Max is daarmee in ieder geval meer waard dan Gareth Bale.
Helmut Marko’s baan bestaat dezer dagen voor minimaal 43 procent uit mensen vertellen dat ‘zijn’ coureurs bij Red Bull blijven. Vooral het kapitaalkrachtige Ferrari wordt bereid geacht om veel pegels op tafel te leggen teneinde Max te strikken. Het issue drijft elke weer naar boven als Max weer eens uitvalt met pech, of als de familie Sainz een wild gerucht de wereld in helpt. Op zich is een herhaling van dit sentiment dus geen nieuws, echter heeft de markante Oostenrijker nu voor het eerst ook een fictief prijskaartje genoemd. En ja, het slijk der aarde spreekt ons allen toch altijd tot de verbeelding.
Honderd miljoen! Dat is het magische getal waar Max voor weg mag. Of, oh nee wacht, sorry. Zelfs voor honderd miljoen is Red Bull níet bereid het contract met de Nederlander te verscheuren als een klef geworden bierviltje. Marko spreekt tegenover Bild:
“We geven Max ook voor 100 miljoen niet prijs. Wij hebben hem in de Formule 1 gebracht en erkennen zijn waanzinnige potentieel en ontwikkeling. We willen met hem wereldkampioen worden.”
Daniel Ricciardo zal misschien even moeten slikken bij het lezen van de laatste zin, want hoewel het er niet expliciet bij staat lijkt Marko met deze woorden niet te duiden op het kampioenschap bij de constructeurs. Daniel’s landgenoot Webber kan erover meepraten hoe het is om niet de favoriete zoon van Helmut te zijn binnen het team.
Enfin, Max’ manager Raymond Vermeulen heeft inmiddels ook gereageerd op de uitlatingen van Marko:
“Wij houden ons, zoals altijd, aan de afspraken die we gemaakt hebben. In het geval van Red Bull berust dat echter op wederkerigheid. Over de inhoud van contracten praten we niet. Dr. Marko, Max en ik weten wat de afspraken zijn. Red Bull heeft een van de beste rijders in de paddock. Daardoor moeten ze ook verwachten dat we materiaal willen hebben dat ons de beste kans biedt op de wereldtitel.”
Is het alleen mijn interpretatie, of klinkt het laatste deel van dit statement dan toch weer als een kleine opening richting een vertrek? ‘We blijven bij Red Bull, maar…’.
Zo zal Helmut voorlopig dus nog wel even zijn handen vol hebben aan het ontkennen van geruchten. Mocht je je overigens nog afvragen wie Gareth Bale is: deze Welshman werd in 2013 de eerste voetballer waar een transfersom van (iets meer dan) 100 miljoen is betaald. Het record is inmiddels scherper gezet door Paul Pogba (105 miljoen). Voor Red Bull is Max dus kennelijk meer waard, wat voor eens en voor altijd bewijst dat Formule 1 beter is dan voetbal.
Bedankt Dennis voor de tip!
cockbustabob zegt
wie is die Max nu toch waar jullie het elke dag over hebben?
pechweg zegt
@cockbustabob: een geluksvogel met veel pech.
wif1 zegt
@pechweg: voor Max tijdens de Britse GP, dat hoop ik.
berlinetta zegt
@cockbustabob: Een Nederbelgische Monegask die interviews geeft na F1-races. Vroeger racete hij zelf ook, maar daar komt tegenwoordig niet meer veel van terecht.
ukbob zegt
@berlinetta: soms, laatste tijd zelfs opvallend vaak, geeft deze al interviews TIJDENS de race…
Als deze lijn wordt doorgezet voorzie ik voor hem een stoeltje naast Olav Mol in de commentaar-box :)
pindakoning zegt
@ukbob: ala Co Stompe. Was vanaf de tweede ronde ook altijd commentator bij Darten..
mashell zegt
Waarom zou iemand als Max eigenlijk niet gewoon een opzegtermijn van 2 maanden hebben? En waarom meent Marko zich als een slavendrijver te moeten gedragen? Komt dat de sport en de ontwikkeling van de talenten van de coureurs ten goede? Als het antwoord nee of twijfel is dan moet hij zijn rijders gewoon laten gaan als de rijders dat zelf willen.
