10k. Een coupe model is bij hen nooit goedkoper of dezelfde prijs dan een vergelijkbare sedan. Ze noemen het immers 8 serie en niet langer 6 serie.
Grote coupés is altijd 1.
M860: dikke BMW JONGUHHH!!!

Had hem dan M8 performance ofzo genoemd. Mxxx wordt meestal gebruikt voor de minder bedeelde M’etjes van deze wereld.
@gekketurbo: Is dat niet de interne codenaam?
@gekketurbo: klopt, maar ik ga er even vanuit dat dit uit een ander perspectief wordt bekeken. De M8 zal voornamelijk bedoeld zijn als de “echte sportwagen”, terwijl de M860 waarschijnlijk de luxe gt is die gewoon ongegeneerd hard naar Monaco knalt. Wellicht had 860i toepasselijker geweest qua naamgeving dan. We wachten af! Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke productie model :)
De markt is er nauwelijks meer voor. Behalve voor de gevestigde orde. Vraag me af voor welk werelddeel dit succes kan brengen
@prop: china
Kan niet wachten! De 6-serie is altijd een van m’n favorieten geweest, eigenlijk vond ik alle modellen erg geslaagd. Hopelijk zet de 8-serie die lijn door.. De nieuwe 5 vind ik namelijk best tegenvallen.
Vreemd genoeg heb ik tegenwoordig helemaal niks meer met dit soort auto’s. Ik kan helaas geen vinger op de plek leggen waardoor het komt, maar dit type wagens boeien mij gewoon niks meer.
Wat nou beperkt motoren aanbod in een 6 serie. Hij is er met de 3 liter 6 in lijn ‘Typisch’ BMW. Hij is er met de V8 en met de V8 in M vorm. Enige beperking is dat ie er met maar 1 diesel is: de middelste van de 3 liters (de 40) en dus niet met de 50.

Terrecht dat BMW ‘NEIN’ tegen mensen die dat ding met een 2.0 willen.
Liever een Aston Martin.
Een racer op basis van de nieuwe 8-reeks? Dat belooft! Iemand een idee hoe het met de toekomst van de 6-reeks zit? Ik dacht dat het de bedoeling was om hier een sportief alternatief van te maken voor de 911’s etc. Als ik de 6 GT bekijk, kan ik maar moeilijk geloven dat er een sportieve coupé komt binnen dezefde typeaanduiding.
@leaper035t: binnen de 2-serie vind je een leuke sportieve coupe voor senioren zonder kleinkinderen en ruime MPV’s voor senioren met kleinkinderen. Dus waarom zou BMW in de 6 serie niet dezelfde (m.i. volkomen onlogische) strategie kunnen volgen?
@mashell: ja idd, had ik niet aan gedacht. Wellicht ontkent mn brein nog steeds het bestaan van de Active Tourer en consorten. Zal het toch maar eens moeten aanvaarden…
Kan natuurlijk ook een Toyota of Lexus zijn op datzelfde platform, zie Z4/Supra. Ik zie er namelijk niet veel in van een BMW. Waar zie je aan dat dit van BMW zelf is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).