lekkaah zegt
@mashell: idd.. contracten en overeenkomsten afschaffen.. dat zal veel ellende, narigheid, rechtzaken e.d. schelen……
berlinetta zegt
@lekkaah: Tuurlijk joh. De wereld was een stuk leuker als iedereen deed wat hem het beste uitkomt.
desjonnies zegt
@mashell:
Jij begrijpt echt geen ene reet van zaken doen hè?
mashell zegt
@desjonnies: een beetje van zaken doen begrijp ik wel. Bijvoorbeeld dat je mensen niet als slaven mag behandelen en blokkeren in hun loopbaan of als handelswaar doorverkopen. Zoals in het voetbal en in de F1 nog wel eens gebeurt, dat is niet kies.
De grote filosoof Olav Mol zegt: “een contract in de formule 1 is minder waard dan het papier waarop het gedrukt staat”. Marko plaatst zich hiermee een beetje buiten de realiteit.
desjonnies zegt
@mashell:
Ik kan de link moeilijk leggen tussen slaven en de inkomsten die de mensen genereren in de door jou genoemde beroepsgroepen van F1 rijders en professionele voetbalspelers.
Als je iets zou willen opmerken over bijvoorbeeld pakketdienst bezorgers en wurgcontracten, kan ik daar nog begrip over op brengen, maar om slavernij te vergelijken met overbetaalde sportlieden, de crux ontgaat mij in het geheel amice.
Ik heb het niet slecht gedaan in mijn werkzaam leven, maar kan toch echt niet in de schaduw
desjonnies zegt
@desjonnies:
staan van dit soort mannen.
cvoc zegt
@mashell:
In Nederland kun je een contract voor bepaalde tijd ook niet zomaar eenzijdig opzeggen. Dat kan alleen als er een specifieke opzegtermijn in het contract staat. Staat die er niet in, dan zul je gewoon het contract moeten uitdienen.
roel_lemaire zegt
@mashell: Als jij een contract voor 2 jaar afsluit bij een telecomprovider, dan kan je na 3 maanden ook niet zeggen dat je niet meer door wilt. Dan moet je ook eerst die 2 jaar volmaken voordat je kan opzeggen.
bassx zegt
@mashell: Omdat Red Bull hem dan na twee maand ook de laan uit kan sturen. Bij het tekenen koos Max ook voor een lange periode om zijn toekomst zeker te stellen.
desjonnies zegt
Het zal Ricciardo gezien zijn leeftijd tegenover die van Max worst zijn, hij heeft een goed seizoen en die lach zal voorlopig niet van zijn facie verdwijnen. Ricciardo heeft een heel andere agenda, is 9 jaar ouder dan Max, presteert goed en denkt eerder “Not lullen, but pockets vullen ! ” (oud spreekwoord uit Perth)
berlinetta zegt
@desjonnies: Maar ik denk dat hij ook erg graag wereldkampioen wil worden. De potentie heeft ie, nu de auto nog.
Dutchdriftking zegt
Als Max een auto krijgt om mee te winnen dan zal Ricciardo die zelfde auto ook hebben. En ik denk dat als beide heren gelijke kansen hebben dat Ricciardo echt niet altijd de tweede viool speelt.
pomoek zegt
@dutchdriftking: op dit moment zeker niet. RB zal er alles op alles zetten om Ricciardo dit jaar kampioen te laten worden. Die ruim 60 punten maken het verschil. Daar zal Verstappen zich dit seizoen mee moeten verzoenen.
olivierc zegt
Als de piloot weg wil is die toch weg hoor, zal dus grotendeels van Max afhangen.
dutchiehd zegt
@olivierc: ik weet niet of dat zo makkelijk is, een contract is een contract en Max heeft deze getekend.
berlinetta zegt
@dutchiehd: Je weet natuurlijk niet wat er in het contract staat. Max zal de verplichting hebben om zich zoveel mogelijk in te spannen voor een goed resultaat (een inspanningsverplichting), maar die verplichting zal er ook bestaan voor Red Bull. Als Red Bull dit seizoen de problemen niet oplost, zou je dat kunnen opvatten als een tekortkoming in de nakoming aan de zijde van Red Bull en zou Max de overeenkomst bijvoorbeeld kunnen ontbinden (op basis van Nederlands recht dan). Die handtekening houdt dus niet zomaar in dat je te allen tijde aan het contract vast zit.
BJ zegt
@berlinetta: Precies. Er kunnen voorwaarden zijn waaronder het legaal voortijdig ontbonden kan worden. Het zou mij niet verbazen – zeker op basis van wat VER’s manager zegt – dat er wel een auto moet zijn die het mogelijk maakt wereldkampioen te worden. Hoe je dat precies “meet/bepaalt” is dan de meest belangrijke vraag waarschijlnijk op dit moment…
cvoc zegt
@bj: Ik kan me niet voorstellen dat Red Bull een ‘wereldkampioensauto’ beloofd heeft. En als er al zoiets in het contract staat, kan Max denk ik toch maar beter eieren voor zijn geld kiezen en het contract uitdienen. Andere teams kijken natuurlijk ook mee en niemand will een werknemer die bij wat teleurstelling direct naar de rechter stapt om het contract te ontbinden. Max is nog steeds erg jong, dus tijd zat om kampioen te worden.
berlinetta zegt
@cvoc: Dat zal er idd niet in staan. Daarmee zou Red Bull het zichzelf behoorlijk moeilijk maken. Sowieso zal Red Bull eveneens een soort van inspanningsverplichting in het contract hebben opgenomen en geen resultaatsverbintenis.
Helaas zullen we nooit weten wat erin staat. Wel jammer, had het graag eens doorgespit.
BJ zegt
@cvoc: Nee, niet zo letterlijk, dat ben ik met je eens. Maar volgens mij had Max destijds meerdere opties om in F1 terecht te komen dus er was zeker wel een onderhandelingspositie. En voor degene die Max al langer volgden was het altijd al meer de vraag wanneer hij wereldkampioen zou worden dan of dat zou gebeuren. Als het management van Max dat voldoende voor ogen heeft gehouden, moet er wel een auto staan waar je met mee kan doen. *denkt aan het treurige verloop van Alonso… * Ik ben het wel met je eens dat als iets dergelijks er in staat je moet weten waar je aan begint als je het opzegt. Maar weet niet of teksten als “ik verlies het vertrouwen” heel veel minder effect hebben ;-)
boksbeugel zegt
Ik snap dat max teleurgesteld is, maar lijkt me niet slim om bij iedere uitspraak te zeggen dat hij niet tevreden is met het materiaal. Ik bedoel iedereen zit volle bak aan die auto te werken en de goede resultaten komen wel (te laat).
pomoek zegt
@boksbeugel: Maar in dit geval zegt Marko dat hij wel tevreden is over Verstappen. Met andere woorden: Het vertrouwen in het kunnen van Verstappen is er nog zeker. En dat is goed om te lezen denk ik.
boksbeugel zegt
@pomoek: Jaa dat is ook zo, maar max maakt ook fouten en dan word hij ook niet gelijk afgeschreven
carmasterr zegt
@boksbeugel:
Als Max de veroorzaker was van al deze DNF’s door rijdersfouten dan werd het hem echt wel aangerekend. Dat zou van Maldonado niveau zijn.
Een foutje moet kunnen en er kan altijd wel wat kapot gaan, maar de oneindige stroom technische mankementen van de laatste tijd valt gewoon buiten proportie. Dan is het niet zo vreemd dat Max daar wat van zegt. Elke coureur zou dat gedaan hebben.
ghost zegt
Aaah toe Ferrari, bied 101 miljoen!
roel_lemaire zegt
@ghost: Misschien als ze aanbieden voor 2 jaar (a-spec) motoren te leveren
fouadski zegt
Sorry hoor maar wie gaat ze ooit 100 milj. bieden voor max?
carmasterr zegt
@fouadski:
Dat is dus het idee he…